Nog mensen met alpaca's?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Nog mensen met alpaca's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 10:40

Ik vroeg mij af of er op Bokt nog mensen zitten met alpaca's? Ik ken in de buurt weinig andere mensen met alpaca's dus het leek me wel leuk om hier eens te horen en wat ervaringen uit te wisselen.

Sinds december 2018 heb ik er 2 rondlopen, ze waren toen allebei ongeveer een half jaar oud. Ze staan nu met z'n tweetjes in de wei, naast de weien van de paarden. Binnenkort krijgen ze het gezelschap van Barabas, onze nieuwste telg: een mini-zebu. Hij is nu nog maar 2 maand en dus voorlopig nog wat te klein.

Meet CU Peruvian Dreamer...

Afbeelding

En Calimero!
Afbeelding

Afbeelding

vanLotje

Re: Nog mensen met alpaca's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:53

Zo leuk!
Ik heb net niet genoeg ruimte, anders wist ik het wel :D

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:53

Oooh wat zijn ze geweldig leuk! <3
Ik wil zelf heel graag zodra we grond hebben alpaca's maar of dat ook gaat gebeuren is nog de vraag. :')
Hier in de buurt weet ik trouwens wel veel met alpaca's. 2 die ook echt fokken geloof ik.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:58

Bij ons in de buurt zijn best wel wat mensen met Alpaca’s en ik zou er zo graag een paar willen <3 ik vind ze echt geweldig. Zijn die van jou een beetje mak TS?

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:05

Ik niet maar mijn oom heeft alpaca top dutch. Was daar als kleiner kind vaak te vinden in vakanties om te wandelen voeren en op de boerderij te genieten
Afbeelding
Afbeelding

Komen daar veel in de hand en worden vaak op wandeling meegenomen.
Zijn zulke leuke beestjes.

Die van jou hebben onwijs leuke koppies!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:22

Jaaaa wij hebben er 4 <3
Afbeelding

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:01

Ik vind ze zooooo leuk <3

Ik heb er nu geen ruimte voor, maar ooit...als ik een boerderij heb met een leuke lap grond, komen ze er zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:11

Wij hebben er ook 4 :D

Eerst 3 maar afgelopen week een 4de gekregen voor mn verjaardag.

Een mannen/ruinen groepje die onze 2000m2 boomgaard maaien.

Afbeelding

2 zijn heel tam, dol op aandacht en kan je zo pakken. De bruine kan ik pakken als ik wat brokjes bij me heb. De nieuwe aanwinst is pas 6 maandjes en ook al goed mensen gewend.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:27

Gewoon te leuk dit ! <3 Wat een grappige dieren zijn het toch !
Ik wil zo graag een keer alpaca's knuffelen....

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 12:56

Oh wat een leuke reacties al!!

@ hoikimmymy: fokkers ken ik er ook een paar :j Er lijken ook meer particulieren ze nu te gaan houden. Ideale grasmachines.

@ Ballard_L: ik kan er goed aankomen, ze komen uit je hand eten (ook bij vreemden) maar ik kan ze nog niet vlot een halster ofzo omdoen. Ik hoop dat ik ze dat nog geleerd ga krijgen, zou handig zijn voor DA en scheren enzo. Vooral de zwarte is nogal een karaktertje...

@ Lauriannnn: dan heb ik vast met jouw oom gebeld in mijn zoektocht naar alpaca's, toen heb ik echt heel België en Nederland afgebeld want ik moest en zou deze kleurtjes hebben :+

@ anoukwendy: bij jou lopen ze echt bij de paarden? Ik heb nog altijd schrik voor een paarden- of ponyhoef richting alpaca... Al komen ze over de omheining wel vrij goed overeen.

@ Gloa: ook leuke diertjes!! Hoe doe jij dat om ze een beetje mens-tam te maken? Heeft de bruine standaard een riempje om? Zoiets lijkt me makkelijker om ze het aan te leren dan een halster.

@ Pandora2: after-Corona altijd welkom hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:24

De oudste witte is een flessencria (volwassen gekocht). De andere witte is vanaf dat hij van de moeder af is elke dag aangehaald en gevoerd uit de hand (en van zichzelf nogal een aanwezig karaktertje :') ). Dit is met de kleine nieuwe fawn kleur ook gedaan maar omdat hij pas een paar dagen bij ons loopt kijkt hij nog even de kat uit de boom.

De bruine is bij de fokker alleen uit de hand gevoerd maar nooit aangehaald. Hij loopt altijd met een halsbandje. We hebben hem wel aanhalen geleerd als hij met zn neus in een bak voer zit. Dan kan ik hem over zijn hals aaien en ook rustig het bandje vast pakken en hem bij me houden.

We hebben achter een schietbaan voor luchtbuksen maar dan lopen ze vooral heel erg in de weg :roll:

Afbeelding

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:44

Wat een leuk topic! Mijn ouders fokken al jaren met alpaca's, we hebben heel lang een clubje van 30 gehad. Inmiddels is het merendeel verkocht maar er zullen er altijd wel een paar blijven :)

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 14:09

Deal ! :D

Wat een mooie kleurtjes komen er voorbij !

Gloa die wil ook een keer :')

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 15:15

@ Gloa: hahaha, leuk! De onze kan ik ook gewoon aaien als ik ze eten geef, verder komen ze aangelopen en komen ze met hun neusje snuffelen maar aaien is heel moeizaam / rustig. Mss dat ik ze kan leren om zo'n bandje aan te doen, dat ik ze dan wel kan vasthouden bij de DA ofzo. Was vorige week nogal euhm... spannend.

