Kat met kapotte achterpoot

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Kat met kapotte achterpoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 19:37

Vanochtend kwam mijn kat binnen hinken. Hij kon niet meer op zijn achterpoot staan. Gelijk hem op te tafel gezet en kijken wat er mis was. Hij trilde van de pijn en mijn eerste gedachte was dat hij was aangereden. Ik kreeg bloed op mijn vingers en toen ik de binnenkant goed bekeek kon ik recht zijn kapotte gewricht in kijken. Gelijk pijnstilling erin en de dierenarts gebeld.

De dierenarts schrok van de schade, al zijn spieren pezen en gewricht waren doormidden en over de lengte van de wond is zijn bot te ziet. Mika is altijd al een ongelooflijke goedzak en ook vandaag weer. Hij trilde van de pijn, maar liet alles toe zonder ook maar een piep. Mika ik gelijk onder narcose gegaan en de operatiekamer in om alles weer aan elkaar te hechten. Zijn gewricht is gehecht, spieren en pezen onderhuid en bovenhuid.

Thuis in een bench maar doordat hij door de narcose behoorlijk aan het trippen was wou hij liever in de krabton liggen. Lekker donker en veilig. Hij moet wel rustig blijven en dat is nogal een dingetje.

De dierenarts denkt alleen dat hij door iets gegrepen is en niet aangereden. Ik heb overal gekeken maar heb geen druppel bloed gevonden of op een plek waar iets gebeurd kan zijn. Kom er waarschijnlijk niet achter wat er is gebeurd. Nu hoop ik dat Mika goed opknapt. De dierenarts was niet heel positief gezien de ernst van de wond en het kapotte gewricht. Als het gaat ontsteken of niet heelt kan hij zijn poot verliezen. Hij krijgt momenteel zware antibiotica en pijnstilling en ligt er rustig bij, reageert zoals normaal en heeft al weer een snoepje gegeten ( mika is 3 kg maar een ware vuilnisbak en eet alles en altijd ). Andere dieren in de buurt krijgen een waarschuwende grom, ik kan alles met hem doen zoals altijd.

Zijn er baasjes die ook zulke wonden hebben gehad bij hun dieren en die kunnen vertellen hoe het bij hun is gegaan. Natuurlijk is het bij elk dier anders, maar toch vind ik het fijn om verschillende ervaringen te horen. Ik heb de tip gekregen om te gaan laseren en dat wil ik zeker gaan bekijken omdat ik daar al mooie resultaten van heb gezien.

Mika ligt nu lekker in de krabton met in rood ingepakte pootje
Afbeelding

Dit is de wond. De foto heb ik gemaakt toen Mika onder narcose was.
Even in spoiler
Spoiler:
Afbeelding

zonnebloem18

Re: Kat met kapotte achterpoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:41

Ai wat een rottige plek, hopelijk herstelt hij snel.

Ik zou denken dat hij misschien achter een spijker of schroef is blijven hangen. Al kom je er waarschijnlijk nooit achter.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 19:49

Ja het zou kunnen dat het een scherp iets geweest is, wel is het over het hele stuk diep, maar zijn gewricht was door. Het was ook flink schrikken toen ik het zag. Had wel bloed op mijn hand maar dacht een sneetje ofzo, niet dit.

Nu ligt hij opgekruld in diepe slaap, Gelukkig.
Afbeelding

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:52

Beterschap voor hem, hopelijk knapt hij snel op! Schrikken zeg, zo’n wond!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:53

Wat een nare wond en wat een rot plek.
Beterschap voor de patiënt en ik hoop dat hij zijn pootje kan behouden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:55

Arm katje. Beterschap ermee!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 19:56

Bedankt voor alle lieve woordjes, heel fijn.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:01

Ah arm ding hopelijk komt er geen infectie .
Past de krabton niet in de bench ? Of dekens over de bench ?
Je bent bij een kat anders snel te laat als hij kan gaan lopen

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:04

Ik heb gelukkig geen ervaring met dit soort wonden, maar wilde jullie wel veel sterkte wensen. Houd je ons op de hoogte van het verloop?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:07

Lijkt haast zo’n soortgelijke wond toen als onze kat.
Alleen was daar niet kapot.
Wij wisten ook niet waardoor het gekomen was, wij vonden hem onder de stoel thuis (wij hebben een kattenluik)
Hij had bij zijn andere poot een gebroken poot en deels verbrijzeld.
Die hebben we moeten laten amputeren.

