Help, wilde kitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Help, wilde kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:08

Wij hebben sinds gister twee kittens. Een hele lieve mevrouw die alleen wat blaast, maar verder prima op te pakken maar de andere wss een kater is nog wild.

Ze komen van de boederij en een vriendin van mij heeft ze nog niet tam kunnen maken omdat ze er niet meer altijd is. Nu is dat dus aan mij, maar de meneer blaast en mept echt als je te dicht bij komt.

Hoe kun je dit het beste aanpakken? Ze blijven overigens een poosje samen in de bench tot dat ze oud genoeg zijn en onze oude kat ook met ze overweg kan. Ze blijven ook gescheiden tot die tijd.

Ik denk gewoon met die andere lekker knuffelen en spelen tot dat hij er bij komt?

Cowgirl

Re: Help, wilde kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:09

Zoek even naar KITTENLADY op youtube. In har video's staat ene filmpje over wilde kittens tam maken (feral kittens)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:12

Hoe oud zijn ze? Toen ik nog gastgezin was moesten zulke kittens verplicht knuffelen. Tot een bepaalde leeftijd is dat een kwestie van gewoon doorpakken, desnoods even in een dekentje wikkelen en in je badjas stoppen en meesjouwen. Ik ben in elk geval niet voor de methode waarbij je langzaam het vertrouwen wint, maar als ze ouder zijn dan 10 a 12 weken is verplicht knuffelen vaak niet meer zo makkelijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:14

Ik heb ook een in het wild geboren boerderij poes (3e generatie overigens, ouders echt niet benaderbaar) en ze is nu 3 jaar.
Leeft samen met onze andere boerderij kater (moeder wel benaderbaar, vader niet benaderbaar).
Ik heb ze vanaf het begin af aan gelijk gewoon samen in huis gehouden. Niet apart in een bench of zo.
De kater was zelfs in het begin heel bang van dr _O- die zat zelfs een paar dagen boven.

Ging al heel snel goed samen. Poes is goed bijgedraaid en komt geregeld lekker knuffelen. Gewoon regelmatig gewoon kroelen. Maar wel altijd hun grenzen gerespecteerd.
Enigste is dat als er visite komt ze gelijk naar boven vlucht en pas weer beneden komt als die weg zijn. Maar dit is ze pas gaan nadat ze gesteriliseerd was (was niet goed gegaan en daarna nog 1x geopereerd en dagelijks de wonde moeten laten draineren wat ze super toe liet).

Je merkt wel dat ze beide wat feller zijn.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 06-07-20 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:15

Hier 3 zwerfkatten die met 1-3 jaar bij ons gekomen zijn als volledig mensschuw. Niet agressief, maar ook niet te benaderen. Katten zijn de eerste maanden op een plek geweest waar we dagelijks enkele uren waren, er tegen praatten en eten gaven. En aandacht gaven als ze aangaven daar aan toe te zijn, maar nergens geforceerd. Na 6 maanden liep mama rond met een kat op haar schouders en twee jankend langs haar benen. Bij mij duurde het wat langer omdat ik er wat minder was, maar zijn allen uiteindelijk heel tam geworden. Dat plan om muizen te vangen wel iets minder :+

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:54

Als ze echt nog klein zijn idd verplicht oppakken op schoot nemen en rustig kriebelen even uitzoeken wat ie lekker vind, soms weten ze dat zelf nog niet. Juist die kittens die mij mij in de opvang kwamen die het minst tam waren zijn de grootste kroelers geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:07

zonnebloem18 schreef:
Hoe oud zijn ze? Toen ik nog gastgezin was moesten zulke kittens verplicht knuffelen. Tot een bepaalde leeftijd is dat een kwestie van gewoon doorpakken, desnoods even in een dekentje wikkelen en in je badjas stoppen en meesjouwen. Ik ben in elk geval niet voor de methode waarbij je langzaam het vertrouwen wint, maar als ze ouder zijn dan 10 a 12 weken is verplicht knuffelen vaak niet meer zo makkelijk.

Ze zijn 8 weken, maar de wilde heeft me net bij de da in m'n vinger gebeten, en ook echt in m'n nagel. Kreeg m'n vinger ook niet uit z'n bek. Dus totaal niet benaderbaar. Andere kitten laat ik gwn lekker los lopen knuffel ik mee etc. Zodat die wilde ziet dat het goed zit.

Dus ik ga niet die kitten verplicht knuffelen. Ja of ik wil helemaal open liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:08

kiki1976 schreef:
Ik heb ook een in het wild geboren boerderij poes (3e generatie overigens, ouders echt niet benaderbaar) en ze is nu 3 jaar.
Leeft samen met onze andere boerderij kater (moeder wel benaderbaar, vader niet benaderbaar).
Ik heb ze vanaf het begin af aan gelijk gewoon samen in huis gehouden. Niet apart in een bench of zo.
De kater was zelfs in het begin heel bang van dr _O- die zat zelfs een paar dagen boven.

