Ontstoken wonde hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Ontstoken wonde hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 15:26

Foto in spoiler, het is niet zo een heel smakelijke foto.

Spoiler:
Afbeelding

Zojuist deze wonde gevonden in de nek van onze hond. Weet iemand wat dit kan zijn?

Wij doen al een tijdje co-ouderschap met een vriendin maar kregen hem dus zo terug vandaag. Ze had het zelf nog niet gezien, maar aangezien hij al 3 teken gehad heeft controleerde ik hem vandaag nadat we in het bos zijn gaan wandelen en voelde ik plots een hele dikke korst van etter en bloed. We hebben het uitgewassen en ontsmet, is nu een grote kale plek en zullen het voorlopig blijven ontsmetten. Ik bel morgen de dierenarts indien nodig.

Pluttersput

Re: Ontstoken wonde hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:44

Lijkt mij een plek waar een teek niet goed af is gekomen. En waar dus het kopje uit gezweerd is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 17:12

Pluttersput schreef:
Lijkt mij een plek waar een teek niet goed af is gekomen. En waar dus het kopje uit gezweerd is.

Daar was ik dus ook al bang voor. Wij (en vriendin) hebben er echter geen teek uit gehaald op die plek.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:13

Kan ook een hotspot zijn?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 17:16

Saskia9 schreef:
Kan ook een hotspot zijn?

Het zit in zijn nek, hij kan er zelf niet aan...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:21

Het ziet er ook niet echt uit als een hotspot vind ik. Dat zijn toch vaak meer schaafplekken.
TS, ik heb vaker dat soort plekken gezien hoor, als het dat is. En als dat kopje er eenmaal uit is gezweerd komt het meestal vanzelf weer goed hoor :) misschien heeft er een teek gezeten en heeft de hond zelf geprobeerd hem er uit te fiezelen?
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 07-06-20 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:23

Ik zou ook zeggen dat het een plek van een tekenbeet is waar de week niet goed uit is gehaald.
Maar dat kan het dus niet zijn zeg je.. misschien te wild gespeeld met een andere hond?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:35

Het kan vanalles zijn, ik zou wat haren wegknippen rondom en kijken hoe de huid rondom is.
Dan kun je ook beter ontsmetten.
Het kan een hotspot zijn, daar hoeven ze niet voor te kunnen likken, kan van een teek zijn maar het kan ook zijn dat hij ruw gespeeld heeft/een aanvaring heeft gehad met een andere hond en er een tand door de huid is gegaan.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:43

Grasaar denk ik. Die kunnen in de huid steken en echt lelijk gaan ontsteken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:13

Een abces dat opengebarsten is?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:16

Sclimpre schreef:
Een abces dat opengebarsten is?

Hier dacht ik ook aan.. Maar een open abces ruik je doorgaans wel.. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:20

Toch waarschijnlijk een teek, dan krabben ze het lijf eraf en de kop blijft zitten. Wanneer er nu geen pus uitkomt even in de gaten houden en dan gaat het meestal wel goed. Wel opletten dat hij het niet elke keer stuk krabt.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:23

Propolis of honingzalf erop. Dan is het zo weg

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:27

Vindt het er meer uitzien als een bijtabces. Kan het zijn dat hij gebeten is door een andere hond? Mij kat had dit vaak als die weer gevochten had met de buurtkatten. Een bijtwond is vaak vies en groeit te snel dicht aam de buitenzijde waardoor de rotzooi aan de binnenkant er niet uit kan. Als je dan het korstje eraf haalt en het open houdt kun je het spoelen met betadine oplossing en is het in een paar dagen open omdat het dan van binnenuit schoon kan dichtgroeien.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:35

Ik denk ook aan een teek. Goed schoon houden, evt beetje vacht er omheen korter knippen(hoeft geen meter er omheen natuurlijk) evt met vetramil oid. behandelen

