Pup uitkiezen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMmi_

Pup uitkiezen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 16:26

Beste bokkers,

Helaas is een paar maanden terug onze lieve 16 jarige vriendinnetje overleden. Wat een groot verdriet en wat een gat laat ze achter. ;(

Maar nu een paar maanden verder zouden we weer heel graag een maatje willen hebben. Nu zijn we dus rond aan het kijken. Vooral op mp en op een herplaatsingssite. Maar je komt dus bijna nergens tussen. Want blijkbaar is iedereen opzoek naar een hond. En als je contact hebt moet je dus snel beslissen. Maar nu was mijn vraag hoe gaat dat normaal een pup uitzoeken? Want nu staan de pups of honden nog maar net op de site. En meteen zijn ze allemaal gereserveerd. Hoe zit dat met de honden echt persoonlijk ontmoeten? Ik kan geen hond uitzoeken op alleen een foto. We zoeken echt een maatje voor het leven. En voor ons is een hond een gezinslid. Hoe weet je nou aan de hand van een foto en tekst of de hond of pup ook echt bij je past? Nu hebben we al een paar keer contact gehad met een nestje. Maar steeds moeten we dan al een pup kiezen aan de hand van de foto's. Nu begin ik aan mezelf te twijfelen. Heb ik dan een romantisch beeld van een maatje uitkiezen? Dat je past kiest als de hondjes al echt hondjes zijn met hun eigen karakter? Of kies je altijd al uit aan de hand van foto's en dus alleen het uiterlijk? Of is dat nu de tijd waarin we zitten. Dat het allemaal zo snel moet?

Nu zullen jullie vast denken hoe kwam je dan aan je eigen hond? :D
Maar mijn eerste hond (24 jaar geleden) hebben toen mijn ouders uitgezocht. Dat was echt mijn grote vriend. Wilde ontzettend graag een pup van hem. En gelukkig had ik een vriendin die graag puppies wilde van haar teefje. En daar heb ik dus een pup van gekregen. En dat is mijn vriendinnetje die helaas nu een paar maanden terug is overleden. Toen haar vader overleed heb ik de hond van mijn zus overgenomen. En die heb ik nog steeds en die is nu 17jaar. Dus heb geen idee hoe het zit met honden uitkiezen/kopen. En ben ontzettend gelukkig met de honden die we hebben gehad en nog hebben. En hoop heel graag dat ik nog zn lief maatje mag vinden. <3

Ik zou dus heel graag jullie ervaringen willen horen. Hoe jullie dan je pup of hond hebben uitgekozen. Bedankt alvast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:30

Als je een hond via een foto moet kiezen zou ik daar sowieso ver vandaan blijven.. Je kan altijd eens mailen en vertellen wat voor hond je zoekt, als ze een passende hond hebben kunnen ze contact opnemen. Ook zou je bij de asiels in je omgeving kunnen kijken en als je een pup wil bij een goede fokker.
Het kan dan wel even duren voordat je een hond hebt maar dat is beter dan overhaast een hond aanschaffen omdat je anders bang bent dat je te laat bent.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:32

Idealiter gaan mensen op bezoek bij het nestje en kiezen een pupje dat ze aanspreekt in gedrag. Precies zoals jij zegt dus :-)

Alleen, op dit moment zitten wij in een bijzondere periode, coronatijd. Plots hebben er heel veel mensen bedacht dat ze ook een hondje willen. Thuis werken, kinderen thuis, dus extra veel tijd om de pup zindelijk te maken en om er een band mee te krijgen (hoe dat gaat als iedereen weer normaal aan het werk is, dat is een tweede).

