Hond opvoeden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jooosjefien

Hond opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 10:11

-
Laatst bijgewerkt door jooosjefien op 25-11-23 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:22

Ik heb een prachtige jachthond, een vizsla genaamd Jack.
Vanaf puppy ben ik ermee op jachtcursus gegaan, waar ook een stuk gehoorzaamheid bij hoort, en wij hebben nooit gebruik gemaakt van fysieke hardhandige correctie maar beloning op het juiste moment.

het resultaat is een correct gehoorzame hond welke in balans is en die onder appel staat.

Zie de foto van mijn knappe man!

Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:25

Oei, ik vind het een gedurfde uitspraak "ben ik e enige die nog weet hoe ik een.hond moet opvoeden". Er zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden en meerdere manieren van opvoeden van de hond. Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn hoe een ander zijn of haar hond aanpakt.

Vanuit een bericht als dit, of zelfs die paar minuten die jij ziet bij een ander kun je geen oordeel vellen. En ik vind dit dus ook erg kort door de bocht.

Mijn honden worden voor 95% positief getraind, maar ook daar... Als ik een paar keer heb aangegeven dat iets niet mag of niet hebben wil, zal ik ook even streng doorkomen. Klaar is klaar en genoeg is genoeg. Ze zijn allemaal altijd super blij en werken graag voor me.

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:29

EmptyWords schreef:
Oei, ik vind het een gedurfde uitspraak "ben ik e enige die nog weet hoe ik een.hond moet opvoeden". Er zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden en meerdere manieren van opvoeden van de hond. Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn hoe een ander zijn of haar hond aanpakt.

Vanuit een bericht als dit, of zelfs die paar minuten die jij ziet bij een ander kun je geen oordeel vellen. En ik vind dit dus ook erg kort door de bocht.

Mijn honden worden voor 95% positief getraind, maar ook daar... Als ik een paar keer heb aangegeven dat iets niet mag of niet hebben wil, zal ik ook even streng doorkomen. Klaar is klaar en genoeg is genoeg. Ze zijn allemaal altijd super blij en werken graag voor me.

Mee eens, net zoals in de paardenwereld er niet 1 manier is, is er ook niet 1 manier om een hond op te voeden. Echter een onevenredig harde correctie (fysiek) vind ik ook niet oké.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:31

Ik heb 7 honden, allemaal eigen honden! En als die niet luisteren dan worden ze wel eens bij de nekvel gepakt of een tik tegen de billen. Maar het is alleen bij de 2 grootste nodig, een Tibetaanse terrier en een stafford omdat die beide wel eens koppig zijn. Maar hardhandig nee, maar wel een tik van let eens op.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:32

Misschien dat ik bokt nu over me heen krijg maar ja, ik moet heel eerlijk zeggen dat bij de honden van mijn ouders ik er wel degelijk 1 af en toe een tik geef. Geen mep ofzo, en tik is misschien net wat hard verwoord maar een por is het ook zeker niet.

Hond is altijd erg jaloers en dominant en kan soms uitvallen naar een andere hond. Gelukkig zie ik precies aan haar lichaamstaal wanneer ze daartoe in staat is. Hebben van alles al geprobeerd, speeltjes en snoepjes en ook even een duw maar dat helpt allemaal niet. Ze krijgt echt tunnelvisie naar een bepaalde hond. We geven dan een tik in de zij en meteen zie je dat ze zich weer bewust is van de omgeving en is ze weer rustig. Gelukkig word het gedrag steeds minder. Tik is trouwens in haar zij.

Voorheen toen we andere opties probeerden (zoals speeltje, snoepje als afleiding) waren we veelste laat altijd met haar stoppen in haar gedrag. Dit heeft er zelfs toe geleid dat een andere hond een bloedende nek had als gevolg :(:)

Gedrag is nu al een maand weg en hopelijk blijft het weg. Hond speelt veel, ook toen ze het gedrag vertoonde maar soms ging er gewoon opeens een knop om. Heel raar maar hopelijk blijft het nu weg.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:34

Het ligt aan het type hond, sommige honden doen het prima met een voertje.

