Motten ofzo in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Motten ofzo in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 18:54

Ik word er helemaal krankjorum van ondertussen, blijkbaar heeft een stel motten van het een of het ander mijn huis uitverkozen om te verblijven. Ik ben echt heel erg van het diervriendelijk uitzetten dus de eerste die ik rond m’n keukenlamp zag fladderen heb ik heel braaf gevangen in een glaasje en netjes uitgezet. De tweede een paar dagen later ook. De derde, vierde en vijfde die ik in de loop van de week vond ook nog, maar de zesde die ik dus op dezelfde dag ving als de 5e heb ik onder het glaasje in de vensterbank gezet. Frituren in de zon. De tijd van vriendelijk uitzetten was voorbij :+

Ik hoopte dat ze hier van onder de indruk zouden zijn, maar sinds zaterdag heb ik er elke dag een stuk of 2/3 gespot en gevangen. Heb ondertussen een hele verzameling in de vensterbank staan :') ik ben er niet bang van maar ik word wel bloednerveus van dat zenuwachtige gefladder tegen m’n muren op, dus ik heb, heel onaardig, een bus gif gekocht. Gistermiddag, samen met m’n moeder alle kasten bekeken maar daar lijken ze toch niet te zitten, alle ventilatiekanalen afgedicht met horrengaas en dus flink met die bus gespoten. Toen ik ‘s avonds weer terug thuis kwam: binnen 5 minuten weer 3 gespot. 1 gevangen en 2 laten zitten, weer goed met die spuitbus in alle ruimtes gespoten en mezelf opgesloten in de slaapkamer. Toen ik met die bus in de weer was werden de 4 (!!!) exemplaren die blijkbaar in m’n woonkamer zaten danig onrustig trouwens :+

Vanmorgen léék het gekalmeerd, tot ik na 3 kwartier ofzo in m’n tas graaide, toen kwam er dáár eentje uit :') ik denk dat ze me 3 straten verderop hebben horen gillen zo hard schrok ik _O- Nóg een ronde gifspuit en de deur achter me dicht getrokken. Kom ik net thuis zit er helaas wederom eentje achter m’n gordijnen.

Ik heb horren voor mijn deuren, inmiddels dus ook voor m’n ventilatiekanalen, ik heb geen nest kunnen vinden en nog mooier is het dat het verschillende soorten zijn. Gif heeft dus blijkbaar niet genoeg impact om ze uit te moorden en eigenlijk vind ik dat ook niet lekker om dagen achtereen met zo’n bus in m’n huis te rommelen. Plus onaardig. Maar ik zit op t moment volkomen zenuwachtig op m’n bank en bij ALLES wat ik zie schrik ik op want: poedersuiker nog zo’n beest. Ik zit niet op m’n gemak in m’n eigen oh zo fijne huisje. Ik wil er van af :')

Voor de volledigheid, een kleine greep uit het assortiment:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Welke creepy crawlies liefhebber helpt mij verder? Wat heb ik hier zitten, zijn ze schadelijk, waar zouden ze vandaan kunnen komen en nog belangrijker, hoe kom ik er van af? :')
Laatst bijgewerkt door Neej op 23-06-20 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: Motten ofzo in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:57

oh ik volg even, hier ook motten ondanks horren...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:57

Oooh wat ben ik blij dat ik niet in jouw huis woon. Ik heb echt een hele erge fobie voor motten. ( kan soms flauw vallen van schrik) Slaat nergens op ik weet het _O-
Ik hoop dat je ze snel weg hebt! Woon je in het bos?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:00

Eerst even uitzoeken welke mottensoort dit is. Lijkt niet op kledingmot maar wel op voedselmot. Dus ga al je open pakken voedsel langs en voor alle zekerheid je kledingkast bekijken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:03

Ik heb altijd wel motten in huis, en ik vind ze leuk.

In dit geval, heb je kieren waardoor ze naar binnen komen, en waar licht achter schijnt?

Dan zijn ze zo binnen namelijk.

Als het echt allemaal verschillende soorten zijn lijkt een nest me erg onwaarschijnlijk.

SdaphneS

Dit zijn inderdaad motten.
Heb je toevallig vlijtige liesjes in je tuin staan of geraniums?
Ik heb altijd dat ze hier heel erg op af komen en dan in deze planten gaan zitten.
Ook komen ze af op natte kleding en gaan ze dan in het wasrekje zitten.
Krijg je een hartinfarct als je de was binnen haalt en er zon beest uit komt. :+

LadyMadonna

Hier ook, schrik me regelmatig de pleuris, maar zet ze nog braaf buiten

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 19:04

Oh nee das misschien ook wel leuk te vermelden, ik woon in proper suburbia, onder de rook van Rotterdam. Woning uit eind jaren 50, flatje, er staan wel een aantal flink grote bomen in de straat en de tuinen achter (Coniferen achter en loofbomen voor) maar niet echt bosrijk te noemen in ieder geval.

