Hond schrokt, daardoor soms overgeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Hond schrokt, daardoor soms overgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 10:56

We hebben een Spaanse Waterhond van 1 jaar en 2 maand. Hij krijgt ‘s ochtends en ‘s middags brokken en ‘s avonds vlees. Hij reageert best snel op ander voer of bijvoorbeeld andere botjes dan bij normaal krijgt (snel diarree), ik blijf het liefst dus gewoon hetzelfde voeren. Zoek alleen tips om het schrokken te voorkomen. Met name de brokken schrokt hij echt, en je ziet dat het niet lekker zit na de maaltijd. Soms kokhalzen, soms dus echt overgeven. Niet dagelijks ofzo, denk eens in de 2,3 weken. Maar eergister zag ik dus dat hij de brokjes in z’n geheel uitspuugt en zelfs de worststukjes die ik gebruik als beloning kwamen er precies zo uit als dat ik ze had gegeven. Oftewel, hij kauwt helemaal niet }:0

Wat ik al heb geprobeerd:

- water bij de brokken
- brokken in een kong en verstopt tussen z’n benchkleed
- tijdens wandelen, laten zitten, worstje geven en echt even rust om te laten kauwen voordat hij weer verder rent (doe je dat niet, dan is het hap-slik-weg, hard doorrennen en dan verslikken..

Heb nu van hetzelfde merk brok een andere soort besteld, met grotere brokken. Brok die hij nu heeft is voor puppys en opgroeiende honden. Wellicht gaat hij op grotere brokken kauwen? Zag dat er antischrokbakken bestaan, maar vraag me af of dat werkt als hij ook al schrokt en alles doorslikt zonder te kauwen als ik de brok in een kong geef..? Hij krijgt trouwens niet onbeperkt brokken, dit was op aanraden van de hondentrainer.

Verder zit hij goed in z’n vel, lekker veel energie. Iemand tips?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:06

Ik zou me eerst afvragen waarom hij schrokt. Je kan wel allerlei middeltjes gebruiken maar dat lost het probleem niet op. Heb je nog een hond? Of heb je het voer te kort staan? Staat het in een drukke omgeving? Ik zou juist wel onbeperkt brokken gaan geven zodat er geen haast bij je hond achter zit om snel te eten.
Bij ons hielp het om een grote steen oid in de voerbak te leggen zodat hij daarom heen moet eten

boris_rakker

Re: Hond schrokt, daardoor soms overgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:10

Wij gebruiken een anti schrok bak en dat zorgt toch wel voor vertraging. Ik zou dat zeker uitproberen. Je kan ook uit de hand gaan voeren (steeds kleine beetjes in de bak leggen) en hem net zoals je soms tijdens wandelen doet er dus echt even rustig de tijd voor nemen met hem.

Onbeperkt brokken voeren moet maar net kunnen met je hond. Net als met paarden niet ieder dier kan dat zelf voldoende afmeten.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:15

Hoi, die van mij was ook een schrokker, maar sinds anti-schrokbak (en dan wel een moeilijkere, want een simpele daar draait ze haar poot niet voor om, is ze wel veel rustiger gaan eten.
Momenteel staat ze op vers, want op dieet en anders is het zo weinig wat ze krijgt, zo lijkt het nog een beetje wat. Maar soms vergeet ik het eruit te halen en dan krijgt ze nog steeds brok in haar anti-schrokbak. Ik heb voor haar ook zo'n voerbal en een wiebel Kong, waar ze echt bloed fanatiek mee is, die vliegen echt door het huis heen ;)
Ik heb deze
https://www.medpets.nl/eat-slow-live-lo ... gLYs_D_BwE

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:15

Mja, er kunnen zo veel redenen zijn waarom een hond schrokt. De mijne doet het ook, waarschijnlijk simpelweg omdat hij in het nest weinig aan de beurt kwam met drinken bij de moeder (hij was ook de kleinste in het nest gebleven). Ik ga het er nooit uit krijgen denk ik. Hij heeft een next leven antischrok bak, deze;
Afbeelding

Overigens heeft onbeperkt brokken voorschotelen hier echt geen zin. Mijn hond blijft dan eten tot hij moet overgeven. Ik geloof ook niet dat er een kwartje zal vallen bij hem van 'oh ik krijg onbeperkt brokken, dus ik hoef ook niet te haasten met opeten'.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:16

Je kunt ook de brokken voeren tijdens een training in plaats van op gezette tijden.

