Problemen met hond

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Problemen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 12:08

Al 7.5 jaar hebben wij een mopshond. Lief beestje, deed geen vlieg kwaad en luisterde goed. Een jaar terug is hij gegrepen door een andere hond. Hij heeft dit ternauwernood overleefd dankzij omstanders die me hielpen mijn hondje uit de bek te krijgen van de andere hond. Na een lange operatie en een nog langere herstel (meerdere gebroken ribben, halve rug opengereten) is hij er weer bovenop gekomen. Vlak daarna ben ik bevallen van ons eerste kindje, dus weer een ingrijpende gebeurtenis voor hem. En sindsdien gaat het steeds slechter qua gedrag. Hij luistert totaal niet meer. Loopt continu te blaffen, tegen je aan te springen en te janken. De baby accepteert ie wel, want die doet ie absoluut niks. Maar zodra haar speelgoed of speen op de grond valt, pakt hij het en iedereen die in de buurt komt, valt hij aan. Ook mensen die hem van achter benaderen of beetje wild met hem spelen, valt hij aan. Hij begint te grommen en bijt in je schoen. Zo herkennen we hem helemaal niet en we zitten met onze handen in ons haar. Hij krijgt nog voldoende aandacht, wandelt nog voldoende, maar is duidelijk niet meer tevreden.
Als ik zelf speelgoed of speen op de grond leg, snapt hij dat hij er af moet blijven. Maar zodra ons dochtertje iets op de grond gooit gaat het mis.
Heeft er iemand tips voor ons? Ik dacht er aan om anders de dierenarts te vragen of zij een goede gedragstherapie weet in de omgeving. Want dit schiet ook niet op zo.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Problemen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:19

Oef dat is best ernstig gedrag. Ik zou als ik jou was een gedragstherapeut inschakelen. Dit is niet iets dat je via achter het scherm kunt oplossen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:23

Op de spullen van de kleine na, zou t mij niks ver bazen dat de hond “gewoon” pijn in zn lijf heeft. Wat ik gezien zo’n heftige operatie etc al niet vreemd vind. Er is hoe dan ook schade en hoe dan ook littekenweefsel. Dit zorgt nagenoeg altijd voor beperkingen.
En buiten dat een hoop stress. Stress doet hele gemene dingen met een lijfje. Tel daar alles van de operatie etc bij op en je zit toch wel gruwelijk in de kreukels lijkt mij.
Kijk bijv maar wat stress bij mensen doet; nek/schouder/rugklachten/hoofdpijn bijv.
Voor honden is dit niet anders helaas.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:26

Heb je al eens aan herplaatsen gedacht? Want dit gedrag zal in jullie situatie niet meer snel verbeteren tenzij jullie rigoureuze maatregelen gaan nemen, en dan wordt het woon en leefgenot van jullie er niet beter op.

Ik ben absoluut niet voor het 'zomaar' (tijdelijk) herplaatsen van een hond, maar icm een klein kind klinkt dit als een gevaarlijke situatie die door onvoorspelbaar gedrag zomaar uit de hand kan lopen.

Het klinkt als een hele hoop stress die jullie waarschijnlijk onbedoeld overbrengen, zeker omdat je aangeeft dat jullie met de handen in het haar zitten. Stress icm de heftige gebeurtenissen die deze hond heeft meegemaakt kan al snel een aanleiding zijn voor dit gedrag. De hond staat letterlijk stijf van stress wat zijn lijf door het opgelopen trauma sowieso niet ten goede komt. (Denk aan knopen, stramme spieren, littekenweefsel etc)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:31

Ik zou sowieso ook starten met het zsm inschakelen van een goede gedragstherapeut. Ook in deze lastige tijd zullen ze je gedeeltelijk in ieder geval op weg kunnen helpen want ik denk dat het ook zeker iets is wat ondertussen zodanig gevorderd is dat het zonder 'heropvoeding' niet meer weggaat, ongeacht wat de precieze oorzaak is> of dat nu door lichamelijke klachten komt of iets anders. Het gedrag zit er nu wel al in en daar zal een therapeut je dan weer het beste mee op weg kunnen helpen.

Maar wat kiwi zegt; ik zou de eventuele lichamelijke klachten ook zeker willen uitsluiten en met een DA en eventueel een fysiotherapeut of osteopaat bv. het hondje checken. Stress en trauma kan idd echt een hele hoop doen met een lichaam en aansluitend dan ook van grote en vaak negatieve invloed zijn op gedrag.

