Varkentjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Varkentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 16:03

Wie hebben er varkentjes en welk soort?

Wij zijn goed bekend met de zogenaamde Gottingers, maar hebben nu naar een stelletje kune kune's gekeken.

Ben benieuwd welk soort anderen hebben en wat je juist leuk vindt aan ze of juist niet.

zacharyhill

Re: Varkentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:26

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb 2 mannetjes bij mijn ezeltjes lopen. Ze zijn wel geholpen zijn gek op modderpoelen en kunnen zo lekker mopperen als ik in hun weitje bezig ben alsof ze terug kletsen als ik wat zeg.

Ik heb geen idee wat voor soort dit is heb ze wel al een flink aantal jaar

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:42

Ik heb 2 kune kune zeugen.Zijn van fokker en super lief. Helaas ploegen ze wel je grasveld om. Handig als je stuk onkruid vrij moet maken. Ze hebben hier groot hok, steen en een flink stuk zand.
Ze maken best wat geluid (van tevreden knorren tot gillen als het voertijd is).
Verder eten ze echt alles. Vlees voeren is bij wet verboden. Rest gaat er zonder nadenken in. Ik zou ze niet in huis houden, ze hebben echt ruimte nodig anders worden ze baldadig. Ze wegen denk ik zo’n kilo of 60. Achter stroom blijven ze netjes staan, rest beuken ze omver. Ze leren heel snel en gaan goed samen met andere dieren. Ik zou ze ook niet alleen houden, maar met een soortgenoot
Afbeelding
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:02

Zacharyhill, leuk. Kleiner modelletje lijkt me zo uit de verte.

Paardenfan, we hebben bij een volwassen stel gekeken die herplaatst worden. Gaan ze niet in huis houden. Voor de nacht op eigen stukje en overdag gewoon bij de paarden in het begin.

Die we hebben bekeken worden al 3jr achter gaas gehouden en gaan er niet doorheen. Ze wroeten ook niet heel erg. Stond nog aardig wat gras op hun stukje.

Ze waren wel echt heel flink en zag de oogjes amper. Maar denk dat ze hier wat meer bewegen.

Ik weet dat ze veel slapen, maar nu deden ze niet veel, dus afwachten.

We hebben best veel onkruid en op het pad aan 2 zijdes vallen straks veel eikeltjes, dus daar kunnen ze sws hun lol op. Verder krijgen ze nu een varkens brok of muesli.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:10

Als ze niet wroeten is dat ideaal. Helaas heb ik weer de uitzondering getroffen. :=
Ik laat ze af en toe bewust op een stuk wat onkruid vrij gemaakt moet worden. Ze hebben mijn paddock ook keurig bewerkt. Wat zijn het bij jou qua geslacht? Mijn dames hebben af en toe een nukkige periode :)
Verder zijn ze altijd samen, heel gezellig. Mijn pony’s vonden het in het begin heel eng, maar dat wende snel.
Wel top dat je voor herplaatsen gaat trouwens

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:18

Paardenfan25 schreef:
Als ze niet wroeten is dat ideaal. Helaas heb ik weer de uitzondering getroffen. :=
Ik laat ze af en toe bewust op een stuk wat onkruid vrij gemaakt moet worden. Ze hebben mijn paddock ook keurig bewerkt. Wat zijn het bij jou qua geslacht? Mijn dames hebben af en toe een nukkige periode :)
Verder zijn ze altijd samen, heel gezellig. Mijn pony’s vonden het in het begin heel eng, maar dat wende snel.
Wel top dat je voor herplaatsen gaat trouwens

Als we deze nemen, zijn ze 3 jaar en een zeug en een borg. Ook al 3jr samen.

Onze 4 paarden hebben met 2 Gottingers gelopen, maar 1 merrie nog niet. Die kent wel geitjes, maar ze kan weleens overdrijven op iets nieuws.

Mijn ene ruin vond varkentjes voorheen enorm eng en zwijnen in het bos een ramp. MNaar die Gottingers liepen gewoon bij ze in en niks aan de hand.

Het zeugje had wel interesse en kwam na geaaid te worden in de benen. Broer wilde echt niet. Kwam uiteindelijk wel in de benen en toen wel veel interesse. Ik weeg maar 55kg, dus lag al op mn snuffert en ML ook, haha
Gelukkig hebben we niet echt buren die ons zien of een candid camera, want dat gaat echt vaak gebeuren.

