Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 20:15

Vorige week maandag een volwassen hond gehaald bij een fokker vandaan.
Ik belde namelijk voor een pup omdat wat ik zocht, een herder die met katten kan, volwassen is en zonder rugzak met flinke gebruiksaanwijzing niet te vinden is. Fokker gaf aan een 1,5 jaar oude teef te hebben die daaraan voldeed. Katten had ze nooit mee samengeleefd maar dat ging buiten goed.
Eerste blik hadden we een klik, het is naar mij een hele lieve sociale hond. Probleem is echter dat ze daar altijd in kennel zat, binnen was ze wel gewend qua geluiden maar geen bank. Ze liep daar overdag met andere honden, allemaal geen probleem.
Uitlaten loopt ze netjes mee.

Nu de problemen, bank ligt ze rustig op maar was naar toilet en 2 kussens kapot. Elk papiertje wat ze vindt, elk dingetje pakt ze en maakt het stuk. Speeltjes en ik heb meerdere soorten heeft ze weinig interesse in. Afpakken en ruilen gaat maar ze negeert ze snel en pakt weer iets wat niet mag. Bedoeling was dat terwijl ik werk ze los in huis kon lopen.
Wil een hond niet en snachts en overdag een paar uur in een bench.
Overdag naar iemand anders gaat niet door probleem 2, het is gee hond voor een uitlaatservice en hoewel een pension nog een optie is wordt me dat ook te gek omdat 5 dagen per week te gaan doen.

2e en erger probleem is gedrag naar andere mensen. Ze wantrouwt andere en wil aanvallen. Zelfs na eerst kennis te maken met iemand en niet uit te vallen viel ze die persoon een uur later aan nadat ze wat opgefokt was geraakt door andere honden.

Is allemaal te trainen want in wezen zit er geen kwaad in, het is onzekerheid en gewoon niks kennen en weten.
Maar daar heb ik niet voor gekozen, daarvoor wilde ik juist een volwassen hond waar ik gelijk mee aan de slag kon.
Daarnaast is het voor haar niet eerlijk dat ze nu niet kan krijgen wat ze nodig heeft.

Fokker is een officiële fokker, het is geen particulier met een pretnestje.

Valt dit net zoals bij paarden onder consumentenrecht. Hond voldoet niet aan wat ik aangaf te zoeken. In de verste verte niet
Kan ik dit onder dwaling of verborgen gebreken zien.

MerleSimone

Re: Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:19

1,5 jaar valt voor mij niet onder een volwassen hond. Ben je duidelijk genoeg geweest met je doel? Huishond dus en geen erfhond? Heb je de fokker al gebeld en het probleem voorgelegd? Als dit echt een nette fokker is valt er vast wat te regelen. Lijkt me stap 1.

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:26

Ik vind een week nogal kort om al een oordeel te kunnen vellen.. Alles is nieuw voor de hond, dus logisch dat hij gestresst is. Maar ik ga ervan uit dat als je het de Fokker uitlegt hij gewoon terug kan

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:30

Een pup vreet ook alles op en moet je ook opvoeden, ik zou hier gewoon wat meer tijd voor nemen en je verwachting een beetje naar beneden bijstellen. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:32

Mijn hond had ook 2,5 jaar in een kennel in de tuin gezeten voordat hij bij mij kwam als huishond en bleek ook echt een groter project dan ik had gedacht.
Hij was binnen continue overprikkeld, dus we hebben hem een kleine, prikkelarme plek gegeven in de gang. Van daaruit opgebouwd in de woonkamer en dat heeft een tijd geduurd, maar ging super. Hij logt nog steeds graag op zijn eigen, stille plekje in de gang trouwens.
De kans is groot dat jouw hond ook overprikkeld is en oversprong gedrag vertoond. Neem de prikkels weg en ga rustig opbouwen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:33

Het eerste wat je noemt vind ik wat bijzonder. Pups bijten ook dingen stuk en deze hond zal gewoon moeten leren wat het leven in huis inhoudt.