Ik denk dus zomaar dat als je een poosje wacht dat dan de markt weer normaler wordt. En sterker nog: dat er over een half jaartje ofzo plots allemaal hondjes op Marktplaats staan.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:32

Ik dacht eigenlijk dat het tegenwoordig gebruikelijk was, dat de fokker de nieuwe eigenaren op bezoek krijgt, en dan zelf zijn pups koppelt. Dus er zelf eentje toewijst aan de potentiële nieuwe eigenaar. En niet andersom.
Ik ben dus wel verbaasd dat je idd een hondje van een foto kan 'bestellen'.
Ben benieuwd naar reacties van anderen.
Succes met jullie zoektocht :)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:38

Er zijn fokkers die heel goed kijken of een pup qua karakter met een baasje matcht. Die reserveren in het begin nog geen honden, maar beslissen later wie welke pup kan/mag krijgen. Dit aan de hand van een kennismaking en/of vragen aan het toekomstige baasje. Maar het gaat dan wel vaak om rashonden denk ik. Een goede herplaatser kijkt ook of een hond past. Ik weet niet of het echt verstandig is om via mp te kopen. Je loopt dan toch het risico om een import of broodfok pup te kopen met alle risico's van dien. Mijn ouders hebben hun herplaatser bij een bekende fokker vandaan en die hond paste exact bij wat ze zochten.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 10-05-20 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:38

Wij hebben nooit hoeven kiezen, altijd de laatste uit het nest. Maar via een foto kiezen is geen normale gang van zaken hoor, TS! Een fatsoenlijke fokker laat je de pups en de ouder(s) eerst ontmoeten (al dan niet een aantal keer) alvorens je een keuze moet maken. Je kunt van te voren hoogstens je voorkeur uitspreken. Sommige fokkers maken zelfs zélf de keuze welke pup naar welke eigenaar gaat.

Ik raad je aan om te onderzoeken welk ras je leuk lijkt (of eventueel een kruising) en dan via het stamboek (gewoon de website) op zoek te gaan naar fokkers in jouw buurt. Vaak staat er op de website een omschrijving en kun je een fokker altijd bellen om vragen te stellen.
Ook zou je bij jullie dierenarts kunnen vragen of er mensen zijn die een nestje hebben of een nestje gepland hebben. Als je met deze mensen (fokkers of particulieren) meteen afspreekt te bezichtigen dan wordt je het kiezen vanaf een foto bespaart.
Tot slot het asiel, herplaatsersites of facebookpagina's bijhouden om te kijken of er misschien een pup of jonge hond voorbijkomt waar je eerst kunt kijken voordat je een beslissing dient te maken.

Ik wens je veel succes...

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:46

Bij de goede fokkers die ik ken (en zo doen wij het zelf ook) komen de mensen die geïnteresseerd zijn in een pup vaak al kennismaken voor de pups geboren zijn. Wanneer er dan van beide kanten een klik is, komen deze mensen op de wachtlijst voor het aankomende nestje. Wanneer de pups geboren zijn mogen de mensen op de wachtlijst (na een week of drie) komen kijken en ook daarna nog regelmatig bij de pups komen kijken. Rond zes a zeven weken geven de mensen op de wachtlijst twee of drie pups aan die hun voorkeur hebben, maar uiteindelijk maakt de fokker de keuze. Een goede fokker houdt echt wel rekening met de wensen van de pupkoper. Bij een goede fokker moet je dus vaak minstens een maand of twee a drie (maar vaak langer) wachten op een pup.

Ga op zoek naar welk ras je leuk vindt en ga dan via de rasvereniging op zoek naar enkele goede fokkers die een nestje verwachten en ga daar kennismaken.

Detroit

Re: Pup uitkiezen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:53

Wij hebben net een pup gereserveerd bij een fokker. Zijn 8 mei geboren. Welke pup het wordt, geen idee. Dat wordt pas later beslist door de fokker op basis van karakter.

Wij zijn vorig jaar bij de fokker wezen kijken en hebben daar kennisgemaakt het het moederdier en nestje toendertijd. Hebben bij reservering wat over onszelf verteld en wat het doel is met de hond.

