Hond eet poep. Wat mist ze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Hond eet poep. Wat mist ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 14:03

Hoi allemaal

Ik heb een rottweiler teef (gesteriliseerd) van 3 jaar oud. Ik merk op dat ze poep eet. Zoals vele honden pakte ze altijd wel stiekem eens paardenpoep, maar nu is het toch wel wat erger dan eerst. Het blijft nu niet bij paardenpoep maar ook hondenpoep , Ze eet zelfs haar eigen poep op. Ik woon op de boerderij en ze loopt nu buiten met een muilkorf zodat ze niet constant aan het eten is..

Brok : de goedkoopste van de jumper. Heeft ze al 3 jaar gehad. Nooit problemen mee. Ik stap over op Smolke Adult Medium na deze zak. Ik denk toch dat hier meer voedingsstoffen in zit voor haar. Andere suggesties mogen ook. Vind het lastig om voer uit te zoeken. Kvv doe ik niet.
Ze heeft 24/7 beschikking over een volle voerbak. Ze eet wanneer ze zelf wilt
Andere supplementen : niet
Medicatie : 3 pillen florinef per dag met zout. Ze heeft de ziekte van Addison.

https://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/g ... -eet-poep/
Ik heb dit artikel gevonden. Ik beantwoord vast wat vragen.

Het wordt vaak gezien bij dieren die in hun (vroege) jeugd te weinig omgevingsprikkels hebben gehad, en te vaak te lang alleen zijn geweest in de aanwezigheid van ontlasting; m.a.w. te lang alleen zonder dat hun poep opgeruimd werd.
NVT. Hond was nier lang alleen thuis en heb mijn huis nooit bevuilt aangetroffen

Dieren met een toegenomen eetlust kunnen zich gemakkelijker aanleren om ontlasting te eten. Denk hierbij aan castraten (reu en teef), of dieren met bepaalde ziektes die tot meer eetlust leiden.
Ze Kan altijd bij haar eten

Soms het gevolg van een verkeerde zindelijkheidstraining: vooral het met de snuit door de uitwerpselen halen kan een gewenning aan de smaak van ontlasting veroorzaken.
Het bestraffen van onzindelijkheid kan ook tot het ongewenste gedrag leiden: het dier leert vrij gemakkelijk dat het de ‘bewijzen’ kan opruimen!
NVT

Ondervoeding: net zo goed als sommige eigenaren hun jonge hond veel te hard voeren, zijn er ook veel die zo bang zijn dat hun hond te zwaar wordt dat ze te weinig voedsel verstrekken.
Heeft 24/7 beschikking over voer

Ten slotte kunnen ook bepaalde medicijnen tot verhoogde eetlust leiden, en zodoende tot poep-eten. Overigens gaat het hierbij meestal om medicijnen die bij jonge dieren beter niet gegeven kunnen worden, zodat deze oorzaak bij jonge honden zeer zeldzaam is!
Zou kunnen met de medicatie voor Addison

Zelf denk ik dat ze bepaalde mineralen en vitamines mist. Net zoals paarden/veulens doen als ze ontlasting eten.

Hebben jullie een idee? Op internet staat vooral trainen en afleren , Ik denk dat er andere oorzaak is.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:14

ik heb een hond gehad die van prednison en nog een medicijn alles wilde eten, maar gelukkig geen poep.
ik zou me kunnen voorstellen dat ze door de goedkope brok een vitaminen/ mineralen tekort heeft opgebouwd en misschien daarom dit doet.
probeer eens een echt goede brok met hoog vleesgehalte en natuurlijke/ gecheleerde mineralen en genoeg vitaminen.
kijk eens op https://www.voerwijzer.com bij hondenbrok vergelijken. fijne site met zeer veel info over voer enz.
een goede brok is duurder ja, maar er zitten ook meer gezonde ingrediënten in.
of laat eens bloedprikken of hij iets te kort komt.

dit staat op voervergelijk over smolke.
je kan er info vinden over de meeste betere tot zeer goede merken brok + beoordeling.

Smolke Adult Medium
Granen (14% rijst in het lam & rijst brokje), vlees en dierlijke bijproducten (18,5% kip, 14% lam in het lam & rijst brokje), oliën en vetten (1% lijnzaadolie), plantaardige bijproducten (0,4% inuline), vis en -bijproducten (2% vis met MSC keurmerk), gist (1,3%), mineralen.

