Wie herkent dit? Kuiken (kip) met dikke lamme vleugel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Wie herkent dit? Kuiken (kip) met dikke lamme vleugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 15:56

Sinds donderdag is het geplande nestje kuikens uitgekomen. Leuk natuurlijk!

Nu zijn kuikens sowieso klunzen, en heb ik er helaas in de afgelopen jaren al wel eens een paar verloren doordat ze zich constant in de nesten lijken te werken.

Maar goed, nu trof ik een situatie aan die ook voor mij nieuw is. Omdat ik weet dat er hier op Bokt wel een aantal kippenkenners rondlopen hoop ik iemand te treffen die dit wellicht herkent.

Situatie/probleem:
Het kuikentje in kwestie zat "vast" onder de veren van de moeder. Tijdens het checken miste ik er eentje, en meestal is dat een kwestie van "de moeder even uitschudden". Ditmaal bleef het kuikentje echter onder moeder hangen. Dus moeder opgetild, omgedraaid en ja hoor, het kuikentje zat "vastgeplakt" aan een veer van de moeder, vrij stevig ook en moest wel even moeite doen om de twee gescheiden te krijgen. Eenmaal los zag ik dat het kuikentje de vleugel waarmee ze vast zat niet optilt of beweegt. Het vleugeltje is ook flink opgezwollen en rood. Het ziet eruit zoals je het bij mensen wel ziet als een ledemaat flink gekneusd is. Maar ik vraag mij dus heel erg af of dit gewoon gekneusd is, of een gebroken vleugel. En wat de verschillende scenario's dan zullen zijn.

Kuikentje in kwestie zelf laat overigens niks merken op de hangende vleugel na. Ze is wat boos omdat ik haar even apart genomen heb, piept alert, loopt gewoon rond (zij het met een verstoord evenwicht door de hangende vleugel), eet en drinkt. Ik mag het vleugeltje ook gewoon aanraken, het is bijna alsof ze (of hij) er niet echt iets van lijkt te voelen.

Een korte blik op het internet en het kippenforum vertelde me dat dit wel eens eerder voorgekomen is. Zo kwam ik verhalen tegen van kuikens die na een paar uur weer vrolijk rond dartelden met de vleugel in kwestie helemaal normaal werkend, maar ook kuikens die wat minder geluk hadden gehad en dood onder de moeder geplakt aangetroffen waren.

Mijn eerste ingeving zegt; kijk even aan hoe de vleugel zich de komende uren gedraagd. Een kort telefonisch overlegje met mijn DA kwam op datzelfde advies uit. Maar ze gaf ook eerlijk aan dat als er wel iets moet gebeuren ik beter even een DA kan zoeken die ervaring heeft met pluimvee, want dat heeft ze niet zo specifiek. En ik heb (gelukkig) ook nog niet eerder met zulke specifieke vragen bij de DA hoeven aankloppen wat mijn kippen betreft.

In het kort zijn er dus een paar dingen waar ik wel wat meer over wil horen/weten:
- Heeft hier iemand ervaring met vastgeplakte kuikens?
- En/of met kuikens met een dikke lamme vleugel.
- Alvast verder verkennend; wie kent een DA in de regio Groningen (maar mag ook Drenthe/Friesland) die zich ook bezig houdt met pluimvee?

Fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BigOne

Re: Wie herkent dit? Kuiken (kip) met dikke lamme vleugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:58

Zit er nog leven in die vleugel dus nog wat reflexen wanneer je er aan komt, voelt hij net zo warm als de andere?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:58

Kijk anders even in het kipfilet in blik forum :') daar is iemand die een parelhoen had met een hangende vleugel. Wie weet staat daar wat bij waar je wat mee kan

En wat een dotje!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 16:02

@Bigone; nee, niks geen reflex, dat is ook wat mij eigenlijk wel wat zorgen baart. Dat zou ik namelijk bij enkel een kneuzing wel verwachten. Verder is de vleugel wel gewoon warm (niet te warm ook) en goed doorbloed.