De hoeveelheid brokken die de hond nodig heeft gebruiken tijdens trainingen. 'Ditch the bowl' training.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:18

Ik volg even, mijn hond doet exact hetzelfde helaas...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 13:42

Renee1991 schreef:
Mja, er kunnen zo veel redenen zijn waarom een hond schrokt. De mijne doet het ook, waarschijnlijk simpelweg omdat hij in het nest weinig aan de beurt kwam met drinken bij de moeder (hij was ook de kleinste in het nest gebleven). Ik ga het er nooit uit krijgen denk ik. Hij heeft een next leven antischrok bak, deze;
[ Afbeelding ]

Overigens heeft onbeperkt brokken voorschotelen hier echt geen zin. Mijn hond blijft dan eten tot hij moet overgeven. Ik geloof ook niet dat er een kwartje zal vallen bij hem van 'oh ik krijg onbeperkt brokken, dus ik hoef ook niet te haasten met opeten'.

Deze kwam ik ook tegen! Toch het proberen waard dus.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 13:45

KimD schreef:
Je kunt ook de brokken voeren tijdens een training in plaats van op gezette tijden.

De hoeveelheid brokken die de hond nodig heeft gebruiken tijdens trainingen. 'Ditch the bowl' training.

Ditch the bowl-training kende ik niet. Maar zou dat wat uitmaken? Hij schrokt ’n stukjes worst of snoepjes ook tijdens training/ wandeling. Kan het idd wel eens proberen!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:46

Mijn herder schrokt ook enorm, en wij strooien zijn brokken uit over de grond. Zo wordt hij gedwongen ze bijna één voor één te pakken. Hij kauwt ook heel weinig, maar zo blijven ze in ieder geval binnen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:50

Gewoon uit de hand voeren.
Gaan zitten, bak op schoot, pak een klein handje en voer dat stukje bij beetje. Zo controleer je hoeveel er in gaat en leer je een hond grenzen wanneer jij hem het voer geeft mag hij het eten (uiteraard voorzichtig) en als jij zegt: afblijven.. Dan moet ie er vanaf blijven. Bij ons is het schrokken (en grommen) helemaal verleden tijd. En hond pakt alles met zn voortandjes aan als wij zeggen dat hij het mag aanpakken. 'don' t touch'commando werkt perfect. Als duwt iemand iets in zn bek dan neemt hij het niet aan.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:50

marionblo schreef:
Mijn herder schrokt ook enorm, en wij strooien zijn brokken uit over de grond. Zo wordt hij gedwongen ze bijna één voor één te pakken. Hij kauwt ook heel weinig, maar zo blijven ze in ieder geval binnen.

Ik doe dit ook. Werkt zowel voor hond als kat en beter dan een speciale voerbak. Gebruik voor de hond ook wel is zn speurmat of hoe je dat noemt :p.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:53

Mloes schreef:
Renee1991 schreef:
[ Afbeelding ]

Deze kwam ik ook tegen! Toch het proberen waard dus.

Ja en toch heb ik nu die 'sterrenbak' besteld die hierboven werd genoemd. Die lijkt mij toch nog moeilijker dan de bak die ik heb.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:54

Anti schrokbak werkt vaak wel. Of een denkspelletje bv van Trixie, dan vindt hij één brokje, eet die op en gaat verder zoeken naar de volgende.
Brokjes los op de grond verspreiden.
Je voer bak een stuk hoger zetten bv op de grond werkt soms ook nog wel eens.
Je kan ook geperste brokjes proberen. Gewone brokken zetten uit in de maag, geperste brokjes vallen langzaam uit elkaar.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:54

Hier ook een hond die snel overgeeft na het eten. Wat bij hem een aanzienlijk verschil maakt is verplichte bench/mand rust na het eten. Zodra hij zich druk gaat maken, gaat wandelen of gaat spelen dan komt alles er met een halfuur weer uit. Ook mijn hond kauwt niet op zijn brokken en vlees, en alles komt er dan ook weer heerlijk in oorspronkelijke vorm uit :+
Ik denk dat het zeker verstandig is over te stappen op volwassen brok, en een schrokbak of een bak met een grote steen erin kan ook zeker verschil maken.

Wat betreft de ditch the bowl methode die Kim hierboven noemt, dit werkt bijvoorbeeld al niet voor onze hond. Als hij zijn hele maaltijd als beloning bij trainen krijgt dan spuugt hij na de wandeling ook alles uit omdat hij geen rust pakt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:59

Euh waar om krijgt hij nog pup brok? Wat is daar de reden toe? En die is erg klein wat kauwen natuurlijk ook niet aan moedigt ik zou kijken of ze van dat merk geen grote brokken hebben en idd 2 of 3 GROTE stenen in zijn bak zou kunnen helpen rustiger te eten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:09

Honden schrokken nu eenmaal, het zijn geen paardenhe?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:10

Je kunt je brokken ook in een snuffelmat gooien. Dan moet ie ze zoeken en kan niet eens schrokken. Die snuffelmat kun je makkelijk zelf maken. Echt leuk om te doen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:12

Mloes schreef:
KimD schreef:

Ditch the bowl-training kende ik niet. Maar zou dat wat uitmaken? Hij schrokt ’n stukjes worst of snoepjes ook tijdens training/ wandeling. Kan het idd wel eens proberen!

