“Buitenkat” verhuizen naar binnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

“Buitenkat” verhuizen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 09:36

Mijn 2 jarige kater, die ik sinds kitten heb, kan dagelijks naar buiten met directe toegang tot een wei van gemiddeld 1 hectare.
Het is niet een echte buitenkat, in zoverre, hij speelt en rent wel degelijk door deze wei maar is voornamelijk op het dakterras of binnen. Het is dus geen kat die dagen lang weg is. ‘S nachts is hij sowieso binnen.

Nu moet ik helaas gaan verhuizen en heb ik 2 opties. Het appartement waar ik heen wil verhuizen is minimaal 130m2 (momenteel woon ik in een huis van 80m2). Er zal hooguit een balkon of klein tuintje zijn maar geen weide van 1 hectare. Ik werk fulltime thuis dus alleen zal hij niet zijn.

De 2de optie is dat de kat naar mijn ouders gaan. Die hebben wel een tuin, afgesloten en redelijk aan de maat. Ook een van mijn ouders is altijd thuis. Het nadeel aan deze optie is dat zij nog een kat hebben, 17 jaar oud. De vraag is dus of dit wel zal klikken..

Ik wil vooral het beste voor de kat en niet voor mijzelf. Het beste zou zijn als hij in deze omgeving kan blijven maar ik kan hem aan niemand schenken die ik voldoende vertrouw qua aandacht en juiste verzorging

Gnome

Re: “Buitenkat” verhuizen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:41

Ik dacht dat het mijn katten ook niet uit zou maken om dezelfde reden. Gingen nooit ver van huis. Ik heb ze meegenomen naar een appartement met een klein balkon. Nu 3 jaar later hebben ze een aangesloten tuin tot hun beschikking en ze zijn compleet opgeleefd. Ze waren de hele dag suf en verveeld. Dus ik zou ze meenemen naar een tuin. Hoeft niet groot te zijn maar het is voor hun toch iedere dag afleiding. Alleen een balkon zou ik nooit weer doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:42

ik zou gewoon eerst verhuizen,kat mee en dan kun je daar altijd nog kijken hoe het gaat.
misschien is dat balkon of tuintje wel net voldoende?
zou echt even afwachten.
ik heb zelf 2 binnen poezen en dat gaat prima, die vermaken zich binnen uitstekend :j

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 09:43

ingedebruijn schreef:
Ik dacht dat het mijn katten ook niet uit zou maken om dezelfde reden. Gingen nooit ver van huis. Ik heb ze meegenomen naar een appartement met een klein balkon. Nu 3 jaar later hebben ze een aangesloten tuin tot hun beschikking en ze zijn compleet opgeleefd. Ze waren de hele dag suf en verveeld. Dus ik zou ze meenemen naar een tuin. Hoeft niet groot te zijn maar het is voor hun toch iedere dag afleiding. Alleen een balkon zou ik nooit weer doen.

Bedankt voor je snelle reactie!

Het appartement wat ik nu op het ook heb heeft een balkon/dakterras van 6 x 6. Hoe groot is jouw tuin ongeveer?

Ongeacht voel ik me er eigenlijk slecht over. Alsof ik de vrijheid van het dier ontneemt om een keuze die ik helaas moet maken, terwijl het dier er niks aan kan doen :(

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:46

Ik zou zeggen: probeer het. Het scheelt enorm dat je vanuit huis werkt. Dan kun je goed in de gaten houden hoe hij op die verandering van leefomgeving reageert. Blijkt dat hij toch beter af is op een plek met meer buitenruimte, dan kun je altijd nog een nieuwe plek voor hem zoeken.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 09:49

Zou dan 2 x verhuizen niet nog meer stress opleveren voor hem?