23% eiwit
12% vet
47% koolhydraten

1. Smolke bevat niet zoveel vlees, er zit maar 23% eiwit in.
2. Er zit vrij veel graan in, ongeveer de helft van de brok is graan.
3. De vetbron is grotendeels onduidelijk, maar er zit weinig vet in. De omega 3/6-ratio is wel prima.
4. Mineralen. Het is onduidelijk in welke vorm de mineralen zijn toegevoegd. Ik vermoed in niet gecheleerde vorm, net als de graanvrije variant.
5. Antioxidanten zijn vitamines en rozemarijn, dat is prima.
6. Ongewenste ingrediënten. Niet perse ongewenst, maar meer mogelijke probleemveroorzakers: gist en gehydroliseerde eiwitten. Die laatste weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat dit er in zit omdat het ook in de graanvrije brok zit.

Geen hele slechte brok, maar voor de prijs vind ik dat er betere brokken zijn. Maar hoe de gezondheid van de hond er op reageert is belangrijker natuurlijk.

silverdapple

Re: Hond eet poep. Wat mist ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:20

Ik volg even, onze hond doet het sinds kort helaas ook.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:22

Heel simpel wat er nog niet staat, helaas vinden sommige honden het ook gewoon lekker... Mijn vorige teef at bijvoorbeeld altijd stront van honden die een bepaald soort brok kregen, die hopen herkende je als je ze zag en zij vond ze helaas heerlijk. := Geen tekorten, verleden wist ik niks van, maar begon pas later en was geen oorzaak te ontdekken

Dan kan het ooit ergens door begonnen zijn en nu gewoonte, omdat ze het lekker vindt. Maar overstappen op een brok met meer kwaliteit kan geen kwaad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:22

Ik lees toch nog een keer mee. De mijne (lab reu van 4) doe het ook.
Ik heb eigenlijk alles aan suplementen al geprobeerd en niks maakte verschil. Die van mij is een herplaatser en ik denk dat het aangeleerd gedrag is.
De dierenarts geeft aan dat, zolang de hond goed ontwormd wordt, het eigenlijk weinig kwaad kan.
Maar smerig is het wel!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 14:29

Goof schreef:
Ik heb eigenlijk alles aan suplementen al geprobeerd en niks maakte verschil. Die van mij is een herplaatser en ik denk dat het aangeleerd gedrag is.
De dierenarts geeft aan dat, zolang de hond goed ontwormd wordt, het eigenlijk weinig kwaad kan.
Maar smerig is het wel!

Ja heel smerig. Hele poepgeur in huis en uit hun bek. Bah.

MyWishMax schreef:
Heel simpel wat er nog niet staat, helaas vinden sommige honden het ook gewoon lekker... Mijn vorige teef at bijvoorbeeld altijd stront van honden die een bepaald soort brok kregen, die hopen herkende je als je ze zag en zij vond ze helaas heerlijk. := Geen tekorten, verleden wist ik niks van, maar begon pas later en was geen oorzaak te ontdekken

Dan kan het ooit ergens door begonnen zijn en nu gewoonte, omdat ze het lekker vindt. Maar overstappen op een brok met meer kwaliteit kan geen kwaad.

Zou best kunnen dat ze het gewoon lekker vind! Maar ze doet het pas sinds 2 weken en daarvoor nooit (hondenpoep dan). Vandaar dat ik denk dat het iets anders is. Maar hou ik mijn achterhoofd dat ze het gewoon lekker vind (bahh)

dingogirl schreef:
ik heb een hond gehad die van prednison en nog een medicijn alles wilde eten, maar gelukkig geen poep.
ik zou me kunnen voorstellen dat ze door de goedkope brok een vitaminen/ mineralen tekort heeft opgebouwd en misschien daarom dit doet.
probeer eens een echt goede brok met hoog vleesgehalte en natuurlijke/ gecheleerde mineralen en genoeg vitaminen.
kijk eens op https://www.voerwijzer.com bij hondenbrok vergelijken. fijne site met zeer veel info over voer enz.

je kan er info vinden over de meeste betere tot zeer goede merken brok + beoordeling.