Maar er zijn ook honden die heel erg graag zelf de leider willen zijn, en hebben schijt aan een voertje, en doet gewoon lekker waar die zin in heeft.
Daar zul je toch echt anders mee om moeten gaan.

Kijk naar hoe honden onderling met elkaar omgaan, word iets niet geduld, worden ook correcties uitgevoerd.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:35

Ook ik moet eerlijk toegeven dat ik jouw opmerking "Ik zou graag willen weten of ik de enige ben die nog weet hoe je een hond moet opvoeden" nogal gewaagd vind en een beetje simpel. Elke hond is anders, wat voor de ene hond werkt werkt niet altijd direct voor de andere.

Ik denk dat je geen oordeel kan vormen over de manier van trainen, en daarbij de manier van omgaan, van een baasje mijn zijn/haar hond als je de hond alleen op straat een paar minuten hebt gezien.

Wij proberen ook zoveel mogelijk positief te trainen maar als mijn hond van 30 kilo achter een blaadje de straat op rent krijgt hij toch echt een correctie en ga ik hem niet lokken met een snoepje. Ik denk dat dat ook volledig situatie afhankelijk is.
Daarnaast ligt het aan de hond, hoewel die van mij snoepjes heerlijk vindt, zal hij er niet voor werken. Ik beloon hem met mijn stem maar ik hoef hem niet "om te kopen" met snoepjes want daar doet hij echt zijn best niet voor.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:38

CharlesZ schreef:
Misschien dat ik bokt nu over me heen krijg maar ja, ik moet heel eerlijk zeggen dat bij de honden van mijn ouders ik er wel degelijk 1 af en toe een tik geef. Geen mep ofzo, en tik is misschien net wat hard verwoord maar een por is het ook zeker niet.

Hond is altijd erg jaloers en dominant en kan soms uitvallen naar een andere hond. Gelukkig zie ik precies aan haar lichaamstaal wanneer ze daartoe in staat is. Hebben van alles al geprobeerd, speeltjes en snoepjes en ook even een duw maar dat helpt allemaal niet. Ze krijgt echt tunnelvisie naar een bepaalde hond. We geven dan een tik in de zij en meteen zie je dat ze zich weer bewust is van de omgeving en is ze weer rustig. Gelukkig word het gedrag steeds minder. Tik is trouwens in haar zij.

Voorheen toen we andere opties probeerden (zoals speeltje, snoepje als afleiding) waren we veelste laat altijd met haar stoppen in haar gedrag. Dit heeft er zelfs toe geleid dat een andere hond een bloedende nek had als gevolg :(:)

Gedrag is nu al een maand weg en hopelijk blijft het weg. Hond speelt veel, ook toen ze het gedrag vertoonde maar soms ging er gewoon opeens een knop om. Heel raar maar hopelijk blijft het nu weg.

Op dit moment loop.ik veel met 2 mechelse herders, ze worden herplaatst. De kleine ( neem ik over) is een zacht onzeker hondje, Die zal echt niet hard aangepakt moeten worden. De grote reu is een flinke en is zo blij dat hij mee mag wandelen dat hij vergeet dat er regels zijn en er nog iemand aan de lijn hangt. En ja, die krijgt weleens een flinke correctie als hij opeens naar een andere hond wil vliegen en je dus letterlijk bijna omver trekt. Hij is dan echt even afgesloten en denkt alleen aan zichzelf. Een tik tegen de zij voelt hij dan gewoon niet. Dus ja, dat gaat hard. Nee dat is niet leuk. Maar een mechel van 40 kilo naar een schipperke van 15 jaar oud is gewoon geen goed idee.

karuna
Drukke kabouter

Ik ben een heel erg voorstander van beloning en bevestiging zonder gebruik te maken van fysiek geweld. Maar toch, er zijn honden bij wie de positieve benadering niet werkt. Helaas kan ik wel zeggen. Daar kun je belonen wat je wilt maar bepaald gedrag is er alleen uit te krijgen bij een zelfde reactie als een collega hond zou geven bij dergelijk gedrag. Die grommen eerst, geven een waarschuwende snep en als dat ook niet werkt klappen ze er boven op,
Neus dichthouden, is geen grof geweld maar echt werken nope hooguit om een pilletje er in te houden. :')

Ik heb in de loop van de tijd best wat loeders van heropvoeders gehad en andere honden met gedragsproblemen onder mijn hoede gehad. Nu nog twee. Bij de witte herder werkt alleen de heel zachte aanpak. Elke andere correctie is alleen maar hem banger maken dat hij al is.