Ik heb wel de middelen om hem een eigen ruimte, zijn eigen krabpaal (lees mansion :+ ) mee te nemen en andere spulletjes. Bewegingsruimte in huis zal er voldoende zijn maar buiten zal niet meer hetzelfde zijn als nu.
We kunnen niet voor een dier denken maar het voelt zo gemeen.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:52

Ik zou hem gewoon meenemen en proberen. Zou zonde zijn als het prima gaat je daarom de kat eventueel hebt weggedaan. Voor hetzelfde geld klikt het niet met de andere kat bij je ouders en moet hij alsnog verhuizen. Is om het even denk ik, gewoon meenemen en proberen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:54

Het zal per kat verschillen, maar ik heb altijd herplaatsers gehad en die hadden nooit stress. Even 'de kat uit de boom kijken' maar dat lijkt mij logisch. In een vreemde omgeving moet je altijd even wennen, dat geldt voor elk levend wezen. Met een van die herplaatsers ben ik een jaar nadat hij bij mij kwam ook zelf verhuisd. Even een paar uurtjes op ontdekking en daarna woonde hij er alsof hij nooit ergens anders had gewoond.

Bij de katten die ik heb gehad gingen er altijd eigen spulletjes mee: dekentje, krabpaal. In jouw geval ga jij ook mee: zijn eigen mens dat hem voedsel en aandacht geeft. In dit soort kwesties weet je het pas echt als je het hebt geprobeerd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:56

De optie om hem een andere eigenaar te geven wil je niet dus probeer het gewoon zoals het komt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:58

Change03 schreef:
ingedebruijn schreef:

Bedankt voor je snelle reactie!

Het appartement wat ik nu op het ook heb heeft een balkon/dakterras van 6 x 6. Hoe groot is jouw tuin ongeveer?

Ongeacht voel ik me er eigenlijk slecht over. Alsof ik de vrijheid van het dier ontneemt om een keuze die ik helaas moet maken, terwijl het dier er niks aan kan doen :(

Mijn tuin is 12x4 :) kunnen ze een sprintje trekken en lekker in het gras prutsen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:09

Ik zou een twee jarige en een 17 jarige kat de moeite van het introduceren niet aan doen, het lijkt me voor beide een straf.
Gun het oudje van je ouders zijn goeden jaren.

Ik denk echter dat jou "buitenkat "heel happy kan worden als binnenkat met balkon.
Ja, de eerste dagen tot paar weken zal hij wat onrustig mauwen.........en zijn draai niet vinden, maar door hem een veilig balkon én genoeg afleiding aan te bieden ,ook als je niet thuis bent, zal die onrust snel weg nemen.
En het zal je nog eens kunnen verbazen hoe blij jou kat zich als huiskat kan gaan ontpoppen.

Ik neem alleen straatkatten op, en transformeer ze tot binnenkatten.
Het is me nog nooit niet gelukt!!
Maar het werkt alleen als je beide all the way er voor wilt gaan........en als dat betekend dat je kat op eens op plekken zit waar je hem liever niet dacht te hebben..........
En als je de kat het vertrouwen geeft, wil je niet weten hoe zuinig hij met jou spulletjes zal zijn.
Echt!!

Lief dat je hem wilt meenemen naar je nieuwe plekje, veel geluk samen!!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:16

Ik heb mijn "buitenkat" ook meeverhuist naar een appartement. Gaat eigenlijk hartstikke goed. Als hij naar buiten wil loop ik even met hem mee naar beneden om de deuren voor hem open te doen. Iedereen kent hem in het complex en hij loopt vaak dan met de buren weer mee naar binnen. Hij weet precies wie er de deur voor hem kan openmaken, haha. Hij heeft ook een fijn plekje in het trappenhuis waar hij kan liggen en slapen en waar niemand last van hem heeft. Overdag is hij vaak buiten of in het trappenhuis en 's avonds en 's nachts is hij altijd binnen bij mij.

Het is wel een heen en weer loop kat. Hij vind het het allerfijnste om met een kattenluik naar buiten en binnen te kunnen. Soms neem ik hem mee naar mijn ouders waar we ook een tijdje hebben gewoond en daar kan hij zelf bepalen of hij binnen of buiten zit en dan is ie eigenlijk het gelukkigst. Dan loopt hij telkens heen en weer haha. Meestal laat ik hem daar een aantal dagen logeren.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 10:43

Wat een fijne reacties allemaal! :j

Een andere eigenaar zou nog altijd een laatste optie zijn maar dan zou ik al heel kritisch moeten kijken en dat heb ik nog niet echt gedaan omdat ik eerst deze huidige opties wil bekijken. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het welzijn van mijn dier is. Dus als dat uiteindelijk bij een nieuw baasje zou zijn, dan zij het zo! Zou het natuurlijk vreselijk vinden om mn maatje te missen en vandaar dat ik alle opties wil nalopen.