Smolke Adult Medium
Granen (14% rijst in het lam & rijst brokje), vlees en dierlijke bijproducten (18,5% kip, 14% lam in het lam & rijst brokje), oliën en vetten (1% lijnzaadolie), plantaardige bijproducten (0,4% inuline), vis en -bijproducten (2% vis met MSC keurmerk), gist (1,3%), mineralen.

23% eiwit
12% vet
47% koolhydraten

3. De vetbron is grotendeels onduidelijk, maar er zit weinig vet in. De omega 3/6-ratio is wel prima.
4. Mineralen. Het is onduidelijk in welke vorm de mineralen zijn toegevoegd. Ik vermoed in niet gecheleerde vorm, net als de graanvrije variant.
6. Ongewenste ingrediënten. Niet perse ongewenst, maar meer mogelijke probleemveroorzakers: gist en gehydroliseerde eiwitten. Die laatste weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat dit er in zit omdat het ook in de graanvrije brok zit.

Geen hele slechte brok, maar voor de prijs vind ik dat er betere brokken zijn. Maar hoe de gezondheid van de hond er op reageert is belangrijker natuurlijk.

Oh dankjewel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig verstand heb van hondenvoer. Meer van paardenvoer. Weet ook niet zo goed wat goed of slecht voor haar is. Heb jij misschien een betere suggestie? Mijn moeder zei zo weinig mogelijk tot geen graan. Verder geen idee :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:40

Kunnen tig oorzaken zijn
De belangrijkste is dat t hoe dan ook zelfbeloning is.
Altijd voeding betekend niet dat ze ook voldaan zijn.
Verder zijn tekorten of stress ook oorzaak. Of verveling. Heel de dag buiten scharrelen hoeft geen voldoening te geven
Hier helpt veendrenkstof t beste maar hier krijgen ze ook beter kwaliteit voer dan wat jij nu geeft.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:47

Het missen van bepaalde vitamines of mineralen is achterhaald, in de huidige voedingen op de markt zit alles wat je hond nodig heeft. Tenzij je een diepvries vers vlees voert die níét compleet is.

Je hond mist waarschijnlijk niets. Coprofagie is zelfbelonend gedrag. Het start bijvoorbeeld uit verveling, stress of honger. Vervolgens vinden ze het gewoon lekker of leuk om te doen, hoe onbegrijpelijk ook.

Je hoeft niet te starten met een andere voeding, tenzij je hond op de huidige voeding niet goed gaat (slecht eten, slechte ontlasting). Belangrijk is om met meer aandacht je hond te gaan wandelen, hond aan de lijn. Speeltje of beloning mee en houd de aandacht van de hond bij jou, dus echt actief gaan wandelen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:50

Kabayo schreef:
Goof schreef:
Maar smerig is het wel!

Ja heel smerig. Hele poepgeur in huis en uit hun bek. Bah.

MyWishMax schreef:

Zou best kunnen dat ze het gewoon lekker vind! Maar ze doet het pas sinds 2 weken en daarvoor nooit (hondenpoep dan). Vandaar dat ik denk dat het iets anders is. Maar hou ik mijn achterhoofd dat ze het gewoon lekker vind (bahh)

dingogirl schreef:

Smolke Adult Medium

23% eiwit
12% vet
47% koolhydraten

Oh dankjewel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig verstand heb van hondenvoer. Meer van paardenvoer. Weet ook niet zo goed wat goed of slecht voor haar is. Heb jij misschien een betere suggestie? Mijn moeder zei zo weinig mogelijk tot geen graan. Verder geen idee :=

Klopt. Hoe minder graan en hoe meer vlees, hoe beter de brok.

Hier kan Skip helaas niet tegen brokken dus die krijgt kvv. Maar dat vind je geen optie geloof ik?

Verder eet Skip ook wel eens poep, voornamelijk mensen poep is favoriet.

Om de stront lucht uit zn bek te krijgen, laat ik hem vaak zwemmen en dan een bal of stok apporteren, dan is de meeste poep wel weer uit zn bek gespoeld.

Verder als zwemmen niet gaat, iets van een blikje natvoer met redelijk veel water mengen zorgt er ook voor dat de vieze lucht uit zn bek gaat.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:53

Oei, lastig TS.