@MarjanB: Dankje voor de tip, dat topic heb ik inderdaad vanaf het begin af aan meegelezen en net ook weer even erbij gepakt. Alleen daar gaat het om een afwijking in de stand zonder dat dit door een trauma komt lijkt het. Dus ik vroeg mij af in hoeverre dit te vergelijken is. Hoewel ik dus wel denk dat het misschien qua "behandeling" op hetzelfde neer zou komen, maar daarvoor moet ik er nog wat meer over lezen eerst.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:08

Wat een dotje. En zo lekker wijs ook!

Ik kan je niet helpen (geen verstand van vogels, wel van blikjes kipfilet :)) ), maar je zou eens een PB aan Nickeltje kunnen sturen. Zij weet er wel veel van en haar ouders hebben (of hadden?) een opvang.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:08

Ja wellicht is vastzetten wel het beste.

Heb gezocht op pluimveedierenarts via Google maps en kwam er wel een paar tegen richting het noorden maar dat lijken meer bedrijfsmatige dierenartsen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 16:10

MarjanB schreef:
Ja wellicht is vastzetten wel het beste.

Heb gezocht op pluimveedierenarts via Google maps en kwam er wel een paar tegen richting het noorden maar dat lijken meer bedrijfsmatige dierenartsen.

Klopt, dat is inderdaad waar ik ook al eerder tegenaan gelopen ben. Helaas kwam ik ooit een adres tegen in een topic waar het tussen neus en lippen door genoemd werd. Maar zul je zien dat ik die dus niet weer terug kan vinden.

@Oscar: Thanks voor de tip, ga ik zeker even doen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:13

Dacht ik ook aan, op inden in normale houding zodat het rust krijgt. Door de zwelling kunnen de zenuwen te veel druk hebben. Denk dat rust in de juiste houding het beste is.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 16:33

bigone schreef:
Dacht ik ook aan, op inden in normale houding zodat het rust krijgt. Door de zwelling kunnen de zenuwen te veel druk hebben. Denk dat rust in de juiste houding het beste is.

Ik zal zo even proberen of ik een foto kan maken van de zwelling/dikke deel. Dit is vanaf de onderzijde heel goed te zien maar een foto maken blijkt nogal een uitdaging te zijn. Hoe de zwelling eruit ziet maak ik me nog wel het meest zorgen om eigenlijk, vind het er eigenlijk niet beter op worden.

Ik houd het kuikentje nu ook sowieso even apart, dan zijn er in ieder geval geen kuikens en moeder kip die de boel kunnen verstoren/verergeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:38

Zie je een bloeduitstorting? Heb je al eens langs het bot gevoeld of er een breuk is?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 16:43

DeMolenhoek schreef:
Zie je een bloeduitstorting? Heb je al eens langs het bot gevoeld of er een breuk is?

Het is met een beetje overtuigingskracht gelukt om een foto te maken van de onderzijde, dat maakt denk ik het beeld wel wat duidelijker.

Er is aan het bovenste deel van de vleugel door de zwelling eigenlijk uberhaubt niks te voelen (behalve dik en gezwollen). Het onderste deel voelt wel beter (en normaal) aan.

En ja, ik denk dat je wel kunt spreken over een bloeduitstorting.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:46

Dan lijkt mij een breuk of ontwrichting heel waarschijnlijk :) Ik zou dus sowieso naar een dierenarts gaan om of te spalken of het terug te zetten. Veel succes!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 16:52

DeMolenhoek schreef:
Dan lijkt mij een breuk of ontwrichting heel waarschijnlijk :) Ik zou dus sowieso naar een dierenarts gaan om of te spalken of het terug te zetten. Veel succes!

Dankje, daar gaat mijn gevoel ook heen. Maar dan kom ik dus bij 1 van de andere problemen, iemand enig idee bij wie je hiervoor kunt aankloppen in onze regio (zie ook de OP). Mijn eigen DA geeft aan dit niet aan te durven, en de paar adressen die ik in het noorden kan vinden zijn niet open voor particulieren. Zowel in Haren als in Groningen vang ik ook bot bij de bekendere praktijken.

