Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SBravour schreef:Meer beweging overdag?
SBravour schreef:Misschien is dat het, laat je ze nog wel even een ommetje savonds laat? Hier voor dat die in de bench gaat om 11 u nog even blokje om.
ClauH schreef:De laatste ronde om 6 uur?
Ik loop er één om 7 uur en nog een aardige om 10 uur, anders kan ik er ook om 3 uur uit denk ik....
Geen mogelijkheid voor een latere ronde??
Marie111 schreef:Ik lees wel eens iets over hersenwerk voor honden. Misschien is dat iets om ze wat af te matten?
kiwiwitje schreef:6 uur savonds de laatste wandeling vind ik wel vroeg. In de tuin is toch echt anders dan echt uitdaging. Misschien kun je iets van hersenwerk (bijv snuffelmatten oid) of goede kauwsnacks waar ze even mee bezig zijn.
bigone schreef:Wanneer je de hond beloond ( door er snachts dus een keer uit te gaan) loop je inderdaad kans dat ze zich elke keer op die tijd melden .
Oordoppen in en proberen er doorheen te slapen of het alarmsysteem aanpassen zodat er wel een plek is waar ze kunnen slapen, badkamer bvb.
Misschien zelf een stukje aftimmeren op slaapkamer waar ze in zitten? Na zoveel tijd nog aan een bench wennen is net zo lastig .
lnvdh schreef:6 uur laatste ronde.. daarna in de tuin... en dan van 22 tot 23 uur ( afhankelijk hoe laat je gaat slapen) mentaal vermoeien... maak hersenwerkspelletjes voor ze... daarnaast kan je ze mss op de gang laten slapen? ze horen jullie geluiden mss draaien jullie wat in jullie slaap.... sterkte het zal heus wel over gaan ze zijn nog vrij jong
zonnebloem18 schreef:10 Is wel wat jong maar misschien beginnende dementie?
Ine23 schreef:Ik heb niet echt tips, maar ik begrijp hoe het voelt. Onze corgi is enorm gevoelig voor wanneer de zon opkomt/de vogels beginnen fluiten etc. Dit betekent dat ze in de winter denkt ‘Wat doen jullie nu al uit bed om 6u30?’ en makkelijk tot 8u30 ligt te ronken terwijl ze in de zomer rond 4u20 al wilt ontbijten. Vorig jaar was ze geblesseerd en wilde ze vanaf half 3 echt gewoon in actie schieten, toen konden/mochten we zo weinig met haar doen qua beweging dat ze gewoon ‘klaar was om op te staan’ rond half 3. We hebben toen enorm veel hersenwerk gedaan en andere uitdagende dingen geprobeerd, maar voor een fitte jonge hond als haar werkte dat niet afdoende. Dat was echt een heel vervelende zomer
.
Dit jaar is het nog steeds zo dat ze bij het fluiten van de vogels (4u30 ongeveer) wilt opstaan en eten, maar gelukkig kruipt ze na haar ontbijt weer in bed (bij ons). Wij slapen op het gelijkvloers, hebben geen rolluiken op de verdieping en hebben er mee leren leven. Gisteren was ze pas later wakker, toen was het zo bewolkt dat het om 5u nog redelijk donker was en ze toen pas wakker werd.
Misschien dan toch 1 tip: bij ons werkt genoeg beweging overdag dus om haar in de zomer wel weer verder te laten slapen na het ontbijt. Onze laatste ronde is tussen 21u-22u30 en is dan ook maar zo’n 20-25min als we in het dorp blijven. Als we naar het water rijden, wandelen we een uur als laatste ronde. Dat geeft overigens geen verschil in slapen, het gaat bij haar echt om hoeveel beweging ze over de hele dag heeft gehad. Na de laatste ronde speelt ze vaak nog met ons (terwijl wij een uur op de bank liggen voordat we naar bed gaan) en dan rond 22u30 is ze vaak zelf moe en gaat ze slapen.
Geven we haar overigens geen ontbijt en/of zetten we haar uit de kamer, dan heb je gegarandeerd slapeloze nachten want ze blijft aandringen en houdt dit UREN vol. Geloof me, ik heb vorig jaar alles geprobeerd en dat zeker 2 maanden. Toen ze weer langer begon te slapen (en dus niet vanaf 4u bleef piepen aan de deur totdat onze wekker ging), dacht ik dat ze eindelijk door had wat de bedoeling was, maar de nachten werden gewoon weer korter en haar biologische klok veranderde dus opnieuw
zonnebloem18 schreef:Oeps, ik wist zeker dat er 10 jaar stond. Dan vermoed ik inderdaad dat het ook deels te maken heeft met niet moe genoeg zijn. Hersenspelletjes voor het slapen kunnen dan wel helpen.
cursebreaker schreef:Inderdaad moe proberen maken nog voor bedtijd icm eventueel overdag nog meer intensieve activiteiten. De laatste ronde vind ik idd ook heel erg vroeg ja. Even 's avonds nog even een rondje en laten snuffelen. Snuffelen houdt ze ook mentaal weer goed bezig. Eventueel de laatste voerbeurt, als ze brok krijgen, in een snuffelmat aanbieden bv. en als het vlees is in een lick-it mat gedeeltelijk aanbieden, zodat ze wat langer bezig zijn ermee.
En hersenwerk is inderdaad heel goed! Zeker als ze nog jong zijn een hele fijne manier om ze moe te maken zonder dat ze lichamelijk intensief bezig hoeven te zijn. Er zijn facebook groepen e.d. te vinden waar je heel veel inspiratie kunt opdoen, want veel dingen kun je zelf met huis,tuin,keuken materialen samenstellen. Je kunt het al so simpel maken als brokjes verstoppen in de woonkamer bv. Wat wel belangrijk is met hersenwerk spelletjes is om te begeleiden en er een start en eind in te plaatsen zodat je hond daar duidelijkheid in heeft. Er is veel over te vinden online waar je goed mee van start kunt gaan