Mijn keessie steelt graag kattenstront, dan konden we gelukkig oplossen door de kattenbak zo neer te zetten dat ze er niet meer bij kan. Maar als de kat in de tuin kakt is het schatgraven (brrrrr). Ik heb toen ook lopen zoeken, en het is waarschijnlijk inderdaad niet zo dat ze wat 'missen' in de voeding. Het ligt eerder aan de geur- en smaakstoffen die aan brok worden toegevoegd. Bovendien is het idd zelfbelonend gedrag, en heeft straffen dus geen zin (de beloning is immers al binnen...).

Ik denk dat je niet veel anders kan dan echt opletten, goed de aandacht erbij houden van de hond en zelf de radar aan voor poep van anderen. En op eigen terrein ook heel goed in de gaten houden en zorgen dat ze alleen poept buiten eigen terrein. Als je de hond "leeg" in je tuin loslaat, valt er niks te poepen en dus ook niks te eten. Dus eerst lopen, dan los in de tuin.

Succes, het is een naar probleem helaas! :(

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:01

mvdende schreef:
Klopt. Hoe minder graan en hoe meer vlees, hoe beter de brok.

Hier kan Skip helaas niet tegen brokken dus die krijgt kvv. Maar dat vind je geen optie geloof ik?

Verder eet Skip ook wel eens poep, voornamelijk mensen poep is favoriet.

Om de stront lucht uit zn bek te krijgen, laat ik hem vaak zwemmen en dan een bal of stok apporteren, dan is de meeste poep wel weer uit zn bek gespoeld.

Verder als zwemmen niet gaat, iets van een blikje natvoer met redelijk veel water mengen zorgt er ook voor dat de vieze lucht uit zn bek gaat.

Ook dit is achterhaald, dit komt voort uit een trend en niet uit feiten.
Zie persbericht 'de zin en onzin over koolhydraten in huisdiervoeding'

Bovendien loopt er zelfs een onderzoek over de link tussen Canine DMC (hartklachten) en het voeren van bepaalde volledig graanvrije voedingen Zie FDA.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:04

In principe kan addison wel zorgen voor een verstoorde mineralenbalans, maar dat zou eigenlijk onder controle moeten zijn met de medicatie.

Als je het zeker wil weten, zou je de dierenarts natuurlijk kunnen vragen of het bloed getest kan worden op tekorten.

Onze hond doet het helaas ook, soms is het ineens erger dan anders. Ze heeft ook bloedtesten gehad en daar kwam niks uit. Pas ook nog echo´s en rontgenfoto´s van haar buik (voor iets anders) maar ze lijkt gewoon gezond.

Ik merkte wel dat beter voer een positief effect heeft, maar helemaal verdwijnen doet het nooit. Ze vindt het gewoon lekker en zelfbelonend gedrag is heel moeilijk af te leren.

Smolke is in principe prima voer hoor, daar deed mijn hond het in ieder geval een stuk beter op. Fokker had ongeveer hetzelfde resultaat. Wees niet te bang voor granen, maar als je geen gluten wil kan je altijd voor voer met rijst gaan. Die van ons krijgt meestal lam en rijst en daar zijn haar darmen een stuk rustiger op. Ik heb alleen geen idee of het aan de rijst ligt of aan de andere eiwitbron.

Helemaal graanvrij is iets om voorzichtig mee te zijn, als je een brok wil waarin granen vervangen zijn door aardappel of erwten. Het lijkt erop dat dit DCM kan veroorzaken: https://www.petmd.com/dog/nutrition/gra ... rt-disease . Ik voer het in ieder geval liever niet tot er wat meer duidelijkheid over is.

Onze hond heeft ook weer een vlaag van poepeetgedrag nu dus ik ga over op een muilkorf en een vitamine supplement als test. Ze is een paar weken geleden doodziek geweest door een of ander virus of bacterie en giardia heeft ze ook al een aantal keren gehad.

Ze heeft allerlei voer gehad, van achterlijk duur tot supermarktvoer, en ik merk wel dat de kwaliteit van invloed is, maar ze blijft toch altijd poep eten.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:14

Trouwens, wat nog het beste hielp is de hond afleiden tijdens de wandeling. Die van ons speelt helaas niet met ballen of wat dan ook, maar voer meenemen en haar regelmatig bij je roepen helpt al.

Je kan ook het commando 'nee' of 'laten' of iets dergelijks aanleren, dat is ook iets wat ik nog ga proberen maar ik ben bang dat de drang om poep te eten te sterk is en te vaak wordt versterkt aangezien ik haar toch elke dag uit moet laten.