Ging al heel snel goed samen. Poes is goed bijgedraaid en komt geregeld lekker knuffelen. Gewoon regelmatig gewoon kroelen. Maar wel altijd hun grenzen gerespecteerd.
Enigste is dat als er visite komt ze gelijk naar boven vlucht en pas weer beneden komt als die weg zijn. Maar dit is ze pas gaan nadat ze gesteriliseerd was (was niet goed gegaan en daarna nog 1x geopereerd en dagelijks de wonde moeten laten draineren wat ze super toe liet).

Je merkt wel dat ze beide wat feller zijn.

Ze zitten samen in de bench. Vrouwtje eet al gewoon goed, schijt alles onder etc. En ligt heerlijk lang uit te pitten. Dus die voelt zich wel prima. Maar de andere is echt wild. Hij blaast 1 keer en mept gelijk en anders bijt ie in je vinger.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:15

Marije_1997 schreef:
zonnebloem18 schreef:

Ze zijn 8 weken, maar de wilde heeft me net bij de da in m'n vinger gebeten, en ook echt in m'n nagel. Kreeg m'n vinger ook niet uit z'n bek. Dus totaal niet benaderbaar. Andere kitten laat ik gwn lekker los lopen knuffel ik mee etc. Zodat die wilde ziet dat het goed zit.

Dus ik ga niet die kitten verplicht knuffelen. Ja of ik wil helemaal open liggen

Ik zou ze samen in een bench zetten. Die 'wilde' van jou is gewoon bang en haalt daarom uit. Heb dat vaak gezien bij katten en kittens. Als ze samen zijn heeft hij steun aan de ander. Verder zou ik hem wel proberen te aaien, desnoods met handschoenen aan. Eventueel geef je hem ondertussen iets lekkers.

Vergeet niet dat hij nog klein is en ineens in een totaal vreemde omgeving is gekomen, waar alles anders is en hij zijn hele houvast kwijt is.

Ik heb verschillende katten gehad die eerst agressief waren en zelfs eentje die wild geboren was en geen mensen kende. Dat was in het begin echt een drama, maar ook dat is goed gekomen.

Een tip: probeer nooit je hand weg te trekken als een kat bijt. Probeer zijn kaken los te maken als dat kan, of, zoals mijn moeder eens deed, de kraan erop. Je verwondingen worden erger als je lostrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:09

Even voor de duidelijkheid, ze zitten samen hoor! En mevrouw loopt ook gewoon los onder toezicht.

Ik kon m'n vinger ook niet wegtrekken en de dierenarts assistentes waren er bij hoor! Ze zijn nog wat onwennig, daarom ook onder toezicht los enzo

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:16

Marije_1997 schreef:

Pakken met een handdoek en daar in wikkelen. Pootjes erin. En dan idd aaien op het koppie en rond de oortjes. Beetje smeerworst op hun bekje of waar ze kunnen likken helpt ook ontspannen.
Als ze zo jong zijn en je doet het een paar keer per dag heb je ze het snelst tam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:22

Sybelle schreef:
Marije_1997 schreef:

Pakken met een handdoek en daar in wikkelen. Pootjes erin. En dan idd aaien op het koppie en rond de oortjes. Beetje smeerworst op hun bekje of waar ze kunnen likken helpt ook ontspannen.
Als ze zo jong zijn en je doet het een paar keer per dag heb je ze het snelst tam.

Lukt niet hahaha bij de dierenarts was handdoeken ook geen succes m'n vader vond dat ie gwn uit de bench moest dus die heeft (met reismandje en al) hem er uit gehaald en nu zit ie wel wat rond te kijken

Wij hebben 15 jaar geleden een nog jongere kitten gehad, maar die was net als het vrouwtje gewoon super lief. Snel tam hoeft niet, we hebben nog 3 maanden voordat ze weer ontwormt en ontvlooit moeten worden

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:07

Als gastgezin hebben we ook regelmatig wilde kittens in huis gehad. En ook verplicht knuffelen. Bij sommige werkte dat en bij anderen gewoon echt niet. Ooit 2 poesjes en 1 katertje gehad. Die waren wild en 5 weken oud. Wat we ook deden , we hebben ze niet tam gekregen. De poesjes kon je aaien, het katertje gewoon niet. Voeren uit de hand, in de bench in de huiskamer, niks. Ze moesten naar de DA voor de enting. Ik zei direkt ik hou ze niet vast. Tjonge wat een drama en wat wild! Savonds moest ik ze altijd de bench injagen want pakken kon ik ze niet. Was ook niet leuk hoor. Ze zijn met ruim 3 maanden gecastreerd/gesteriliseerd en daarna geplaatst op een boerderij. En bij anderen is het gewoon wel gelukt. Met verplicht knuffelen en lekkere hapjes uit de hand en voorzichtig aaien.
Mocht het bij jou met deze niet lukken, dan is dat pech. Daar kun je niks aan doen. Succes!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:13

