Ziek konijn sleept met poot

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aslien

Ziek konijn sleept met poot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 16:57

Hoi allemaal,
Ik ben opzoek naar jullie ervaringen. Nu een tijdje terug al ontdekte ik dat mijn konijn zijn achterpoot sleepte. Ik ben met hem naar de da geweest voor een foto van poot en rug, hier kwam niets uit. Metacam mee naar huis gekregen tegen eventuele ontstekingen en het advies om het even aan te kijken. Dit zorgde niet voor verbetering en inmiddels had ik het idee dat zijn rug ook schever werd en hij had zo nu en dan witte vliesjes bij zijn ogen.
Daarna ben ik nogmaals naar de dierenarts geweest. Deze DA vermoedde e.cuniculi, waarna we gestart zijn met een kuurtje. Inmiddels ongeveer twee weken de kuur gedaan, in het begin leek hij iets beter te worden maar het zette niet door. Nu heeft hij ook wat kale plekken gekregen en een bult bij zijn nagel.

Nu hoop ik dat jullie nog ideeen hebben. Ik weet het namelijk niet meer. Morgen ga ik weer naar de DA maar vrees dat de prognose slecht is.

Op de onderstaande foto is hij nog nat van het wassen ivm ontlasting wat bleef hangen.
Afbeelding

Afbeelding
Ontstoken poot
Spoiler:
Afbeelding

Leandra

Re: Ziek konijn sleept met poot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:52

Dit lijkt wel op E. Cuniculi. Wat voor kuurtje heb je gekregen? Heb je fenbendrops? Je zou de dierenarts eventueel nog om dexamethason kunnen vragen. Dat zou wel verbetering kunnen geven.
Maar je konijn is al wel wat verder heen. Ik duim voor je dat het goed komt.

Ik heb konijnen zien opknappen die er nog slechter aan toe waren maar dat gebeurde niet vaak.

Veel sterkte.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 23:22

Is die ontstoken poot de poot die lam is? Dan zou dat los kunnen staan van de cuniculi. Dat hij door t slepen misschien ontstoken is geraakt door schaafplek oid. Cuniculi is echt een nare ziekte, maar ons konijn was er ook slecht aan toe en die is er helemaal bovenop gekomen. Die kale plekken herken ik niet. Heel veel sterkte en succes morgen!! Hoop voor je dat t goed komt.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 08:20

Dankjewel voor jullie reacties. Hij krijgt inderdaad fenbendrops. Bedankt voor de tip over dexamethason ik zal de dierenarts er naar vragen.

De poot die lam is was eerst wel ontstoken maar inmiddels niet meer (hij krijgt nog metacam). Dit is nu zijn voorpoot, ik heb het idee dat zijn algehele gestel zwak is met al die onstekingen en kale plekken. De diagnose e.cuniculi is overigens niet officieel gesteld d.m.v bloedonderzoek, maar door het ziektebeeld leek het de DA waarschijnlijk.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 08:26

Klinkt inderdaad als E. Cuniculi. Onze konijnen hebben dat een paar jaar terug ook zo gehad, en zijn er beide helaas aan overleden. Eentje ervan heeft het nog een week of 2, 3 volgehouden en leek weer aan de beterende hand, om alsnog een erge terugval te krijgen wat ons heeft doen besluiten haar te laten inslapen.

Hopelijk komt die van jou er weer bovenop, ik duim voor hem! :)

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 09:00

Dankjewel Marley93.
Na nog wat lezen kwam ik er achter dat kou ook de behandeling kan stagneren. Nu zit hij gedurende de gehele behandeling buiten, terwijl het in de nacht ook vriest. Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Afgelopen nacht had hij wel een warmtedeken in het hok omdat hij gewassen had, ik weet alleen niet of hij daar gebruik van heeft gemaakt. Denken jullie dat een warmtedeken voldoende is of dat ik hem naar binnen moet verhuizen?

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:20

Lastig... overdag is het lekker warm. Naar binnen halen veroorzaakt ook stress die hij nu niet kan gebruiken. Ik zou hem in zn eigen omgeving houden als dat kan en zorgen voor extra stro en inderdaad iets om het hok heen oid. Zit hij alleen? Maar als je twijfelt of hij wordt slechter, tja dan gewoon naar binnen halen. Eet hij nog wel gewoon?

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 09:34

Daar heb je inderdaad een punt. Hij zit samen met een ander konijn. Ik denk dan inderdaad dat ik hem het beste kan laten zitten, dan hou ik voorlopig dat warmtedeken erin. Hij eet wel nog redelijk, hij is alleen wel erg vermagerd. Ik geef hem nu veel extra groentes zodat hij hopelijk wat aankomt.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:03

Je kunt ook groente baby potjes geven. Daar knappen ze vaak ook van op om wat aan te komen.
Verder sterkte met het herstel

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:09

Ja Olvarit en dan de wortel variant werkt als (dwang) voer best wel goed! Verder zijn er nog van die zakjes met dwangvoer wat je kunt aanmengen met water. Als hij te weinig eet is dat een idee. Ons konijn at helemaal niks meer dus de moesten we voeren. Daarna begon hij weer iets te eten (lees: 2 weken lang heeft hij alleen maar kruiden gegeten! Dus peterseli, selderij, basilicum. Een vermogen hebben we uitgegeven.. het was het enige wat hij at!) dus... dat kan ook nog wel eens werken.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:11

Oh en een tip voor de fenbendrops.. ons ene konijn was een kreng met medicijnen geven, toen kregen we deze tip van de dierenarts;
- brokjes overgieten met kokend heet water, dan worden ze week (moet je wel brokjes hebben zoals selective die vallen mooi uit elkaar)
- fenbendrops erdoorheen mengen
- af laten koelen en voeren

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:17

Behandel je ook het andere konijn mee? E. Cuniculi is besmettelijk en overdraagbaar via de urine. Dus is het verstandig ook de andere konijnen in het hok mee te behandelen met de fenbendrops.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:19

Een kuurtje is niet afdoende. Daar moet echt lang behandeling op.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 18:28

Bedankt voor alle goede tips! Gelukkig eet hij nog alle verse groente die ik hem voorschotel, hoef gelukkig nog geen kruidentuintje aan te leggen :). Met de babyvoeding ga ik eventueel aanvullen, wordt hij hopelijk wat voller.
Hij neemt het spuitje nu nog gewoon zo aan, maar mocht hij daar mee stoppen is dat ook een goede tip.

In overleg met de DA besloten deze kuur helemaal af te maken, mocht hij niet tussentijds nog slechter worden. We zitten nu op dag zestien, de andere optie is inlaten slapen.
Het andere konijn moet nog beginnen met de kuur, heeft gelukkig geen symptomen. Gaan we zsm mee starten.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:44

Om te beginnen: beterschap met je konijn en veel sterkte, het is echt een pittige behandeling, niet alleen voor het konijn, ook voor het baasje (zeker in combinatie met dwangvoeding)

E.Cuniculi is ook iets wat nooit echt zal genezen, het zal af en toe weer de kop op steken.

Wat mijn konijnen helpt om het niet (te snel) weer te laten terugkeren, is hokverwarming.
Ik heb ook buitenkonijnen. Zo lang het 's nachts koud is, worden die 's nachts opgesloten in een groot nachthok. (soort van binnenren, met daarin de nachthokken van de konijnen. Totaal 6m2, de koppels zitten met een hekgescheiden van elkaar, dus elk koppel 3m)

Als verwarming heb ik een infrarood warmtepaneel.
Thermostaat staat nu op 11,5 graad, als de temperatuur daaronder komt, gaat die aan.
(en als ze ziek zijn, kan ik de temperatuur uiteraard nog wat omhoog gooien)

Mijn konijnen kregen steevast problemen als het nat en koud weer was, ondanks dat ze "binnen" zaten.
Het warmtepaneel wordt erg gewaardeerd door de konijnen, het geeft stralingswarmte af, ze zitten dan ook echt graag "voor de kachel". (paneel gekocht bij handel voor kleinvee)

Voor wat betreft andere konijn;
Je moet inderdaad elk konijn behandelen, maar de preventieve behandeling is wel lichter (en korter) dan het zwaar zieke konijn.
Liever niet apart zetten van elkaar, als ze te lang gescheiden zijn (en dat kan al best snel zijn) dan loop je het gevaar dat je ze opnieuw moet koppelen.
En bij ziekte vind je zieke konijn een maatje die hem warm houdt, ook erg fijn.

Bij dwangvoeding idd babyhapje worteltjes, de gezonde konijnen kwamen bij mij graag de gekliederde restjes opeten :Y)
En verder wilg: heb altijd gedroogde wilgenblaadjes in huis, als ze bij mij voer weigeren, gaat vaak een wilgenblaadje er nog net wel in.

O, en nog een tip voor als je konijn het overleeft:
niet meer inenten.
De huidige entstoffen zorgen ervoor dat de Cuniculi weer makkelijk oplaait.
Volgens mijn DA wordt er gewerkt aan een nieuwe entstof die wel veilig zou zijn, maar tot die tijd beter niet enten.
(is een keuze, maar enten = (bij mij) gegarandeerd een ziek konijn en niet enten: ja het risico op een fatale konijnen ziekte. Kiezen tussen 2 kwaden zeg maar)

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 21:52

Bedankt voor je uitgebreide bericht hoefnageltje! Een warmtepaneel is zeker een goede optie. Ik ben ook bezig met de bouw van een nieuw hok dus dan is dat een mooie toevoeging. Voor vannacht moet hij het nog even doen met zijn elektrische deken en heel veel stro. Wilgen vindt hij inderdaad ook lekker, zal ik morgen plukken.
Dat van het enten heb ik nooit geweten, dank voor de tip. Goed om in het achterhoofd te houden als hij er doorheen komt.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 18:23

Wilde toch nog even een update geven. Vanmiddag is hij helaas toch overleden, wel naast zijn vriendinnetje in de zon. Iedereen bedankt voor het meedenken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:32

Wat verdrietig, sterkte.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:03

Dat is naar. :( Veel sterkte.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:19

Ach wat sneu. Maar wel beter zo misschien.... sterkte!

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:22

Ach wat sneu :( Sterkte!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:11

Sterkte!

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:42

Sterkte met het verlies van je konijn. Y;(
Je hebt gedaan wat je kon.
Wel de behandeling van je gezonde konijn nog even blijven volhouden!
(En daarna op zoek naar een nieuw maatje)

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 16:01

Dankjewel voor jullie reacties.
Even op hoefnageltje terugkomend, kan ik het andere konijn na behandeling weer matchen of heb ik de kans dat ze drager is en blijft? Wil niet nog een konijn ziek maken..

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:37

Volgens mij blijven ze drager, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Evt matchen aan een uit het asiel die het ook heeft?