Een groot voordeel is dat mijn huis deze week bezichtigingen op heeft staan en met een beetje geluk dan ook verkocht word. Dan zou de oplevering ook nog 3 maanden duren waardoor we al richting de winter gaan en de behoefte om lange dagen buiten te zijn voor hem minder zal zijn.

@ingedebruijn: dat is een fijne oppervlakte! Hoe heb je het afgesloten?

@7ofhearts: Ik denk inderdaad dat het voor het oudje vreselijk zal zijn. Of hij momenteel het einde van het jaar zal redden is nog de vraag want hij is echt slecht aan het worden. Ik denk ook dat het in huis brengen van een nieuwe poedersuiker misschien nog wel zijn dood kan worden. Het miauwen of vervelend gedrag is het minste, ik ben ook degene die het hem aandoet. Ik hoop alleen dat hij niet ongelukkig word ervan, dat is echt mijn grootste angst. Wat lief dat je straatkatten een 2de kans wilt geven!

@Maanlicht: Wat fijn dat het voor jouw kat goed is gekomen! en grappig dat iedereen hem in het complex kent haha, een allemansvriendje :) Heb jij ook een sureflap?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:46

Nee, ik heb geen kattenluik.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:50

Een balkon van 6x6 is best een alternatief voor een tuin voor een poes. Zeker als je er iets kunt zetten waar hij in kan klimmen en achter kan verstoppen. Ik dacht bij balkon aan 1,5x4 ofzo...

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 10:55

Dit is overigens wel een appartement waar ik interesse in heb, of het hem echt gaat worden is nog niet duidelijk helaas. Het ligt in Belgie en ik ben aan het wachten tot ik eindelijk de grens over kan voor de bezichtiging...

Als deze het niet word dan wel een andere met een ruim balkon of tuintje. Ik heb de afgelopen jaren toch wel een bepaalde luxe standaard opgebouwd in dit huis en kan dat nu gevoelsmatig niet inruilen voor een mini appartement.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:09

Ik heb mijn kat een tijdje binnen moeten houden om medische redenen en hij werd er echt heel ongelukkig van. Het is gelukkig goed gekomen met hem anders had ik hem herplaats, hoe erg ik dat ook zou vinden. Dier lag gewoon hele dagen op de bank met een hangend kopje.

Maar goed, je kan het proberen. Misschien gaat het wel goed.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:22

Ik denk dat alleen jij het goede antwoord kan geven. Er zijn zo onwijs veel verschillende katten met verschillende karakters.... daar valt niet een eenduidig antwoord op te geven. Als ik kijk naar mijn kat zou ik hem binnen laten noooit maar dan ook nooit overwegen. Hij breekt echt de boel af en heeft buiten echt nodig. Geef hem eens ongelijk. 24/7 binnen zitten zou ik ook niet gelukkig van worden!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:40

Bloemetje75 schreef:
Een balkon van 6x6 is best een alternatief voor een tuin voor een poes. Zeker als je er iets kunt zetten waar hij in kan klimmen en achter kan verstoppen. Ik dacht bij balkon aan 1,5x4 ofzo...

Dit vooral. Helemaal niet meer naar buiten is een flinke overgang als hij altijd vrij heeft kunnen rondlopen. Maar met zo'n oppervlak heeft-ie toch een aardig buitengebied.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:24

Change03 schreef:
@ingedebruijn: dat is een fijne oppervlakte! Hoe heb je het afgesloten?

Ik heb planken horizontaal aan de schutting bevestigend en daar onder nog 20cm gaas naar binnen zodat ze die hoek niet kunnen maken als ze aan de schutting hangen. Was na een paar keer proberen ook klaar :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:35

Een mens kan al nauwelijks tegen een wekenlange lockdown.
Mensen levenslang binnen (of op een balkon) opsluiten is ziek en misdadig, daar is iedereen het wel over eens.