Als de pups 3 weken oud zijn, mogen we op bezoek komen :):)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:54

Het wisselt heel erg hoe fokkers kiezen. Maar puur kiezen op foto’s is een reden om om te draaien en hard weg te rennen.

Ik ben ook meer voor fokkers waar je op een wachtlijst komt ipv de fokkers waar je nu zomaar kan kiezen.

Ik heb in 2018/2019 mijn eerste nestje gefokt.
Vanaf de geboorte heb ik iedereen op de lijst een berichtje gestuurd en foto’s. Ook de verdeling qua geslachten verteld. En omdat ik 5 reutjes en 1 teefje had, had ik voor de pupkopers alleen reutjes. Dus mn halve lijst leeg. Ik had nog geen reserves. Omdat ik daar eigenlijk gewoon door de missende ervaring niet aan gedacht had.
Uiteindelijk mocht iedereen op 2 weken langskomen. (Komend nest op zn vroegst op 3)
Allemaal pupjes kijken en dan krijg je een contract mee. T volgende weekend mag je weer komen, mits je t eens bent met t contract en een aanbetaling wil doen.
Iedere week mag je in t weekend langskomen en vraag ik iedere keer naar welke pup je voorkeur uitgaat en waarom. En ik vraag uiteraard wat je zoekt( bij t eerste contact al)
Op 5 weken kiezen we samen. Waar we rekening houden met de voorkeur, en als die voorkeur niet past vertel ik dat in de lopende weken ook al.
Nu met corona snap ik dat er minder bezoekjes zijn. Maar dan zou ik t belangrijk vinden dat speel, voer en introductie momenten gefilmd worden. Zodat je kan zien hoe ze ontwikkelen. Onder de 5 weken zou ik nooit een keus maken voor welke pup je wil gaan. Liever zelfs nog iets langer wachten.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:01

Wij hebben nu bijna een week onze pup, nadat de fokker ons t hemd van t lijf heeft gevraagd, of we in aanmerking zouden komen, en naar aanleiding van wat wij met de hond willen, hebben zij beslist welke pup naar ons gaat.
Het pupje wat we nu hebben was vanaf het begin mijn favoriet.
Dat wisten zij niet, en als het een van de anderen was geworden was het ook prima geweest, maar dit was extra leuk.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:13

En kijk goed op marktplaats naar hondenhandelaren in Brabant. Die hebben vaak meerdere soorten honden te koop. Trap er niet in, ga niet kijken. Als je ergens gaat kijken, zorg dat je dan de rest van het nest te zien krijgt en mams zeker ook. Vaderhonden zijn niet altijd in de buurt, maar gebruik je gezonde verstand als je gaat kijken. Bedenk van te voren wat je wilt vragen en schrijf dat op. En als je denkt dit is het niet, zeg gewoon Nee en ga weer.
Een goede fokker wil van alles van jou weten: hoe je woont, wat je wilt doen met de hond en nog veel meer.
En neem de tijd. Een pup kies je niet in een kwartier. Als het kan, zorg dan dat je nog een keer mag komen kijken voor je een beslissing neemt. Maar van een foto kan je niet kiezen. Je moet ze zien, voelen, aaien, knuffelen, zien hoe ze omgaan met de andere pups. Succes met uitkiezen!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:33

Wij hebben een labrador van 2. Toen we op zoek waren veel fokkers op internet gezocht en de website bekeken. Wij wilden perse een labrador waarvan beide ouders zijn getest op erfelijke afwijkingen. Met verschillende fokkers gebeld. Eén had het continue over de prijs vd pup en tijdens het gesprek kwamen we er achter dat zij met 7 labradors en pups in een flat woonde. Het klonk niet goed dus die doorgestreept. En zo volgde er nog een paar.