Dingetje 2 vind ik ook niet perse gek gedrag voor herders maar kan me voorstellen dat dit misschien té heftig gedrag voor je is. Dit kan je dan aangeven aan de fokker. Beetje fokker neemt de hond dan gewoon terug.
Laatst bijgewerkt door Sjong op 16-06-20 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 20:33

MerleSimone schreef:
1,5 jaar valt voor mij niet onder een volwassen hond. Ben je duidelijk genoeg geweest met je doel? Huishond dus en geen erfhond? Heb je de fokker al gebeld en het probleem voorgelegd? Als dit echt een nette fokker is valt er vast wat te regelen. Lijkt me stap 1.

Duidelijk aangegeven dat ik een hond zocht waar ik actief mee bezig kan maar die ook lekker samen met je op de bank wil liggen.
Weet dat 1.5 nog niet volwassen is maar enige verschil nu tussen haar en een pup is het feit dat zij heel zindelijk is en verder kan lopen. Hiervoor 10 jaar een herder gehad en daar wel het e.e.a van gewend. Het is ook allemaal wel op te lossen qua training maar dit is zoveel wat aangepakt moet worden dat ik daar met werk, paarden e.d niet aan toekom.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:34

Ik vraag mij ook af wat je een officiele fokker vind.. en woon je in Belgie of Nederland?

Sowieso heb je de hond ook pas net, je verwacht een beetje teveel van zo´n hond in een hele korte tijd. Ook met een volwassen hond moet je de tijd nemen om alles te leren zoals jij dat wil en kan je ook niet gelijk alleen laten om te gaan werken.

En als het geen match is en je het niet ziet zitten om hieraan te werken, breng je de hond terug naar de fokker.
Laatst bijgewerkt door SoofO op 16-06-20 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:36

Ik ga niet zeggen dat je het meer tijd moet geven want dat is je vraag niet. Ik ben wel benieuwd of je de fokker al hebt laten weten dat dit voor jou niet werkt? Een goede fokker zal er niet moeilijk over doen en de hond gewoon terug laten komen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:37

Sorry maar je wist toch dat de hond nooit in huis heeft geleefd? Hoe kan je dan in godsnaam verwachten dat het dier weet dat ze bepaalde dingen niet mag pakken en andere wel etc.

Ik zou gewoon contact opnemen met de fokker van deze hond.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:38

nuscaniels schreef:
MerleSimone schreef:

Duidelijk aangegeven dat ik een hond zocht waar ik actief mee bezig kan maar die ook lekker samen met je op de bank wil liggen.
Weet dat 1.5 nog niet volwassen is maar enige verschil nu tussen haar en een pup is het feit dat zij heel zindelijk is en verder kan lopen. Hiervoor 10 jaar een herder gehad en daar wel het e.e.a van gewend. Het is ook allemaal wel op te lossen qua training maar dit is zoveel wat aangepakt moet worden dat ik daar met werk, paarden e.d niet aan toekom.

Hoe wou je dit met een pup doen dan? Daar moet je ook een berg tijd en geduld voor hebben, wat je zo te lezen aan je laatste zin niet hebt?

Vind het zo sneu dat dieren altijd de dupe zijn, zo veel mensen die hun dier met 1 week wegdoen omdat het niet is wat ze dachten...het is een dier, geen pluche knuffel...

Die is niet in 1 week gewend, dat kan weken, soms zelfs maanden duren..

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:39

Ik vraag mij allereerst af, waarom een herder als je geen tijd ervoor hebt met je werk en paard?
Enerzijds zeg je dat je graag actief bezig bent met de hond, anderzijds heb je er geen tijd voor. Een herder gaat zich vervelen en kan dan wat vervelend worden als hij niet voldoende uitdaging krijgt.