Tja, niet elke kat houd van knuffelen. Ik heb een getraumatiseerde poes van iemand overgenomen toen ze 1 jaar was en nu na 5 jaar nog steeds haalt ze naar je uit en bijt ze. Maar ze kan ook een kwartier bij je op schoot liggen en dan vind ze aaien heerlijk. Tot ze omslaat en je weer een mep krijgt.

Mocht jouw kat echt niet rustiger worden zou je het misechien moeten accepteren. Als hij geknuffeld wilt worden, komt hij vanzelf wel naar je toe.

Verplicht knuffelen ben ik geen voorstander van. Neem dan een pluchen versie. Je moet een kat niet dwingen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:15

Raken ze niet juist getraumatiseerd wanneer je ze in handdoeken gaat wikkelen of in een ander soort houdgreep houd om ze verplicht te knuffelen?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:17

fohadie schreef:
Tja, niet elke kat houd van knuffelen. Ik heb een getraumatiseerde poes van iemand overgenomen toen ze 1 jaar was en nu na 5 jaar nog steeds haalt ze naar je uit en bijt ze. Maar ze kan ook een kwartier bij je op schoot liggen en dan vind ze aaien heerlijk. Tot ze omslaat en je weer een mep krijgt.

Mocht jouw kat echt niet rustiger worden zou je het misechien moeten accepteren. Als hij geknuffeld wilt worden, komt hij vanzelf wel naar je toe.

Verplicht knuffelen ben ik geen voorstander van. Neem dan een pluchen versie. Je moet een kat niet dwingen.

Dit. Als je vertrouwen wil kweken kan het heel goed helpen ze veel op te pakken enzo, maar als kat duidelijk aangeeft dat niks te vinden zou ik het toch anders aanpakken en veel rustigere stappen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:22

Cayenne schreef:
Raken ze niet juist getraumatiseerd wanneer je ze in handdoeken gaat wikkelen of in een ander soort houdgreep houd om ze verplicht te knuffelen?

Ik ga dat ook zeker niet doen. Als hij er niet klaar voor is dan hoeft het niet. Uit eindelijk is het de bedoeling dat ze op muizen gaan jagen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:22

Mijn ervaring is dat ze hierbij vaak binnen 2 dagen voor hun angst van mensen af zijn. In de meeste gevallen merk je bijna meteen dat ze wel beginnen te spinnen als je ze wist, maar dat ze gewoon nog nooit mensen gezien hebben.

En bij een deel werkt het juist niet, daarbij moet je geduld hebben en niets forceren.
Afbeelding
Dit was 2 weken geleden. Kitten binnengebracht 8 weken oud, wilde moeder en nog nooit mensen gezien.

Ziet er nog wat angstig uit, maar was na een kwartier aan het spinnen en ontspannen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:24

Marije_1997 schreef:
Sybelle schreef:

Lukt niet hahaha bij de dierenarts was handdoeken ook geen succes m'n vader vond dat ie gwn uit de bench moest dus die heeft (met reismandje en al) hem er uit gehaald en nu zit ie wel wat rond te kijken

Wij hebben 15 jaar geleden een nog jongere kitten gehad, maar die was net als het vrouwtje gewoon super lief. Snel tam hoeft niet, we hebben nog 3 maanden voordat ze weer ontwormt en ontvlooit moeten worden

Het is ook echt iets waar je handigheid in moet krijgen maar ik heb regelmatig kittens en volwassen zwerfkatten in huis en in een handdoek wikkelen lukt altijd. Zeker als ze al in een bench zitten en dus geen kant uit kunnen.

Ik weet natuurlijk niet precies je situatie maar pas over 3 maanden ontwormen lijkt me erg laat. Inprincipe is het advies kittens elke twee weken ontwormen tot 10 of 12 weken (afhankelijk van de arts) en vervolgens maandelijks tot ze een halfjaar zijn. Zeker bij boerderij kittens is dit heel belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:31

Liefde gaat door de maag ;)
Bij het voeren steeds dichterbij komen. Als het mogelijkis met die desbetreffende kat; later uit de hand voeren. (Als hij doorbijt. Deze stap overslaan!)
Dan handen in de buurt tijdens eten, dan aanraken, dan aaien. Opbouwen :)

Edit: en als je hem moet pakken. Direct doorpakken. Niet koetsie-koetsie, maar pakken en aaien.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:45

Lekkere hapjes en veel geduld wil ook wel eens helpen.Stap voor stap en het eetbakje steeds dichterbij je neerzetten.Zoals Bubbelwrap ook zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:12

Bubblewrap schreef:
Liefde gaat door de maag ;)
Bij het voeren steeds dichterbij komen. Als het mogelijkis met die desbetreffende kat; later uit de hand voeren. (Als hij doorbijt. Deze stap overslaan!)
Dan handen in de buurt tijdens eten, dan aanraken, dan aaien. Opbouwen :)

Edit: en als je hem moet pakken. Direct doorpakken. Niet koetsie-koetsie, maar pakken en aaien.

Hij eet niet, dus voedsel werkt niet had geluk dat ie vanochtend zelf het reismandje in ging, want moesten vandaag toch naar de da om te ontwormen en ontvlooien ik laat het aan m'n vader over, die kitten vind m'n vader blijkbaar minder eng hahaha

Vandaag bij de da heeft deze kitten dan ook vol in m'n nagel gebeten. Bont en blauwe vinger, bloed op m'n nagel etc. Dus hij bijt goed door en houd ook vast helaas

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:39

ik zou zeggen dat als je kitten grotendeels in een bench zit hij erg gefrustreerd raakt. een kitten moet kunnen spelen en ontdekken en zijn energie kwijt kunnen. in een bench lukt dat niet.
als je hem gewoon loslaat, eventueel in een aparte ruimte met de andere kitten en zorgt dat ze een krabpaal en speelgoed hebben, kan hij in ieder geval zijn ei kwijt. en als je hem voert, met hem probeert te spelen of gewoon in de buurt zit, leert hij dat je te vertrouwen bent.
dat kost tijd. meteen zeggen dat alles niet gaat is te makkelijk.

we hebben een kat die ineens bij ons op stal kwam maar heel bang was. die zijn we gaan voeren.
in het begin durfde ze niet te eten tot we weg waren, maar na een paar maanden bleef ze al zitten als wij er waren en at ook dan. erbij gaan zitten en rustig praten.
na nog een paar maanden konden we haar aaien en gauw genoeg daarna kregen we kopjes.
ze is uiteindelijk een echte knuffelpoes geworden maar oppakken mocht niet. ja 3 seconden.....
dus zelfs "buiten" waar een kat weg kan kun je ze tam krijgen met geduld en niks afdwingen.

van die kat hebben we sinds twee jaar twee poezenkinderen in huis.
de 1 is een super knuffelpoes en de andere komt vooral als het etenstijd is en ligt zelden in de buurt of bij je. maar door iedere keer als ze komt iets lekkers te voeren komt ze steeds vaker voor een aai of knuffel. maar zoals de andere zal ze waarschijnlijk nooit worden, maar dat is prima.

heb geduld en probeer toch om je kitten zoveel mogelijk vrij te laten. en probeer toch met lekkers, leuke speeltjes vertrouwen te winnen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:42

Als gastgezin voor het asiel heb ik ook specifiek dat soort kittens.
In het begin heb ik ze meestal in de bench zitten zodat ze wennen aan de omgeving.

Ik ben dan veel in de buurt, praat veel tegen ze en probeer ze te paaien met vlees of iets om ze te laten ontdooien.
Als ik ze los ga laten kennen ze in ieder geval hun veilige plek en drijf ik ze meestal terug na een tijdje (afhankelijk van hoe ze reageren.)
Ze zitten meestal nog in een afsluitbare ruimte en nooit lang in een bench

Ik heb zelf ook katten en eigenlijk sluiten ze altijd wel bij mijn kater aan en leren ze veel van mijn katten hun gedrag.
Forceren doe ik praktisch niks.. soms kan ik ze na een week vastpakken en soms duurt het langer.
In ieder geval wil ik een goede imprent maken bij ze.

Ook ik heb veel krassen en bijtwonden gehad hoor want zo makkelijk is het niet eigenlijk maar vooral veel geduld en veel zakjes vlees }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:47

LukieBradley schreef:
(...)
Ook ik heb veel krassen en bijtwonden gehad hoor want zo makkelijk is het niet eigenlijk maar vooral veel geduld en veel zakjes vlees }:)

Hier sluit ik mij bij aan :D
Vorig jaar 4 wilde kittens gevangen en handtam gemaakt. Ik ben wel van het mom: 'doorpakken!'

Dus ja, heb ze af en toe wel moeten vangen. En dan is het slimheid vs snelheid ;)