Uiteindelijk bleven er een paar over, maar vielen vervolgens af omdat zij de komende tijd geen nestje verwachtte. Eigenlijk adverteerde geen enkele door ons ''geselecteerde'' fokker op MP. Naar mijn idee hoeft een goede fokker dit ook niet te doen.
Uiteindelijk met 2 fokkers een enorm fijn telefoongesprek gehad. De fokker naar keuze liet ons weten wanneer de pups geboren zouden worden. We mochten aangeven of we een teef of een reu zochten. We moesten ook een vragenlijst invullen. Hoeveel ervaring we hadden met honden en pups, waarom een labrador, waarom een reu/teef, onze gezinssamenstelling, hoe we woonden, wat we met de hond wilden doen, hoeveel we werkten, hoe we de opvang zouden regelen.

Vervolgens zijn we daar 4 keer naar de pups gaan kijken. De fokker heeft vervolgens zelf de pups aan de pupkopers gekoppeld. Bij ons was dit ook 1 van de 2 pups waar wij op hoopte. Ze legde hierbij ook duidelijk uit waar ze naar keek e.d. Ik vond het al met al een fijne ervaring.

Onze labrador heeft een stamboom. Voor mij is de stamboom niet belangrijk, maar wel het feit dat beide ouderdieren uitgebreid getest zijn op erfelijke afwijkingen. Denk dus goed na of jullie dit belangrijk vinden.
Verder zou ik nooit een pup kopen bij een fokker die veel verschillende rassen fokt of meerdere nesten heeft zitten. Altijd zorgen dat je de moederhond ziet en de pups duidelijk in huis opgroeien. Er schijnen broodfokkers te zijn die een nestje even naar binnen halen als er mensen een pup uit komen zoeken. Let dus goed op en google vooral uitgebreid de fokker(s).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:34

Wij hebben recent (eind vorig jaar, nog vlak voor corona dus) een pup gekocht van een erkende fokker. (fokt ook honden voor politie en het leger en heeft zelfs eentje aan het S.W.A.T team van Amerika verkocht.)
Daar zijn we na afspraak op bezoek gegaan. Hij liet de pups los (dus al die bolletjes wol rond je) en er was er eentje die niet meer bij ons weg te slaan was. Nadat zijn broertjes en zusjes allemaal al deugenieterij aan het uitsteken waren zat hij nog steeds rond zowel mijn als mijn man zijn benen te draaien en hij bleef ons achterna lopen. We wilde gelukkig ook graag een reu'tje. De fokker zei "nou, ik denk dat jullie gekozen zijn."
Het bewuste reu'tje is dus ook mee gegaan met ons en is inmiddels al een flinke reu. _O-

Wij hebben overigens idd ook een vragenlijst moeten invullen over gezinssamenstelling en ook een heel gesprek gehad over waar/hoe de hond gehouden zou worden. En of we al dan niet naar school zouden gaan met hem enz. :)

Ik zou eigenlijk niet van een foto willen kiezen... Ergens is het een beetje zoals met paarden denk ik. Je moet "iets" voelen bij een pup.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:38

wij hadden laatst een nestje en die hebben we met 6 weken op mp gezet. binnen een dag al voldoende aanmeldingen om te komen kijken. nadat iedereen geweest is hebben we besloten wie welke pup krijgt. hierbij ook een aantal mensen afgewezen. het blijft moeilijk, maar het is voor beide partjjen belangrijk dat het klikt, tenslotte heb je een hond voor zo'n 13 jaar.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:54

Bij het nest waar mijn pupje uit komt (ze komt over 2 weken naar ons toe) is er een gedragsdeskundige langsgeweest om te kijken welke hondjes voor welk doel geschikt zouden zijn. Van de 5 waren er 3 geschikt voor mijn doel en mocht er daar een uit kiezen (ik had eerste keuze). Ben langsgeweest en had een mega klik met de pup waar mijn voorkeur sowieso al naar uitging, maar had ik een betere klik met 1 van de andere gehad was die het geworden.

