Kippen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 20:24

Hoi Bokt,

Hoe staan jullie tegenover kippen in een woonwijk? Ik zou super graag kippen in de tuin hebben. Echt hennetjes, sowieso geen haan. Het leukst lijkt me twee of drie kriel kipjes.

Wat zijn de vereisten volgens jullie? Qua grond, ruimte, etc etc.

Ik ben heel benieuwd! Brand los!

Sky_As

Re: Kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:27

Het hangt echt van je buurt af... Maar geloof me, ook kippen kunnen behoorlijk lawaai maken (als ze bijvoorbeeld een ei leggen) en dan is het echt afhankelijk van d buurt waar je in woont of mensen zich daaraan gaan ergeren of iets

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:40

Ik woon in een woonwijk en ik heb 3 zijdehoender hennen.
Een haan vind ik not done in een woonwijk.
Mijn 3 hennen kunnen soms echt een kabaal maken.
In de nacht sluit ik ze op en vanaf 9 uur mogen ze eruit.
Buren krijgen zo nu en dan doosje eieren en ik behoud contact met de vraag of ze last van het geluid hebben.

Minimaal 3 kippen nemen.
Als je 2 hebt en 1 valt weg dan is hij zn maatje kwijt en met 3 heb je een evenwicht.

Zijdehoenders zijn lieve en makkelijk tam te maken kippen en zijn erg rustig.
Ook kunnen ze niet vliegen dus een laag hekje is voldoende
En ze zijn super schattig

Die van mij hebben een vaste ren van 6 bij 2.5 en een nachthok van 1.5 bij 1.5 Dus vrij ruim.
En overdag hebben ze de hele tuin om te scharrelen.

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:43

Kippen mag gewoon zolang je geen haan neemt. Ik erger me ook aan de hond van de buren en nog veeeel erger aan hun huilbaby, maarja dat mag ook gewoon :+

Wij hadden vroeger een ren van 4 x 20 m en daaraan een winddicht tuinhok van 2.5 x 4m met eten en stok (alhoewel ze liever in appelkisten met stro lagen). Daar hadden we 4 legkipen en dat was echt ruimte zat. Meeste mensen die ik ken kunnen zelfs goed een groepje kippen houden op een 20m2, al is al het gras dan wel weg. Voor krielkipjes is de helft vast ook genoeg, al zou ik wel groter aanbevelen.

Ik zou er 3 of 4 nemen, 2 is een lastig getal als er eentje eens ziek is.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:46

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:14

Persoonlijk slechte ervaringen met "red een legkip".

Kippen in een woonwijk.. tsja dat hangt van je wijk en je ruimte af. Voor een gemiddelde kip reken ik voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 7m² en voor elk extra dier 5m².
Minimaal 3 kippen, voorkeur is minimaal 5.

Kan het kleiner, tsja, kan een paard de hele dag op stal? Ja het kan, wenselijk is het niet.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:16

GraceZarif schreef:
Zat zelf te denken aan het redden van een kip, mocht je daar interesse in hebben: https://www.redeenlegkip.nl/red-zelf-een-kip/

Legkippen zijn vaak groot. Ik heb er twee. Maken hoop kabaal en fladderen overal overheen. Zijn wel dolgelukkig op de boerderij hier <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:28

In de woonwijk waar ik vroeger woonde hadden meerdere mensen kippen waaronder wij, en er zat ook een haan in de buurt. Ligt echt aan de wijk, en natuurlijk ook aan de kipjes.
Geredde legkippen zijn geweldig leuk, maar maken ook vrij veel lawaai hebben we gemerkt.
Zijdehoentjes zijn inderdaad ook erg leuk, en lekker rustig meestal.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:35

Wij hebben 3 zijdehoenders en 3 cochinen man wat maken de zijdehoenders soms herrie. En nee, niet alleen als ze een ei leggen :+
Wij waren er bijna zover om ze weg te doen, maar toch niet gedaan en het gaat al een stuk beter. Gelukkig hebben wij erg meegaande buren die er ok mee zijn (ook omdat ze af en toe een doos eieren krijgen).
Maar om eerlijk te zijn zou ik het niet weer doen. Er gaan dus ook geen kippen meer bijkomen als er een overlijdt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:36

In de wijk waar ik voorheen woonde zou ik echt geen kippen moeten hebben gehad, maar dat kan elders natuurlijk weer heel anders zijn. Ik ben blij dat ik tegenwoordig in een buitengebied woon, waar het bijna raar is als je geen kippen of ander vee hebt. Onze kippen 'praten' af en toe met elkaar, maar kunnen soms ook flink van zich laten horen - meestal als er een ei gelegd is, maar soms ook uit het niets. Hou er ook rekening mee dat je in een woonwijk aanzienlijk minder scharrelruimte hebt, in ieder geval niet voor midden- tot grote maat. Je zult je dan waarschijnlijk moeten richten op krieltjes. En let extra goed op de hoeveelheid voer die je geeft. Alles wat blijft liggen, is lokaas voor ongedierte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:01

Ik merk wel dat onze kippen veel minder kabaal maken als ze meer ruimte en meer te doen hebben. Als ze een dag in hun ren moeten blijven dan hoor je ze protesteren, maar als ze buiten lopen roepen ze alleen als ze een ei hebben gelegd.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 10:30

Wat een reacties al, dank jullie wel!
Ik zou het eens op moeten meten wat voor ren ik voor ze zou kunnen maken. We wonen tussen twee buren in, aan de achterkant zijn we echt helemaal vrij.