Hun nachthokje heeft een plankje op de grond en daar blijven ze al achter. Maar ze zijn wat zwaar en niet super actief geloof ik.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:04

Hun graslandje hadden ze het eerste jaar helemaal omgespit. Alle paardenbloemen weg en het stond vol. De wortels daarvan schijnen lekker te zijn. Nu heb ik een stuk im gezaaid en dat grazen ze mooi af de rest is aarde daar groeit van alles en dat stuk mogen ze omwoelen en in graven zoveel ze willen. In de zomer lopen ze veel buiten is het guur en nat zie je in de ochtend het luikje omhoog gaan van de oude ingang van hun stalletje, is het niet naar de zin zakt het gauw weer omlaag en zie je ze alleen voor te poepen en plassen. Ze zijn gek op stro proppen heel het hokje vol dan zie je in de winter alleen maar stro je hoort ze dan alleen.

Bij de paarden durf ik ze niet te doen ze hebben best een mooi stuk wei en land. Al gaan de wel eens aan de wandel hoor maar als je ze roept komen ze erg snel. Ze zijn rete slim kunnen zitten, op de achterpoten staan (hoog) en een rondje draaien. Ik denk dat ze een 40 kg wegen en een 50 cm hoog zijn misschien formaat engelse bulldog. Ze zijn echt wel heel leuk. Dat vele slapen valt hier wel mee ze zijn veel aan het scharrelen behalve als het koud en guur is.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:11

Wij hebben 2 kune kune varkens op mijn werk. Zo onwijs lieve en leuke varkens! Momenteel hebben ze biggen en dat is onwijs genieten <3 die van ons houden op 1 modderpoel na t weiland heel. Ze eten eigenlijk alleen het gras en maken gebruik van de modderpoel. Deze is wel ietsjes groter geworden in de loop van der tijd, maar niet onwijs ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:22

Oh, die rossige zijn leuk eefsel. Ik denk dat ze hier gingen wroeten omdat er veel wortels enzo onder de grond zitten. Ik heb mijn paardenwei voor veel geld opnieuw laten inzaaien, dus durf het niet zo goed aan. Ook herkenbaar dat ingraven in stro. Ik voer ze ook mooi hooi bij, daar zijn ze dol op.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:29

hier ook kune kune tjes.

fantastische varkentjes!
en hier houden ze de weide intact.
het eerste jaar hebben ze op 2 plekken de weide wat omgewoeld(ging dan telkens om 6m² ofzo),maar na dat eerste jaar, nooit meer gedaan.
ze lopen hier op 7000m²,dus plek zat en eens om de zoveel tijd lopen de paarden erbij.
honden lopen er ook vaak bij,idem als ganzen en eenden.

ik kan ze ook enkel aanraden,zo'n leuke beesten!super lief,aanhankelijk,en eigenlijk ook geen omkijken naar. zolang ze mooi gras te eten hebben,hebben ze voldoende.
maar ze zijn ook gewoon gek op groenten- en fruitafval,restjes brood,....
heel makkelijk dus,nooit geen keukenresten meer!(behalve ui,prei en champignons,dat lusten ze niet)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 23:44

Zahcharyhill, Leuk! Ze zijn inderdaad slim, maar denk die we bekeken hebben never op de achterbeentjes gaan staan. Zijn ook behoorlijk groot en zwaar.

Eefsel, wat een leukerds!! Die we hebben bekeken zijn al volwassen en behoorlijk groot.

Tengeltje, heerlijk zo een ruimte!

De mini varkentjes waar we stonden aten niet veel gras, maar maakte het gras ook niet stuk. Maar eigenlijk was de eigenaresse ook niet verstandig met weide onderhoud, dus geen idee wie hem zo kaal heeft gemaakt.
Ik vond de varkentjes te weinig buiten komen en ze liepen vooral te scharrelen.

Met de Kune kune zelf geen ervaring, dus zitten lezen en wat ons verteld is. Tegen ons werd gezegd dat ze het gras laten staan en net onkruid eten. Er staat momenteel ook meer onkruid dan gras. Maar we hadden het er met een boer over vanmiddag en iedereen schijnt hier veel last te hebben van melde. Wij hebben ook veel zuring en brandnetel, maar verwijderen dat wel. Wonen er net 8mnd en was verwaarloosd land.