Het komt in ieder geval erop neer dat dit een hoop energie en tijd en met pech ook best wat geld gaat kosten om hieraan te werken; de oorzaken opsporen en proberen aan te pakken, dus ben daar wel op voorbereid. KimD's voorstel is denk ik ook zeker iets wat je kunt meenemen in je gedachtes, hoe moeilijk dat ook emotioneel misschien kan zijn om er überhaupt aan te denken, laat staan te doen.

Lastige situatie zeg en ik wens je heel veel succes, kracht en wijsheid toe.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 13:11

Bedankt! Over het herplaatsen heb ik al vaak nagedacht, maar dan voelt het beetje als hond weg doen, omdat we een kind hebben en hem niet meer moeten. Beetje lastig uitleggen, maar misschien begrijpen jullie het wel.
Even een medische check bij de dierenarts is ook een goede optie!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:14

Davinia_ schreef:
Bedankt! Over het herplaatsen heb ik al vaak nagedacht, maar dan voelt het beetje als hond weg doen, omdat we een kind hebben en hem niet meer moeten. Beetje lastig uitleggen, maar misschien begrijpen jullie het wel.
Even een medische check bij de dierenarts is ook een goede optie!

Ik snap je gedachtegang en in veel gevallen is dat natuurlijk ook zo, maar zoals jij de situatie beschrijft zou ik die zo niet bestempelen.

Overigens heb je kans dat als je dit probleem met een gedragstherapeut overlegt je hetzelfde advies krijgt. Ook krijg je hoogstwaarschijnlijk het advies om een fysio/chiro te bezoeken, is dat überhaupt gebeurt nadat de hond hersteld was? Anders zou ik daar in ieder geval mee beginnen, ongeacht de volgende stappen.

Zoals meer genoemd heeft jullie hond hoogstwaarschijnlijk echt pijn, zit vast in zijn lijf. Een fysio kan dit goed loswerken en advies geven hoeveel behandelingen etc.

Maar zoals Cursebreaker zegt, áls jullie ervoor gaan moet je in je achterhoofd houden dat dit veel tijd, energie, geld en motivatie nodig gaat hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:27

Ik denk dat de hond herplaatsen op dit moment ook niet echt een oplossing is. Het "probleemgedrag" is veroorzaakt door stress en angst en veranderingen die hij niet kan verwerken. Nog meer verandering is dus het laatste wat dit hondje nu nodig heeft.

Ik zou dus de medische mallemolen ingaan, samen met de dierenarts bekijken of er geen lichamelijke ongemakken zijn die hem dit gedrag doen vertonen. En samen met de dierenarts er een therapeut of hondenpsycholoog bijhalen die ervoor kan zorgen dat jullie gezinnetje opnieuw kan samenleven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:35

Gini schreef:
Ik denk dat de hond herplaatsen op dit moment ook niet echt een oplossing is. Het "probleemgedrag" is veroorzaakt door stress en angst en veranderingen die hij niet kan verwerken. Nog meer verandering is dus het laatste wat dit hondje nu nodig heeft.

Ik zou dus de medische mallemolen ingaan, samen met de dierenarts bekijken of er geen lichamelijke ongemakken zijn die hem dit gedrag doen vertonen. En samen met de dierenarts er een therapeut of hondenpsycholoog bijhalen die ervoor kan zorgen dat jullie gezinnetje opnieuw kan samenleven.

Herplaatsen kan vaak binnen een week een omslag in gedrag geven, je haalt de hond namelijk uit de situatie die het veroorzaakt. Zeker als deze herplaatst wordt bij stabiele honden kan dit heel snel goede gevolgen hebben. Daarom wordt er vaak ook tijdelijk herplaatst, zodat er beoordeeld kan worden wat het gedrag veroorzaakt en / of oplost.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:36

Ik vrees voor inwendige schade ontstaan door trauma na dat bijtincident. Zou dus absoluut eerst naar een dierenarts gaan voor onderzoek met röntgenfoto's en een scan of echo oid.