We hebben veel stoep, een gigantische schuur (voor krielkippen dan ) voor een nachthok.

Wat betreft stoep: ik wil het liefste aanpassen en even kijken of we meer grond zouden kunnen creëren om lekker te scharrelen. Of telt stoep ook als scharrelruimte?

Drie kippen dus, duidelijk! En als het dan echt krielkippen zijn, hoeveel vierkante meter scharrel ruimte moeten ze dan hebben?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:37

Er zit qua karakter nog best veel verschil tussen de rassen. De eerder genoemde Zijdehoenders, maar ook bijvoorbeeld de Wyandottes zijn rustiger en gemoedelijker dan bijvoorbeeld de Hollandse hoenders of kuifhoen.

Meerdere kippies is wel een must, het zijn sociale wezentjes. En een stukje stoep is zeker ideaal, omdat het in de winter droger en schoner blijft dan grond. Zeker bij zijdehoenders wel prettig, omdat ze bevederde poten hebben, en die kunnen er best last van krijgen als die onder de modder geraken. Dus ik zou van beide wat doen, een stuk tegels laten zitten, en een stuk eruit. Gras is binnen no-time verdwenen, kippen zijn de varkers onder de vogels zeg ik wel eens. Wel heb ik bijvoorbeeld ook een bundel takken en stammen in de ren, waar ze op en onderdoor kunnen. Zorg ook voor schaduw, want kippen zijn bosdieren en kunnen niet goed tegen hitte. Een zandbakje is ook erg prettig, want iedere dag een zandbad helpt ze parasieten in het verenkleed tegen te gaan.

Het aantal vierkante meter per kip verschilt erg per waar je advies krijgt. En met meerdere kippen gaat het ook niet altijd precies op. Zelf ben ik wel erg van de ruimte, dus minimale afmeting van de ren zou bij mij toch als snel 3 bij 3 zijn voor 3 kippies van klein formaat. Maar dat is geen exacte wetenschap. Ter vergelijking, wij hebben een ren van 5 bij 15 voor 12 krielkippen en 4 grotere dames. En 's middags gaan ze los in de tuin.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:40

Hier een ren van 20m2 voor 6krielhennetjes. In de zomer als er genoeg gras is mogen ze ook in de rest van de tuin.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 10:44

Afbeelding

Dit is een foto van de tuin in de avond. Zoals je ziet zijn er aan de zijkanten twee perkjes met planten. Daar ligt nu nog boomschors in, maar dat mag wat mij betreft eruit. Het perkje aan de rechter kant wordt (deels?) groentetuin, dus dat zou ik dan nog af moeten zetten voor eventuele kipjes.

Het grind gedeelte achterin de tuin zou ik eruit halen en dat zou dan de ren worden. Ik weet niet precies hoe groot die is, dat moet ik nog meten. Kan daar eventueel natuurlijk nog een stuk tuin bij aan sluiten. Het nachthok kan dan in de schuur. Die wordt nu alleen gebruikt voor opslag van fietsen en tuinmeubels in de winter. Als we thuis zijn, mogen ze van mij dan ook gewoon los door de tuin.

Hoe zit het met stank? Stinken ze echt zo erg?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:51

Hier geen stank hoor, maar maak de hok regelmatig schoon(1 keer per week), het zandgedeelte ook en sproei de boomschors en de stoeptegels die erin liggen regelmatig af. Iedere paar maanden spit ik de ren om.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:52

LieveLoes schreef:
[ [url=m/bo2Y4i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een foto van de tuin in de avond. Zoals je ziet zijn er aan de zijkanten twee perkjes met planten. Daar ligt nu nog boomschors in, maar dat mag wat mij betreft eruit. Het perkje aan de rechter kant wordt (deels?) groentetuin, dus dat zou ik dan nog af moeten zetten voor eventuele kipjes.

Het grind gedeelte achterin de tuin zou ik eruit halen en dat zou dan de ren worden. Ik weet niet precies hoe groot die is, dat moet ik nog meten. Kan daar eventueel natuurlijk nog een stuk tuin bij aan sluiten. Het nachthok kan dan in de schuur. Die wordt nu alleen gebruikt voor opslag van fietsen en tuinmeubels in de winter. Als we thuis zijn, mogen ze van mij dan ook gewoon los door de tuin.

Hoe zit het met stank? Stinken ze echt zo erg?

Ik zou de schors en grind lekker laten liggen. Mijn kippen graven juist het allerliefste in de paden van boomschors (met als gevolg dat ik ze weer recht kan aanharken >;) ). Diverse stukken ondergrond is juist ideaal.