Waarom denken mensen dan dat het bij katten niets uit maakt en wel kan als het nu eenmaal zo uitkomt? En hebben we het dan zelfs over dierenliefde.

Oprecht, ik begrijp daar niets van.

Ts, ik zou je kat dus proberen bij je ouders te laten wennen. En gezelschap en een leven dat zich ook deels buiten afspeelt. Dat is toch super voor je kat! En jullie zien elkaar ook regelmatig.
Laatst bijgewerkt door Boras op 31-05-20 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:35

Ik ben een voorstander van katten lekker buiten te laten sjouwen. Maar soms kan het even niet anders dan ze binnen te houden.

Idd de 17 jarige kat moet je niet gaan pesten op zijn terrein een jong beest bij te plaatsen. Niet eerlijk voor het oudje.

Ik heb hier zeer regelmatig notoire zwerfkatten/ wilde katten opgelapt en het merendeel zijn hele nette huiskatten geworden. De laatste die al 6 jaar totaal wild was ook. Heeft wel 1 jaar geduurd eer hij echt goed tam was. Die wil niet eens meer naar buiten. 5 minuten en dan vlug weer op de stoel gaan liggen maffen. Denk dat deze kater zoveel heeft moeten vechten in zn leven dat het de veiligheid en rust van binnen prefereert.

Zo zie je dus het is per kat verschillend. Maar even buiten de benen kunnen strekken vind ik wel moeten kunnen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:36

Boras schreef:
Een mens kan al nauwelijks tegen een wekenlange lockdown.
Mensen levenslang binnen (of op een balkon) opsluiten is ziek en misdadig, daar is iedereen het wel over eens.

Waarom denken mensen dan dat het bij katten niets uit maakt en wel kan als het nu eenmaal zo uitkomt? En hebben we het dan zelfs over dierenliefde.

Oprecht, ik begrijp daar niets van.

Ts, ik zou je kat dus proberen bij je ouders te laten wennen. En gezelschap en een leven dat zich ook deels buiten afspeelt. Dat is toch super voor je kat! En jullie zien elkaar ook regelmatig.

Sorry je hebt geen verstand van katten kennelijk! Een oude kat gaat enorm gefrustreerd raken van een jong dier in zijn territorium. Dat is echt niet fair voor het oude dier!

Buiten? Ja daar ben ik het wel mee eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 16:45

TS is het niet een idee om het grote balkon een beetje om te bouwen tot tuin/kattenren? Met een kunstgrasmat, een mooie houten tak die als 'boom' kan dienen en goed afgesloten met net zodat hij/zij er niet af kan vallen? Dan kom je natuurlijk al wel ver, vooral als de kat altijd toegang heeft tot zijn 'tuintje'. Het is misschien niet hetzelfde, maar dat zal wennen iets makkelijker maken.

Mijn kat was overigens een buitenkat (een zwerver uit Roemenie en in zijn gastgezin is hij ook veel buiten geweest) en hier mag hij alleen onder supervisie op het balkon (het is nogal een held op sokken en hij is een beetje wereldvreemd + ik woon op vier hoog..). Hij heeft wel interesse in buiten, maar hij probeert nooit echt weg te glippen ofzo, dus ik ga er vanuit dat hij het prima vindt. Als ik ooit verhuis naar een huis met tuin zal die sowieso afgezet worden zodat hij er niet uit kan.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 10:04

Bedankt voor de reacties weer!

Na overleg met mijn ouders willen ze het wel proberen bij hun thuis maar dan blijven de oude en nieuwe kat gescheiden. Door de grootte van het huis zou het mogelijk moeten zijn maar bij voorkeur willen we dit allemaal niet.

Ik zit nu in afwachting op reactie van het appartement. Het ombouwen naar een tuintje zou ik inderdaad wel graag willen! Ook voor mezelf aangezien het nu behoorlijk kaal uit ziet.

Zit alleen te denken of het toegestaan is de SureFlap te installeren. In mn koophuis heb ik die gewoon de deur in geramd maar in een huurwoning zijn ze daar misschien niet zo happy mee :')