@ Laurie: wat een knapperds!!!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 15:27

Ohh laurie die zijn gaaf <3

Die van ons zijn helaas niet zo tam, waar we ze vandaan hebben hadden er iets over de 50, ze zijn niet heel veel in de hand geweest :( twee kan ik wel aaien maar mn vriend kan er minder makkelijk bij komen.
Ik wil ze heel graag dekken dit jaar maar mn vriend wil nog een jaartje wachten.

Jaa hoor gaat prima samen <3 de alpacka’s hebben wel een klein gedeelte zelf ook waar de paarden niet bij kunnen. Daar gaan ze dan onder het draad door om in hun stukje te komen maar ze zijn vrijwel altijd bij de paarden. Alleen snachts gaan ze hun hokje in. Achterin waar de twee paarden samen staan kunnen de alpacka’s eronderdoor.
Afbeelding

De lichtbruine at laatst hooi uit Dino zn mond :')
Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 15:28

Ik zou er zo graag 2 willen hebben maar helaas geen ruimte voor.
Maar zijn het voor jullie alleen grasmaaiers of doen jullie er ook iets mee

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:02

Wij hebben er 3 gehad en twee veulens gefokt.
Ivm met koliek bij 1 merrie waardoor we haar moeten hebben laten inslapen, en veel pech met ook 1 van de merries ervoor besloten om ze weg te toen.
Afbeelding
Dit was toen per ongeluk de deur van de tuin was open gewaaid.
Toen stonden ze bij ons voor bij de keuken!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:08

Hier geen alpaca's maar ik vind ze zooo leuk :D dit topic maakt me helemaal blij! Vooral foto's blijven posten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:19

Ik heb er nog geen, maar staat op de planning. Alleen zijn de vrouwtjes zo pokkeduur! Als het goed is, starten ze volgende week met mijn nieuwe omheining, en na de corona-crisis voorzichtig op zoek... Mocht iemand een adresje weten (ben van België, regio Kortrijk), laat maar weten! Graag al wat handtamme diertjes, want ik weet niet of ik talent heb als alpaca-temmer :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:21

Zamero schreef:
Wij hebben er 3 gehad en twee veulens gefokt.
Ivm met koliek bij 1 merrie waardoor we haar moeten hebben laten inslapen, en veel pech met ook 1 van de merries ervoor besloten om ze weg te toen.
[ [url=m/VOhgrN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was toen per ongeluk de deur van de tuin was open gewaaid.
Toen stonden ze bij ons voor bij de keuken!

Alpaca drive-in :D

Wat jammer dat jullie zoveel pech hadden met de diertjes :\

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:23

Is het in nederland ok om er maar 2 te hebben? Hier in zweden moet je volgens de wet er minstens 3 hebben omdat ze dood kunnen gaan van eenzaamheid. Vind het wel een goeie regel eigenlijk

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:27

anoukwendy schreef:
Is het in nederland ok om er maar 2 te hebben? Hier in zweden moet je volgens de wet er minstens 3 hebben omdat ze dood kunnen gaan van eenzaamheid. Vind het wel een goeie regel eigenlijk

Wat betreft dierenwelzijn staat Zweden op veel vlakken voor.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:56

Laurie schreef:
Wat een leuk topic! Mijn ouders fokken al jaren met alpaca's, we hebben heel lang een clubje van 30 gehad. Inmiddels is het merendeel verkocht maar er zullen er altijd wel een paar blijven :)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

O wow!
Wij zijn op dit moment bezig om een dieren weide aan te leggen.
Daar willen we ook graag o.a. 3 alpaca’s hebben, maar ik zoek eigenlijk zulke aparte!
Fokken je ouders nog...? :o

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:50

soesita schreef:
anoukwendy schreef:

Wat betreft dierenwelzijn staat Zweden op veel vlakken voor.

Jaa qua paarden is het ook echt heel goed. Ze moeten minimaal 6 uur buiten per dag en stallen enzo moeten een bepaalde grote hebben. Ik kreeg de dierenbescherming op mn dag omdat mn schuilstal voor de paarden een paar m2 te klein was, ging echt om amper wat maar het is wel goed natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:14

hwn schreef:
Ik heb er nog geen, maar staat op de planning. Alleen zijn de vrouwtjes zo pokkeduur! Als het goed is, starten ze volgende week met mijn nieuwe omheining, en na de corona-crisis voorzichtig op zoek... Mocht iemand een adresje weten (ben van België, regio Kortrijk), laat maar weten! Graag al wat handtamme diertjes, want ik weet niet of ik talent heb als alpaca-temmer :)

Wil je persee merries?

Wij hebben 4 mannen. 3 geruind en de jonge nieuwe aanwinst is dit najaar aan de beurt.

De hengstjes zijn vele malen goedkoper en mensgerichter. Zodra je gaat fokken worden de merries toch afstandelijker, zelfs als ze als jong dier tam zijn gemaakt.

Als je een hele tamme wil dan zal je bij een particulier of kleinschalige fokker moeten gaan kijken. Er gaat veel tijd in zitten om ze aaibaar te maken. Je moet ze absoluut niet vergelijken met paarden op dat punt.