Opgroeien met hond of kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Opgroeien met hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 10:03

Wij overwegen de aanschaf van een kat of hond. Hebben een dochter van 1 en wellicht in de toekomst nog meer kinderen. Wat is in jullie ervaring het meest geschikte dier in een huishouden met kleine kinderen? En welk dier is het leukst voor een kind om mee op te groeien? Ik snap dat het per individueel dier verschilt, maar het lijkt me leuk ervaringsverhalen te lezen. :) Uiteraard zal ik rekening houden met de behoeften van het dier etc., zijn/haar welzijn staat bovenaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:04

phoe, ik ben opgegroeid met beide eigenlijk. zijn beide heel erg leuk <3
al ben ik wel allergisch voor katten dus dat was altijd minder fijn. volgens mij is de kans op allergie bij katten wat groter dan honden dus in die zin zou ik zeggen een hond.

Kinke

Re: Opgroeien met hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:07

ligt natuurlijk ook aan de thuis situatie. Ben je veel van huis dan zou ik geen hond kiezen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:09

Ik ben opgegroeid met beide,
En ik ben echt een kattenmens maar ik moet toegeven dat een hond vaak toleranter is. Onze hond liet vaak net wat meer toe als de kat.
Maar opgroeien met huisdieren is toch echt wel heel fijn <3

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:11

Sowieso een hond... kan je kind veel meer mee. Meer interactie, is mensgerichte. Kunnen ze ook dingen leren zoals kunstjes. Is goed voor hun geduld. En wandelen = buiten zijn. Iets wat veel kinderen ook niet meer veel doen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:15

Ik zou wachten tot ze iets ouder is.Ze zit nu net op een moeilijke leeftijd in haar grenzen gaan opzoeken.Zo doen ze een dier vaak onbewust pijn.
En dan zou ik een hond nemen. katten geven vaak iets eerder hun grenzen aan.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:17

Ik ben opgegroeid met katten en was echt heerlijk! Wakker worden met een kat bij mn voeten of een natte neus op mn gezicht. Samen met bolletjes wol spelen. Heaven on earth :D Maar ik ben ook echt wel een kattenmens geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:17

beatje schreef:
Ik zou wachten tot ze iets ouder is.Ze zit nu net op een moeilijke leeftijd in haar grenzen gaan opzoeken.Zo doen ze een dier vaak onbewust pijn.

kwestie van erbovenop zitten. heel belangrijk met kleine kinderen en dieren

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:20

Ik ben ook opgegroeid met katten, vind het eigenzinnige van een kat heerlijk. Ook dat ze lekker bij je op bed kwamen liggen vond ik super fijn :D honden vind ik ook leuk, maar hou zelf toch meer van het eigenzinnige karakter van een kat

Wat bij ons wel goed hielp was het dier een eigen plek te geven. Op stal had de hond 1 mand en als hij daar lag mochten we hem niet storen. Voor onze kat was die plek de krabpaal achter de stoel. Zo hebben de dieren altijd 1 plek waar ze ongestoord kunnen uitrusten
Laatst bijgewerkt door maliejane op 29-02-20 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:21

Ja precies. En met zulke kleine kinderen GEEN herplaatser nemen maar een pup die je vanaf het begin kan corrigeren en laten wennen aan je kinderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:21

Katten /paarden hadden we al en toen de oudste een half jaar was ook een hond. We wonen buitenaf dus ruimte geen probleem. Waren wel steeds asielhonden en dat zou ik niet zo snel weer doen.
En daarnaast in de loop van de tijd konijnen, cavia’s en ratten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:25

MarlindeRooz schreef:
Sowieso een hond... kan je kind veel meer mee. Meer interactie, is mensgerichte. Kunnen ze ook dingen leren zoals kunstjes. Is goed voor hun geduld. En wandelen = buiten zijn. Iets wat veel kinderen ook niet meer veel doen.

Ben ik niet met je eens.

Ik heb een kat gehad daar kon je uren en uren mee spelen.

Heb nu een dove kat die wil hele dagen bij en op je zitten, krabt nooit en bijt nooit de kinderen doen soms echt ruw met hem en hij laat alles toe.

Dan heb ik nog 1 kat die altijd mee gaat wandelen als ze bang wordt gaat ze onder in de kinderwagen.

Katten kunnen echt heel “honds” zijn echter hebben ze meer eigen mening en laten niet zomaar dwingen.
Ik vind dat als je een hond neemt daar wel echt iets mee moet doen en tijd in moet investeren terwijl een mat gewoon in gezin kan.....die hoef je niet uit te laten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:27

tita schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ben ik niet met je eens.

Ik heb een kat gehad daar kon je uren en uren mee spelen.

Heb nu een dove kat die wil hele dagen bij en op je zitten, krabt nooit en bijt nooit de kinderen doen soms echt ruw met hem en hij laat alles toe.

Dan heb ik nog 1 kat die altijd mee gaat wandelen als ze bang wordt gaat ze onder in de kinderwagen.

Katten kunnen echt heel “honds” zijn echter hebben ze meer eigen mening en laten niet zomaar dwingen.
Ik vind dat als je een hond neemt daar wel echt iets mee moet doen en tijd in moet investeren terwijl een mat gewoon in gezin kan.....die hoef je niet uit te laten

Maar katten halen echt veel sneller uit dan een hond. En niet elke kat is zoals een hond, maar wel alle honden zijn zo. :P
En je moet inderdaad geen hond nemen als je er niet veel tijd in kan steken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:28

Ja dat klopt katten kunnen gemeen zijn.
Maar de beet van hond is wel erger

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:31

Ik ben opgegroeid met katten :) Toen ik werd geboren, waren er vier katten in huis. Ik vond het altijd geweldig! Het waren vier totaal verschillende katten. Eentje was heel bang, die zag ik eigenlijk nooit. Eentje was echt een koningin en als iets haar niet beviel, wilde ze nog wel eens bijten. En de andere twee waren echte knuffelkonten, die vonden alles goed.