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:48

Pfff, moeilijk te zeggen wat dit is, is het diep?
Kan echt vanalles zijn. Ik zou het schoonmaken met uitgekookt water en morgen even langs de dierenarts

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:56

Ontstoken talgkliertje? Of van een teek of een bijtwond(je), ik zou in ieder geval wel even de dierenarts bellen voor advies.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:59

talgklier die open gebarsten is, paar x schoonmaken met betadine of dettol, na het vuil eruit geknepen te hebben. Dat deed ik altijd bij onze langharen die dat wel eens hadden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 20:50

De foto is van voor het ontsmetten, de wonde is intussen schoon gemaakt met warm water en het haar is weggeknipt want dat was echt een klonter van etter en bloed. We hebben ontsmet met isobetadine. ziet er intussen al weer een pak beter uit maar was wel even verschieten. De wonde is niet heel diep.

Of dat hij gebeten is door een andere hond heb ik meteen gevraagd aan de vriendin waar hij afgelopen week verbleef, maar dat was niet zo, anders had ze het ook wel gezegd. Zij/wij hebben ook geen andere honden.

Ik denk toch inderdaad dat hij een teek gehad heeft en die er waarschijnlijk zelf heeft uitgekrabd met zijn achterpoot aangezien hij er nog 2 had in dezelfde buurt. Het ziet er nu wel al wat beter uit en ettert niet meer. Moet ik morgen voor de zekerheid toch nog de dierenarts bellen?

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:00

Horseloverl schreef:

Propolis tinctuur werkt echt geweldig

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 21:10

00000000 schreef:
Horseloverl schreef:

Propolis tinctuur werkt echt geweldig

Ik heb die beide hier helaas niet liggen. Maar de isobetadine werkt gelukkig ook.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:59

CalipsoLover schreef:
De foto is van voor het ontsmetten, de wonde is intussen schoon gemaakt met warm water en het haar is weggeknipt want dat was echt een klonter van etter en bloed. We hebben ontsmet met isobetadine. ziet er intussen al weer een pak beter uit maar was wel even verschieten. De wonde is niet heel diep.

Of dat hij gebeten is door een andere hond heb ik meteen gevraagd aan de vriendin waar hij afgelopen week verbleef, maar dat was niet zo, anders had ze het ook wel gezegd. Zij/wij hebben ook geen andere honden.

Ik denk toch inderdaad dat hij een teek gehad heeft en die er waarschijnlijk zelf heeft uitgekrabd met zijn achterpoot aangezien hij er nog 2 had in dezelfde buurt. Het ziet er nu wel al wat beter uit en ettert niet meer. Moet ik morgen voor de zekerheid toch nog de dierenarts bellen?

Ik zou t eens een paar dagen verzorgen zoals je nu gedaan hebt en het eens in de gaten houden. Als de wond toch ineens heel vies word of je merkt iets aan de hond kun je zo terecht :)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:10

kiwiwitje schreef:
CalipsoLover schreef:

Ik zou t eens een paar dagen verzorgen zoals je nu gedaan hebt en het eens in de gaten houden. Als de wond toch ineens heel vies word of je merkt iets aan de hond kun je zo terecht :)

Ik zou inderdaad even kijken hoe het morgenochtend is maar als het er niet goed uit ziet zeker bellen en niet gaan afwachten of het echt heel vies is. De zin dan kun je zo terecht klopt. Maar niets is vervelender in een dierenartsenpraktijk dan dat er iemand belt die zegt: mijn hond heeft al een week een wond, ik heb het even aangekeken maar nu gaat het echt niet goed en ik wil nu langskomen. Dat kan niet altijd gelijk.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 22:13

Nee, momenteel ziet het er wel goed uit. De wonde is proper en ook al een stuk droger. Geen etter of bloed meer. Net nog een keer schoon gemaakt en ontsmet, hopelijk zit er morgen een korstje op. Zal er morgen ook nog een foto van posten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:29

Als er geen etter meer uitkomt hoef je echt niet naar de dierenarts hoor!