De kleine kruising russel met redelijk gestoord gedrag soms (Gevolg van de eerste eigenaar die wel grof geweld toepaste helaas met blijvende schade) moet ik duidelijk harder aanpakken, zij is niet vies van een snep uitdelen of grommend uitvallen. Wat zij kan kan ik ook. }> Niet hard als in grof geweld maar ja zij krijgt wel eens een por met een vinger als ze weer eens volledig doorgedraaid is en niet meer voor rede vatbaar haar vriendje loopt aan te vliegen of mijn voet probeert op te eten. Omdat je dan niet meer tot haar doordringt op een andere manier. En ik haar toch uit haar gedrag moet krijgen.

meggiemeg

Als ik zo met onze honden om zou gaan kruipen ze voor me, ik heb onze honden 11 en 9 jaar nog nooit een tik hoeven verkopen. Stem verheffen vinden ze al niet prettig. Als ik de jongste van 9 met zijn volledige naam aanspreek weet hij al hoe laat het is, dan zie je hem denken oké het is goed zo.
Ik denk dat het wel per hond (ras en karakter ) zal verschillen in de aanpak.
Vrienden van ons hebben een hond gehad die echt niet snel onder de indruk was, zij geeft les op een kynologen club en zat zelf gedurig met de handen in het haar hoe nu weer iets op te lossen. Het is altijd goed gekomen maar alle 11 jaar die ze de hond heeft gehad zijn een grote uitdaging geweest.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:44

Net zoals met paarden, er worden er denk ik meer verpest door te zacht zijn dan te hard.
En bij te hard heb ik het uiteraard niet over mishandeling zoals pas in de filmpjes op tv van enkele KNPV leden.

We hebben hier een hond die echt alles doet voor lieve woordjes en eventueel een koekje.
Maar heel soms heeft hij bananen in de oren en dan krijgt hij toch echt wel een ruk aan de riem.
En pas was hij aan het spelen en ging echt even te ver door en heeft een tik op de neus gehad.
En dan is het weer opgelost voor lange tijd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:46

ThreeFingers schreef:
Het ligt aan het type hond, sommige honden doen het prima met een voertje.

Maar er zijn ook honden die heel erg graag zelf de leider willen zijn, en hebben schijt aan een voertje, en doet gewoon lekker waar die zin in heeft.
Daar zul je toch echt anders mee om moeten gaan.

Kijk naar hoe honden onderling met elkaar omgaan, word iets niet geduld, worden ook correcties uitgevoerd.

Volledig mee eens. Je kunt niet iedere hond enthousiast krijgen voor een snoepje of beloning. Dan moet je wel wat.
Je kunt een jachthond of een border ook helemaal niet gaan vergelijken met duitse scheper of rottweiler bvb. En als een hond van 50kg aan de leiband trekt om een soortgenootje te gaan grijpen dan is er weinig kans dat je met een snoepje en aai hem uit deze modus krijgt. Op tijd ingrijpen op een positieve manier is het beste, maar in sommige situaties lukt dat nu eenmaal niet met iedere hond.

Maar als je zelf zo verdomd goed bent in opvoeden zou ik daar zeker iets mee doen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:49

Wel, dat hangt er een beetje vanaf om eerlijk te zijn.
Van verschillende zaken: van de hond in kwestie zelf, van het ras, van zijn/haar karakter, van wat hij/zij "verkeerd" doet, ...

Wij hebben zelf altijd rottweilers gehad. Eentje tegelijk hoor :D En daarbij een kleine Tibetaan die nu 16 jaar is.

