Eieren in hooihok?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunny

Eieren in hooihok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:49

Gisteren vond ik op de vloer in mijn hooihok (onder een pallet hooi) twee kleine witte eieren. Ik had al gemerkt aan de vogelpoep dat er een soort vogel verblijft in mijn hooihokje, maar wat voor soort vogel zou daar op de grond broeden? Het is ook niet zo dat het hok open is, ze moeten door de tralies van de naastgelegen stal vliegen om er te komen. Nu hangen er sinds enige tijd twee patrijzen rond op mijn wei, maar zouden die daadwerkelijk binnen gaan broeden? Ben erg benieuwd of jullie een idee hebben.. Kippen hebben we niet, de eieren zijn ook te klein voor kippen.

Lau07
Moderator

Re: Eieren in hooihok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:55

Misschien kun je een foto maken van de eitjes en laten zien aan een aantal vogelkenners? Ik dacht dat patrijzen vaak aan slootkanten en akkerranden zaten, maar misschien vinden ze jouw hooihok veel aantrekkelijker. Ze staan op de rode lijst geloof ik, dus als ze daadwerkelijk in het hooihok zitten, zou ik ze zo min mogelijk proberen te storen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:03

Fotootje is handig inderdaad! Niet toevallig buren met loslopende kippen?

Wij hebben eens een hen gehad die stiekem in het hooi was gaan broeden (was wel een van onze eigen kippen). Dat merkte ik pas toen ik op een ochtend de stal in kwam en OVERAL kuikens rondliepen. Had mevrouw "eventjes" 21 kuikentjes op de wereld gezet. Die hebben we heeeeel snel naar binnen gehaald aangezien het buiten al aan het vriezen was (begin december).

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:24

Ik denk eerder aan een houtduif!! Dat zijn kleinere witte eitjes, in kleine aantallen. Zitten hier vnl in de bomen maar vinden op het hooi ook wel eens eitjes!

De patrijs bouwt zijn nest op de grond, op een gecamoufleerde plek zoals tussen hoge grassen. Het vrouwtje legt 12 tot 20 grijsbruine eieren. Tweede legsels zijn kleiner. Het vrouwtje verlaat het nest enkel in geval van uiterste nood. het mannetje zorgt ondertussen voor de veiligheid. Na 26 dagen broeden komen de eieren uit.
(Ik vind de eieren eerder beige met spikkels haha)

Denk dus niet dat het een patrijs is geweest.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:44

Ratten/marters/bunzingen willen ook nog wel eens met eieren gaan slepen en ze ergens "opbergen" voor latere consumptie.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:08

Toch een patrijs kan wel hebben wij hier ook in de hooi schuur waar ze in kunnen aan de onderkant ook een nestje maar heb je foto van de eitjes? Dan kan je meer zeggen kleur en vorm /grote

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:35

Een (hout)duif legt volgens mij overal wel eieren :') Heb zelf ervaring dat ze zelfs eieren op kaal beton met een paar takjes leggen, of tussen de grote kiezels op een plat dak. Zijn kleine witte eitjes.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 12:44

Oh, houtduif kan misschien ook, hebben we er ook veel van, hoewel ik ze ook nooit binnen gespot heb. Zal wel proberen om een fotootje te maken.

Kippen lopen hier niet.

Die patrijzen zijn wel onwijs grappig. Omdat het ivm corona momenteel zo druk is in het natuurgebied bij ons achter lopen er opeens twee setjes patrijzen bij ons in de tuin/wei. Echt heel leuk om te zien. Is jaren geleden..

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 14:00

Afbeelding
Hier een foto, is zelfs weer een eitje bijgekomen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:11

Dan zijn het iig geen duiven. Duiven leggen altijd maar 2 eieren.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:18

Het kan ook een steenmarter zijn die zijn voorraadkast in jouw hooivoorraad aanlegt, wij hadden ineens ook elke dag steeds meer keurig in het gelid liggende eieren. Begrepen er niks van tot we een cameraatje ophingen :+

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 17:10

Oh getver IsabelleN dat hoop ik toch echt niet..

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:12

Het lijkt net alsof het ei rechts een beetje donkerder is? Komt dit door de schaduw of is hij ook echt anders? Als dat zo is dan gok ik inderdaad ook op steenmarter of een ander beestje dat een voorraad aanlegt. Bij mij uit de ren worden momenteel ook eieren gepikt bijvoorbeeld, door kraaien vooral. Die slepen er een tijdje mee om en eten ze daarna op. De schalen vind ik vaak later weer terug in de weide.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:48

Hoe groot zijn de eieren? En ze zijn vrij rond of niet.... Kan ook nog een eend zijn
duif op de grond zal ik wat raar vinden...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:53

Een duif is het niet, die gaan echt niet op de grond zitten.

Een eind bedekt haar nest en dan zou je ook donsveren moeten zien liggen.

Hoe groot zijn ze ongeveer?

Een patrijs legt namelijk niet van die hele grote eieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 00:00

Er zit niets te broeden, dus ik denk een marter. Veel vogels verlaten hun nest niet, omdat de eieren warm moeten blijven, vooral duiven zijn hier zeer consequent in. En verder maken de meeste vogels geen nest op de grond vanwege het gevaar. De eieren lijken wel op duiveneieren.
Dus je hebt een dief in je hooihok!!!!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 00:05

Wel leuk om er een cameraatje op te zetten om te kijken wat het is. Wij hebben zoń deurbel cameraatje waarbij je mee kan kijken op je telefoon of met zoń babyfoon app met een oude telefoon....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 01:50

Mindim schreef:
Er zit niets te broeden, dus ik denk een marter. Veel vogels verlaten hun nest niet, omdat de eieren warm moeten blijven, vooral duiven zijn hier zeer consequent in. En verder maken de meeste vogels geen nest op de grond vanwege het gevaar. De eieren lijken wel op duiveneieren.

Het is de bedoeling dat alle eitjes vrijwel tegelijk uitkomen meestal, dus eerst setje leggen voordat er begonnen wordt met broeden. Dat er geen vogel op zit zegt dus niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:10

tamary schreef:
Mindim schreef:

Het is de bedoeling dat alle eitjes vrijwel tegelijk uitkomen meestal, dus eerst setje leggen voordat er begonnen wordt met broeden. Dat er geen vogel op zit zegt dus niet alles.

Duiven gaan gelijk zitten hoor, zowel duivin als doffer. De eitjes volgen elkaar ook altijd best rap op. Als dit duiveneieren zijn, is het sowieso geen nest, ik heb nooit meer dan 2 eieren gehad en altijd een ouderdier erop.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:14

Ik weet van een steenuiltje dat ze de eitjes nog wel eens na elkaar leggen en er inderdaad niet altijd opzitten als ze nog niet klar zijn met broeden.

Eitjes op de foto lijken ook op die van een steenuil maar of ze op de grond eieren leggen weet ik niet...

Lijkt me niet logisch, maar heb vaker gehoord dat ze op gekke plekken zitten.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 15:00

Afbeelding

Vond gister nog iets heel ranzigs... wat is dit? Lag zo open en bloot op een pak vlas..

Een uiltje zou ook nog kunnen, zit er een in de boom naast de stal..
Ik ga er vooralsnog maar vanuit dat het van een eng roofdier is, kan het alleen maar meevallen..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:01

Baby ratje?

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:02

Da's inderdaad iets wat echt nét geboren was. En dood?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:06

Ik gok ook op baby rat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:08

Idd babyrat.