Mag een hond dagelijks botten/ kauwstaven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Mag een hond dagelijks botten/ kauwstaven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 21:54

Hoi,

We hebben nog niet superlang een hond, hij is nu bijna een jaar (Spaanse Waterhond). Hij heeft altijd een kauwstaaf tot z'n beschikking, deze hebben we nu als probeersel:

https://www.welkoop.nl/winkel/dier/huis ... ks_1192834

Mag hij dit elke dag hebben? Het is niet dat hij er non stop op kauwt maar in 2 a 3 dagen heeft hij zo'n staaf wel op. Kan dat kwaad? Hij is er nl echt dol op. Hij heeft gewoon goede ontlasting.

Heb al heel veel verschillende botten geprobeerd maar meeste is binnen een kwartier op :Y) had ergens gelezen dat een hertengewei lang mee gaat maar hier kijkt hij niet echt naar om.

snorkel1986

Re: Mag een hond dagelijks botten/ kauwstaven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:59

Zo lang :? 2 uurtjes en dan is hij op...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:00

Wij hadden in Nederland voor onze hond een soort kunststof bot, weet even het merk niet meer. Was wit met ribbeltjes ed. Hij was er gek op, en heeft er jaren mee gedaan voordat ie zo ver afgekloven was dat we em weg hebben gegooid. Heb ze hier nog niet gezien, dus de volgende keer dat ik in NL ben gaan er een paar mee terug!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:01

Mijn hond is daar ook gek op! Eentje per drie dagen moet kunnen denk ik. Ik koop meestal grotere, die gaan anderhalve week mee ongeveer.. maar ik vul niet altijd direct weer aan. Heb ook periodes dat ze even met restjes moet doen die hier en daar verstopt en verdwaald zijn.. het enige wat ik wel een naar idee vind bij die witte supermarkt kauw dingen,( die koop ik ook wel eens) is dat het waarschijnlijk gebleekt is. En dat je niet weet of dat te chemisch is..

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:02

snorkel1986 schreef:
Zo lang :? 2 uurtjes en dan is hij op...

Oh haha! Onze hond kauwt er ook niet non stop, maar heeft er wel altijd eentje liggen zeg maar.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:06

kleinvosje schreef:
Wij hadden in Nederland voor onze hond een soort kunststof bot, weet even het merk niet meer. Was wit met ribbeltjes ed. Hij was er gek op, en heeft er jaren mee gedaan voordat ie zo ver afgekloven was dat we em weg hebben gegooid. Heb ze hier nog niet gezien, dus de volgende keer dat ik in NL ben gaan er een paar mee terug!

Ja we hebben ook een kunststof 'botje' die niet kapot gaat (tot nu toe): https://www.welkoop.nl/winkel/dier/huis ... um_1214547

Maar die is toch ook minder boeiend dan een kauwstaaf haha

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:08

Hier niet, hij vindt ze geweldig. Nu hebben we een tweede hond, en ze vochten om het stompje wat er nog was. Die is nu weg, en heb nog geen goed alternatief gevonden. En aangezien mijn geplande trip naar NL volgende maand is gecanceld, moeten ze nog maar even geduld hebben!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:12

kleinvosje schreef:
Hier niet, hij vindt ze geweldig. Nu hebben we een tweede hond, en ze vochten om het stompje wat er nog was. Die is nu weg, en heb nog geen goed alternatief gevonden. En aangezien mijn geplande trip naar NL volgende maand is gecanceld, moeten ze nog maar even geduld hebben!