Als een hond 7 jaar de prefecte hond was zonder agressie neigingen dan kan het er bij mij eigenlijk niet in dat hij zonder reden agressief wordt. Echter door pijn meer onzekerheid en dan agressie gaan tonen daar geloof ik zeker in. Zou ook sowieso per direct starten met volle dosis pijnstilling dagelijks zeker 14 dagen lang. ;)

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:44

Als je er met hulp niet uitkomt en hij medisch ook in orde is, zou ik ook herplaatsen. Niets mis met herplaatsen als je een goed nieuw baasje vind voor hem. Je hond zal gelukkiger worden en jullie ook. Wat andere daarvan denken, boeiend. Huis zonder kinderen bij een ouder iemand bijvoorbeeld.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:48

Zou ook eerst al het medische uitsluiten, komt daar niks uit dan kan je er van uit gaan dat het alleen mentaal is en eventueel wel kijken naar herplaatsing maar dat geleidelijk doen. Mensen die serieus zijn en ook het beste willen zullen daar vast in mee gaan. Zij komen dan op bezoek een aantal keer, gaan even wandelen met het hondje en gaat dat allemaal lekker dan een keer met het hondje bij hun op bezoek en dan beide bepalen of jullie die stap zetten.

Ik ben ook iemand die alles tot de dood bij me wil houden maar ik zou wel open staan voor de mogelijkheid van herplaatsen als ik weet dat mijn dier daar echt beter af is.

Voor nu, als hij iets pakt wat de baby laat vallen, ruilen voor iets lekkers. Hou het positief, beter voor de band, ook naar de baby toe. Ga ook voor nog meer afleiding, knop moet om. Fles met gaatjes en daar snoepjes in, dat soort dingen. Niet te lang want dat kan ook gaan frustreren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:04

Voor mij zou of bij de DA op flinke pijnstiller (makkelijkste om te proberen ) of bij een goede dierfysio langs gaan de beste optie voor nu zijn.
Is de hond bij een fysio geweest na die ingrijpende operatie?

Ik weet niet in welke regio je zit. Wij hebben goede ervaringen met : http://www.nanda-dierfysiotherapie.nl/
Dierfysio en chiropractie. En o.a. Docent dierfysio.

Maar anders kun je eens op www.hydrotherapiehond.nl kijken voor wat er in de buurt zit bij je :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 14:10

Bedankt weer voor de tips! Na de aanval zijn er wel foto's gemaakt om te kijken of de botten weer goed genezen zijn, maar verder niet. Ik ga dus even vragen of ze hem alsnog kunnen onderzoeken en/of pijnstillers kunnen geven.

Kiwiwitje, bedankt voor de site! Ik ga eens kijken!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:38

Ja, zie, ik kan me wel voorstellen dat er iets mis is in dat lijfje als die nooit echt "gerevalideerd" is. En als er ergens iets vastzit wat bv. continu hoofdpijn veroorzaakt, dan krijg je een hond die gek wordt.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:45

Er staat nergens hoe jullie reageren als hij gromt / bijt.
Hij had bij mij ondanks alles toch even vliegles gehad, is hij helemaal.
Niet alles is op te lossen met fluwelen handschoenen.
Grommen en bijten is not done!! Wees daarin duidelijk en ik denk je echt je leiderschap moet gaan bekijken en niet van ooooh hij is zo gegrepen en nu nog steeds zielig!

Nee hij is genezen en dit gedrag is gewoon niet ok.
En dat moet hem toch echt even duidelijk gemaakt worden.
Straks gaat je baby kruipen en lopen en pakt hij/zij dingen van de hond en dan mag er absoluut niet gegromd worden etc.

wees niet te lief, wees duidelijk, lijn hem desnoods even aan in huis zodat je hem goed kan corrigeren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:48

boyca schreef:

Grommen en bijten is not done!! Wees daarin duidelijk en ik denk je echt je leiderschap moet gaan bekijken en niet van ooooh hij is zo gegrepen en nu nog steeds zielig!

Straks gaat je baby kruipen en lopen en pakt hij/zij dingen van de hond en dan mag er absoluut niet gegromd worden etc.

wees niet te lief, wees duidelijk, lijn hem desnoods even aan in huis zodat je hem goed kan corrigeren.

Wauw... Misschien moet je sowieso eerst eens echt goed kijken waar het gedrag vandaan komt. Ga je een hond die uit pijn reageert nu echt vliegles geven?! Uberhaupt vliegles geven is gewoon heel naar... Maar vind het bijzonder dat je iemand probeert te motiveren om zo te reageren op de situatie (terwijl je ook nog geeneens de echte oorzaak weet van het gedrag. Niet dat dat iets uitmaakt, want ik sta hoe dan ook niet achter de methode waar jij voor kiest).

Hoe weet jij dat de hond fatsoenlijk genezen is en geen blijvende pijn heeft wat heel goed zou kunnen? Er is nadien namelijk geen onderzoek meer gedaan door een fysio bv. Heel normaal om in deze situatie nu echt eerst goed uit te zoeken of er geen pijn is bij het dier, wat dit gedrag ook zou kunnen verklaren namelijk en in dat geval ga je in zo'n situatie toch niet agressief reageren op je hond - wederom; uberhaupt al... Maargoed.

TS zou in dit geval, tot er echt hulp is, bepaalde situaties gewoon moeten proberen te vermijden als dat mogelijk is. Als je weet dat hij in een bepaalde situatie zo gaat reageren, dan proberen de hond niet in die situatie te krijgen en eventueel gewoon even wat meer rust en afstand geven in bv. een bench/of andere 'plaats'.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 03-05-20 15:58, in het totaal 4 keer bewerkt

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:55

Het is al meer gezegd: ga naar de da en zoek een goede gedragstherapeut. Als deze hond altijd een braverd was en nu niet meer zit er iets niet lekker.
Vliegles!?!! Jezus echt? En grommen is not done? Grommen is een manier van communiceren om aan te geven dat de hond iets echt niet wil. Wees blij dat een hond gromt in plaats van heel stil in een keer te bijten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:58

Een vrij oude agressieve hond herplaatsen in de hoop dat de aggressie dan vanzelf verdwijnt?
Slecht advies imo. Óf je lost het zelf op ( indien nodig met professionele hulp ) en houdt of herplaatst de hond. Óf je slaapt hem in.
Niet anderen met je probleem proberen op te zadelen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:01

Kuggur schreef:
Een vrij oude agressieve hond herplaatsen in de hoop dat de aggressie dan vanzelf verdwijnt?
Slecht advies imo. Óf je lost het zelf op ( indien nodig met professionele hulp ) en houdt of herplaatst de hond. Óf je slaapt hem in.

Er wordt denk ik niet echt bedoeld; in de hoop dat de agressie verdwijnt en/of anderen met problemen opzadelen. Maar er kan wel zoals KimD aangaf, gekozen worden voor tijdelijke herplaatsing om te kijken of het gedrag minder wordt/verdwijnt, zodat je de oorzaak beter kunt achterhalen (mocht het niet te verklaren zijn vanwege lichamelijke pijntjes)

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:24

Ik zóu dementie ook zeker meenemen in de overweging.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:29

Ik vind de situatie vooral gevaarlijk icm met het kleine kind, die zijn vaak onvoorspelbaar en dat kan tot gevaarlijke situaties lijden. Als het enkel twee volwassenen waren geweest was de situatie ook anders geweest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:47

cursebreaker schreef:
Kuggur schreef:

Er wordt denk ik niet echt bedoeld; in de hoop dat de agressie verdwijnt en/of anderen met problemen opzadelen. Maar er kan wel zoals KimD aangaf, gekozen worden voor tijdelijke herplaatsing om te kijken of het gedrag minder wordt/verdwijnt, zodat je de oorzaak beter kunt achterhalen (mocht het niet te verklaren zijn vanwege lichamelijke pijntjes)

Plus de mogelijkheid dat de aanwezigheid van de baby een rol kan spelen bij het ontstaan en/of voortduren van het gedrag: een baby kan alleen al door zijn/haar aanwezigheid een bron van stress zijn, hoe lief het kindje ook is.

Dus in iedergeval laten beoordelen door een dierenarts en gedragsdeskundige, zou ik zeggen, en je conclusie trekken, hoe moeilijk ook, want ik zou in principe ook een huisdier houden tot zijn dood, maar niet als het ten koste gaat van kinderen, de hond lijdt nu sowieso al in deze situatie. (Stress)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:22

boyca schreef:

Ook bij een dier dat je al 7 jaar kent als een lief gehoorzaam dier, die geen vlieg kwaad deed? Als het gedrag zo ontzettend omslaat dan is er wat aan de hand, om daar meteen met geweld op te reageren vind ik vreemd.

Ik heb wel vaker dieren erg zien veranderen in hun gedrag door pijn en ongemak, in eigenlijk alle gevallen was er medisch iets mis mee. Ik ga dus ook mee met wat de rest zegt, eerst na laten kijken of het lijfje wel in orde is, dan kan je daarna altijd nog kijken of je aan de slag kan (of wilt) met een gedragstherapeut.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:30

Zelfs al zou het van nature een moeilijkere hond zijn, dan is vliegles nooit het goede antwoord. Corrigeren en straffen wel, maar puur uit emotie en frustratie lekker even fysiek worden, dat is van dat macho-gedrag waar nooit gezellige honden uit voortkomen.