Heb je al contact opgenomen met diegene waar de hond vandaan komt?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:40

ik snap dit niet.
hond is 1,5, dan zitten ze sowieso vol in de pubertijd. Dan veel verandering kan erg heftig voor ze zijn. geen huiselijke omgeving gewend, en jij verwacht dat hond netjes in een hoekje gaat zitten slapen de hele dag.
het werkt nu net als met een pup, niks laten slingeren en opletten. de hond is er pas een week, kijk het nog even aan. neem wel contact op met fokker, zodat die weet hoe het zit op dit moment. probeer een veilig hoekje te creeeren, bijvoorbeeld de bench ergens beschut te zetten met wat spullen erin, en open te laten. dan kan hij/zij zelf de rust opzoeken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:42

In mijn ogen klinkt dit vooral als een onzekere hond die een huisleven nog niet gewend is en overprikkeld raakt en daar “lastig” van word.
Ik zou beginnen met een bench of een ren plaatsen en daar haar eigen plekje van maken. En als ze goed gesetteld en gewend is kun je eens zonder de bench/ren proberen.
Maar alles is nogal flink omgedraaid met waar ze vandaan kwam en hoe ze nu bij jou leeft. T is niet raar dat ze nog moet settelen en dat dit allemaal veel voor haar is.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 20:47

Sjong schreef:
Het eerste wat je noemt vind ik wij wat bijzonder. Pups bijten ook dingen stuk en deze hond zal gewoon moeten leren wat het leven in huis inhoudt.

Dingetje 2 vind ik ook niet perse fel gedrag van herders maar kan me voorstellen dat dit misschien té heftig gedrag voor je is. Dit kan je dan aangeven aan de fokker. Beetje fokker neemt de hond dan gewoon terug.

Heb hiervoor 10 jaar een herder gehad die nooit een ander persoon uit het niets aanviel zonder reden.
Het is eerst terughoudend zijn, persoon negeert haar, laat haar rustig haar ding doen en ineens valt ze aan. Gelukkig nu nog aarzelend.

Goof schreef:
Mijn hond had ook 2,5 jaar in een kennel in de tuin gezeten voordat hij bij mij kwam als huishond en bleek ook echt een groter project dan ik had gedacht.
Hij was binnen continue overprikkeld, dus we hebben hem een kleine, prikkelarme plek gegeven in de gang. Van daaruit opgebouwd in de woonkamer en dat heeft een tijd geduurd, maar ging super. Hij logt nog steeds graag op zijn eigen, stille plekje in de gang trouwens.
De kans is groot dat jouw hond ook overprikkeld is en oversprong gedrag vertoond. Neem de prikkels weg en ga rustig opbouwen.

Dat is het probleem juist. Het is zeker op te lossen, absoluut. Maar hoe eerlijk is het dat ik haar en de nachten en een paar uur per dag moet opsluiten ergens. Het is onzekerheid, prikkels, wennen aan de situatie maar ik ben bang haar tekort te doen op deze manier. Denk dat ze bij iemand die wel heel de.dag voor haar kan uittrekken om hiermee aan de slag te gaan veel beter tot haar recht komt.

MerleSimone schreef:

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:48

[code][/code]
Mlies schreef:
Een pup vreet ook alles op en moet je ook opvoeden, ik zou hier gewoon wat meer tijd voor nemen en je verwachting een beetje naar beneden bijstellen. :)

Mijn jonge hond was 13 maand toen die bij mij kwam maar echt wel opgevoed. Had gewoon een gedegen basis. Zoals mij ook was verteld

Als ts goed duidelijk heeft gemaakt wat ze zoekt en wil dan had de fokker eerlijk moeten zijn. TS heeft niet voor niets wensen.

En aanleren is echt makkelijker dan heropvoeden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:52

Geen extra tijd om te investeren in een hond om ander gedrag aan te l
leren daarom ging je voor een oudere hond zodat je in de avond niet alleen op de bank zit. Dat snap ik nog.
Mag ik dat hondonwaardig noemen?
En ik zou haar zo snel mogelijk terug doen voor ze helemaal gefrustreerd is. Desnoods zonder al je geld terug.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:55

Zou gewoon contact opnemen met de fokker. Volgens mij vallen honden als ding onder de wet en zit er een half jaar garantie op.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:56

Jeetje, ik hoop dat je de bon bewaard hebt en binnen 14 dagen kan terug brengen. 8)7

Waarom ben je überhaupt aan een hond begonnen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:00

Een hond is geen paard, en "garantie"? Waarop dan?

