Nu zijn kuikens sowieso klunzen, en heb ik er helaas in de afgelopen jaren al wel eens een paar verloren doordat ze zich constant in de nesten lijken te werken.
Maar goed, nu trof ik een situatie aan die ook voor mij nieuw is. Omdat ik weet dat er hier op Bokt wel een aantal kippenkenners rondlopen hoop ik iemand te treffen die dit wellicht herkent.
Situatie/probleem:
Het kuikentje in kwestie zat "vast" onder de veren van de moeder. Tijdens het checken miste ik er eentje, en meestal is dat een kwestie van "de moeder even uitschudden". Ditmaal bleef het kuikentje echter onder moeder hangen. Dus moeder opgetild, omgedraaid en ja hoor, het kuikentje zat "vastgeplakt" aan een veer van de moeder, vrij stevig ook en moest wel even moeite doen om de twee gescheiden te krijgen. Eenmaal los zag ik dat het kuikentje de vleugel waarmee ze vast zat niet optilt of beweegt. Het vleugeltje is ook flink opgezwollen en rood. Het ziet eruit zoals je het bij mensen wel ziet als een ledemaat flink gekneusd is. Maar ik vraag mij dus heel erg af of dit gewoon gekneusd is, of een gebroken vleugel. En wat de verschillende scenario's dan zullen zijn.
Kuikentje in kwestie zelf laat overigens niks merken op de hangende vleugel na. Ze is wat boos omdat ik haar even apart genomen heb, piept alert, loopt gewoon rond (zij het met een verstoord evenwicht door de hangende vleugel), eet en drinkt. Ik mag het vleugeltje ook gewoon aanraken, het is bijna alsof ze (of hij) er niet echt iets van lijkt te voelen.
Een korte blik op het internet en het kippenforum vertelde me dat dit wel eens eerder voorgekomen is. Zo kwam ik verhalen tegen van kuikens die na een paar uur weer vrolijk rond dartelden met de vleugel in kwestie helemaal normaal werkend, maar ook kuikens die wat minder geluk hadden gehad en dood onder de moeder geplakt aangetroffen waren.
Mijn eerste ingeving zegt; kijk even aan hoe de vleugel zich de komende uren gedraagd. Een kort telefonisch overlegje met mijn DA kwam op datzelfde advies uit. Maar ze gaf ook eerlijk aan dat als er wel iets moet gebeuren ik beter even een DA kan zoeken die ervaring heeft met pluimvee, want dat heeft ze niet zo specifiek. En ik heb (gelukkig) ook nog niet eerder met zulke specifieke vragen bij de DA hoeven aankloppen wat mijn kippen betreft.
In het kort zijn er dus een paar dingen waar ik wel wat meer over wil horen/weten:
- Heeft hier iemand ervaring met vastgeplakte kuikens?
- En/of met kuikens met een dikke lamme vleugel.
- Alvast verder verkennend; wie kent een DA in de regio Groningen (maar mag ook Drenthe/Friesland) die zich ook bezig houdt met pluimvee?
Fotootjes: