Aansprakelijkheid gewonde kat DA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Aansprakelijkheid gewonde kat DA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 21:49

Wie weet hier het antwoord op...

Stel je rijdt een kat aan, hier kon je geheel niets aan doen, deze is gewond en je brengt hem met spoed naar de dichtstbijzijnde dierenarts.

Wie is er verantwoordelijk voor de kosten wanneer er geen eigenaar bekend is? En wie is er verantwoordelijk voor de kosten wanneer de eigenaar later bekend wordt?

c_alsemgeest

Re: Aansprakelijkheid gewonde kat DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:52

Jij rijdt hem aan... jij beschadigd eigendom van derden, dus jij :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:53

Nicje87 schreef:
Wie weet hier het antwoord op...

Stel je rijdt een kat aan, deze is gewond en je brengt hem met spoed naar de dichtstbijzijnde dierenarts.

Wie is er verantwoordelijk voor de kosten wanneer er geen eigenaar bekend is? En wie is er verantwoordelijk voor de kosten wanneer de eigenaar later bekend wordt?

Als jij de kat aanlevert ben jij de opdrachtgever, dus betaal jij de kosten.
Als de eigenaar komt, kan die de kosten overnemen, maar jij bent nog steeds de opdrachtgever.

Wat je beter kan doen is de Dierenambulance bellen en hen vragen naar welke kliniek je moet rijden (vaak hebben zij daar wel afspraken over) en zorgen dat zij de DA opdracht geven voor behandeling. Dan loop jij niet het risico op kosten en heeft de DA iemand om de rekening heen te sturen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:54

Juridisch gezien degene die de DA de opdracht geeft het dier te behandelen. Niet de eigenaar van het dier, ook niet als die later bekend wordt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 21:57

c_alsemgeest schreef:
Jij rijdt hem aan... jij beschadigd eigendom van derden, dus jij :)

Dit lijkt mij wel beetje erg kort door de bocht. Als mijn hond de weg over steekt plotseling dan is de automobilist niet sowieso aansprakelijk...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:59

Jawel. Altijd aansprakelijk maar niet altijd schuldig. Dat zijn verschillende dingen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 22:00

Het geval was dat de dierenambulance niet te pakken te krijgen was.
De dichtsbijzijnde dierenarts is gebeld. Uitgelegd dat er een kat was aangereden, gewond, en of hij langsgebracht mocht worden, gezien de dierenambulance niet te bereiken was. Dat was geen probleem. Over kosten was verder niks besproken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 22:03

Ik zou persoonlijk eens bij het juridisch loket informeren en wellicht eens met je verzekering bellen. Dan weet je zeker dat je de juiste informatie hebt :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 22:10

Jeetje, bedoel je het al goed voor een onverantwoorde katten eigenaar zijn kat en dan trek je ook aan het kortste eind ook nog... -O-

Je zou al bijna 'blij' zijn als je hem dood rijdt, dat scheelt kosten. 8)7

In all seriousness TS, is de eigenaar wel al bekend door chip oid? Ik neem aan dat, ongeacht de situatie, de eigenaar zal aanbieden de kosten (terug) te betalen aan diegene die moest dokken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 22:11

Ibbel schreef:
Jawel. Altijd aansprakelijk maar niet altijd schuldig. Dat zijn verschillende dingen.

Precies

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 22:13

Volgens mij niet hoor, hond van vriendin is de weg overgestoken en geraakt door een auto en zij moest ook nog de schade aan de auto vergoeden.

Ik hoop ook niet dat het zo werkt, want dan laten mensen gemakkelijker een dier gewoon liggen.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 22:17

Een kat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Als die de weg oversteekt zou je zelfs de autoschade kunnen verhalen op de eigenaar. Puur omdat die verantwoordelijk is.

Wanneer jij hem naar de dierenarts brengt ben jij inderdaad de opdrachtgever. Mocht er geen eigenaar komen maar ik vermoed dat de dierenarts hier iets mee regelt bijvoorbeeld met het asiel ?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 22:23

Sjong schreef:
Volgens mij niet hoor, hond van vriendin is de weg overgestoken en geraakt door een auto en zij moest ook nog de schade aan de auto vergoeden.