Ah ok! Wilde zeggen, misschien is die in mijn linkje een alternatief maar zie dat je niet in NL woont inderdaad :-)

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:14

2 a 3 dagen :wow: hier is zo'n staaf binnen 10 minuten op haha.
Onze honden krijgen elke dag iets om te kauwen. Meestal iets van runderoren of kophuidplaten, soms krijgen ze wat kleiners, bijvoorbeeld pensstaafjes ofzo. En we hebben altijd wel hoefjes, gewei of buffelhoorn liggen. Kunststof kauwbotten ben ik niet zo'n fan van.
Ik van mening dat het juist erg belangrijk is voor honden om lekker te kauwen!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:15

Hier liggen altijd kauwsnacks als we er bij zijn. Meestal kauwhoefjes. Maar runderoren en kophuid vinden ze ook heerlijk.
Net als snacks met vacht.
Allemaal snacks die puur gedroogd zijn :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:16

kleinvosje schreef:

Nylabone?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:17

Oh ja varkensoren en hoefjes, vind die van mij ook geweldig! En die Gore stink dingen inderdaad, de pensstaafjes :r :')
Hoe viezer het stinkt, hoe beter hè bij honden haha

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:26

Hier met 3 honden gaan er kilo's door in een maand. Nu 50 runderoren met knoest aan besteld, long, pensstaafjes, van die witte runderhuiddingen... Het is enorm goed tegen tandplak en ook tegen slopen ;-)/ bezigheidstherapie. Ik heb ook 2 heel knettergekke bewegers en oudere dalmatierdame, krijgen 3 kleine porties eten en dan ook 3 x iets 'erna'.. mooie tandjes ;-) er zwerft her en der nog wat onderdelen van koeien / schapen etc rond, dat pakken ze dan weer eens of ik vind het buiten ;-). Ze 'begraven' het ook onder een takkenbergje .. en graven het dan weer eens op als het vies nat slabberig hahaha

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:31

Ik geef ook liever gedroogde snacks.. maar koop ze wel bij een winkel die ze zelf droogt. Vind ze van de dierenwinkel vaak een beetje chemisch ruiken.
Runderoren, runderkophuid, konijnenoren voor de kleintjes.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:34

Onze ridgeback krijgt ook elke dag iets hoor. Wel meestal iets natuurlijks zoals runderkophuid. En soms die pens gevulde botten van beeztees. Dat zijn wel echt de grote favourieten hoor.

We doen dit zelfs op advies van de dierenarts omdat hij anders snel aanslag op zijn gebit krijgt.
(We poetsen zijn tanden ook hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:41

Mijn hond krijgt allerlei verschillende snacks; runderoren, konijnenoren, kauwstaven, runderkophuid, struisvogelmaag, etc. Ik wissel een beetje af, ze heeft sowieso altijd de runderoren en buffelhuidstaven en normaal zoek ik allemaal verschillende dingen uit op de markt, maar nu ivm corona alles online besteld. Hier ook alleen natuurlijk gedroogd, niet van die chemische 'fabriekssnacks'. Ze krijgt hier zo'n 3 keer per week een grote snack en tussendoor soms wat kleinere snacks als konijnenoren, wel altijd onder toezicht. Hoe harder het stinkt, hoe beter :r

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:48

Als hij het er goed op doet lekker zo laten. Meeste honden die ik ken doen er inderdaad 10 tot 30 minuten over.
Ik heb een hond die helaas niet kluift. Zo eentje heeft hier een jaar als speeltje gelegen, af en toe kwam ze hem brengen en op schoot leggen wat ze ook met andere speeltjes doet. Alles waar ze moeite voor moet doen blieft ze niet. :')

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 07:33

Als je hond het prima doet op zo'n kauwstaaf, geen probleem toch

Ik ben voorstander van dagelijks wat te knagen, fijn voor de hond en goed voor het gebit.

Mijne doet maar vijf minuten met zo'n staaf en is ook een erge schrokker, dus slikt het laatste stuk ook zo door wat ik weer eng vind, dus hij krijgt ze niet.

Ik geef ook altijd gedroogde snacks, diverse soorten.

Ik heb wel altijd de runderstrotten op voorraad, die krijgt ie dagelijks, doet ie wel ff een minuut of tien mee en stikt ie niet in als ie weer lomp doet, en altijd complimenten over z'n mooie gebit.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 07:55

Die van mij krijgt deze: https://www.farmfood.nl/product/farm-fo ... impressed/

Die zijn naar mijn weten, correct me if I'm wrong, een stuk gezonder en veiliger geproduceerd dan die wat jij hebt. Je moet alleen wel het laatste beetje altijd afpakken want als ze daar gulzig mee zijn dan is dat niet prettig. Ook geef ik deze kauwstaven nooit zonder toezicht.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:12

Zolang hij verder goede ontlasting heeft, goed op gewicht is (minder desnoods wat in de dagportie brokken) en geen jeuk of andere klachten heeft (bijv winderigheid, spugen) is het geen probleem!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:59

Toby (10kg) krijgt die jij hebt ook wel eens @TS, hij doet daar als hij hier alleen is rustig een week mee. Heb ik de hond van mijn moeder ook, dan krijgen ze er beide een en lijkt het wel een wedstrijdje, dan krijgen ze er 2 per week zo'n beetje.
Toby krijgt ook bullepezen, doet hij écht een moord voor! 20cm bullepees (de dikke, niet kalfspezen) is hier met een uurtje ook weg, en Toby is echt maar een ukkie.
Runderkophuid, schapenoren, konijnenoren en zalmhuid gaan er hier ook goed in.
Ik probeer er wel rekening mee te houden dat het gecompenseerd wordt met de voeding, zodat hij niet te dik wordt. Maar dat knagen op harder materiaal is natuurlijk gewoon goed voor de tanden.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 10:20

SophieO schreef:
Ik geef ook liever gedroogde snacks.. maar koop ze wel bij een winkel die ze zelf droogt. Vind ze van de dierenwinkel vaak een beetje chemisch ruiken.
Runderoren, runderkophuid, konijnenoren voor de kleintjes.

Ja daar zit mijn twijfel dus ook een beetje, dat het wat chemisch/ bewerkt is ofzo. Ik zou liever natuurlijke snacks geven maar die zijn dus in no time op. En hij vindt het dus wel fijn om lekker te kauwen, nooit uren achter elkaar maar wel de hele dag af en toe even. Had een keer op de markt bij een kraam met natuurlijke hondensnacks vanalles gekocht maar dan is het echt in 10 minuten op :7

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 10:23

Tinkermuts schreef:
Als je hond het prima doet op zo'n kauwstaaf, geen probleem toch

Ik ben voorstander van dagelijks wat te knagen, fijn voor de hond en goed voor het gebit.

Mijne doet maar vijf minuten met zo'n staaf en is ook een erge schrokker, dus slikt het laatste stuk ook zo door wat ik weer eng vind, dus hij krijgt ze niet.

Ik geef ook altijd gedroogde snacks, diverse soorten.

Ik heb wel altijd de runderstrotten op voorraad, die krijgt ie dagelijks, doet ie wel ff een minuut of tien mee en stikt ie niet in als ie weer lomp doet, en altijd complimenten over z'n mooie gebit.

Hadden vorige week check bij de DA omdat hij een jaar is, en hier ook prachtig gebit. Perfect op gewicht, en in hele goede conditie *\o/*

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 10:25

Amandavd schreef:
Die van mij krijgt deze: https://www.farmfood.nl/product/farm-fo ... impressed/

Die zijn naar mijn weten, correct me if I'm wrong, een stuk gezonder en veiliger geproduceerd dan die wat jij hebt. Je moet alleen wel het laatste beetje altijd afpakken want als ze daar gulzig mee zijn dan is dat niet prettig. Ook geef ik deze kauwstaven nooit zonder toezicht.

Deze ook geprobeerd, maar ook in no time op. Dan zou ik er meerdere per dag moeten geven ofzo.
Vond deze nog in de kast dus daar is hij nu even mee bezig:

https://www.medpets.nl/beeztees-runderr ... gKk4PD_BwE

Hij vindt ‘m in ieder geval lekker :-)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mloes op 24-03-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:29

Ik zou dan gaan kijken naar kophuid staven of kophuid platen XL.
Kamelen kophuid is ook hard.
Maar t verschil met natuurlijke snacks en de staven die jij noemt is denk ik dat de staven normaal zijn. Die krijgt ie en die liggen er altijd. Dat hebben wij hier met hoefjes.
Geef ik dan eens wat anders uit ons assortiment, dan stoppen ze daar ook niet mee voordat t op is. Want dat krijgen ze niet zo vaak. T is veel boeiender. :)