Goed, ik had vage plannen voor nog een werkhond, een opvolger voor de huidige. Dat betekent niet meteen, én mijn voorkeur gaat uit naar een reu.
Dus wat gebeurt er? Ik heb een vriend, een schapenboer die drijfhonden traint, en (zelden) fokt. Ik raakte een paar dagen geleden met hem aan de praat, en uiteraard ging het gesprek grotendeels over honden ( goed eens met iemand daar over te kunnen kletsen die niet na 5 minuten uitzoned...

Hij vertelde over de honden die hij momenteel in training heeft voor anderen, en zijn eigen. Waarbij hij op een gegeven moment langs zijn neus weg meldt dat hij van plan is "Kría", één van zijn eigen honden, een jonge teef van zo'n 17 maanden te schieten.
Huh, wat!? Wat is er dan mis met dit dier? Ik ken de moeder van haar, prima werkhond, van de vader weet ik dat hij in ieder geval zelf van goede huize is. Antwoord was dat hij haar te sensitief vond, te angstig tegenover hem, volgt hem niet goed, kortom een beetje vage "het klikt niet", en daarom weinig tijd in haar gestoken. Gevalletje te veel honden te weinig tijd denk ik persoonlijk. Er kan ook ambitie meespelen misschien; niet meteen veelbelovend? Volgende! Maar dat is mijn invulling moet ik eerlijk zeggen.
Okay zeg ik vóór je haar schiet wil ik haar wel uitproberen. Ik vind het niet een probleem als een hond wat sensibel/verlegen is, gewoon rekening mee houden.
Hi,j heeft me een video laten zien die hij meteen na ons telefoongesprek heeft gemaakt; zag er goed uit, kent basisdrijf commando's, en heeft duidelijk een goede werkdrive. Zo op het oog niets mis mee, zeker in aanmerking genomen dat deze hond de afgelopen twee maanden niet aan de schapen is geweest.
Hijzelf zegt dat het een lange termijn project is wat van deze hond te maken. Ook dat is geen probleem op zich, ik heb een prima werkhond dus kan het me veroorloven zo lang hier me bezig te zijn als ik wil.
De grootste aarzeling mijnerzijds ligt bij het hondenmanagement hier thuis, 5 honden is eigenlijk iets boven het quotum dat ik redelijk vind ( dat was overigens ooit 2, en ging met 1 omhoog bij iedere hond die erbij kwam

Nog een punt is mijn oude teef, die heeft ruimschoots bewezen géén andere teven te verdragen. Vandaar mijn voorkeur voor een reu, ook vanwege het feit dat mijn werkhond een reu is die ik liever niet castreer.
Maar goed dat alles is te doen, vergt wat aanpassing.
Dus om een lang verhaal kort te maken, ik heb hem een bericht gezonden, " niet schieten, ik wil haar uitproberen".
Ik denk dat ze het waard is een kans te krijgen.
Ik heb wel eerder zoiets gedaan, en zowel een prima werkhond aan over gehouden ( de gepensioneerde teef was zo een), als ook gevallen waar ik niet verder mee ben gegaan.
Dus we zullen zien, nav de video heeft ze zéker potentie, en erg onder de indruk van de handler zijn heeft óók voordelen.
Ik vermoedt dat ze als ze meer aandacht krijgt ze zich meer aan mensen zal hechten, ze is nog een typische kennelhond, en heeft zich vermoedelijk meer aan de andere honden dan aan dd eigenaar gebonden.
Ik denk dat ik haar ergens dit weekend ophaal. Ik ben benieuwd....