Van een foto definitief kiezen zou ik echt nooit doen! Je wil toch even voelen of er een wederzijdse klik is :+:

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:02

Het beste is om op een wachtlijst te gaan staan van een nestje wat nog geboren moet worden.
Wat voor ras zoek je?
Dan kun je via de rasvereniging van dit ras kijken welke fokkers er zijn en waar er een nestje is of wordt verwacht.

Op marktplaats zomaar op de gok een pup uitkiezen of reserveren, dat kun je beter niet doen.
Grote kans dat je toch een broodfok pup koopt, of een pup van krakkemikkige ouders.

Sommige fokkers doen met zo'n 7 weken een gedragstest bij de pups om te kijken welke pup goed past bij welke baasjes.
Maar mensen die zomaar voor de fun een nestje bastaard of kruising honden fokken, doen dit vrijwel nooit.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:32

Denk eerst goed na welk ras/type hond je wil. Een golden retriever of eerder een actieve border collie?

Wil je een pup of een herplaatsertje?

Wil je echt een pup, ga dan op zoek naar een paar erkende fokkers van het ras (of de rassen waartussen je twijfelt) en neem contact op. Ga langs, leer elkaar kennen en kijk of het klikt tussen jou en de fokker, tussen jou en hun honden.
Een goede fokker laat je een vragenlijst invullen, voert een soort van sollicitatiegesprek en zal dan beslissen of jij al dan niet een pup bij hen mág kopen als er uiteindelijk pups geboren worden.
Vraag na welke gezondheidstesten de ouderdomrentetrekkende ondergaan.

Meestal kom je dan op een wachtlijst terecht. Wat niet erg is, want zo kan je je ten volle voorbereiden.

Wij stonden 9 maand op de wachtlijst voor onze border collie, werden onderworpen aan een ware sollicitatie en goed genoeg bevonden.
We konden de bevalling live volgen via de webcam en konden wanneer we wilden inloggen om de piepjes te zien. Na vier weken mochten we op bezoek, vanaf dan moesten we wekelijks langskomen, op afspraak. Vanaf week vijf mochten we ze vasthouden. Er kwam een gedragsdeskundige langs die een karaktertest deed. Op basis van de test, het karakter van ons als baasjes en de voorkeur voor reu of teefje werd er een match gemaakt. Aan het begin van hun zzvende levenswerk kregen we telefoon met een voorstel, het vosje uit het nest zou het beste bij ons passen. Vosje was onze favoriet en kwam toen ze acht weken was bij ons.
Als er later een nieuwe hond komt, wil ik opnieuw zo’n selectieprocedure door. Voor deze fokkers primeert het belang van elk hondje waardoor ze zelden of nooit putjes moeten herplaatsen. Want herplaatsen (ligt contractueel vast) mag nooit zonder de fokker te contacteren, Lowlands of Lys border collies mogen dan ook nooit naar het asiel bijvoorbeeld.

Blijf aub ver weg van marktplaats!

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:07

Wij hebben nu een nestje van 10 Friese Stabij pups van 5.5 week. Er is naar deze rashondjes altijd veel vraag (voorbeeld: er staan zo'n 250/300 teefjes op de wachtlijst),maar nu is dit gigantisch met name buiten de vereniging is de vraag gestegen.
Wij fokken en doen alles via de vereniging. De mensen komen met drie weken kijken en 7,5/8 wk ophalen. (normaal gesproken komen ze met zes weken nog een keer voor de toewijzing van de pup, nu niet gedaan ivm corona maatregelen). Wij kijken bij de 3 weken wat voor mensen we hebben, wat voor gezin ze hebben, hoe ze zijn, uiteraard mogen ze een voorkeur aangeven maar dit kan niet altijd de pup zijn die ze krijgen. Wij observeren de hondjes en met 5 a 6 weken kunnen wij redelijk goed inschatten welk hondje bij wie past. Dit hebben we dus ook laten weten aan alle nieuwe eigenaren dit weekend.
Een druk hondje moet je namelijk niet bij een ouder stel of heel rustig gezin plaatsen en andersom ook niet. Worden en het hondje én het gezin niet blij van.
Laatst bijgewerkt door Kimm4 op 10-05-20 23:45, in het totaal 2 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:16

