Op uilen excursie in mijn eigen tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Op uilen excursie in mijn eigen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 07:31

Na mijn protesten bij gemeente over overtreden flora en faunawet waren gisteren ornithologen in opdracht van gemeente onderzoek aan het doen naar de uilen en andere roofvogels bij ons in de tuin en in het gebied.
(Ik woon midden in Randstad bij Schiphol, dat maakt het nog specialer)

Vannacht ben ik mee geweest bij het observeren van de uilen. Zo gaaf. Bij mij in mijn eigen tuin op excursie.Veel geleerd.

Even wat dingen, die ik niet wist.

A. Ogen van uilen zitten vast. Ze kunnen niet bewegen. Dus als ze naast hun willen kijken, moeten ze hun hoofd draauen. 270 graden rond.

B. De oren van de uil zit aan de zijkant van de kop op verschillende hoogtes, zodat ze de locatie van het geluid kunnen bepalen. 10 x beter dan een mens.ze horen de muis lopen.

C. Het gezichtsmasker werkt als een opvangschotel voor het geluid om het geluid nog meer te versterken naar de oren.

D. Sniper, onze ransuil in de tuin, doet ongeveer een kwartier over vinden en vangen van muis, die hij terugbrengt naar zijn vrouwrje op het nest. Of hij eet ter plekke ook nog wat haha maar hij kwam na een kwartier steeds terug vliegen.

Sniper overdag

Afbeelding

Speirs

Re: Op uilen excursie in mijn eigen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 07:37

Sniper :')

Maar wat ontzettend gaaf joh! Geweldig dat je er bij mocht zijn en zo veel geleerd hebt.
Wat was het doel van het onderzoek?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 07:57

Ik vind Sniper wel echt een ransuil waardige naam :)).

Gaaf hoor, dat je ze zo vaak ziet. Ik ben ook wel benieuwd naar het doel. Heeft de gemeente bouwplannen? Of heeft het te maken met de plannen van Schiphol?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:01

Wat gaaf Janouk.

Heb je nog vogels gezien waarvan je de aanwezigheid niet wist?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:04

Supergaaf!!!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 08:19

_San87_ schreef:

Gaaf hoor, dat je ze zo vaak ziet. Ik ben ook wel benieuwd naar het doel. Heeft de gemeente bouwplannen? Of heeft het te maken met de plannen van Schiphol?

Helaas gaan ze dit gedeelte helemaal volbouwen met oversla ~~}> gterreinen voor bedrijven gerelateerd aan Schiphol.
Het bestemmingsplan is gewijzigd met een ondeliggend flora en fauna rapport waarvan ik zeer twijfel over de juistheid en bezwaar heb aangetekend.

Wat het doel van de gemeente is, kan ik alleen maar raden...... Ze omschrijven mij als dat vrouwtje met haar musjes..... ~~}>
Ggggrrrr ze schreven ook dat er geen mussen zijn in het gebied. Er wonen er alleen al 50 in de paardenstal

Strijdvaardig

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:20

Dat kon nog wel eens lastig worden wanneer blijkt dat het gebied waar jij woont vol zit met vogels, waaronder uilen :=. Goed bezig.

Ik ben benieuwd naar het oordeel van de ornithologen :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:44

Het vrouwtje met de musjes. Hoezo ze willen je niet serieus nemen.
Top dat je je hard maakt voor de wilde dieren.

Hier ook een uil in de tuin. En op het lawaai dat de jongen maken na ben ik erg blij met ze.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:52

Wat ontzettend tof zeg, ransuilen in de tuin!! En geweldig dat je bezwaar hebt aangetekend _/-\o_ Ben ook benieuwd naar het oordeel van de ornithologen, hoop van ganser harte dat die bouwplannen van tafel worden geveegd!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:55

janouk schreef:
_San87_ schreef:

Helaas gaan ze dit gedeelte helemaal volbouwen met oversla ~~}> gterreinen voor bedrijven gerelateerd aan Schiphol.
Het bestemmingsplan is gewijzigd met een ondeliggend flora en fauna rapport waarvan ik zeer twijfel over de juistheid en bezwaar heb aangetekend.

Wat het doel van de gemeente is, kan ik alleen maar raden...... Ze omschrijven mij als dat vrouwtje met haar musjes..... ~~}>
Ggggrrrr ze schreven ook dat er geen mussen zijn in het gebied. Er wonen er alleen al 50 in de paardenstal

Strijdvaardig

Heel goed dat je bezwaar hebt aangetekend! Kan je eventueel buurtbewoners mee bezwaar laten aantekenen? Hoe meer mensen hoe beter... De lokale FB pagina van de gemeente spammen met schattige uilenfoto's wil ook wel eens helpen ;) Ik hoop dat het je lukt!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:00

Oe die gemeente gaat zo balen dat ze jou tegen zich hebben. Goed van je, go Corinne!!

