Hoe bescherm ik mijn fruitschaal tegen de kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_stip

Hoe bescherm ik mijn fruitschaal tegen de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 12:42

Grapje natuurlijk, de fruitschaal kan best in de bijkeuken staan. :+

Onze kat is gék op groenten en fruit. Ik probeer de meest geliefde soorten sowieso weg te stoppen omdat ik het zonde vind dat alles wordt aangevreten. Zo zijn alle soorten paprika's, rode pepers, courgettes, aubergine, peer, tomaat, watermeloen, komkommer en tegenwoordig ook appel erg geliefd. Meestal gaat het om enkele happen, maar paprika's worden in zijn geheel verslonden en ook courgette gaat gerust voor een kwart op. :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als mijn vriend en ik zitten te eten dan worden de bonen, vega-burgers en ijsbergsla van mijn bord gejat waar ik bij zit.. Vlees daarentegen eet hij niet, behalve de 'zakjes' natvoer. Die vindt hij dan ook erg lekker! Verse biefstuk of iets dergelijks haalt hij zijn neus voor op.

Afbeelding

Zou het kunnen dat mijn kat ergens een tekort aan heeft? Waarom zou hij zoveel behoefte hebben aan groenten/fruit? Is het een vreemde tik/gewoonte geworden, of kan het daadwerkelijk iets betekenen?

Achtergrond: de boosdoener is Brum, een HTK-kat van 5. Hij is volledig wit (en doof). Hij woont in een appartement samen met zijn broer Ibel. Ze vinden elkaar ontzettend lief, liggen bijna altijd samen te slapen. Brum zou net iets gestroomlijnder kunnen zijn, maar is zeker niet te dik. Het is een grote kat van ruim 5,5 kg. Hij is niet zo actief maar rent wel graag achter een snoepje aan. Hij krijgt twee keer per dag 25 gram Natural Health (reduced calorie). Verder uiteraard onbeperkt water in een bakje én een fontein. Hij heeft kattengras tot zijn beschikking waar hij soms dagen van eet, soms niet.

Als ik nog iets vergeten ben: vraag het gerust!

Hopelijk hebben jullie nieuwe inzichten voor ons!

Afbeelding

troi

Re: Hoe bescherm ik mijn fruitschaal tegen de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:44

Wat een hilarisch beest!

Ik denk dat de oplossing hem alleen zit in afsluitbare bakjes gaan gebruiken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:44

sorry ik heb geen tips maar moest stiekem lachen ( nu hopen dat het gewoon een tic is en hij stiekem vegetarisch is)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:46

Sorry maar _O-

Ik zou idd ook gaan voor afsluitbare bakken. Een fruitschaal staat natuurlijk wel gezelliger, maar een fruitschaal waarop alles aangeknaagd is, is toch ook niet alles :')

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:47

Verschrikkelijk, kat heeft denk ik een te kort aan opvoeding _O-

Zonder grappen, is er onlangs iets veranderd in huis of voeding? Hoe lang doet hij dit al? Is dit ineens ontstaan of altijd al geweest?

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:49

Misschien een soort frame dat je als soort van deksel over de fruitschaal kan plaatsen? Of is hij handig genoeg die te verschuiven / af te gooien?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:49

Die rode peper ook! :oo
Je zou denken dat hij daarna wel genezen zou zijn.

Wie weet is hij echt vegetarier. Daar kun je rijk mee worden als je daarmee gaat fokken. :+ Zat mensen die graag een vegetarische kat willen hebben.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:51

Ik zou sowieso ook eens beginnen met consequent optreden als hij eten van je bord komt jatten, hier thuis is dat echt not done := onze katten zitten ook nooit bij ons als we eten, want ze weten dat ze toch niks krijgen.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:51

Er zijn van die kappen die je over borden kunt zetten tegen muggen, misschien is dat iets?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:53

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:55

Zoals Gracezellaa al aangeeft is een deksel misschien handig. Hier is er een voorbeeld van:

https://www.google.com/search?q=fruitsc ... KMFyWg5j8M

Verder zou ik tijdens het eten een plantenspuit naast je neerzetten. Wanneer je kat om eten gaat bedelen of op je tafel springt gewoon even een spuit zijn kant op. Je kan natuurlijk ook je stem gebruiken als je liever geen plantenspuit gebruikt :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:57

Het fruit dat je daadwerkelijk op wilt eten achter slot en grendel bewaren. Het fruit waar Brum aan mag knagen laten liggen waar het nu ligt.

Eigenlijk dus gewoon blijven doen wat je al doet.

(Misschien nog eens aan de kat uitleggen dat ze geen vegedinges kat is, dus dat ze vlees hoort te eten?)
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 28-05-20 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:00

Een vegan cat...

Ik zou er een tripje dierenarts bezoekje aan wagen... lijkt me toch ergens een tekort aan... watIk ik zou onderzoeken katten vreten normaal niet deze grote porties groente... die peper vind ik echt bijzonder... e verre van normaal

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:00

Maureen95 schreef:
Verder zou ik tijdens het eten een plantenspuit naast je neerzetten. Wanneer je kat om eten gaat bedelen of op je tafel springt gewoon even een spuit zijn kant op. Je kan natuurlijk ook je stem gebruiken als je liever geen plantenspuit gebruikt :)

De kat is doof :')

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:02

Oja woops _O-

Kan je kat wel smaak proeven?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:04

Jij hebt gewoon een vegetarische kat
Alles in een broodtrommel of ijskast leggen?

Fineapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:10

Ik bewaar altijd alles in de koelkast (behalve tomaten) :+ Is dat gek?

Maar ik geloof dat TS vooral de vraag heeft wat haar kat tekort komt?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:20

Letizia schreef:
Maureen95 schreef:

De kat is doof :')

:') :') :') :')

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:42

Bijzondere kat heb je. Van de rode peper zal hij geen last gehad hebben, aangezien katten pittig niet registreren.
Is je kat hier sinds kort mee begonnen? Dan zou het inderdaad een te kort kunnen zijn van iets. Zou zo alleen even niet kunnen bedenken in wat voor richting je moet denken als hij het probeert te compenseren met groente .
Hoe reageer je zelf als je hem betrapt? Doet hij het alleen als jullie niet in de buurt zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:46

je noemt het pica.
op google vind je wel meer info.
wij hadden er vroeger eentje, dat was een siamees.
schijnt dat bepaalde rassen er aanleg voor hebben?
daar hielp het om die een bot te geven ( uiteraard geschikt voor katten)of eendagskuikens te eten
:j
kijk in elk geval of er een tekort kan zijn,desnoods aan vitamines, maar dat kan ook een tekort aan vezel zijn.
dan is groffer voer of een grotere brok soms ook nog aan te raden.
en verder dus toch de boel maar op gaan ruimen denk ik ?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:48

Ik heb een katje dat werkelijk alles vreet, dus ook groente en fruit. Ze heeft eens een keer een courgette uit de boodschappentas gejat en nagenoeg geheel opgegeten. Let wel: het katje is zelf 2 kilo, dus dat was nogal een stevige maaltijd. :') Wij bewaren dus alles dat eetbaar is/lijkt/mogelijk naar eten ruikt (ze eet de afwasborstel ook gerust op) ver buiten haar bereik. Katje is kerngezond, maar vreet gewoon alles.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:54

Eigen brokjes met meer uitdaging aanbieden? Er zijn puzzelborden, etc. voor katten, dan zijn ze langer actief met hun eigen eten bezig.
En groente/fruit beschermen. Vroeger waren er "kooitjes" waar bv vlees in ging met gaaswanden tegen vliegen. Er is vast wel een mooie versie te maken voor je groentes die je in de keuken kan gebruiken.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:00

Ik moest wel even lachen :')

Je zou een bloedonderzoek kunnen laten doen om te kijken of ze ernstige tekorten heeft. Wat ik zelf denk ik zou doen in zo'n geval is eerst even ander voer proberen (rustig overschakelen). Kan het verveling zijn? Of heb je het idee dat hij het oprecht lekker vindt? :+

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 14:02

Hilarisch, ik moet erg lachen om sommige reacties :')

Met stem afstraffen werkt inderdaad niet zo goed :D , maar hij begrijpt erg goed dat een vinger omhoog betekent dat het niet mag. Tijdens het eten van mijn bord jatten is ook écht niet de bedoeling (maar ja, ik vind het eigenlijk stiekem wel heel grappig dat hij de sperzieboon boven een hertenbiefstukje verkiest :Y) ) . Maar, inderdaad. Een kat hoort niet van je bord te jatten.

Hij weet dat hij niet op het aanrecht mag, dus als wij thuis zijn zal hij dit nooit doen. Wel als we in bed liggen, dan worden de aanslagen gepleegd. Brum is ontzettend sterk, dus een bak of iets dergelijks eroverheen zetten is bezigheidstherapie voor onszelf. Dan de fruitschaal maar in zijn geheel wegzetten.

En hij mag van mij best groente en fruit, dat is geen probleem. Ik zoek het dan alleen wel graag zelf voor hem uit op de momenten dat het mij uitkomt. En dat het niet schadelijk is voor hem uiteraard!

Ik ben blij dat er geen reacties uitkomen als: "hij heeft een tekort aan .. dat zou je moeten weten als katteneigenaar". Dat stelt me in ieder geval gerust :=

Ik zal het met de dierenarts overleggen als ik daar weer eens ben. Hij heeft namelijk nooit wat! Al kan een belletje natuurlijk geen kwaad.

Bedankt voor jullie inbreng! Mochten er nog nieuwe ideeën naar boven komen (of als je gewoon even wilt lachen) : altijd welkom :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:04

Wat een geweldige kat heb je :')

Is een eiermand misschien een idee? Zoiets als dit: KLIK

Ik kan me best voorstellen dat er gezonde dieren zijn die gewoon graag wat te knagen hebben. Als wij ons vervelen openen we ook vaak 20x op een dag de koelkast toch? :+ Misschien helpt het om wat leuke, nieuwe kattenspeeltjes te kopen? Van die bewegende dingen ofzo, waar ze zich uren mee bezig kunnen houden.