Het ligt er aan wat je voor pup zoekt. Wij kopen meestal werkhondjes dus kijken van te voren van welke fokker en van welke hond we een pup willen,dan gaan we op de wachtlijst ,we maken onder tussen kennis met de fokker.Dan worden de pups geboren en gaan we een paar maal kijken.Tussen de 6 en 8 weken kiezen we samen met de fokker.Sommige fokkers kiezen alleen.

Als je op foto moet kiezen dan kan je er haast gif opnemen dat het broodfokkers zijn,zo zou ik zelf nooit geen pup willen. Ik vind het kiezen vd fokker en de ouders al voorpret op zich.Het wachten of de teef zwanger is de eerste echo...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:20

Nooit via foto kiezen. Uiterlijk is niet alles ;)
Ofwel kies jij als je het nest bezoekt (en dan kan je op je gevoel afgaan, hoe het gedrag is, etc).
Ofwel heb je een kennismakingsgesprek met de fokker en die bepaalt dan welke pup naar wie gaat.

Kiezen door de telefoon of via de chat ruikt naar broodfok.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:24

Mijn fokker bepaalt zelf en dat vind ik ook de beste manier. We mochten aangeven wat we belangrijk vonden en wat we met de hond zouden willen gaan doen. De fokker zoekt dan de beste match.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:31

Wij zijn een paar maanden voordat de moeder gedekt werd op gesprek geweest ter kennismaking bij de fokker. Zij bepalen of je geschikt bent en of ze je een pup gunnen.
Vervolgens kom je op de wachtlijst en wordt je op de hoogte gehouden over de dekking en de dracht.

Nadat de pups geboren werden zijn we met foto's op de hoogte gehouden de eerste 5 weken om zo het nestje de rust te gunnen. Pas bij 4 of 5 weken mochten we komen kijken naar het nestje maar kregen we nog geen pup toegewezen. Bij 6 weken mochten we nogmaals komen kijken en heeft de fokker een selectie gemaakt op basis van onze wensen en welke karakters van de pups het beste bij ons zouden passen. Toen mochten we uit 2 a 3 pups kiezen waarbij de fokker met uitleg ons geholpeb heeft welke volgens haar het meest gescjikt zou zijn.

Bij 8 weken mocht hij mee naar huis. Maar een goede fokker stopt daar niet maar doet ook nog aan nazorg. Voor alle tips en vragen kunnen we terecht!

Dus een goede pup kies je niet via marktplaats of een foto.

Eerst bepalen welk ras je wil en welke fokkers geschikt zijn via de rasvereniging.

Veel succes!

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 23:59

Bedankt voor al jullie reacties al.

Maar een pup krijgen op de manier die ik dus zou willen. Is dus alleen te verkrijgen bij een echte fokker. Dat er echt naar het karakter van de pups word gekeken en te kijken naar het juiste huisje/gezin voor de pup. Dat was ook mijn idee ervan. Dat de fokker de pups toch het beste kent. En zijn behoeftes en karakter kent.

Wel jammer dat dat dan zo gaat zoals het gaat. Je zou dan juist nu zeggen dat de mensen in de rij staan voor een pup. De fokkers veel selectiever kunnen zijn. Omdat ze nu zoveel keus hebben tussen de kopers. De pups raken ze toch wel kwijt.

Onze keuze staat nog een beetje open. We staan namelijk ook wel open voor een lieve,betrouwbare herplaatser. Maar ook die zijn dezelfde dag al weg. Mensen zoeken echt een goed baasje. En de hond gaat niet met de eerste de beste mee. Maar als je dan contact hebt. Dan is de hond al gereserveerd en daarna weg. Je kan niet eens vragen stellen over de hond of de hond ontmoeten. Want dan is de hond al weg. Gaat echt helemaal nergens over...