Onze eerste rottie was een gevonden hond. Ik was 10 jaar toen we haar in de bossen van de Ardennen vonden. Haar tattoeage leverde niks op, dus mochten we haar houden. Zij was echt militair gedrild, haar hebben we nooit moeten corrigeren. Zelf niks qua opvoeding moeten doen.

Onze tweede rottie was een ander verhaal. Haar hadden we sinds puppy. Karakterhond, die vooral in de pubertijd grenzen opzocht. Aan de lijn trekken = laten gaan zitten. Als dat niet werkt --> omdraaien en een paar meter de andere kant oplopen. We hebben zelf nooit aan de lijn gesnokt oid.
Wel heeft zij van mij 1x een flinke mep op haar snuit gekregen. Ik ben tegen geweld, maar dit was echt nodig. Ik had haar meegenomen naar de vlakte waar we altijd gingen wandelen, ze liep zoals altijd op die vlakte ook gewoon los. Zomer, héél hoog gras (tot op heuphoogte). Ze begon te dollen met me, liep tegen me aan, probeerde me overhoop te lopen. Ik probeerde haar te pakken te krijgen om haar aan te lijnen zodat ze zou kalmeren. Haar leiband hing rond mijn nek - daar sprong ze op een gegeven naar, en haar tanden kwamen in mijn heup terecht bij het neerkomen van die sprong. Ik kan je eerlijk vertellen dat mijn heup bont en blauw zag, dat je de tandafdrukken zag en puntjes bloed. Ja, toen heeft ze van mij dus wel een mep gekregen. Ze was erg verbaasd door mijn reactie, maar wel per direct gekalmeerd, en heeft dit nooit meer gedaan naar mij toe.
Bij mijn mama heeft ze ook grenzen opgezocht. Ze waren met een tennisbal aan het stoeien op de bank, toen die bal op de grond viel en onder de bank rolde. Mama ging op haar knieën zitten om de bal te pakken, waardoor de hond op dat moment een stuk hoger zat dan zij. Toen mijn mama de bal te pakken had en recht kwam, begon de hond te grommen. Ze heeft toen van mijn mama een flinke mep gehad. Heeft dit dominante gedrag nooit meer vertoond.

Je gelooft het misschien niet - maar wij zijn wel degelijk tegen geweld. Echter ben je hier bezig met de rottweiler, en niet met de kleine Tibetaan. Je moét de dominantste zijn, en je hebt maar een fractie van een seconde tijd om je punt te maken en te voorkomen dat de rollen worden omgedraaid.
Verder gingen we naar de hondenschool, beloonden haar met stukjes bifi-worst, werkten met clickertraining, ... Maar als een hond van pakweg 45kg praatjes krijgt, moet je even heel duidelijk in hun taal gaan spreken. En het werkte.

Onze derde rottweiler was een heel andere hond. Echt een sloeber. Was groter en woog meer dan de tweede, maar was o zo lief. Die heeft nooit een mep gekregen, die heeft ook nooit zo extreem gepuberd of grenzen opgezocht.

Onze huidige rottie, nummer 4, leunt meer tegen nummer 2 aan. Karakterbeest, heel omstuimig. Maar zij heeft nog nooit een mep gekregen, omdat ze dominant probeert te zijn zonder tanden of grommen oid. Die wordt op haar plaats gezet door haar te laten gaan liggen op stemcommando, en daar kalmeert ze dan van.

Voor je denkt dat we rottie's verslijten - nummer 1 hebben we aan een boerderij geschonken omdat we er achter kwamen dat ze slaag kreeg van mijn mama haar toenmalige man. Nummer 2 is vergiftigd op de hondenwei op 2-jarige leeftijd. Nummer 3 is ingeslapen op 6-jarige leeftijd wegens een verbrijzelde heup (botkanker). Nummer 4 is nu 4 jaar. Ik kan ook hun namen wel geven in plaats van nummers hoor haha, maar dat werkt meestal erg verwarrend :+ Ginni - Noxx - Noia - Noxa. Je raadt het waarschijnlijk wel - de helft van de tijd roepen we de verkeerde naam :+ Onze Tibetaan heet Buffy. Die heeft echt nooit een mep gehad, lief hondje. Selectief doof wanneer het haar uitkomt, maar niet dominant. Zelfs als dat wel zo zou zijn, ga je zo'n klein hondje geen mep geven. Maar die grote beren, met die grote tanden... Enkel Noxx hebben we op fysieke manier moeten corrigeren, erg tegen onze zin, maar het was in die 2 situaties wel nodig.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:55