Hier is een van de vele filmpjes over hoe je dat aan kan leren:
https://www.youtube.com/watch?v=dGncNgiHEjM

Edit: What Walkure said dus :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:20

Lepeltje schreef:
Trouwens, wat nog het beste hielp is de hond afleiden tijdens de wandeling. Die van ons speelt helaas niet met ballen of wat dan ook, maar voer meenemen en haar regelmatig bij je roepen helpt al.

Je kan ook het commando 'nee' of 'laten' of iets dergelijks aanleren, dat is ook iets wat ik nog ga proberen maar ik ben bang dat de drang om poep te eten te sterk is en te vaak wordt versterkt aangezien ik haar toch elke dag uit moet laten.

Hier is een van de vele filmpjes over hoe je dat aan kan leren:
https://www.youtube.com/watch?v=dGncNgiHEjM

Edit: What Walkure said dus :')

Afleiden helpt bij die van mij niet. Hij luistert perfect, maar een hoop stront eten is meer zelfbelonend dan bij mij komen voor 1 snoepje. Dus hij rent weg, eet op zijn gemak en luistert als hij uitgegeten is netjes naar zijn commando.
Aan de riem werkt 'nee' of 'los' prima.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 15:21

Dankje allemaal voor de tips tot dusver. Ik moet nu even werken. Ik zal het vanavond even goed doorlezen!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:29

Het kan verschillende oorzaken hebben, zoals zelf al gezegd en hier aangekaart. Best even laten testen bij de DA op tekorten?

Ik moet zeggen.. mijn Staffie at toen ze net bij mij was, alles wat vast of los zat inclusief dus poep, zowel van de andere honden als van de buurkatten die hier ook wel eens in de moestuin poepen of op wandeling.

Nadat ze een paar maanden bij ons was, is dit wel bijna nihil geworden.
Soms betrap ik haar nog op het eten van kattenpoep (zijn nu ruim 3 jaar verder) maar verder laat ze nu gelukkig alles links liggen. Straffen ed hielp hier ook niet en het voor zijn lukt ook niet altijd.

Bij vorige baasje stond ze op geexpandeerde brok (en zeker niet ondervoed maar 20kg te zwaar zelfs! -O- ). Bij ons staat ze op persbrok en inmiddels mooi op gewicht.
Of het hier wat mee te maken heeft? Geen idee. Maar kan best logica inzitten dat ze tekorten heeft opgebouwd net als mijn staffie in de tijd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:46

Walkure schreef:
Het missen van bepaalde vitamines of mineralen is achterhaald, in de huidige voedingen op de markt zit alles wat je hond nodig heeft. Tenzij je een diepvries vers vlees voert die níét compleet is.

Je hond mist waarschijnlijk niets. Coprofagie is zelfbelonend gedrag. Het start bijvoorbeeld uit verveling, stress of honger. Vervolgens vinden ze het gewoon lekker of leuk om te doen, hoe onbegrijpelijk ook.

Je hoeft niet te starten met een andere voeding, tenzij je hond op de huidige voeding niet goed gaat (slecht eten, slechte ontlasting). Belangrijk is om met meer aandacht je hond te gaan wandelen, hond aan de lijn. Speeltje of beloning mee en houd de aandacht van de hond bij jou, dus echt actief gaan wandelen.

Een tekort zou wel degelijk kunnen. De hond heeft een medisch probleem. Maar de voeding kan niet geschikt zijn, of ze eet niet wat de richtlijn aangeeft. Er staat dat de hond onbeperkt voer heeft staan. Dit wil niet zeggen dat ze voldoende eet. Als ze sterk onder de richtlijn zou eten dan kan een tekort wel tegelijk een probleem zijn.
Zeker in combinatie met de medische achtergrond.

T is ook maar net wat je slechte ontlasting noemt. Bij verschillende voedingen die ik geef zie ik wisselende ontlasting. Maar ze zijn allen niet slecht te noemen. Wel zie ik verschil. bijv in kleur of hoeveelheid. Dat zegt bijv wel iets over hoe geschikt de voeding kan zijn voor die hond.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:54

Hoi Ts, mijn ouders hadden toen ik nog thuis woonde een hond met Addison. Die ging uiteindelijk ook poep eten.
Volgens de DA was het niet zozeer een tekort maar een vreemde reactie op addison. Je geeft ook zout bij toch? Je kan proberen om daar wat in te wisselen qua hoeveelheid dat werkte bij ons nog even. Te veel zout geeft een rare smaak waardoor ze poep zouden willen eten werd ons toen verteld.