Je hebt in ieder geval minder kans op overgeven omdat niet dezelfde hoeveelheid naar binnen gaat in één keer.

Mocht je echt interesse hebben kun je "Sexier than a Squirrell challenge" 0pzoeken, is een betaalde online training. Die gaat niet over het tegengaan van schrokken, maar wel over het 'ditch the bowl'.

Billy schreef:

Er is wel een verschil tussen schrokken en schrokken.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 14:15

beauty1love schreef:
Hier ook een hond die snel overgeeft na het eten. Wat bij hem een aanzienlijk verschil maakt is verplichte bench/mand rust na het eten. Zodra hij zich druk gaat maken, gaat wandelen of gaat spelen dan komt alles er met een halfuur weer uit. Ook mijn hond kauwt niet op zijn brokken en vlees, en alles komt er dan ook weer heerlijk in oorspronkelijke vorm uit :+
Ik denk dat het zeker verstandig is over te stappen op volwassen brok, en een schrokbak of een bak met een grote steen erin kan ook zeker verschil maken.

Wat betreft de ditch the bowl methode die Kim hierboven noemt, dit werkt bijvoorbeeld al niet voor onze hond. Als hij zijn hele maaltijd als beloning bij trainen krijgt dan spuugt hij na de wandeling ook alles uit omdat hij geen rust pakt.

Dat is ook een goeie.. toen hij eergister moest overgeven was ik buiten met hem. Hij was druk aan het rennen, en toen kwam alles eruit. Dus wandelen, voeren, binnen blijven en rusten.

V.w.b. brokjes losgooien of in een snuffelmat; dat doe je eigenlijk ook al met een kong toch? Ik vul twee kongs met brok, en gooi die in z’n bench tussen z’n slaapkleed. Dus dan moet hij al zoeken en z’n best doen, en eet hij ongeveer brokjes voor brokje. En toch kan het dan alsnog eruit komen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 14:16

snorkel1986 schreef:
Euh waar om krijgt hij nog pup brok? Wat is daar de reden toe? En die is erg klein wat kauwen natuurlijk ook niet aan moedigt ik zou kijken of ze van dat merk geen grote brokken hebben en idd 2 of 3 GROTE stenen in zijn bak zou kunnen helpen rustiger te eten

Het is brok voor opgroeiende honden, tot anderhalf jaar oud. Maar heb idd grotere brokken besteld.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 14:17

Billy schreef:

Nee, maar als ze zo erg schrokken dat alles er regelmatig uitkomt.. lijkt me toch ook niet heel fijn. Niet voor de hond, niet voor m’n vloerkleed :P

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 14:19

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:21

Schrokken en uitkotsen is de normale manier van hondachtigen om te eten. In een roedel is het pakken wat je pakken kan van de prooi, naar binnen schrokken en later op een rustig moment uitkotsen en opnieuw opeten. Da's gewoon de natuur. Dat ze niet kauwen is ook normaal.

Laat 'm z'n uitgekotste voer maar gewoon opeten als er geen andere reden tot kotsen is (maw, als je geen rare dingen in de kots ziet zitten). Kennelijk heeft-ie af en toe behoefte aan "herkauwen". Eén keer in de 2-3 weken vind ik niet excessief overigens, en misschien mindert het wel áls je hem de gelegenheid geeft het uitgekotste voer weer op te eten. Als je het opruimt heeft-ie een reden om nóg meer te schrokken tenslotte.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:23

Honden kauwen vaak inderdaad niet/nauwelijks op hun eten, dat is vrij normaal. Hun gebit is bedoeld om stukken af te scheuren en eventueel iets te kauwen tot het klein genoeg is om door te slikken. Brokken zijn daar al klein genoeg voor dus dat hij niet echt kauwt is niet heel gek en ook niet echt een probleem. (Althans, dit is wat de dierenarts mij heeft verteld)
Tegen het uitspugen is het dus vooral belangrijk om het wat te vertragen, dat kan op heel veel manieren. Antischrok bak, hersenwerk, uitstrooien, snuffelmat, etc.
En rust na het eten is ook heel belangrijk.