Ik ga mee met het bovenstaande, elke hond is verschillend en de ene hond zal een wat andere aanpak vereisen dan de andere. Mijn duitse herder Bella, half politielijn is een heel ander type herder dan onze andere herder Holly (meer showlijn gefokt). Holly is 1x stem iets verheffen en mevrouw weet weer wat er verwacht wordt. Bella daarentegen heeft een enorme werkdrift, maar kan ook gigantisch gefixeerd zijn op zaken. Ik hoef bij haar niet met snoepjes aan te komen, of met andere zaken, want als ze wat ziet dat is de focus enkel nog daarop. En voordat je bij zo'n hond binnenkomt moet er soms een wat sterkere prikkel worden gegeven dan je stem verheffen. Ik vind het verschil ook heel erg in timing, is er een keer een losse tik uitgedeeld op basis van een gedane actie, of wordt een hond echt afgeranseld (want dat laatste is echt not done, dat eerste tjsah verschil in trainingsstijl zou ik het maar noemen).

Voor mijn hond leg ik het altijd uit naar andere mensen als het volgende: stel je staat op de olympische spelen, klaar voor de 200 meter sprint. vol adrenaline, en het enige waar je nog naar luistert is het startsignaal. Er moet dan wel heel wat gebeuren wil je uit jouw focus gehaald worden. Zo zit mijn Bella ook in elkaar, die moet letterlijk even uit haar focus "geholpen" worden. Vroeger was dat door even een keer in de lies te knijpen (en ja die vind ik persoonlijk gemener dan in het nekvel pakken, want die liezen zijn behoorlijk gevoelig. Aan de andere kant dat was het enige wat werkte om haar uit een focus te krijgen). tegenwoordig hoef ik enkel nog mijn hand op haar rug te leggen en krijg ik haar redelijk uit haar focus.
De "quick fix" van even in de lies knijpen heeft er in mijn geval toe geleidt dat Belal eindelijk kon gaan ontspannen op wandelingen, omdat ik haar uit haar focus kon krijgen.

Voor de duidelijkheid, met 2 van de 3 honden die we hebben zit ik wekelijks op cursus, en is positief belonen, en trainingsgenot de rode lijn, dus die houden we dan ook zeker aan. Ik wil er echter mee aangeven dat de zaken niet zo zwart-wit liggen als enkel positief belonen, of enkel afstraffen. Ik kan genoeg situaties bedenken waar een sterkere prikkel tijdelijk nodig is. De vraag die je daarbij in gedachten moet houden is: is het de moeite waard, kan ik het anders oplossen, en heel belangrijk; corrigeer ik op het juiste moment?
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 17-06-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:55

Ik was altijd van het opvoeden zonder fysieke correcties hooguit een nee, totdat ik mijn huidige jongste hond kreeg. Die had er nogal een handje van om pittig te spelen. Maar dan echt pittig. Waar ik vooral bezig was met negeren en belonen ( en vol met wondjes zat) pakte mijn oudere teef haar na het te harde spel èèn keer goed aan en zowaar kon ze ineens prima voorzichtig spelen met haar. Honden communiceren onderling nogal duidelijk. En een goed getimde correctie van mij zorgde dus ook meteen voor milder spel.

Mijn honden vechten overigens nooit maar heel soms trekt de oudste bij grenzeloos gedrag van de jongste haar lip op. De jongste bindt dan meteen in.

( mijn andere twee honden hebben overigens nooit een correctie nodig gehad anders dan een uhuh)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:00

Zo zacht als kan,zo hard als nodig is.
Na 32 jaar honden hebben kijk ik naar de hond.