Lastig hoor! Helaas heeft onze hond na de poep eet fase niet lang meer geleefd omdat ze incontinent werd, toen waa het voor ons genoeg geweest.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:56

kiwiwitje schreef:
Walkure schreef:

Een tekort zou wel degelijk kunnen. De hond heeft een medisch probleem. Maar de voeding kan niet geschikt zijn, of ze eet niet wat de richtlijn aangeeft. Er staat dat de hond onbeperkt voer heeft staan. Dit wil niet zeggen dat ze voldoende eet. Als ze sterk onder de richtlijn zou eten dan kan een tekort wel tegelijk een probleem zijn.
Zeker in combinatie met de medische achtergrond.

T is ook maar net wat je slechte ontlasting noemt. Bij verschillende voedingen die ik geef zie ik wisselende ontlasting. Maar ze zijn allen niet slecht te noemen. Wel zie ik verschil. bijv in kleur of hoeveelheid. Dat zegt bijv wel iets over hoe geschikt de voeding kan zijn voor die hond.

Ik noem slecht inderdaad afwijkend qua structuur, hoeveelheid en kleur. Dit is per individu verschillend en geen richtlijn in te hanteren maar qua structuur mag een ontlasting niet te zacht of te hard zijn.

Ik heb mijn eerste tekst dan misschien verkeerd geformuleerd, een te kort vanuit de voeding an sich kan niet. Een te kort vanuit slecht eetgedrag, lage dagportie of een medisch probleem natuurlijk wel :j

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:09

Is meestal een vorm van zelfbeloning.
Ze vinden het lekker en eten daarom poep.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:12

Tuurlijk kan tekort uit voeding gewoon. Niet alles is echt zo perfect als je schetst. Ik heb voor mijn honden voedingsadvies gevraagd bij een specialist (ja met een universiteitsstudie hiervoor) En er is mij echt een hoop voeding afgeraden omdat die echt te laag zaten in de vitamines en mineralen.

Maar zoals jij t nu weer zegt van slechte ontlasting is dus nog steeds niet duidelijk. Want zolang je geen andere voeding probeert weet je niet of t veranderd. Op wat voor opzicht dan ook. Dus kun je nog niks met hoe de hond het er op doet. Omdat t zomaar kan veranderen als je iets anders gaat proberen. Net als dat je zomaar verschil in vacht kan zien. Ondanks dat ie t slecht eet. Op iets wat ie beter eet zou hij het zomaar slechter kunnen doen. :)

Maar net als afwijkend van structuur zegt niet veel. Zoals ik zei; ik voer verschillende dingen en ik zie verschil in wat ik voer in de ontlasting. Zowel qua hoeveelheid, qua kleur als de structuur. Ondanks dat de structuur geen van allen afwijkend zou zijn. Anders, maar niet afwijkend.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:22

Ik heb een hondje gehad met een spijsverteringsprobleem. Die poepte heerlijke poep. Vogels waren er gek op en zaten gewoon op haar te wachten. De andere hond ook. Die at al haar poep op als hij de kans kreeg.
Zij verteerde slecht vetten en zal dat waarschijnlijk uitgepoept hebben.

De andere hond had geen gebrek maar de poep was gewoon een heerlijke snoepje. Een half verteerde maaltijd die hij wel wilde hebben.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:29

kiwiwitje schreef:
Tuurlijk kan tekort uit voeding gewoon. Niet alles is echt zo perfect als je schetst. Ik heb voor mijn honden voedingsadvies gevraagd bij een specialist (ja met een universiteitsstudie hiervoor) En er is mij echt een hoop voeding afgeraden omdat die echt te laag zaten in de vitamines en mineralen.

Maar zoals jij t nu weer zegt van slechte ontlasting is dus nog steeds niet duidelijk. Want zolang je geen andere voeding probeert weet je niet of t veranderd. Op wat voor opzicht dan ook. Dus kun je nog niks met hoe de hond het er op doet. Omdat t zomaar kan veranderen als je iets anders gaat proberen. Net als dat je zomaar verschil in vacht kan zien. Ondanks dat ie t slecht eet. Op iets wat ie beter eet zou hij het zomaar slechter kunnen doen. :)

Maar net als afwijkend van structuur zegt niet veel. Zoals ik zei; ik voer verschillende dingen en ik zie verschil in wat ik voer in de ontlasting. Zowel qua hoeveelheid, qua kleur als de structuur. Ondanks dat de structuur geen van allen afwijkend zou zijn. Anders, maar niet afwijkend.

Een complete voeding (zowel vlees als brok) die voldoet aan de eisen van NVG en FEDIAF heeft alles wat een hond of kat nodig heeft, kijk hiervoor maar naar de nutritional requirements van FEDIAF.

Betreft de ontlasting: een verschil in kleur en structuur hoeft toch niet slecht te zijn of perse beter? Natuurlijk heeft een andere voeding invloed op de ontlasting, bijvoorbeeld door een hoger vezelgehalte of een andere eiwitbron. Maar dat hoeft toch niet slecht(er) te zijn? Zolang de ontlasting verder niet afwijkend is dus, de hond de voeding graag eet en een mooie vacht heeft. Maar dit gesprek gaat verder dan waar het topic over gaat dus laten we het OT houden.. :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:33

TS, Als ik je een beetje goed begrepen heb, ook uit je vorige topics, loopt Fenna de hele dag los op jullie eigen terrein?

Heb je de mogelijkheid om zeg 3x per dag 10 minuten Fenna buiten jullie terrein echt uit te laten?

Zodat je erbij bent als ze poept en het ook gelijk op kan ruimen?

Dan voorkom je dat ze later op de dag haar eigen poep op gaat eten en je kan goed in de gaten houden hoe haar ontlasting eruit ziet.

In de eerste dagen is het misschien wat lastig om te ontdekken wat Fenna haar ritme is wat betreft hoe vaak en op welke tijdstippen ze moet.

Maar je gaat waarschijnlijk al snel een ritme vinden. (Bijvoorbeeld in de ochtend éérst "buiten" poepen en pas daarna los op het erf.)

Waarschijnlijk moet ze dan in de middag nog een keer.

Als ze niet meer op eigen terrein poept, kan ze het ook niet meer opeten.

Ik zelf vermoed dat ze haar ontlasting weer opeet, omdat ze door de Addison misschien de voeding niet helemaal goed verteerd en de ontlasting daardoor lekker smaakt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:51

Walkure schreef:
Een complete voeding (zowel vlees als brok) die voldoet aan de eisen van NVG en FEDIAF heeft alles wat een hond of kat nodig heeft, kijk hiervoor maar naar de nutritional requirements van FEDIAF.

Betreft de ontlasting: een verschil in kleur en structuur hoeft toch niet slecht te zijn of perse beter? Natuurlijk heeft een andere voeding invloed op de ontlasting, bijvoorbeeld door een hoger vezelgehalte of een andere eiwitbron. Maar dat hoeft toch niet slecht(er) te zijn? Zolang de ontlasting verder niet afwijkend is dus, de hond de voeding graag eet en een mooie vacht heeft. Maar dit gesprek gaat verder dan waar het topic over gaat dus laten we het OT houden.. :)

Verschil hoeft ook niet slechter of beter te zijn, maar dit kan wel natuurlijk. En daar zit nu juist het punt. Net als dat voor de een hoeveelheid niet slechter of beter is, maar het kan wel. Daarom is het juist zo lastig om te zeggen of ze het er goed op doen. Alleen bij echt slechte ontlasting, dus dun of zachter, is er echt iets van te zeggen dat t niet goed is, en dan nog spelen andere factoren ook een rol.

En ja dit gaat uiteraard gewoon over het topic. Want dat is de vraag/opmerking die je zelf maakte.
Citaat:
Je hoeft niet te starten met een andere voeding, tenzij je hond op de huidige voeding niet goed gaat (slecht eten, slechte ontlasting).

Ik vind ''slechte'' ontlasting hierin niet de juiste bron om op af te gaan of dit een geschikte voeding is voor de hond alleen omdat ie niet slecht zou zijn bijv.

Maarja wij verschillen duidelijk van mening. Want zoals je het nu zegt is mijn voedingsspecialist dus of tegen mij aan t liegen geweest of er zijn merken die niet aan die richtlijn voldoen.