Wel was hij erg bang voor geluiden van verkeer en het geluid van het opendoen van een cola fles.

Heel veel sterkte voor jou kat en jullie :(:)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:09

Ooh wat erg. Hopelijk kan hij alsnog zijn pootje houden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:13

Ach die arme lieverd. Die wond is echt heel diep! Ik hoop dat het pootje weer heelt, maar "gelukkig" kunnen ze ook met 3 poten prima leven (moet er niet aan denken dat zo'n wond op een andere plek zit)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:15

Oei! Gelukkig geen ervaring hiermee, maar heel veel sterkte en beterschap voor het katje!

Katten kunnen wel heel goed om met 3 pootjes, het is echt verbazend hoe vlot ze daar mee lopen en zelfs nog mee klimmen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:16

Heb dit driemaal bij de hand gehad. De eerste keer was een jonge kater die waarschijnlijk in een klem had gezeten. Bot was deels versplinterd. Na de amputatie van twee tenen en een heel lange herstelperiode (hij vond het maar niks en wilde geen rust houden, sloopte telkens zijn verband eraf) is hij op zich goed hersteld. Kon zijn nagels niet meer intrekken en liep af en toe een beetje mank, maar kon gewoon lopen en springen.

Tweede kat is vermoedelijk aangereden en we waren eerst aan het overleggen hoe we die poot konden behouden, maar helaas is hij twee dagen later overleden. Hij ging alleen maar achteruit. Was heel akelig.

Derde kat had een dubbele breuk in zijn achterpoot. Die is operatief gezet met in- en uitwendige pennen. Na drie maanden mochten de uitwendige pennen eruit. Eerst liep hij nog wat mank, maar nu is er niets meer van te zien.

Bij alle drie ging het om een achterpoot. De eerste kater was een heel actief druk dier, hij heeft met die niet helemaal goede poot toch nog 18 jaar geleefd (hij is 20 geworden). De tweede is dus helaas heel jong overleden. De derde is nu 8; het is zo'n 2-3 jaar geleden gebeurd en hij loopt vlekkeloos.

Mijn ouders hadden ook een kat die met klem en al naar huis heeft weten te komen. Die achterpoot is geamputeerd. Jammer, maar hij heeft nog een aantal jaren probleemloos geleefd.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:20

Ik heb een dekentje over de bench gelegd maar dat was toch te vreemd tijdens het wakker worden. Hij ligt nu al de hele middag in de ton ( die is 3 etages hoog en past helaas niet in de bench ). Straks gaat hij wel weer in de bench zodat als we er niet zijn, hij niet rond gaat lopen, dat gaat hij idd zeker weten doen.

Ik denk dat hij nu niet zoveel problemen meer maakt van de bench, maar voorkeur heeft zijn vaste plek in de ton. Hij ligt altijd onder, andere kat erboven en de poes bovenop :P Zolang hij rustig daar blijft is dat wel goed maar snachts moet hij toch in de bench. Ook omdat er nog andere katten zijn ( jongste is speels en ruw) en 2 honden en als hij omver gelopen wordt en de boel scheurt weer dan zijn we veel verder van huis.

Mika reageert nergens angstig op nu hij helemaal wakker is. Niets is anders dan normaal nu.
Voor de rest is hij helemaal in orde. Alleen dat kapotte gewricht is dus een dingetje, als het alleen een wond was dan was het minder gevaarlijk.

