Oppaskatten - tips, tricks, wat kan ik nog extra doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Oppaskatten - tips, tricks, wat kan ik nog extra doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 18:19

Ik heb tot 2 jaar terug altijd katten gehad, maar omdat ik veel reis nu niet meer. (altijd oude katjes geadopteerd die bij mij hun laatste jaren mochten slijten).

Gezien ik gek ben op katten en ik op dit moment de mogelijkheid heb, heb ik mezelf opgegeven als crisisopvang voor dieren waarvan de baasjes tijdelijk geen zorg kunnen dragen door ziekte. Vandaag kreeg ik telefoon en morgen is het zo ver. Nu vind ik het toch een beetje spannend worden, want ik wil het perfect doen.

Het betreft 2 katjes. Eentje is al ouder en schijnt heel angstig te zijn. De ander is wat jonger en daarvan vermoeden we dat ze er wat minder moeite mee zal hebben. Ze komen samen om al een stukje stress weg te nemen.

Ik heb al een verstopplekje gebouwd met kartonnen dozen en wat oude shirts/dekens. Ook heb ik vandaag even grondig gestofzuigd zodat ik dat de eerste dagen niet hoef te doen en heb ik plekjes vrij gemaakt zodat ze kunnen zonnen. Gelukkig is mijn huis vrij groot, dus als ze het spannend vinden kunnen ze lekker hun eigen gang gaan (al hoop ik natuurlijk dat ze na een paar daagjes durven te komen kroelen).

Helaas kunnen er geen stofjes oid. vanuit het baasjes huis mee omdat deze waarschijnlijk besmet is met Corona.

Wel zullen ze hetzelfde eten en schema aanhouden als bij hun baasje.

Ik wil het de diertjes zo aangenaam mogelijk maken. Naar verwachting zullen ze ongeveer een maand bij mij zijn en daarna kunnen ze hopelijk terug naar huis.

Wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat ze zo snel mogelijk hun draai kunnen vinden?

luxx

Re: Oppaskatten - tips, tricks, wat kan ik nog extra doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:31

Een ding wat je iig niet moet doen is ze los laten in huis, laat ze in eerste instantie rustig bijkomen in een aparte kamer die afgesloten kan worden, waar niet teveel en geen lastig bereikbare verstopplekken zijn. Zelf laat ik ook altijd mijn katten wanneer ik verhuis in een aparte kamer tot de eerste spanning eraf is, en dan ben ik er zelf nog bij, ze kennen en vertrouwen mij, mijn tijdelijke buurvrouw die vanwege de corona hier is komen quarantainen had dat niet gedaan, en heeft na een week iemand moeten laten komen om de keuken uit elkaar te schroeven :+ just saying... Lief dat je dit doet!

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 19:16

luxx schreef:
Een ding wat je iig niet moet doen is ze los laten in huis, laat ze in eerste instantie rustig bijkomen in een aparte kamer die afgesloten kan worden, waar niet teveel en geen lastig bereikbare verstopplekken zijn. Zelf laat ik ook altijd mijn katten wanneer ik verhuis in een aparte kamer tot de eerste spanning eraf is, en dan ben ik er zelf nog bij, ze kennen en vertrouwen mij, mijn tijdelijke buurvrouw die vanwege de corona hier is komen quarantainen had dat niet gedaan, en heeft na een week iemand moeten laten komen om de keuken uit elkaar te schroeven :+ just saying... Lief dat je dit doet!

Dat is wel een goeie ja :') Zou wel iets voor mij zijn..

Heb al even gecheckt en het kattenluik is alvast op slot (zou helemaal wat zijn als ze zouden ontsnappen :o ).

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 10:45

Ze zitten inmiddels een klein uurtje bij mij. Het jonkie is niks bang. Die sprintte zo ongeveer de vervoersmand uit en is alles aan het onderzoeken, op de kattenbak geweest, reageert op zijn naam en knort als ie een kroel komt halen. Dat zit wel snor :')

Het oudje zit nog in zijn mand, maar kijkt rustig een beetje rond. Lekker laten zitten dus. Hij komt er zo wel uit als ie er klaar voor is.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:48

Wat goed van je TS.
Hopelijk trekt het oudje snel bij.