TS, had je geen proeftijd afgesproken?
Als ik jou was zou ik eerst eens de fokker contacteren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:01

nuscaniels schreef:
Dat is het probleem juist. Het is zeker op te lossen, absoluut. Maar hoe eerlijk is het dat ik haar en de nachten en een paar uur per dag moet opsluiten ergens. Het is onzekerheid, prikkels, wennen aan de situatie maar ik ben bang haar tekort te doen op deze manier. Denk dat ze bij iemand die wel heel de.dag voor haar kan uittrekken om hiermee aan de slag te gaan veel beter tot haar recht komt.

Deze hond is gewend om in een kennel te leven. Misschien is het helemaal niet dieronwaardig om die in een kennel te houden als je niet thuis bent. Mijn labrador was een boerderijhond, heeft bij mij 5 jaar in een hok met ruime uitloop gewoond. Veel mensen vonden het zielig dat hij niet in huis mocht, de hond zelf vond dit helemaal niet erg. Als je hem enkel in huis houdt de momenten dat je thuis bent, is het een pak makkelijker opvoeden natuurlijk. Moet je natuurlijk wel een tuin(tje) voor hebben, maar ik vermoed niet dat je een herder houdt op een appartementje?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 21:04

Ervaring met herders heb ik, ja het is zeker mogelijk om naast werk, paarden .e.d actief bezig te zijn met een hond. Heb dat 10 jaar gedaan dus zou niet weten waarom dat nu een probleem zou zijn.

Dat ze alles nog moet leren snap ik maar dan had ik wel een pup genomen. Het ging mij er juist om om gelijk samen wat te kunnen doen. Niet dat de complete basis zowat nog niet bekend is.

Dat ze moet wennen logisch, dat er andere regels gelden waar ze aan moet wennen ook logisch. Maar voor nu zit ik ermee dat ik niet aan haar behoefte kan voldoen qua energie en uitdaging en vind het niet eerlijk naar haar.
Gisterochtend heeft ze uit verveling/frustratie wat dan ook alles in haar bench gesloopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:05

nuscaniels schreef:

Dit doet ze toch ook?
Je schrijft dat ze prima gezellig op de bank wil liggen als jij er bent. Actief is ze ook.
Je hebt dan de verkeerde vraag gesteld. Je zoekt een hond die vooral veel alleen kan zijn en daarnaast ook in is voor een spelletje of wandeling.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:08

Wat een rare reacties. Als iemand een paard neemt en die voldoet niet, dan wordt er vaak gezegd "terugbrengen". En nu gaat het om een hond en dan ineens zou dat 'not done' zijn.

Ze vraagt ook om hoe het juridisch zit, niet om tips hoe het dier te laten wennen. En voor zover ik weet, is er voor de wet geen aparte regeling voor paarden. Voor honden zal toch ook iets gelden van een onderzoeksplicht en dat het dier moet (kunnen) voldoen aan je wensen?

Edit.
Heb je dit al doorgelezen? Over consumentenrecht bij huisdieren.
https://www.licg.nl/consumentenrecht/#w ... n-een-dier
Laatst bijgewerkt door beert op 16-06-20 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:09

Mijn eerste idee bij wat ik lees: heb je ervaring met herders? Want dit is allemaal wel typisch herder puber gedrag. Het is een jonge hond in een nieuwe situatie en hij heeft zekerheid en sturing nodig. Daar moet je gewoon tijd voor uittrekken. Als je nu al aangeeft dat je er geen tijd voor hebt dan zou ik de hond terug brengen en een kat nemen...