Vind het ook geen probleem als ik een DA/ervaren kippenkenner vind die telefonisch of met beeldmateriaal kan laten zien wat te doen, ik heb ook nog wat filmpjes zodat er in de eerste instantie op afstand even gekeken kan worden (ivm de huidige omstandigheden). In dat geval zou het dus ook buiten onze regio mogen zijn. Ik heb alleen niet direct zin om zelf maar wat te gaan proberen. Heb dan wel de nodige ervaring met medische handelingen, maar het spalken/zetten van een (gebroken) vleugel is niet iets wat je zo maar even over kunt doen als je het verkeerd doet. :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:02

Ik heb totaal geen verstand van kleine kuikentjes, maar ik wilde wel even zeggen dat die blik van het kuiken op de foto’s wel echt geniaal is. Echt een mooi diertje! Ik hoop dat je een DA kunt vinden die je kan helpen :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:03

En via een kippen pagina op Facebook?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 17:04

Ballard_L schreef:
Ik heb totaal geen verstand van kleine kuikentjes, maar ik wilde wel even zeggen dat die blik van het kuiken op de foto’s wel echt geniaal is. Echt een mooi diertje! Ik hoop dat je een DA kunt vinden die je kan helpen :)

Haha, ja dankjewel. Het is wel een monstertje inderdaad. :')

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 17:30

Even een update:

Omdat ik geen DA's te pakken kon krijgen ben ik een rondje gaan bellen langs de adressen voor vogelopvang hier in het noorden (want die zullen immers ook wel met DA's werken). Uiteindelijk beet gekregen, en de man van 1 van de medewerkers is DA en gaf aan dat ik meteen wel even langs mocht komen. Dus we stappen even in de auto, want ik vertrouw de zwelling niet en wil eigenlijk niet afwachten.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:35

Succes! Hoe kan had nou dat hij vastgeplakt zat? Door aangekoekte poep ofzo?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:50

Hallo, ik ben met een pm gelokt...
Maar ik heb weinig toe te voegen helaas. Vleugeltje spalken aan het lichaam met een tape is het enige wat ik zou kunnen bedenken en dan maar afwachten wat er dan gebeurt.
Hopelijk kan de opvang je straks helpen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:57

Oh wat sneu. Wel erg tof dat je er alles aan doet om het te helpen +:)+ . Hopelijk kan die DA je helpen en heb je straks een positief verhaal voor ons.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:07

Oh, succes!
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
En de blik van het kuiken is inderdaad geweldig _O-

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:33

Ik val even binnen. Wel een snoezig ding, maar dat ziet er pijnlijk uit.

Ik zou inderdaad even aankijken en misschien een beetje 'spalken' door de vleugel lichtjes op de juiste plek te leggen en kijken of je een verband kunt aanbrengen zodat deze op zijn plek blijft. Dan krijgt de vleugel rust. Niet te straks ivm zwelling en niet te slap, want dan houdt het niet.

Ik weet niet hoever je wilt gaan, maar op het kippenforum.nl kun je altijd om hulp vragen. Er zitten een paar ervaren kippenhouders daar. En eventueel kun je een kliniek bellen uit de lijst op https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 28&t=79193.

succes.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:54

Nickeltje schreef:
Hallo, ik ben met een pm gelokt...
Maar ik heb weinig toe te voegen helaas. Vleugeltje spalken aan het lichaam met een tape is het enige wat ik zou kunnen bedenken en dan maar afwachten wat er dan gebeurt.
Hopelijk kan de opvang je straks helpen

Pas hier mee op, er was laatst een bokker die een duifje (?) had getaped en het er niet meer afkreeg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:11

ach jeetje.
klinkt mij als een ontsteking? dik en warm.
denk dat je wel antibiotica mee krijgt.
jonge dieren herstellen vaak verbazingwekkend goed dus ben heel benieuwd of het vleugeltje wel vastgezet word..
ik duim dat het mee valt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:19

Zo lief dat je alles doet om het beestje te helpen ! +:)+
Succes bij de DA !
Wat een mooi kuikentje trouwens <3