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:19

Ik ga opletten Janouk als ik fiets naar werk. Er zitten iig ook fazanten.
De gele kwikstaart zit er ook en ik lees net dat ie ook beschermd is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:36

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 09:58

boyca schreef:
Ik ga opletten Janouk als ik fiets naar werk. Er zitten iig ook fazanten.
De gele kwikstaart zit er ook en ik lees net dat ie ook beschermd is.

Volgens Gemeente is de Haarlemmermeer polder arm aan flora en fauna. Hahahaha je struikelt hier over konijnen, vossen, hazen, fazanten, spechten, gaaien, gele kwikstaarten, tureluurs, bergeenden,
Ganzen, wilde eenden, puttertjes, mussen, winterkoninkje, boerenzaluwen, hyiszaluwen, oeverzalywen,heggemussen, pimpelmees, koolmees, tortelduif, houtduif, halsbandparkieten, bruine kiekendief, torenvalk, buizerd, ransuil, kerkuil, verschillende soorten vleermuizen, vlinders, bijen, roodborstje, graspieper, kauwen, ekster, scholeksters,lepelaar.
En nog meer waar ik de naam niet van ken.

Op excursie door mijn tuin. Hoe zo fauna arm. Mafkezen

En mijn chabot kip haha due banjert ook door de polder.

Bij jouw gebouw in de groene wand zitten twee torenvalken en s nachts de ransuilen en de kerkuilen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 30-05-20 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 10:01

eva1969 schreef:
Oe die gemeente gaat zo balen dat ze jou tegen zich hebben. Goed van je, go Corinne!!

Voorlopig doen ze hard hun best om me te passeren met allerlei prut wetten, die telkens in hun voordeel uit vallen rara.
Je moet jurist, bouwkundige, planoloog, ornitholoog, professor in de bestuurkunde en nig heel veel ander geblaat, zijn om het tegen hen op de te nemen.

:x :r ik voel steeds meer een activiste in me op staan. Beehhh

Mussenvrouwtje

Afbeelding

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 16:10

[quote="Solleke_Noah]

Heel goed dat je bezwaar hebt aangetekend! Kan je eventueel buurtbewoners mee bezwaar laten aantekenen? Hoe meer mensen hoe beter... De lokale FB pagina van de gemeente spammen met schattige uilenfoto's wil ook wel eens helpen ;) Ik hoop dat het je lukt![/quote]

Jouw idee opgevolgd. Een instagram account aangemaakt waar ik foto's ga plaatsen van de fauna die hier woont. Het zal even tijd kosten voor ik iedereen op de foto heb, maar vast van plan om ze op te speuren

https://instagram.com/faunahaarlemmerme ... dd9lhrycx3

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:19

Super dat je je hier voor inzet! Ik heb de instagram pagina gevolgd, nu al hele leuke foto's! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:25

Ik volg je meteen! Je hebt alle volgers nodig die je kunt krijgen!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:40

Ik volg ook, je kunt alle steun gebruiken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:50

Zet em op joh, en verzamel zoveel mogelijk gelijkgestemde om je heen.
Wellicht kun je wat extra in stelling brengen met vleermuizen, want daar is de wetgeving ook nogal strikt over.

Hier liggen trouwens complete in gang zijnde sloop projecten acuut stil omdat er een vleermuisje ergens zijn rustplek heeft.
Daarvoor moeten er eerst speciale kasten worden gebouwd, waar ze natuurlijk niet vanuit zichzelf in gaan.
Vindt dat we daarin wel wat te ver doordraaien, maar in jou geval zou een gemeente wel volledige vrijbrief hebben ?
Das zo krom als wat natuurlijk.

Merk je trouwens laatste weken een toename van bijzindere vogel of diersoorten in jou omgeving nu er vrijwel geen Schiphol lawaai meer is ?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:51

janouk schreef:
[

Super!

Heb geen instagram dus kan je helaas niet volgen. Misschien delen op de lokale FB pagina's?

De gans met kleintjes is een Nijlgans (geen Canadese gans) en de pimpelmeesjes in het nestje zijn koolmeesjes. Verder super leuke foto's <3

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:53

Sniper de ransuil _/-\o_ , hoe kom je erop !

Prachtige dieren trouwens die het prima kunnen vinden met de mens relatief dichtbij.
Ze vliegen ook " muisstil" :P
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 30-05-20 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:56

Ben ook je insta gaan volgen :j
Je bent goed bezig!

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:03

Ik volg je ook op Instagram. Goed bezig!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 20:10

Solleke_Noah schreef:
janouk schreef:
[

Super!

Heb geen instagram dus kan je helaas niet volgen. Misschien delen op de lokale FB pagina's?

De gans met kleintjes is een Nijlgans (geen Canadese gans) en de pimpelmeesjes in het nestje zijn koolmeesjes. Verder super leuke foto's <3

Thank you. Nog veel te leren. Ik ga het meteen corrigeren.