Ons idee was een ruim hok met uitloop en overdag om de beurt een wei open zetten. Dan kunnen ze wel tussen de paarden door of grazen.
Deze die we hebben bekeken hebben nu geen poel. Ze komen het hele jaar rond wel te voorschijn, ook met sneeuw. Maar goed, dat zijn dan toevallig die 2. Tegen mij werd ook gezegd een flinke klap stroom op neus hoogte te zetten, maar ze blijven nu al 3jr achter gaas.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:53

Hier staan ze ook enkel achter een stroomdraadje en hebben daar perfect respect voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 01:09

Kunekune kunnen net zo goed wroeten als elk ander varkensras. Het hele ze laten je grasveld heel verhaal is uitzondering, niet regel.
Ze eten wel meer gras dan andere rassen, maar als er lekkers onder je gras zit (beestjes of plantenwortels), dan ploegen ze het echt ook om.
Goede omheining is erg handig, want varkens laten zich niet drijven/leiden. Standaard voeren op een plek waar je ze kan opsluiten is handig.
Ik heb ze o.a. wegens het wroeten niet, maar kom zat yt homesteaders tegen met verschillende rassen incl. de laten je gras heel mythe kunekune + kruisingen daarmee naar ontwikkeling nieuw ras voor vlees met deze eigenschappen en hun ervaringen met waar/niet waar. Als een varken reden ziet om te wroeten, dan doen ze dat, ongeacht ander voer, groot of klein stuk of elke dag verplaatst naar nieuw stuk. Dat valt niet te trainen, triggeren of onderdrukken, ze doen het waar en wanneer ze dat willen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 03:05

tamary schreef:
Kunekune kunnen net zo goed wroeten als elk ander varkensras. Het hele ze laten je grasveld heel verhaal is uitzondering, niet regel.
Ze eten wel meer gras dan andere rassen, maar als er lekkers onder je gras zit (beestjes of plantenwortels), dan ploegen ze het echt ook om.
Goede omheining is erg handig, want varkens laten zich niet drijven/leiden. Standaard voeren op een plek waar je ze kan opsluiten is handig.
Ik heb ze o.a. wegens het wroeten niet, maar kom zat yt homesteaders tegen met verschillende rassen incl. de laten je gras heel mythe kunekune + kruisingen daarmee naar ontwikkeling nieuw ras voor vlees met deze eigenschappen en hun ervaringen met waar/niet waar. Als een varken reden ziet om te wroeten, dan doen ze dat, ongeacht ander voer, groot of klein stuk of elke dag verplaatst naar nieuw stuk. Dat valt niet te trainen, triggeren of onderdrukken, ze doen het waar en wanneer ze dat willen.

Dat lees je heel veel.

Maar deze wonen al 3 jaar op hun plek en we hebben dus gezien waar ze wonen en hoe ze leven. Ze wroeten niet overdreven en leven achter gaas zonder stroom. Deze zijn dat toevallig zo gewend.

Omdat ik de kune kune niet van dichtbij ken, daarover gelezen en nog enkele mensen gesproken met div rassen. Dan zijn er meer varkentjes die niet wroeten. Zelfs varkentjes die om het gras heen eten, dus vooral onkruid pakken.

Hier in de buurt is het akkervarken erg bekend en die worden ingezet om het land schoon te maken na bijv aardappelen.

Maar goed, maakt op zich niet uit. Wij hebben een pp en kunnen gewoon om de beurt een weitje open zetten. En langs de kanten staat ok altijd wel wat.

Overigens wroette de varkens die wij op een vorige plek hadden ( niet van ons in eigendom ) op 1 vaste plek. Die wroetten niet in de wei, maar vlakbij de waterbak.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:09

@Tamary, wij hebben kunetjes gekozen omdat ze niet wroeten, hebben er 3 en allen maken ze dit waar.

Ik denk dat ze wel wroeten als ze geen voldoende mooi gras meer hebben want vaak worden ze op een grote postzegel gehouden.