Mijn honden moeten in de auto blijven wachten als ik de deur open doe.
Ik wil ze aanlijnen en dan mogen ze eruit. Het moet veilig zijn.
Bij commando wachten toch eruit springen, betekent terug de auto in en commando nee wachten.
Hoeft vaak maar 1x per hond.

Cocker die blijft blaffen naar vogels in de tuin heb ik naar binnen gestuurd.
En als hij achter een kat aanrent is het nee.
En bij rollen in een dood dier por ik hem om door te lopen.

jooosjefien

Re: Hond opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 12:48

Toch is mijn eerste reactie: onkunde! Leer eens een hond opvoeden! %) Ik heb mijn hond alles met hondenkoekjes geleerd en dat ging prima. Ze luistert niet altijd even goed, maar daar zijn we mee bezig.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:49

Zo zo 1 hond, hoeveel meer nog die je hebt opgevoed? Welke rassen allemaal?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:53

ik vind je nogal veroordelend TS :o

En voor mezelf sprekend. Ik voed een hond op met zowel "ja" als "nee". Het alleen maar "ja" zeggen vind ik vrij zinloos en onduidelijk. Opvoeding heeft voor mij een positieve insteek, maar als ze over een grens heen willen gaan kunnen ze dat ook direct te weten krijgen.
Met alleen hondenkoekjes kom je er misschien met een hele lieve baasgerichte hond. Maar zo zijn niet alle honden.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 12:56

_Penotti schreef:

Ik heb nu een Drentse Patrijshond en bij mijn ouders hebben we een labrador, die labrador is ook met beloningen opgevoed.. Hij luistert goed, behalve dat die poep blijft eten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:56

jooosjefien schreef:
Toch is mijn eerste reactie: onkunde! Leer eens een hond opvoeden! %) Ik heb mijn hond alles met hondenkoekjes geleerd en dat ging prima. Ze luistert niet altijd even goed, maar daar zijn we mee bezig.

Ach kind, misschien moet je even lekker in de Penny gaan bladeren. Als je toch alleen maar gelooft wat je wil geloven waarom open je dan een topic? Het is zo dom om te zeggen dat omdat jouw hond alles is geleerd met een koekje dat dat voor alleeeee andere honden ook zo werkt. Het zijn nog altijd individuen.

Een Drentse Patrijs en een Lab, zowat de makkelijkste rassen eruit. :') ik zie al dat je uit veel ervaring praat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:58

Ik ben heel erg van het positief belonen, ik vind het dan ook pijnlijk om te zien als mensen een ruk aan de riem geven om een hond te laten zitten of twee of daarbij op de kont gaan duwen en soms zelfs bij pups die geen idee hebben wat er aan de hand is.
Hoeveel mensen zie je al niet trekken aan de riem terwijl ze niet eens de moeite nemen om de naam van een hond te noemen?

Mijn hond loopt eigenlijk overal los mee, negeert andere honden, kent heel veel trucjes en ik hoor van iedereen dat hij zo makkelijk is. Misschien heb ik het dan ook goed getroffen, maar er zit ook heel veel tijd, geduld en liefde in de training. Maar ik weet ook wel dat sommige honden een andere aanpak nodig hebben, dat ze soms onbereikbaar kunnen zijn, maar ik denk wel dat je dat deels met opvoeding en met heel consequent zijn kan voorkomen. Ik hoor /lees regelmatig over wat mensen allemaal al hebben geprobeerd binnen een korte tijd, hoe moet een hond dat dan snappen als hij voor hetzelfde word gestraft en beloond in een relatief korte tijd?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:58

_Penotti schreef:

Precies, een hond uit een dikke werklijn is wat anders dan een Maltezer.

Je hebt niet alle wijsheid in pacht, er zijn meerdere manieren van opvoeden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:59

Het heeft weinig zin om hier een reactie te plaatsen. TS opent namelijk enkel een topic om zichzelf te verheerlijken. Ze heeft een brave gehoorzame hond en is daardoor veel wijzer als de meeste hondenbezitters.
Doei doei :wave: