Gezondheid kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Gezondheid kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 12:32

Hallo,

Mijn main coon dame is nu 10 jaar en ik zit met wat puzzelstukjes die niet meer lijken te kloppen.

Ze maakte zichzelf altijd goed schoon, maar sinds een paar weken is ze echt smerig. Vieze poten, vieze hals en ik rook net even aan der en ze stinkt naar plas.

Verder drinkt ze erg veel, ik moet 2x per dag de bakken vullen en dan zijn ze ook echt leeg.

En als laatste plast ze sinds kort bij de voordeur. En niet 1 malig maar eigenlijk elke dag wel een keer. Ik heb al van alles geprobeerd, deurmat weggegooid, plinten vervangen, schoonmaken met soda, speciaal urine off spul en zelfs de voerbak op de plek gezet, maar zelfs dan plast ze er nog naast ...

Ook gooit ze overal haar kop tegen aan, alle deuren zijn smerig geworden daardoor.

Al met al lijkt er iets niet te kloppen. Morgen bel ik sowieso de dierenarts maar ik vroeg me af of jullie een idee hebben of tips....

Groetjes Nienke

Selina

Re: Gezondheid kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:38

Zou in ieder geval haar urine laten testen bij de dierenarts. Als ze op de grond plast, kijken of je een deel kan opzuigen.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:46

Zoveel drinken kan een nierproblemen zijn. Ik zou gelijk urine proberen op te vangen en meenemen naar de DA. Ook goed bijhouden hoeveel ze exact drinkt. Krijgt ze blikvoer? Dit is extra belastend voor de nieren vanwege het vele toegevoegde zout.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 12:47

Bedankt.

Ik zal kijken of ik urine kan opvangen, even iets zoeken waar dat mee kan...

Ze krijgen geen blikvoer, ook nog nooit gehad.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:51

Een soeplepel raadde mijn DA aan :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:52

klinkt wel erg als blaasontsteking of nierproblemen hoor.
zou morgen meteen afspraak maken, kunnen ze zich flink ziek van voelen :j

hier deed ik dan de kattebak leeg maken.
een plasje kun je er dan makkelijk uit halen

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:52

blikvoer is juist goed voor de nieren!
in brokken zit bijna geen vocht en omdat katten meestal ( te) weinig drinken krijg je eerder blaas en nierproblemen.
katten op vlees en / of blikvoer hebben hier veel minder problemen door.

( in natvoer zit ook zout maar minder dan in brok. zelfs in de speciale brok voor katten met blaasgruis zit te veel zout.) je zou beter vers vlees kunnen voeren dan.

maar ik zou direct maandag naar de dierenarts gaan.
Laatst bijgewerkt door dingogirl op 03-05-20 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:54

WinSel schreef:
Bedankt.

Ik zal kijken of ik urine kan opvangen, even iets zoeken waar dat mee kan...

Ze krijgen geen blikvoer, ook nog nooit gehad.

Met een klein spuitje kan je het opzuigen.
De urine moet zo “vers” mogelijk zijn voor onderzoek.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:28

Klinkt als een probleem aan de nieren en of blaas, maar ook gebit even goed na laten kijken, heb hier vorig jaar een Maine Coon dame van 10 opgevangen met een heel slecht gebit, vacht verzorgde ze ook vrij slecht. Heb haar laten opereren en na genezing werd de vachtverzorging weer beter.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:35

Sluit me helemaal aan bij mijn voorgangers, eerst even naar de nieren kijken.

Hier een nierpatientje waarvan ik elke 3 maanden de urine laat onderzoeken, dus inmiddels wel heel wat plasjes opgezogen.

Ik gebruik daarvoor Katkor korrels. Die zijn even prijzig, maar je kunt ze blijven gebruiken dus in principe hoef je ze maar 1x te kopen. Je kunt ze vaak ook afhalen bij de DA en dan krijg je ook meteen een urinebakje mee als je die nog niet hebt.

Katkor: https://www.dierendoktersshop.nl/katkor ... bakkorrels

Er zit een pipet bij waarmee je de urine kunt opzuigen. Belangrijk is dat de bak schoon is en alle oude korrels en troep er dus goed uitgewassen zijn. Zelf heb ik een kittenbakje die ik dan altijd even neerzet en de oude bak haal ik tijdelijk weg. Dit werkt niet voor elke kat, als ze erg op hun bak gesteld zijn, dus is een kwestie van uitproberen.

Houd de kat even in de gaten, gaat ze plassen dan meteen daarna de urine opzuigen met het pipetje en in een schoon urinebakje (of iets wat daarvoor gebruikt kan worden) doen. Kun je het niet meteen wegbrengen, zet het dan even in de koelkast. Dan is het handig om de datum en tijd er even op te zetten, dat vind de DA vaak fijn en handig.

Soms komt de grote boodschap eerder dan de plas, geen punt. Drolletjes eruit scheppen en de korrels even in een zeef doen. Die houd je onder de hete kraan (of uit de waterkoker) en spoel je goed af. Uit laten lekken, op een schone doek uitstrooien en droog wrijven. En hoppa, klaar voor gebruik. Datzelfde kun je ook doen als je de urine opgevangen hebt zodat je de korrels op kunt bergen voor een volgende keer. Want blijkt ze wel iets aan de nieren te hebben dan kun je ervan uitgaan dat je dit trucje vaker moet herhalen.

Heel veel succes en sterkte!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:37

Klinkt als mogelijk nierproblemen. Bij de DA kun je de bloedwaarden laten checken. Daar kun je ook zo'n Katkor setje meekrijgen om urine op te vangen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 13:42

Bedankt voor jullie reacties!

Ik bel morgenvroeg direct de dierenarts

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:45

dingogirl schreef:
blikvoer is juist goed voor de nieren!
in brokken zit bijna geen vocht en omdat katten meestal ( te) weinig drinken krijg je eerder blaas en nierproblemen.
katten op vlees en / of blikvoer hebben hier veel minder problemen door.

( in natvoer zit ook zout maar minder dan in brok. zelfs in de speciale brok voor katten met blaasgruis zit te veel zout.) je zou beter vers vlees kunnen voeren dan.

maar ik zou direct maandag naar de dierenarts gaan.

Helemaal mee eens

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:10

Katten drinken van zichzelf te weinig? :+ slechte evolutionaire eigenschap haha, die van mij drinken gewoon als ze dorst hebben hoor

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:30

Laat gelijk even zijn bloedsuiker testen, veel drinken/plassen hoort ook bij diabetes.
Succes, hopelijk valt het mee!

Een kat drinkt idd weinig van nature, omdat ze er op gemaakt zijn om vocht uit hun voeding te halen en dat zit niet in brok.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:36

Helaas verwacht ik ook nierproblemen. :( wij hebben er ook zo eentje gehad helaas..

Als ie zelf al zoveel drinkt heeft, voor nu, blikvoer voor vocht geen toegevoegde waarde. In zoverre, hij drinkt al mega veel. Nog meer vocht zal weinig uit gaan maken voor nu.

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:43

Letizia schreef:
Laat gelijk even zijn bloedsuiker testen, veel drinken/plassen hoort ook bij diabetes.
Succes, hopelijk valt het mee!

Een kat drinkt idd weinig van nature, omdat ze er op gemaakt zijn om vocht uit hun voeding te halen en dat zit niet in brok.

Hier dacht ik ook al aan.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 14:47

Bedankt weer.

Ik heb zowel nierproblemen als diabetes even gegoogled en ik herken veel symptomen. Haar vacht is ook slecht, ze zou morgen naar de trimsalon gaan maar dat stel ik even uit. Eerst de dierenarts. Ook heb ik al een paar keer braaksel moeten opruimen van haar.

Zowel nierproblemen als diabetes zijn goed te behandelen? Of is het aflopende zaak....?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:49

Diabetes makkelijker dan nierproblemen meestal. Meestal als de nieren t begeven is t echt tijdrekken.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 14:52

Pff was het maar vast morgen...
Ik wil graag weten wat ze heeft.

Ik had soda op de plas plek gelegd, om de geur er uit te trekken. Maar zelfs daar plaste ze net over heen....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:54

Ik heb een diabeet en die doet het na 2 jaar nog prima (moet 15 worden dit jaar)
M'n ouders hebben een nierkat, ook richting de 2 jaar nu, kat moet 18 worden en kwakkelt, maar ja, zijn het de nieren of de ouderdom?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:55

WinSel schreef:
Pff was het maar vast morgen...
Ik wil graag weten wat ze heeft.

Ik had soda op de plas plek gelegd, om de geur er uit te trekken. Maar zelfs daar plaste ze net over heen....

Vreselijk he, die onzekerheid :\
Weet helaas precies hoe je je voelt...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 15:59

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om deze dame gaat het. En hoe meer ik echt naar haar kijk, hoe slechter ik haar er uit vind zien....

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:21

Ach, wat een lieverd. En staar je er niet te blind op meis, morgen contact met de DA en wat afspraken maken. Dit soort testen zijn niet moeilijk, bij onze DA heb ik de uitslag eigenlijk vrijwel dezelfde dag altijd nog binnen zowel met bloed als urine-onderzoek. Zal in ieder geval geen week duren gok ik. Dan weet je echt meer. En soms kunnen ze verbazingwekkend goed weer opkrabbelen ook. Maar snap dat je je zorgen maakt. Sterkte nog even voor vandaag. Het is echt een mooi beestje. :(:)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 16:28

Bedankt voor je lieve berichtje.
Ik hoop idd de uitslag snel te krijgen.

Zo zag ze er een paar maanden geleden uit, stuk schoner :=

Afbeelding