Oh en ze zijn like 3 tot 4 centimeter groot. Waardoor ik ze dus echt super poedersuiker vind want ze maken herrie en doen zo zenuwachtig

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:05

Zijn trouwens nachtvlinders

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 19:07

bigone schreef:
Eerst even uitzoeken welke mottensoort dit is. Lijkt niet op kledingmot maar wel op voedselmot. Dus ga al je open pakken voedsel langs en voor alle zekerheid je kledingkast bekijken.

Ja nou dat heb ik dus gister gedaan maar heb geen open pakken voedsel hier en in m’n kast zie ik ze niet zitten. Heb wel voor de zekerheid van die mottenvellen en hangdingesjes gekocht voor in de kast..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:07

Ik zag de topictitel en ik wist meteen van wie het was _O- hoeveel potjes heb je nu staan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:08

Wanneer ze zo groot zijn en veel herrie maken zijn het inderdaad nachtvlinders. Maar hoe die dan in je woning komen??

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 19:09

Hanafubuki schreef:
Ik zag de topictitel en ik wist meteen van wie het was _O- hoeveel potjes heb je nu staan?

5 _O- en eentje vermoord met de gifspuit net en eentje per ongeluk toen ik m wilde vangen door midden gehakt :') dus eigenlijk 7.. vangst sinds zondag hè! m’n glazen zijn bijna op dus ik wil er nu wel van af :') :')
Laatst bijgewerkt door Neej op 23-06-20 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:10

Neej schreef:
Hanafubuki schreef:

5 _O- en eentje vermoord met de gifspuit net en eentje per ongeluk toen ik m wilde vangen door midden gehakt :') m’n glazen zijn bijna op dus ik wil er nu wel van af :') :')

Meer glazen kopen dus _O-

Of ik koop ze voor je verjaardag _O-

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:12

Ik lees even mee, ik heb er helaas ook last van. Al zijn die bij mij gelukkig wel iets kleiner en maken geen geluid :') Schrik er wel telkens van en ben bang dat ze in mijn kleding gaan zitten -O-

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:18

Femke_Tweety schreef:

In dit geval, heb je kieren waardoor ze naar binnen komen, en waar licht achter schijnt?

Hmm nu je 't zegt... bij de voordeur zit een mega kier omdat er een plank weggerot is... :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:20

@ts
Kun je ze gewoon echt niet buiten zetten?

Trots melden dat je ze roostert onder glazen in de felle zon vind ik eigenlijk een beetje een nogo.

Zelfs al zijn het 'maar' insecten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:20

Arabesk schreef:
Femke_Tweety schreef:

Hmm nu je 't zegt... bij de voordeur zit een mega kier omdat er een plank weggerot is... :')

Kan genoeg zijn!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:23

Och heden toch, wat een nachtmerrie. :') ik kan spinnen prima handelen maar deze dingen. Nee. Dat fladdert.

Had er van de week ook een binnen zitten. Het "ik ben een stoere meid" veranderde heel snel in een "wie komt me in vredesnaam verlossen?!"

De boel in de fik zetten geen idee?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:23

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:26

Roosch schreef:
Och heden toch, wat een nachtmerrie. :') ik kan spinnen prima handelen maar deze dingen. Nee. Dat fladdert.

Had er van de week ook een binnen zitten. Het "ik ben een stoere meid" veranderde heel snel in een "wie komt me in vredesnaam verlossen?!"

De boel in de fik zetten geen idee?

Precies wat jij zegt _O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:27

Flowery schreef:
Ik lees even mee, ik heb er helaas ook last van. Al zijn die bij mij gelukkig wel iets kleiner en maken geen geluid :') Schrik er wel telkens van en ben bang dat ze in mijn kleding gaan zitten -O-

De meeste nachtvlinders laten je kleding gewoon gerust. Als je er een foto van kan nemen kan ik hem misschien determineren om je gerust te stellen. Net als dagvlinders voeden nachtvlinders zich meestal gewoon met nectar uit bloemen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:28

bigone schreef:

Nee, het zijn geen voedselmotten. De Grote meelmot (bv één van de voedselmotten) is veel kleiner en anders gebouwd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:29

Neej schreef:
bigone schreef:

Ja nou dat heb ik dus gister gedaan maar heb geen open pakken voedsel hier en in m’n kast zie ik ze niet zitten. Heb wel voor de zekerheid van die mottenvellen en hangdingesjes gekocht voor in de kast..

Dat is niet nodig, het zijn beiden nachtvlinders die zich voeden met nectar uit bloemen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:29

Ik begrijp oprecht dat die beesten zich voeden met nectar of met andere sappen die ik niet bezit maar toch zegt mijn hoofd "ROOSCH ZE VRETEN JE OP, RENNEN!"