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:56

Een speeltje met goede catnip of valeriaan kan nog helpen. Echter is het genetisch bepaald of een dier hierop reageert dus dat kan je van te voren niet weten. Haal het speeltje na 20 min weg (dan is het effect van het kruid over) en bied het bijvoorbeeld en dag later weer aan. Zorg ook dat er een plek is waar ze hoog kunnen zitten. Katten voelen zich vaak meer op hun gemak in de hoogte dan hebben ze overzicht. Zorg dat de eerste levensbehoefte niet in looproutes staan, dus dat ze erbij kunnen zonder verplicht langs mensen te moeten en graag eten en drinken op meerdere plaatsen los van elkaar aanbieden. Je mag altijd een pb sturen als je wat gedetailleerder advies wilt :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:56

[BB-ITP] Opvangkatjes

Hier nog een topic van iemand die opvangkatjes heeft, daar staan mss nog handige tips in!

Sowieso super dat je dit wil doen voor de katjes <3

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 08:47

Even een update over de katjes. Het jonkie heeft de oudere kat gister flink geterroriseerd :') Ze lagen gister te stoeien in de woonkamer en het oudje was toch duidelijk nog de baas.

Ik heb gister ook wat valeriaan en catnip kunnen scoren op aanraden van riveira, maar helaas reageerde de oudere kat daar niet op.

Inmiddels heeft hij zichzelf verhuist naar de badkamer. Hij is nog steeds heel angstig en heeft vanochtend zijn natvoer niet gegeten. Hopelijk heeft hij vannacht wel wat gegeten en gedronken toen ik boven lag te slapen. Ik heb brokjes en water in de badkamer staan (+ de keuken en ook in de woonkamer) dus hopelijk eet hij dat zo wel. Hij heeft vanuit de badkamer ook toegang tot een van de kattenbakken. Hij heeft gister na het stoeien al wel een paar rondes door de woonkamer gemaakt dus ik heb goeie hoop dat hij zich met een paar dagen meer op zijn gemak voelt :)

Ondertussen heb ik veel contact met het baasje (wat een lief mens!) en ook met de vereniging die de katten bij mij heeft geplaatst.

Oh en het jonkie terroriseert niet alleen zijn maatje. Hij heeft het al voor mekaar gekregen om berichten aan mijn collega's te sturen door over mijn toetsenbord te rennen terwijl ik koffie aan het maken was. :+ Grappenmaker.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 13:42

Inmiddels zijn we een week verder en het oudje wil nog steeds niet lekker eten. Hij blijft erg bang (Ik mag absoluut niet in de buurt komen). 'S avonds is hij wel wat actiever en loopt hij rond en gaat hij op wat andere plekjes liggen.

Ik bied nu meerdere malen per dag een beetje natvoer aan. Hij eet dan 1 of 2 hapjes en daarna is het over. Helaas kan ik het niet laten staan omdat de andere alles op schrokt en ik wil ze niet te lang scheiden. Wel heb ik hem gister brokjes horen eten en hem naar de kattenbak zien gaan.

Er komt dus wel iets binnen, maar hij is flink vermagerd. Ik zit sowieso te denken om even een dierenarts te bellen voor advies want ik maak me een beetje zorgen :( Dat ga ik zo even overleggen met het baasje.

Ik heb al geprobeerd met sterker ruikend voer te werken, maar ook daar trekt ie zn neus voor op. Ik ben een beetje ten einde raad :(

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:55

Misschien verschillende beetjes voer aanbieden? Ik heb een tijd lang de 2 katten van mijn dochter hier in huis gehad. Ze waren gewend om vers vlees te eten, maar dat wilden ze niet. Dus maar wat verschillende soorten blikvoer gekocht en ze dat in kleine beetjes voorgeschoteld. Uiteindelijk op advies van dochter ook blikjes tonijn op waterbasis gekocht. De ene ging gewoon eten, bij de andere duurde dat wat langer. Wel even apart gezet zodat ik kon zien wie er netjes zijn bakje leeg at.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 15:47

Wat lief dat je dit doet! Lastig als ze geen trek hebben... heb je ondertussen contact gehad met het baasje en/of DA? Als de situatie zo is dat dàt 'ie eet, belangrijker is dan wàt 'ie eet, kun je proberen om lekkere traktaties te geven naast het gewone voer. Iets van snoepjes (sticks zijn hier favoriet, en liquid snack) of een beetje lactosevrije melk. Misschien is er wel iets dat hij steelt als 'ie de kans krijgt (kaaskorsten, kroepoek, ...).