Ik ga het goed controleren en zijn medicatie geven en heel hard hopen dat het zonder veel gedoe opknapt. Als het pootje eraf moet dat zij dat zo en dan gebeurt dat en dan geloof ik dat hij zich prima gaat redden, hij is super slim, keihard en sterk. Moet er idd niet aan denken dat dit op een plek zit waar we bij infectie geen opties meer hebben.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:25

Hevonen jeetje wat een pech met de dieren. Ook wel heel heftige dingen. Het geluk is dat zijn botten wel heel zijn, zijn gewricht is weer in elkaar gehecht en verder alles ook. Gelukkig is Mika een brave sul die nergens aan zit. Hij zeurt alleen dat hij naar buiten wil. Verder kan ik bij hem alles zonder problemen doen en werkt hij altijd mee. Een heel geluk dat hij zo lief is. Nagels heeft hij altijd al uit, weet niet waarom. Als hij over het parket loopt hoor je zijn nageltjes tikken :P Hij is wel een echt buitenloper, maar niet druk aan het rennen of springen/klimmen. Hij is nu 11 maar is super fit en ik laat hem zeker nog helpen zover we kunnen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:25

die pinnen die ze op een hek doen om te voorkomen dat er duiven op gaan zitten kunnen dat ook veroorzaken of scherp prikkeldraad (van dat navo-draad met scheermesjes ipv pikkels)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:32

Oei dat ziet er niet best uit.
onze vorige kat had ongeveer dezelfde verwondingen aan zijn achterpootje. Pezen en spieren waren helemaal door. Helaas konden ze zijn pootje niet redden. Na de amputatie was hij overigens binnen enkele dagen weer helemaal "goed".
Hij liep vanaf dat moment een tikkie langzamer, maar hij heeft nooit last gehad van zijn driepoot staat.
Waar het door gekomen is zullen we nooit weten.

Ik hoop dat Mika's pootje zich snel herstelt.
Beterschap :(:)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:46

hij zou zich gespiest kunnen hebben op/aan iets. Ik heb wel rondgekeken maar niets kunnen vinden wat opviel. Nou kan hij in een halfuurtje ook best verder geweest kunnen zijn al is hij vaak wel dicht in de buurt. Prikkeldraad of hekken met pennen zijn er in de omgeving niet. Maar hij zou heel goed verder weg kunnen zijn geweest en ik heb vast niet elk scherp dingetje gezien.

Laurora, wat jammer dat ze zijn pootje niet konden redden. Ik hou dat ook wel in mijn achterhoofd. Wel fijn dat jou kat zich met 3 pootjes weer prima kan redden. Dat geloof ik bij Mika ook wel.

Aankomende week gaan we laseren voor een extra zetje in de goede richting hopelijk. Verder kunnen we naast de medicatie niets dan afwachten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:48

Melvern schreef:
Hevonen jeetje wat een pech met de dieren. Ook wel heel heftige dingen. Het geluk is dat zijn botten wel heel zijn, zijn gewricht is weer in elkaar gehecht en verder alles ook. Gelukkig is Mika een brave sul die nergens aan zit. Hij zeurt alleen dat hij naar buiten wil. Verder kan ik bij hem alles zonder problemen doen en werkt hij altijd mee. Een heel geluk dat hij zo lief is. Nagels heeft hij altijd al uit, weet niet waarom. Als hij over het parket loopt hoor je zijn nageltjes tikken :P Hij is wel een echt buitenloper, maar niet druk aan het rennen of springen/klimmen. Hij is nu 11 maar is super fit en ik laat hem zeker nog helpen zover we kunnen.

Ik ga ervan uit dat het dan helemaal goed komt. Let wel erg goed op infecties, zodra het dik of warm aanvoelt, meteen naar de dierenarts.

Katten zijn avontuurlijk en op het platteland heb je helaas veel vallen en klemmen en auto's die 80 rijden waar ze 30 mogen, en dan heb ik het nog niet eens over agressieve honden.
Heb nog altijd last van dat jonge dier die overleden is (na vermoedelijk een aanrijding). Zodra een van mijn (nu vier) katten te lang buiten blijft word ik erg ongerust, ook al weet ik dat er waarschijnlijk niets aan de hand is.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:57

Da herken ik helemaal die onrust om je dieren. Ik ben 2 jaar geleden een kat verloren aan blaasgruis en verstopping en mijn nieuwe jonge kat heeft het ook en is ook al een keer geholpen, als ik de symptomen zie ben ik zo bang om ook hem te verliezen want dat was een ware hel. 2 keer operatie op 1 dag en een vreselijke week en sterven aan nierfalen en vocht vasthouden.

Ook ben ik eind vorig jaar 2 pony's verloren in een paar weken en ik ben nu bang om naar de paarden te gaan omdat het zo ineens mis kan zijn.

De andere katten mochten ook niet meer naar buiten ( waarschijnlijk wel langer niet en als het me lukt helemaal niet meer :P Als de jongste niet snel terug is maak ik me meteen zorgen. Mika struint vaker rond en ik maak me nooit zorgen om hem omdat het al zo lang goed gaat en hij dichtbij blijft.

Ik woon wel op de veluwe maar in een dorpje waar vallen niet zo voorkomen, de honden en vooral auto's ook. Ik zie ze alleen altijd om het huis en nooit bij de auto's, maar dat hoeft natuurlijk ook maar 1 keer.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:59

Oei nare wond... beterschap voor jd lieve katje

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:02

Ach wat een schatje, ik hoop dat het heel gauw beter wordt! :(:)

Vreselijk zulke dingen vooral omdat je niet weet wat er is.
De kat van onze buurvrouw zat te rillen in onze tuin 2 jaar terug. Had haar bek open en een gat in haar rug. Overal lag bloed in onze tuin. Kon geen andere kat geweest zijn en aanrijding leek ook niet de oorzaak. Geen idee wat er gebeurd is. Maar vond het wat een eng idee. Misschien door een hond gepakt ofzo...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:07

Als hij in het onderste gat van de krabton ligt kun je de bench er dan niet tegen aan zetten en het dicht maken?

Vergt wat creabea maar dan is hij wel opgesloten.

Ik hoop dat hij snel hersteld.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 21:13

Lief alle reacties <3

Ik vind dat ook heel vervelend dat ik niet weet waar het door komt en of ik het in vervolg kan voorkomen ( tuurlijk door binnenhouden) maar ook of het iets scherps is geweest bij ons thuis ofzo.
Wil ween wat dit heeft kunnen veroorzaken, dat vind ik ook eng.

Vreselijk om een dier zo te vinden met vreselijk pijn en je kunt zelf zo weinig doen. Gelukkig heb ik het nodige in huis omdat ik zelf ook als paraveterinair heb gewerkt en goed contact heb met de dierenarts, maar echt zijn verwonding aanraken maakte alles alleen slechter, heb steriel gaas onder zijn poot gelegd en pijnstilling gegeven. Verder kon ik niets doen.

Zo stom ook. Als ik in de praktijk werk dan kan ik alles aan, tot het mijn eigen dier betreft, dan vind ik het doodeng. Voor mijn gevoel is hij nu veel te rustig, maar als dit over een patient zou gaan zou ik dit heel prima vinden, lekker rustig en veel slapen. Over mijn eigen dieren ben ik paranoia nu

Waauw Cowgirl wat een geweldig idee. Dat lukt wel. Ga gelijk aan de slag dan past zijn kattenbakje ook beter in de bench en heeft hij meer ruimte. Dankjewel voor het meedenken.

Edit; de jonge kat klom in het onderste holletje van de krabton en ik wou hem meteen weghalen, tot ik het witte snoetje ineens op de 2de etage zag. Hij is sneller dan ik dacht en ik verwachtte
Afbeelding