Goed het nachthok schoonhouden en drooghouden, dan zal er weinig stank zijn. Is ook belangrijk tegen parasieten, want die gedijen zeer goed in vochtige warme hokken. Probeer als het even kan het hok zo te bouwen dat het zo min mogelijk kieren en naden heeft, en waar dat wel is, kit ze dicht. Latex erover zodat je een mooie gladde oppervlakte hebt. Makkelijker schoonhouden en minder prettig voor parasieten zoals de bloedluis.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:52

Stank was hier echt niets, alleen het hok werd echt aan alle kanten volgescheten en was veel werk om het proper te houden. De kippen van mijn opa waren 'op stal' dan weer heel erg schoon.

Hoeveel ruimte heb je voor nu ongeveer gepland? Voor krielkipjes of zijdehoenders lijkt het me echt wel een fijn stuk!

Even iets extra: denk je ook na over je bodembedekking in je nachthok? Mijn ervaring is dat houtschaafsel bijvoorbeeld veel properder te houden is den met stro. Ook ivm parasieten is het handig om wat info in te winnen over een goede bodembedekking (heb naast krullen ook al aubiose en vlas gehoord, maar geen idee wat beter is)

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:54

Qua stank allee ervaring met kwartels, maar wat hier erg helpt is regelmatig luchten als ze buiten lopen. Gaat in de zomer natuurlijk veel makkelijker dan 's winters wanneer ze met hun luie kontjes binnen zitten, maar dat helpt goed om het lekker fris te houden.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:54

Poekkie schreef:
Stank was hier echt niets, alleen het hok werd echt aan alle kanten volgescheten en was veel werk om het proper te houden. De kippen van mijn opa waren 'op stal' dan weer heel erg schoon.

Hoeveel ruimte heb je voor nu ongeveer gepland? Voor krielkipjes of zijdehoenders lijkt het me echt wel een fijn stuk!

Even iets extra: denk je ook na over je bodembedekking in je nachthok? Mijn ervaring is dat houtschaafsel bijvoorbeeld veel properder te houden is den met stro. Ook ivm parasieten is het handig om wat info in te winnen over een goede bodembedekking (heb naast krullen ook al aubiose en vlas gehoord, maar geen idee wat beter is)

Als bodembedekking kun je ook gaan voor hemperade met eucalyptus. Dat gebruik ik in de hokken, verschoon het eenmaal per week, en los van dat het heerlijk ruikt vinden veel parasieten die geur en olie juist onprettig. :j

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:55

Hier geen stank maar ik hou het ook vrij schoon door elke dag de regels af te spuiten en uitwerpselen uit het hok te halen
In de ren heb ik houtsnippers liggen en dat vinden ze geweldig

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 10:55

Poekkie schreef:

Fijn dat de stank mee valt!

Voor nu is er nog niets gepland. Ik wilde eerst weten of het überhaupt wel kon! Ik ben echt aan het oriënteren wat mogelijk is en wat dan minimale afmetingen zijn. Ook ben ik nog op zoek wat dan het beste soort kippen is. Ik wil wel echt kleintjes, voor mijn gevoel past dat beter op dit stuk dan grote kippen.

Jullie zeggen dus grind en schors laten liggen? Vinden ze dat grind wel fijn aan de poten? De ren zou dan namelijk echt op het grind komen!

Bodembedwkking dus ook echt nog geen idee! Ik ben nog helemaal blanco!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:57

Serenity, wij genruiken inderdaad ook die hennep met eucalyptus. Ruikt altijd lekker fris in de hok. Zijn er erg tevreden mee.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:59

LieveLoes schreef:
Fijn dat de stank mee valt!

Voor nu is er nog niets gepland. Ik wilde eerst weten of het überhaupt wel kon! Ik ben echt aan het oriënteren wat mogelijk is en wat dan minimale afmetingen zijn. Ook ben ik nog op zoek wat dan het beste soort kippen is. Ik wil wel echt kleintjes, voor mijn gevoel past dat beter op dit stuk dan grote kippen.

Jullie zeggen dus grind en schors laten liggen? Vinden ze dat grind wel fijn aan de poten? De ren zou dan namelijk echt op het grind komen!

Bodembedwkking dus ook echt nog geen idee! Ik ben nog helemaal blanco!

Edit: linkje even weer weggehaald, want zag dat het juist de andere variant was haha. Zal nog even zoeken naar een afbeelding van de goede.

Kippen zijn echte scharrelaars, dus als er gegraven kan worden zijn ze blij. Onder grind zitten vaak allerlei kleine insectjes te schuilen, geweldig voor hun, want dan kunnen ze lekker zoeken. Pijn aan de voeten hoef je niet bang voor te zijn, als de poten gezond zijn, kunnen ze heel wat hebben. Ze zijn immers bedoeld om de boel mee af te graven. ;)
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 16-04-20 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:59

Serenity350 schreef:
Poekkie schreef:

Als bodembedekking kun je ook gaan voor hemperade met eucalyptus. Dat gebruik ik in de hokken, verschoon het eenmaal per week, en los van dat het heerlijk ruikt vinden veel parasieten die geur en olie juist onprettig. :j

Aah wat is de evolutie van de kennis toch mooi :D Nog nooit van gehoord, maar klinkt wel top!