Tip voor als het weinig eten aanhoudt: zet het bakje eens wat hoger, liefst zelfs iets schuin. Omdat de kat al op leeftijd is, zou lichamelijk ongemak zoals artrose nog mee kunnen spelen - van de grond eten lukt dan niet zo makkelijk meer.

Gebit is wel in orde?

Hopelijk voelt 'ie zich snel thuis en komt de eetlust weer terug!

Edit: gekookte witvis of kip is ook nog wel het proberen waard. Is licht verteerbaar dus ook prima als z'n buikje nog van slag is van de verhuisstress.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:36

Heb je de mogelijkheid het oudje 's nachts apart te zetten met eten drinken en een bak? Dan heeft 'ie misschien wat meer rust en eet 'ie misschien wat meer. Bij natvoer evt wat warm water er overheen om de geur en smaak omhoog te halen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:44

Oei dat eten ja. Mijn ervaring is dat hoe meer heisa er omheen is hoe minder ze eten. Ik zou dan ook niet de oude kat apart laten eten, eerder het jonkie even opsluiten.
Verder, zolang ie elke dag wel een paar hapjes eet is er niet veel meer dat je kan doen denk ik. Een tripje naar de dierenarts of dwangvoeren gaat al helemaal averechts werken denk ik :o

Edit: ter verduidelijking, toen mijn ene kat moeilijk at werkte het dus echt totaal niet om haar apart te zetten met haar bakje, daar werd ze juist extra onrustig van. het bakje op de normale plek laten staan en de boosdoener ( = de andere kat) even opsluiten in een aparte kamer met een speeltje ofzo werkte dan beter. Vervolgens zelf iets anders gaan doen, zodat de moeilijke eter zonder druk het bakje kan bestuderen en wat hapjes kan nemen.
Oja laatste tipje nog: katten met buikpijn / misselijkheid moet je kippensoep geven :j niet de menselijke natuurlijk, maar een waterig bakje gekookte kleine stukjes kip is licht verteerbaar, ruikt lekker (voor hen dan :') ) en is hier altijd een wondermiddel als een kat niet lekker is.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 18:18

Bedankt voor de tips :D Ik zet inderdaad het jonkie apart in plaats van het oudje. Als ik het oudje ga opjagen in de hoop haar te laten eten gaat dat echt niks worden :')

Ik prak het nog een keertje door voor ik het natvoer geef en wuif de lucht voorzichtig in de richting van zijn verstopplek. Daarna zet ik het zo neer dat hij er makkelijk bij kan. Ik zal de geur nog eens proberen te versterken met wat warm water.

Gekookte kip had ik ook al aan gedacht. Ik kan helaas niet zomaar vanalles geven omdat het beestje nierproblemen en snel diarree heeft. Maar een beetje gekookte kip ga ik morgen proberen :j gebit is wel goed gelukkig.

Ik heb inmiddels het baasje ook gesproken en we kijken het nog een paar daagjes aan. Mocht het dan nog niet lekker gaan dan kan ik de dierenarts bellen. Er is afgesproken dat deze op huisbezoek kan komen, dus zo min mogelijk gezeul :)

Het baasje wil niet dat ze 's nachts uit mekaar gehaald worden wat ik ook wel begrijp. Ze halen immers wel wat steun uit mekaar dus ik sluit het kleintje nu op als deze ligt te slapen in een ruimte om de ander stiekem wat aan te bieden :') Vanmiddag zijn er weer een paar hapjes in gegaan. Hopelijk wil het vanavond nog een keertje lukken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:06

Volgens mij was het ding met gekookte kip juist dat het niet echt "triggers" bevat voor klachten, dus dat je het daarom veilig aan een kat die zich niet lekker voelt kunt geven. Dit is me ooit verteld door een dierenartsassistent dus ik kan het niet zo 123 verifiëren voor je.
Wat samenzijn betreft, hier zijn ze ook niet altijd vriendjes hoor. Maar zolang ze het niet te bont maken en elk hun eigen plekjes hebben werkt het prima.

Als ie in elk geval een paar hapjes eet per keer scheelt dat denk ik al enorm hoor. Je kunt ze toch niet dwingen, en zolang er een beetje eten in gaat zal er ook niet zo snel leververvetting komen. Goed bezig! Krijgen we ook foto's? :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:38

Dat katlief nierpatiënt is, helpt niet echt mee. Nierkantjes willen wel vaker wat minder eetlust hebben. gecombineerd met de stress van het verplaatsen, zal dat allemaal niet helpen. Slim inderdaad om de kleine af en toe, als 'ie slaapt, even ongemerkt af te zonderen, zodat het oudje toch rustig wat kan eten.