Ik hoop ook niet dat het zo werkt, want dan laten mensen gemakkelijker een dier gewoon liggen.

Inderdaad!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 22:27

SolarHertog schreef:
Een kat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Als die de weg oversteekt zou je zelfs de autoschade kunnen verhalen op de eigenaar. Puur omdat die verantwoordelijk is.

Wanneer jij hem naar de dierenarts brengt ben jij inderdaad de opdrachtgever. Mocht er geen eigenaar komen maar ik vermoed dat de dierenarts hier iets mee regelt bijvoorbeeld met het asiel ?

Alleen met toestemming van bv de Dierenambulance. Meestal.

Het zal niet de eerste keer zijn dat mevrouw de kat gewond brengt (ja, zo lag ie op straat, maar ik weet niet van wie hij is, dus ik betaal niet), en meneer komt de dag erna (mijn kat is binnen gebracht en die kom ik halen. Nee, ik betaal niet, want ik heb geen opdracht gegeven voor deze behandeling).
Zo hopen mensen gratis hulp te krijgen. En ja, dit gebeurd echt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 23:08

Ooit is de hond van een bekende aangereden. De eigenaren kozen ervoor om een heel operatie traject in te gaan om het beest te redden... En die hebben dat op de verzekering van de bestuurder verhaalt. Bizar.
En stel dat iemand anders een kat aanrijdt en doorrijdt... En jij vind de kat en brengt hem... Ik zou de kat slechts afgeven, verhaal vertellen en weer doorgaan met wat ik ging doen. En duimen dat de kat het red.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 23:28

Ik zal het hele verhaal uitleggen.
Een vriendin heeft een kat aangereden. In paniek 112 gebeld. Zij zouden een dierenambulance voor haar bellen. Dit duurde erg lang. Kat begon inmiddels erg te bloeden en te trillen.Toen heeft ze zelf gegoogled. Het nummer op Google klopte niet. Toen heeft ze mij gebeld. Ik heb haar het nummer van een andere dierenambulance gegeven. Deze nam niet op.

Hierop heb ik de dichtstbijzijnde dierenarts voor haar gebeld, het verhaal uitgelegd en ze mocht komen.

Toen ze de kat had onderzocht begon de dierenarts over de kosten en het weekend tarief. De kat had geen chip en mogelijk geen eigenaar. Zij zou dan voor de kosten moeten opdraaien.

In de tussentijd heb ik de kat op verschillende fb groepen geplaatst en zo is de eigenaresse gevonden.
De kat bleek doof te zijn geweest en een operatie zou meer dan €2000,00 hebben gekost. Eigenaresse is er naar toe gegaan en heeft haar kat in laten slapen en ook de kosten betaald.

Maar stel nou er was geen eigenaresse, of de eigenaresse zou die vriendin van mij aansprakelijk willen stellen, dan zou zij dus mooi voor de kosten kunnen opdraaien?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 23:40

KimD schreef:
Jeetje, bedoel je het al goed voor een onverantwoorde katten eigenaar zijn kat en dan trek je ook aan het kortste eind ook nog... -O-

In all seriousness TS, is de eigenaar wel al bekend door chip oid? Ik neem aan dat, ongeacht de situatie, de eigenaar zal aanbieden de kosten (terug) te betalen aan diegene die moest dokken.

Nou idd.
Je zou er bijna een 2de keer overheen gaan om hem dood te rijden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 23:47

Nicje87 schreef:
Maar stel nou er was geen eigenaresse, of de eigenaresse zou die vriendin van mij aansprakelijk willen stellen, dan zou zij dus mooi voor de kosten kunnen opdraaien?

Waarschijnlijk wel. Anders wordt het de dierenarts die het moet betalen. En die moeten ook gewoon omzet maken.
Daarnaast wordt het anders wel heel ‘makkelijk’ om je dier te laten inslapen. Chip niet registreren, en bij een dierenarts die je niet kent een dier brengen om te euthanaseren.

Het klinkt allemaal heel debiel, maar mensen doen rare dingen om kosten te drukken.

Het is natuurlijk wel zo dat je vriendin de kat geraakt heeft. Daar kan je niet altijd wat aan doen, maar uiteindelijk is de kat door haar auto gewond geraakt.
Lang geleden ontsnapte onze hond en rende onder een auto. Dat viel volgens mij inderdaad onder de verzekering van de automobilist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 23:48

Ik neem aan dat jij als opdrachtgever de kosten moet betalen. Jij brengt de kat naar de DA en de DA heeft de behandeling uitgevoerd omdat jij dat hebt gevraagd.

Wie zou er anders voor de kosten moeten opdraaien?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 00:01

Onali schreef:
KimD schreef:

Nou idd.

Zulke opmerkingen vind ik echt om te kotsen, bah.

Jij bent aansprakelijk voor de schade die jij veroorzaakt, de eigenaar van de kat is aansprakelijk voor de schade die de kat veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 00:08

Onali schreef:
KimD schreef:

Nou idd.

Zieke opmerking zeg, zegt veel over iemand, denk ik dan maar.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 00:12

GDG schreef:
Onali schreef:

Nou idd.

Zulke opmerkingen vind ik echt om te kotsen, bah.

Jij bent aansprakelijk voor de schade die jij veroorzaakt, de eigenaar van de kat is aansprakelijk voor de schade die de kat veroorzaakt.

Quote dan ook even Kim dr hele reactie.

KimD schreef:

Omdat iemand te lui is om haar dieren binnen te houden/ in eigen tuin en ik per ongeluk je dier aanrijdt en naar de DA rijdt mag ik alles betalen.

Jouw huisdier jouw verantwoordelijkheid.

Enig idee wat het met iemand doet als je een dier aanrijdt?
Geen fijn gevoel kan ik je vertellen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 00:15

Mindim schreef:
Onali schreef:

Nou idd.

Zieke opmerking zeg, zegt veel over iemand, denk ik dan maar.

Ja zal het maar toegeven in mijn vrije tijd martel ik dieren.
Geeft me een fijn gevoel.

:roll:

Denk je nou serieus dat ik een dier laat liggen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 00:21

Onali schreef:
Jouw huisdier jouw verantwoordelijkheid.

Schade van de kat aan de auto is voor de eigenaar. Schade van de auto aan de kat is voor de bestuurder van de auto. Of volgens mij zelfs voor de persoon die de WA verzekering op de auto heeft. Die moet dat dan weer regelen met de bestuurder dacht ik (weet ik niet zeker).

Iig, als je een dier aanbied bij de DA ben jij opdrachtgever en moet jij betalen. Dan moet je zelf zorgen dat je het geld terugkrijgt.
Dat is bv ook zo bij pensionhouders. Als die de DA bellen voor mijn paard, zijn zij opdrachtgever en verantwoordelijk voor de betaling aan de DA als ik het zou vertikken te betalen. Dat kunnen zij dan wel weer op mij verhalen, maar de DA mag daar geen last van hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 00:26

eilleen333 schreef:
Dat is bv ook zo bij pensionhouders. Als die de DA bellen voor mijn paard, zijn zij opdrachtgever en verantwoordelijk voor de betaling aan de DA als ik het zou vertikken te betalen. Dat kunnen zij dan wel weer op mij verhalen, maar de DA mag daar geen last van hebben.

Wij hebben een keer de DA gebeld voor paard van stalgenootje die net die dag op vakantie ging.
Werd gewoon naar haar gegevens gevraagd, naam en achternaam, voor de rekening.
En ook zelf twee keer stalgenoten opdracht gegeven om een DA te bellen ivm koliek.
Beide keren ging de rekening toch echt naar mij, niet naar de 'opdrachtgever'.