Ook de plekken waar ik er nog weet en ze voldoende plek hebben, wroeten ze niet. Weet ook andere varkensrassen op grote weides zitten en die ploegen echt enorm.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:10

Wij hebben een Hongaars wolvarken. Ze loopt bij de geiten en dat gaat heel goed. Ook zij heeft inmiddels wel het weitje helemaal omgeploegd is dol op haar modderpoeltje. Ze is een behoorlijk groot varken, maar wel erg lief, zeker niet lui en heeft geen idee van haar eigen kracht :') . Ze vind het heerlijk om onder haar buik gekriebeld te worden. En het grappige vind ik de verschillende geluiden die ze maakt <3
Afbeelding
Onze (hier erg hongerige _O- ) Irma :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:13

Ik heb wroeters en ze zijn ooit uitgebroken en hebben bij de buren toen het gazon opgerold :) :o . Wij hebben de wei nu ja stuk zand waar ze lopen sindsdien met beton gaas omheind. Mijn varkens zijn wel echt klein. Ik heb Brahma kippen er bij en de kippen steken boven de varkens uit.
Ze zijn enorm leuk als deze dood zijn komen er zeker nieuwe. Ze waren al 7 en 9 toen we ze kregen en hebben ze nu 7 jaar.
Ze hebben trouwens een vreselijke hekel aan water of modder. Bij de eerste druppel regen staan ze in hun hok te gluren waarneer het droog word.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:33

Ik vind het altijd jammer als mensen 1 varken houden... ze zijn 500% kuddedier en een maatje is gewoon ook een basisnood...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:15

tengeltje11 schreef:
Ik vind het altijd jammer als mensen 1 varken houden... ze zijn 500% kuddedier en een maatje is gewoon ook een basisnood...

Om die reden hebben wij er ook twee en ze lopen echt de hele dag bij elkaar en slapen op elkaar. Ikvoer ze 2 keer per dag varkensbrok met zo’n gele voerschep. Toen ze keer ontsnapt waren en op straat liepen kon ik ze teruglokken met de schep. Tillen is geen optie meer.
Modder zijn ze dol op. Bij regen duiken ze het hok in, maar als het warmte willen ze wel graag natgespoten worden.
Mijn roze kune was als big al te vet. Die blijft echt heel stevig. De bonte is keurig op gewicht.
Laten jullie ze ook enten en ontwormen?

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:58

Hier 2 varkentjes, kruisingen vermoed ik. Ze werden in een bench gehouden op een 2 kamer appartement. Hier hebben ze alle vrijheid, lopen los op het erf en de paarden. Gaat geweldig samen. Het zijn twee borgjes. Wroeten weinig en zijn voor ons de ideale vriendjes op het erf. En extra voordeel is dat ze de eikeltjes opeten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:11

Hier sinds afgelopen week 3 Kune Kune’s.
Helemaal verliefd geworden op dit ras! Wel járen andere varkentjes gehad, maar deze zijn echt zó leuk!

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 11:01

Ik vind 1 ook echt niet oke.

Maar wij zochten herplaatsers en heel veel werden alleen aangeboden, heel jammer.......

Leuke foto's komen voorbij!!!

Wat ik echt grappig vind is de lengte van de snuit die per ras zo verschillend kan zijn.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:37

Afbeelding
we hebben er altijd 4 gehad de 2 ''roze'' varkentjes zijn herplaatsers. de mensen wilden er vanaf hadden een hokje met een heel klein betegeld uitloopje midden in het dorp. de buren gingen klagen over stank en de dames sloopten alles wat ze maar konden uit frustratie.

wat komen er leuke varkentjes voorbij zeg

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:21

Louise74 schreef:
Hier 2 varkentjes, kruisingen vermoed ik. Ze werden in een bench gehouden op een 2 kamer appartement. Hier hebben ze alle vrijheid, lopen los op het erf en de paarden. Gaat geweldig samen. Het zijn twee borgjes. Wroeten weinig en zijn voor ons de ideale vriendjes op het erf. En extra voordeel is dat ze de eikeltjes opeten.

[ [url=m/CK5Nl7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tJDD44.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Zz9U9I.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8DGj5A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft die ene nou peesbeschermers? *D

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:58

Wij hebben ook 2 kune kune’s!
Een zeug van 8 en een borg van 4 die we een tijdje geleden overgenomen hebben. De borg is echt een schat. De zeug is wat minder lief en zeker als ze berig is moet je echt uit de buurt blijven, anders valt ze aan. Ook echt tot bloedens toe... Maar ondertussen kunnen we wel inschatten hoe we haar kunnen benaderen, haha.

Hier zitten ze ‘s nachts in een grote ren zonder gras, met een groot nachthok. Hier hebben ze stro, hooi, takken, etc.. overdag zetten we hen op de weide. Ze wroeten niet en eten liefst het onkruid op, ideaal!
Afbeelding
Afbeelding