Pup erg erg dol op mensen..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Pup erg erg dol op mensen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 07:19

We hebben een geweldige pup van nu 5 maand. Ze gedraagt zich zo doorgaans super aan de riem. Als ze voorheen trok stonden we simpelweg stil tot de riem weer slap ging en dan liepen we door. Werkt prima!

Maar die vreemde mensen.. Ze vinden haar schattig dus lokken haar, geven haar brokjes ect, dus zij gaat steeds meer trekken als er een mens in zicht is. En vergeet dat er iemand die riem vast heeft. En ze wordt groter dus dat is een probleem aan het worden!

Erg irritant!

Iemand tips?

EmptyWords

Re: Pup erg erg dol op mensen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:22

Mensen zeggen dat ze van je pup af moeten blijven. Niet latwn voeren ook zonder je toestemming. Desnoods omdraaien n se andere kant op lopen.

Zelf iets lekkers meenemen en haar afleiden als ze naar een ander wil helpt ook vaak. Overdreven blij doen met dat koekje en zo haar aandacht bij je houden. Zo leert ze dat ze op jou moet blijven letten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:58

Inderdaad, duidelijk aangeven dat jij dat niet wil.
Daarnaast kun je best een commando gebruiken voor aandacht en dat commando belonen als ze bij je blijft. In t begin met iets veeel lekkerders dan normaal. Dat werkt meestal wel. Zorgen dat jij leuker bent.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:24

kiwiwitje schreef:
Inderdaad, duidelijk aangeven dat jij dat niet wil.
Daarnaast kun je best een commando gebruiken voor aandacht en dat commando belonen als ze bij je blijft. In t begin met iets veeel lekkerders dan normaal. Dat werkt meestal wel. Zorgen dat jij leuker bent.

Dit, en eventueel direct een negeer commando aan koppelen. Bij ons is dat 'negeren!'.

Daarnaast zou ik er zelf een rode sleeve van 'Aaien? Eerst vragen.' aanhangen, dat schrikt ook af en mensen zijn minder snel geneigd om met hun poten aan de pup te gaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:27

De pup doet niets verkeerd, die reageert op wat wordt aangeboden.

Je moet jezelf en de vreemde mensen opvoeden, niet jouw pup lokken en al helemaal niet voeren! Snap niet dat je dat toestaat.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:34

Ik rij in een scootmobiel en ik vraag altijd aan de eigenaar mag ik de hond even een hondenkoekje geven of aaien zodat ze wennen aan een scootmobiel want sommige honden vallen uit naar mij als ik ze passeer en zo zien ze dan de scootmobiel niet als iets bedreigends.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:02

Hoe komen ze er op om een vreemde hond zonder vragen wat te eten te geven. Moet niet gekker worden hier.

Maar inderdaad wat hier boven wordt gezegd. Mensen zijn heel hardleers en je zult af en toe best onvriendelijk moeten zijn want iedereen denkt ach dat kan wel. Maar zeg gewoon dat je het niet wil hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 09:07

Dank voor de tips. Tja ik woon in een klein dorpje met redelijk wat gezellige/ eenzame bejaarden die als voornaamste dagbesteding hebben om (langzaam) door het dorp te wandelen en praatjes te maken met voorbijgangers (op keurige afstand momenteel) en dan is een enthousiaste pluizebol wel vrij onweerstaanbaar. Onvriendelijk zijn tegen deze mensen is niet een optie maar wat helderder communiceren wel. Ik vind die tip van die sleeve wel een goede! Iemand een tip waar ik zoiets kan vinden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:09

Ik ga mee met bovenstaande. Zulke mensen aanspreken en zeggen/uitleggen dat je dat niet wil. Erg asociaal wat ze doen.

Onze hond kent leave it en dat werkt in heel veel situaties goed. Denk aan hondjes, eten op de grond, mensen etc

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:09

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:10

troi schreef:
Dank voor de tips. Tja ik woon in een klein dorpje met redelijk wat gezellige/ eenzame bejaarden die als voornaamste dagbesteding hebben om (langzaam) door het dorp te wandelen en praatjes te maken met voorbijgangers (op keurige afstand momenteel) en dan is een enthousiaste pluizebol wel vrij onweerstaanbaar. Onvriendelijk zijn tegen deze mensen is niet een optie maar wat helderder communiceren wel. Ik vind die tip van die sleeve wel een goede! Iemand een tip waar ik zoiets kan vinden?

Bij aaieneerstvragen.nl :+

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:14

Ik loop hier op dit moment ook tegen aan, hond van 10 maanden. Ik heb het advies van de hondenschool gekregen om mensen te vragen haar te negeren. Ze loopt ook vaak los waarbij ze naar mensen toe rent voor een aai. Aan de riem weigert ze regelmatig mee te lopen omdat ze graag naar mensen toe wilt, ik, wacht dan net zolang tot ze naar mij kijkt dan zeg ik kijk is en geef ik haar een koekje.

Het is al iets minder geworden sinds ik mensen vraag haar geen aandacht te geven. Al voelt het een beetje gek om te vragen maar iedere keer als ze wel aandacht krijgt is dat voor haar natuurlijk een bevestiging.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:19

troi schreef:

Je hoeft niet onaardig te doen hoor, gewoon zelf zorgen voor genoeg afstand en verder al vóórdat de ander gaat lokken zelf de aandacht van je pup vasthouden (en dus zelf ook alleen op de pup concentreren en die andere mensen negeren).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:29

Miiej schreef:
Ik loop hier op dit moment ook tegen aan, hond van 10 maanden. Ik heb het advies van de hondenschool gekregen om mensen te vragen haar te negeren. Ze loopt ook vaak los waarbij ze naar mensen toe rent voor een aai. Aan de riem weigert ze regelmatig mee te lopen omdat ze graag naar mensen toe wilt, ik, wacht dan net zolang tot ze naar mij kijkt dan zeg ik kijk is en geef ik haar een koekje.

Het is al iets minder geworden sinds ik mensen vraag haar geen aandacht te geven. Al voelt het een beetje gek om te vragen maar iedere keer als ze wel aandacht krijgt is dat voor haar natuurlijk een bevestiging.

Deze pup hoort niet volledig los te lopen, hang een riem / touw van 10/15 meter aan het tuig, daar kun je op gaan slaan. Dan kun je dit ongewenste gedrag vóór zijn ipv mosterd na de maaltijd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:07

De hond verder opvoeden. Je kunt niet iedere passant gaan vragen jouw hond te negeren, je kunt jou hond wel trainen onder appèl te blijven. Aan de basis zit het al niet goed, want een hond hoort onder geen omstandigheden te trekken aan de lijn. Dit kun je oefenen met een partner die de hond bloot stelt aan afleiding door roepen, een speeltje, etc. Vervolgens laat je de hond naast je lopen en zodra deze begint te trekken stop je, vraagt zijn aandacht weer en beloont zodra je ook maar een paar passen kan doen zonder dat de hond dramt om naar de persoon toe te komen. Koppel hier ook een commando aan, zodat straks ook je loslopende hond bij je blijft. Ook hebben wij een commando '[je] laat het' als de hond iets níet vast mag pakken of ergens niet naar toe mag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 13:03

Lara_Silver schreef:
De hond verder opvoeden. Je kunt niet iedere passant gaan vragen jouw hond te negeren, je kunt jou hond wel trainen onder appèl te blijven. Aan de basis zit het al niet goed, want een hond hoort onder geen omstandigheden te trekken aan de lijn. Dit kun je oefenen met een partner die de hond bloot stelt aan afleiding door roepen, een speeltje, etc. Vervolgens laat je de hond naast je lopen en zodra deze begint te trekken stop je, vraagt zijn aandacht weer en beloont zodra je ook maar een paar passen kan doen zonder dat de hond dramt om naar de persoon toe te komen. Koppel hier ook een commando aan, zodat straks ook je loslopende hond bij je blijft. Ook hebben wij een commando '[je] laat het' als de hond iets níet vast mag pakken of ergens niet naar toe mag.

Het is een pup he, die basis is nog work in progress :D

De hondenschool ligt helaas stil dus zijn we er wel flink mee bezig maar ut gaat nog niet perfect. Op andere gebieden doet ze het wel heel goed gelukkig. Zo is ze vreselijk lief en prettig sociaal naar andere honden zonder opdringerig of lomp te zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:31

Ja, daarom dat er staat verder opvoeden. Verder werken aan de basis die niet in orde is, en juist niet de prikkel gaan vermijden of weghalen. (door mensen te vragen de hond te negeren) Voor mij is het ook nog vrij vers, mijn Shiba teefje is net 2 jaar oud. Die van mij is ook zo'n veel te sociale vlinder (een van de goede eigenschappen die ze van onze Golden heeft overgenomen) die ik ook heb moeten leren eerst luisteren en daarna sociaal zijn want die sprong eerst in de lijn of vloog ongecontroleerd op iedereen af voor speeltijd of buikje krabbelen. :):)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:48

Wij hebben dat afgelopen zomer ook gehad, wonen in een dorp waar er veel watersport toerisme is.
Als er dan iets te doen was en wij stonden te kijken met onze jonge honden (boerenfox en een oooh zo schattige golden retriever pup) dan vloog haast iedereen erop af.
Ik de honden net rustig dat ze mooi in af liggen, komt er weer een pipo op af. :+
Op een gegeven moment was ik echt zo aardig niet meer hoor.
Het mooiste was dat kinderen allemaal netjes kwamen vragen of ze mochten aaien, en de volwassen er gewoon zo op af liepen om ze te aaien, zonder ook maar iets te vragen. 8)7
En als je er dan wat van zei, dan stonden ze je heel vreemd aan te kijken.
Onze golden vind mensen nog steeds heel leuk, wij vragen zijn aandacht en lopen dan door. En als hij dat braaf doet belonen we hem.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:50

Inderdaad wat hier gezegd wordt: gewoon niet toestaan dat het gebeurt...
Sleeve aan je lijn maken. En als je de oude mensen hun 'aai rondje' gunt, dan hond leren dat hij rustig mee moet lopen, moet gaan zitten en dán aandacht krijgt. Geen gezeur met trekken aan de riem hoor!
En een negeer-commando is altijd fijn om te hebben. Mijn hond heeft het niet met mensen, maar die duikt op vogels. Als ik op tijd ben, zeg ik 'niet jouw vogel', en dan is de aandacht weer bij mij. Vogels zie je in het struikgewas helaas niet altijd, maar mensen kun je toch best zien aankomen ;)

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:00

Lara_Silver schreef:

Hier dacht ik inderdaad ook aan. Zodra zij trekt stoppen met lopen, ik zou vervolgens gewoon wachten tot zij zelf haar aandacht op jou richt. Wanneer ze jou aandacht geeft kan je haar belonen en koppel hier inderdaad een commando aan, bijvoorbeeld 'check in'. Dit doe je elke keer.

Vervolgens ga je pas weer wandelen als de druk van de riem is, gaat ze weer trekken? Opnieuw!
Eventueel kun je haar laten zitten voordat je weer gaat wandelen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:12

De mijne is inmiddels 3,5 en volkomen verpest door de omgeving. Nou moet ik eerlijk toegeven dat hij echt een mensen hond is. Gek op aandacht en knuffelen. Heeft hij je een keer gezien? Vrienden voor het leven. Denkt hij dat hij je een keer heeft gezien? Ook vrienden voor het leven. Wild vreemde mensen kijken om en beginnen hele gesprekken met hem. Ik kan en wil hem niet steeds bijsturen/corrigeren voor vriendelijk en blij gedrag. En dat begrijpt hij ook niet. Het is een simpele ziel met 2 standen. Blij of super blij. Maar ja irritant is het soms wel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:21

Jennyj01 schreef:
De mijne is inmiddels 3,5 en volkomen verpest door de omgeving. Nou moet ik eerlijk toegeven dat hij echt een mensen hond is. Gek op aandacht en knuffelen. Heeft hij je een keer gezien? Vrienden voor het leven. Denkt hij dat hij je een keer heeft gezien? Ook vrienden voor het leven. Wild vreemde mensen kijken om en beginnen hele gesprekken met hem. Ik kan en wil hem niet steeds bijsturen/corrigeren voor vriendelijk en blij gedrag. En dat begrijpt hij ook niet. Het is een simpele ziel met 2 standen. Blij of super blij. Maar ja irritant is het soms wel.

Grapje toch zeker? Is echt gewoon een kwestie van opvoeden en oefenen, oefenen, oefenen, niks omgeving. En nee, ze worden écht niet minder blij naarmate hun opvoeding toeneemt hoor. De Golden van mijn vriend is enorm goed opgevoed, uren werk in die hond en toch is hij het meest blije ei van een hond.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:23

Lara_Silver schreef:
Jennyj01 schreef:

Grapje toch zeker? Is echt gewoon een kwestie van opvoeden en oefenen, oefenen, oefenen, niks omgeving. En nee, ze worden écht niet minder blij naarmate hun opvoeding toeneemt hoor. De Golden van mijn vriend is enorm goed opgevoed, uren werk in die hond en toch is hij het meest blije ei van een hond.

Inderdaad, ook blije honden kunnen luisteren :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:27

Basisprincipe is nog altijd dat de baas het meest interessante, leuke, belangrijke, enz. is voor de hond. Als hond dat in andere mensen ziet, dan is er dus iets mis. Juiste vraag zou dan zijn : "hoe wordt ik weer het meest interessante, leuke, belangrijke, enz. voor mijn hond?".

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:31

KimD schreef:
Miiej schreef:

Deze pup hoort niet volledig los te lopen, hang een riem / touw van 10/15 meter aan het tuig, daar kun je op gaan slaan. Dan kun je dit ongewenste gedrag vóór zijn ipv mosterd na de maaltijd.

Dan verschillen wij daarin van mening, ik vind dat zij los mag lopen in honden gebieden.