We zijn ook vorig weekend bij een asiel geweest met buitenlandse honden. Maar dat was helemaal om te huilen. De 2 die me aanspraken op de site waren al weg. De honden die ze liet zien zaten die week daarvoor nog in het buitenland in het asiel. En denk dat ik zo een hond kon betalen en meenemen. Zonder te weten waar de honden echt terecht gingen komen. Kwam zelfs een hond terug die ze de dag daarvoor hadden meegeven aan iemand. Hond zat alleen maar in de tuin niks te doen. Dus ze wilde hem niet...is toch om te janken. Dus daar zijn we ook ongeveer met piepende banden weg gereden. Heel zielig voor de honden, maar het voelde alles behalve goed. Maar laten we zeggen weer een ervaring rijker. En zoals het echt niet moet...treurig

Maar vind veel honden wel leuk. We hebben niet een bepaald ras waar we voor willen gaan. En heb zelf altijd kruisingen gehad. Zijn allemaal lieve,gezonde en oude honden geworden. Maar misschien was dat mazzel...

Maar heb wel een voorliefde voor de poedel en een flatcoated retriever. En doodles maar daar begin ik al helemaal niet aan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 00:09

Heb je al op ikzoekbaas.nl gekeken? Das de zoekmachine van alle Nederlandse asiels.

Ik zou niet stellen dat een rashond altijd langer leeft dan een kruising of omgekeerd en zou ook niet per se daar mijn keuze op baseren hoor. Als het goed klikt is dat toch wat telt? Ook oudjes verdienen een mooie plek trouwens :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 00:23

Wij hadden deze vragen ook. We wisten welk ras we wilde hebben als hond en hoe het uiterlijk eruit moest zien...
Wij hebben elke fokkers gevraagd of we langs mochten komen (na de websites en fotos te hebben bekeken).
We hebben kennis gemaakt bij de fokkers thuis en bekeken de kennel en de honden.
De eerste vonden we niet zo bijzonder en zochten verder. Ik volgde al jaren een fokster op facebook met honden die ik prachtig vond. Opeens zag ik dat haar teef drachtig was gescant! Ik heb haar DIRECT een bericht gestuurd of we kennis mochten maken (kende haar alleen van facebook). En zo zijn we langsgegaan.
Dit is voor beide partijen een soort kennismaking of zij uberhaupt een hond aan je kwijt willen en van jou naar hun toe hoe de honden erbij zitten, hoe het karakter is van de ouderdieren... Hoe de pups worden opgevoed etc.
Na die kennismaking was het voor ons niet duidelijk of ze nu een pup aan ons wilde verkopen. Maar toen de pups geboren waren (en we dus wisten hoeveel teefjes en reutjes er bij zaten) kregen we gelijk bericht en fotos. Zo leuk!
Met 3 weken waren wij de eerste die mochten kennismaken. We hadden 2e keus van de reuen.. Er waren er 4 en diegene met eerste keus wilde een korthaar(er was er maar 1 met korthaar) en die was dus vergeven. Wij wilden een langhaar en hadden daar dus eerste keus in. Met 5 weken mochten we definitief kiezen. De fokker had al een voorkeur welke pup ze bij ons wilde hebben maar was benieuwd naar onze keuze. Wij kozen puppy taupe. En dat was ook haar keuze voor ons. Via facebook en whatsapp kregen we bijna dagelijks fotos. Zo leuk!

Ik zou er niet meer voor kiezen om niet al een aantal weken betrokken te zijn voor het definitieve kiezen. Vanaf de geboorte hadden we een voorkeur en een tweede keuze... Gedurende de weken wisselde de voorkeur soms. Maar met 5 weken kozen w etoch voor onze eerste keuze en hij is helemaal hoe we hoopten dat hij zou worden qua uiterlijk. Innerlijk is grotendeels wat je ervan maakt.