Voor nierpatiënten is gekookte kip eigenlijk te eiwitrijk, maar nood breekt wet. Alle beetje helpen. Mijn ouwetje, ook nierpatiënt, krijgt tegenwoordig mirtazipine eens in de 3 dagen, maar dat moet je dan ook wel naar binnen krijgen. Ik gooi het gewoon door het natvoer. Werkt vrij snel.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:07

Hoe gaat het met je logées ts? Wil de oudste alweer wat eten?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 20:25

Ik heb daarstraks voor de 4e keer vandaag gegeven. Gedurende de dag is ee een half bakje in gegaan, dus wel wat maar niet genoeg.

Dus.. Ik ben en aan de kook gegaan en heb kip gekookt gemixt met een klein beetje kattenmelk. Er komt een hoop gesmak uit het verstophoekje dus volgens mij word er gegeten!

Zo even kijken wat er over blijft.
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding
De oorlog zal er niet mee gehaald worden, maar steeds kleine beetjes maakt al snel een hoop :)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:02

Oh dat is een mooie score toch! Je kookkunsten worden duidelijk gewaardeerd :9

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:53

Fijn, alle kleintjes beetjes helpen.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 20:17

Het oudje heeft de smaak te pakken! Ik geef hem nu steeds wat extra om aan te komen en hij eet zonder problemen anderhalf bakje leeg *\o/*

Plassen gaat ook goed heeft ie vanmiddag middenin de woonkamer gedemonstreerd :') (de deur naar de hal waar kattenbak 2 staat die ze gebruiken om te plassen zat nog dicht omdat ik hem wat lekkers had gegeten).
Eigen schuld, kan gebeuren. Gelukkig moest ik nog dweilen. Hij is ook ietsjes minder bang van me. Bij me komen doet hij nog niet maar dat hoeft ook niet. Zolang hij maar op zn gemak is.

En het jonkie heeft me vanmiddag een kopstoot gegeven vanuit zijn enthousiasme om een kopje te geven en me daarmee een tand door mn kip geslagen #) Thanks! Dat was wel heel veel liefde ineens.

EN! Het beste nieuws van allemaal. Het gaat zo goed met het baasje dat het er naar uit ziet dat ze over 2 weken naar huis mogen! Ik ben zo blij voor het baasje <3 Ik ga ze wel missen, maar lekker bij het baasje is toch voor zowel poezen als baas het fijnst :)

Het baasje is ook helemaal blij, roept nu al dat ze nooit meer een andere kattensit wil en daar zou ik best mee kunnen leven :D

Al in al, het gaat goed!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:05

Fijn hee!
Nu maar hopen dat oudje de terugverhuizing goed overleeft :o

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 00:45

Magrathea schreef:
Fijn hee!
Nu maar hopen dat oudje de terugverhuizing goed overleeft :o

Oei, ja.. Hopelijk valt het mee. Hij gaat natuurlijk wel terug naar iemand die hij kent en een huis wat ie kent. Dat zal schelen. De week voordat het oudje bij mij kwam heeft hij ook een paar dagen bij de dierenarts gezeten ivm. zijn nieren. Dus dat heeft natuurlijk wel extra-extra stress gegeven.

Vanavond is ie ineens omgeslagen. Ik mag 'm aaien en hij neemt snoepjes aan van me :9 Het lijkt erop dat mijn geduld langzaam aan word beloond :D Ik heb na mijn update het baasje een filmpje gestuurd dat ik hem aanhaalde en hij lag te knorren en heb daarmee volgens mij de week gemaakt. Het baasje was zo blij te zien dat hij zich wat meer op zn gemak voelt <3 Ik werd direct gebeld dat het de max was :D

Nu nog een kilo erbij en ik ben zo gelukkig als maar zijn kan!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:18

Ik kan me voorstellen dat ze jou graag als kattensit wil houden! :D Je hebt heel veel liefde en geduld naar de beestjes getoond en het is geweldig om te lezen dat beide katten zich nu lekker op hun gemak voelen :). (Ik zou trouwens graag volgen als als je in de toekomst meer topics over je avonturen over kattensit/crisisopvang besluit te openen :j ).

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:43

Wat een goed nieuws zeg, superfijn! En ook top dat ze bijna weer naar huis mogen, baasje zal de schatten wel missen <3