Overlast wilde kippen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mlt94

Overlast wilde kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 12:11

Wij wonen op een industrieterrein en al jaren lopen hier wilde kippen.
Nu wordt het zo overvol hier dat het de spuigaten uitloopt!
Kippen lopen in onze achtertuin, in ons bedrijf enzovoort.
Voorbijgangers die hun eten weggooien zodat de kippen het kunnen opeten, wat resulteert in het aantrekken van ratten en muizen
Helaas is het de laatste tijd ook de gewoonte geworden om vooral hanen hier te dumpen!
Ondertussen hebben wij 2 hanen opgevangen die werden aangevallen door de andere, ook al hebben wij geen plek voor ze.
Het is dus overvol, veels te veel hanen die elkaar de tent uitvechten en heel het jaar door nieuwe kuikens.

De laatste tijd hebben we contact gehad met allerlei instanties van dierenasiel tot aan vogelopvang, niemand komt met een oplossing of kan ze opvangen.
Gemeente ook al gebeld, deze komen met de oplossing om ze te ruimen en naar de slacht te sturen, dit gebeurd schijnbaar ook met de eenden en ganzen die overlast veroorzaken in de wijk, in ieder geval we zouden nog wat van ze horen!
Dit is niet echt de oplossing die ik voor ogen heb en ondertussen nog steeds geen belletje terug van de gemeente...

Waarom plaats ik dit? Omdat we geen idee meer hebben wat te doen!
Zijn er mensen die misschien oplossingen hebben of weten welke instanties hier nog over gaan die wel wat willen doen.

GreaseMonkey

Re: Overlast wilde kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:15

Als niemand de verantwoording neemt... op marktplaats zetten dan maar? Kan me voorstellen dat het een vervelend probleem is, geen bloembed is veilig voor kippen, en de poep ligt overal... en de ratten en muizen idd...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:16

Lopen er toevallig wolven in de buurt? Dan is het een kwestie van afwachten denk ik :')

Nee, geen idee hoe je dit op kunt lossen. Voornamelijk omdat ze blijkbaar geen eigenaar hebben? Misschien heel stom, maar er is toch een stichting: Adopteer een kip (op afstand), misschien dat die iemand binnen hun netwerk weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:18

Ik denk dat de oplossing van Greasemonkey nog niet eens zo heel slecht is. Op marktplaats zetten als gratis af te halen. De hennen zal je makkelijk kwijt worden. Hanen zal iets lastiger worden.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:22

Welke regio zit je? Ik ken iemand die de gedumpte beestjes vangt(vooral de hanen worden gedumpt) en daarna herplaatst.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:22

Kippen verkopen momenteel als kool. Je zou ze ook per toompje aan kunnen bieden. 5 hennen + 1 haan bijvoorbeeld. Ik verwacht dat je ze zo kwijt bent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:27

Er is een facebook groep speciaal voor het zoeken voor nieuwe huisjes voor hanen. Zeker als er mooie hanen bij zitten zul je er daar vast een aantal kwijt raken die dan een goed thuis krijgen.

De kippen zou je inderdaad bv per drie, samen met een haan, op marktplaats kunnen zetten.

Edit, dit is de facebook pagina: https://www.facebook.com/groups/Haantjezoektbaantje

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:38

Tja, iedereen vindt kuikens leuk, maar wat haan blijkt kwijt raken is lastig. Sommigen zijn zo verstandig om ze of zelf te slachten of ze te brengen naar iemand, anderen dumpen ze gewoon waar er al kippen lopen (industrieterrein, boeren erf, enz.)
Je kan kijken of er iemand op mp in je buurt zit die opvangt/slacht en die vragen om hulp. Aan hanen is nu eenmaal altijd een overschot en het aantrekken van ongedierte, etc. is langdurig problematisch.

De kippen zijn trouwens niet zo zeer wild, maar wel gedumpt door mensen die hun verantwoordelijkheid verzaakten door niet te slachten/euthanaseren bij kan niet meer houden en geen andere plek vinden.

Haan en oudere legkip is uitdaging qua lekker koken, maar als je dat en het slachten kunt, heb je zat gratis vlees (en vaak ook minder dumpers, want dat was de bedoeling niet).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:56

Maar de gemeente heeft toch al aangegeven dat ze het gaan oplossen? Bedoel je dat dat geen structurele oplossing is zolang mensen kippen blijven dumpen? Dat klopt, maar dat is ook niet echt iets waaraan de gemeente nu iets kan doen.

Overigens, als dit in Nederland is, dan zullen het geen wilde kippen zijn maar verwilderde.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 13:08

Wauw wat een reacties zo snel!

@Greasemonkey marktplaats kan ik idd nog is proberen! Ze staan al op de plaatselijke marktplaats en wat groepen op fb. Helaas geen enkele reactie!

@ailill Helaas hier in Zeeland niet dacht ik haha!

Ik heb ze een mail gestuurd, ik had nog niet aan hen gedacht dus dankjewel!

@spaansepony wij wonen in Zeeland.

@hopemyday Ik zal het is op die manier proberen! Ik heb al meerdere advertenties maar komt niks op af.

@8nnemiek Klopt ik heb die fb ook al gevonden! Helaas nog geen reactie tot nu toe!

@oomens Nou opzich als er geen andere oplossing is dan die van de gemeente.
Maar als je gewoon niks meer van ze hoort vind ik dat ook erg jammer! We hebben het al meerdere keren aangekaart maar er wordt gewoon geen actie ondernomen en wij horen niks meer!
Stel dat dit in de woonwijk afspeelde, dan zouden ze in 1 dag geruimd worden denk ik maar wij krijgen het idee dat ze denken ach het is maar een industrieterrein...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:12

Vangen, slachten en de vriezer in. Win win want een geen overlast meer en kostenbesparing op vlees.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:22

TS geeft toch in de openingspost aan dat ze liever niet ziet dat ze geslacht worden?
Ik vind het juist hartstikke goed dat ze probeert om een andere oplossing te zoeken.

TS, ik lees dat je in Zeeland woont. Wij zijn ooit in de buurt van Cadzand bij een hobbyist geweest die tig kippen en hanen in zijn eigen tuin had lopen, heel veel opvangdieren. Ik weet helaas niet meer waar het was en hoe hij heette, maar het was toen een beetje een toeristen attractie. Volgens mij kweekte hij ook een bepaald soort plant. Ik ga eens even googlen.

Edit, Fuchsiatuin Zomerweelde was het. Ik weet niet of hij nog steeds kippen opvangt, maar je zou het altijd eens kunnen vragen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-07-20 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:24

lizy29 schreef:
Vangen, slachten en de vriezer in. Win win want een geen overlast meer en kostenbesparing op vlees.

Jij zegt het.... Ik denk het.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:29

8nnemiek schreef:
TS geeft toch in de openingspost aan dat ze liever niet ziet dat ze geslacht worden?
Ik vind het juist hartstikke goed dat ze probeert om een andere oplossing te zoeken.

De mensen die ze daar dump(t)en wilden ze ook niet laten slachten en besloten maar tot deze makkelijke oplossing, die inhoud dat een ander hun probleem mag oplossen met dezelfde beperkingen als ze zichzelf oplegden. Dumpers hebben hun verantwoordelijkheid als eigenaar verzaakt, waardoor TS nu met kostbare problemen zit (o.a. ivm bestrijding ratten en muizen betalen), want ook al worden alle kippen weggevangen, van de ratten, muizen en voedsel dumpende mensen ben je niet zo makkelijk af.
Vangen en opeten/wegbrengen naar iemand die dat wel voor je wil doen is de beste optie, niet alleen om van de overlast af te komen, maar ook om zodra dat bekent wordt een afschrikwekkend effect te hebben op mensen die van hun kippen af willen. Immers als die geen probleem hadden met slacht, dan hadden ze hun dieren wel netjes naar zo iemand gebracht ipv ze ergens los te laten zodat ze in dit geval probleem van TS worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:44

purny schreef:
lizy29 schreef:

Jij zegt het.... Ik denk het.

Snap het probleem ook niet zo lekker vers scharrelvlees. :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:46

tamary schreef:
8nnemiek schreef:

De mensen die ze daar dump(t)en wilden ze ook niet laten slachten en besloten maar tot deze makkelijke oplossing, die inhoud dat een ander hun probleem mag oplossen met dezelfde beperkingen als ze zichzelf oplegden. Dumpers hebben hun verantwoordelijkheid als eigenaar verzaakt, waardoor TS nu met kostbare problemen zit (o.a. ivm bestrijding ratten en muizen betalen), want ook al worden alle kippen weggevangen, van de ratten, muizen en voedsel dumpende mensen ben je niet zo makkelijk af.
Vangen en opeten/wegbrengen naar iemand die dat wel voor je wil doen is de beste optie, niet alleen om van de overlast af te komen, maar ook om zodra dat bekent wordt een afschrikwekkend effect te hebben op mensen die van hun kippen af willen. Immers als die geen probleem hadden met slacht, dan hadden ze hun dieren wel netjes naar zo iemand gebracht ipv ze ergens los te laten zodat ze in dit geval probleem van TS worden.

Dat afschrikwekkende effect is natuurlijk onzin. Ten eerste, hoe weten de dumpers dat de dieren geslacht zijn? En ten tweede, mensen die hun hanen ergens dumpen geven niks om de dieren, want die weten heel goed dat zo'n kip daar niet veilig is tegen roofdieren/auto's.

Je wil de dumpers straffen door de dieren te slachten? Dat rijmt toch niet? Die dieren kunnen er helemaal niks aan doen dat ze daar terecht zijn gekomen.

Stel je voor dat we dat met gedumpte honden zouden doen.. We geven ze een spuitje, dat zal mensen leren om honden te dumpen 8)7

Wij hebben ook een haan uit de opvang. Geweldig leuk beest.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-07-20 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 13:47

@lizy29 Ik zie ze liever niet geslacht idd, ook al is het een enorme ergenis!
Het zijn er misschien wel een stuk of 100 en daarbij zie ik dan liever dat iemand ze ophaalt en zelf slacht.

@tamary precies wat je zegt!
Het is idd echt ons probleem op het moment.
Maar ook zijn we dierenliefhebbers en kunnen het ook niet aanzien wat er gebeurd.
En misschien is iemand ze laten komen ophalen en slachten wel de beste oplossing, ook voor de dieren zelf want die hebben ook geen leven!
Maarja zie maar iemand te vinden die zo gek is om 100 kippen te komen vangen!

@8nnemiek Heb je ook gelijk aan idd! Het probleem is dat op dit moment geen enkele opvang een haan of kip wilt opvangen, of met oplossingen kan komen!
Het leven wat die kippen hier hebben is ook niks, de zomer is te doen maar als de herfst begint zitten ze hele dagen nat in de regen zonder schuilmogelijkheden. In de nacht zitten ze in de boom en als ze dan nog is pech hebben waaien ze met een grote windvlaag eruit!
Laatst bijgewerkt door Mlt94 op 02-07-20 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:50

Als je ze op Marktplaats zet, heb je ook kans dat ze op iemand zijn of haar bord belanden. Niet iedereen zal gezellig een paar kippetjes voor in de tuin komen halen ;)

Is het misschien een idee om het lokale krantje eens in te schakelen? Misschien dat die er een verhaal in zien en dat zich n.a.v. dat artikel wel een oplossing voordoet. En heb je al contact gezocht met kinderboerderijen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:52

Zou het geen goed verhaal zijn voor Hart van Nederland ofzo? :)) Gedumpte kippen die een huis zoeken, lijkt me een prima verhaal in komkommertijd..

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 13:53

@JoT klopt, je kan het niet controleren!

Heb ik al aan gedacht idd zou ik ook nog kunnen doen!
Als is het alleen al om het onder de aandacht te brengen bij mensen hoe groot het probleem is!

Kinderboerderij neemt ook niks op helaas!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:11

8nnemiek schreef:
Dat afschrikwekkende effect is natuurlijk onzin. Ten eerste, hoe weten de dumpers dat de dieren geslacht zijn? En ten tweede, mensen die hun hanen ergens dumpen geven niks om de dieren, want die weten heel goed dat zo'n kip daar niet veilig is tegen roofdieren/auto's.

Je wil de dumpers straffen door de dieren te slachten? Dat rijmt toch niet? Die dieren kunnen er helemaal niks aan doen dat ze daar terecht zijn gekomen.

Stel je voor dat we dat met gedumpte honden zouden doen.. We geven ze een spuitje, dat zal mensen leren om honden te dumpen 8)7

Wij hebben ook een haan uit de opvang. Geweldig leuk beest.

Nee, die mensen vertellen zichzelf dat die kippen daar een goed leven zullen hebben met genoeg eten en natuurlijke schuilplekken. Net als de mensen die flappie (soms met hok en al) ergens in een groen stukje dumpen omdat houden niet kan, opvang geld kost/geen ruimte heeft en slacht/inslapen gemeen is.
Bejaagd worden past niet in dat droombeeld van eigenlijk beter dan thuis leven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:14

lizy29 schreef:
Ge zijt ook zo lekker nuchter :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:22

Ailill schreef:
lizy29 schreef:

Je kent me toch :Y)

TS ik snap de emotie er achter hoor. Maar ik denk dat het simpelweg niet haalbaar is om alles te herplaatsen en dan kan er maar beter op een goede manier geslacht worden dan dat er mee geleurd word.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:27

Mlt94 schreef:
En misschien is iemand ze laten komen ophalen en slachten wel de beste oplossing, ook voor de dieren zelf want die hebben ook geen leven!
Maarja zie maar iemand te vinden die zo gek is om 100 kippen te komen vangen!

Dat moet de gemeente maar uitzoeken. Het is hun taak. En zij kunnen daar ook de juiste middelen en mensen voor inzetten. Maar dan moet je er wel bij de gemeente op aan blijven dringen dat het gebeurt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:59

Ailill schreef:
lizy29 schreef:

Functioneel ingesteld word dit ook genoemd.