Katten halen misschien sneller uit, maar ik denk dat het voor een kind geen kwaad kan. Zo leert een kind dat een dier niet altijd alles leuk vindt en dat een dier ook grenzen heeft. En daarnaast is het natuurlijk gewoon super leuk om een kat in huis te hebben :D

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:36

Ik ben vanaf jongs af aan opgegroeid met katten. Toen ik een jaar of 10 was pas een hond gekregen. Kan me eigenlijk alleen niet meer herinneren hoe het voortijd zonder hond was.

Ik ben zelf meer een kattenmens. Kon ik vroeger me ook uren mee vermaken. Nu hadden wij ook katten die af en toe meer hond dan kat leken :')

Maar had beide dieren, zowel hond als kat, niet willen missen.

Toch denk ik dat je ook moet kijken hoeveel tijd jullie hebben. Een hond gaat veel meer tijd in zitten ivm uitlaten.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:37

tita schreef:

Nouuu ik loop al 3 dagen met een ontstoken vinger door een beet van een kat, en een lamme arm van de tetanusspuit :')

Ik ben opgegroeid met een rottweiler en dat was echt geweldig, daar kon je ook gewoon tegenaan gaan liggen en die nam gewoon met jou samen een dutje. Later een Duitse herder gehad maar dat was in de periode dat ik op de basisschool zat en andere prioriteiten kreeg dus dat was meer papa zijn goudklompje.

Na de verhuis een cavalier King Charles, helemaal mijn maatje, mama en papa werkten in onze zaak en ik was dan vaak alleen thuis en vond het super fijn om dan een vriendje te hebben.
Toen ik op mezelf ging een herplaatsen Cocker spaniël genomen en dat is de beste keuze ooit geweest. Vorig jaar gestorven en ik mag nu wel 26 zijn maar daar was ik helemaal kapot van.

Altijd honden gehad, veel van geleerd vooral in de zin van verantwoordlijkheid (hondje moet je mee wandelen, ook al het regent) en veel liefde van terug gekregen!
Na mijn Cocker geen nieuwe genomen want ik woon nu te klein en te weinig tijd maar mama en papa hebben nog steeds een hond en dat gaat denk ik altijd wel zo blijven

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:38

Ik ben opgegroeid met honden en katten. Met de honden nooit problemen gehad, de katten hebben vaak uitgehaald en raak := dat waren soms wel lelijke plekken, maar ik vond het allebei leuk.

De hond kon ik wel meer mee toen ik ouder werd. Uitlaten, parcours laten springen en noem maar op haha. Maar die vind was al wel volwassen toen ze bij ons kwam (was van mijn oom dus ze kenden haar vanaf pup) waardoor het wel makkelijker was. Ik was 3 en zij 4 en uiteindelijk op haar 14e ingeslapen. Ik vond de combinatie geweldig, knuffelen met de katten en spelen op een andere manier dan met de honden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:39

Ik zou ook voor een hond kiezen.
Maar ik zou ook wachten tot je kind ouder is, het begrijpt nu nog lang niet dat aan de oren trekken pijnlijk kan zijn voor het beest :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:43

tita schreef:

Dan ben je nog nooit goed gegrepen door een kat. Die bijten en krabben en ik kan je vertellen die gaan diep.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:46

Ik denk dat het belangrijk is wat jij/jullie als ouder willen. Een huisdier koop je niet (alleen) voor je kind, want de volwassenen heeft de zorg en verantwoordelijk erover. Eender waarvoor je kiest, als ouder moet je er voor 100% achter staan en er lol aan beleven dan volgt je kind (meestal) vanzelf.

Ik ben opgegroeid met honden en heb nog nooit zonder hond geleefd. Ik kan/wil niet zonder hond in huis. Ik haal er zoveel plezier en ontspanning uit. En ze houden me op de been. Vroeger als kind al, voor mijn gevoel waren onze honden er altijd voor me zonder oordeel en dat voelt goed.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:48

beatje schreef:

idd nog een paar jaar wachten en dan met een onderdanige pup beginnen als ze dus ook de jongste op de basisschool zitten...ik zou er een meerjaren plan van maken!.
Dan heb jij zelf ook meer tijd en kan je meer aandacht aan de opvoeding van de pupgeven en heeft het dier ook rust als de kinderen er niet zijn dat is ook belangrijk!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:52

Ik ben zelf opgegroeid met een hond en mijn kinderen (nu 2,5 en 5 jaar) groeien op met katten. Onze katten zijn de liefste die je maar kan voorstellen. Hebben nog nooit gebeten of gekrabt. Ja, je moet er wel echt boven op zitten maar het kan prima.

Mijn moeder heeft een hondje dus daar groeien ze ook mee op.

Nog een groot voordeel van opgroeien met honden of katten vind ik dat de kinderen niet bang zijn voor dieren. Ik leer ze wel netjes te vragen of ze mogen aaien of niet.

Konijnen, cavia's of andere knagers zou ik niet doen. Ik vind dat geen huisdieren voor kinderen. In mijn werk als dierenartsassistente heb ik genoeg ellende gezien.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:56

Ik denk dat beide heel leuk kunnen zijn om mee op te groeien, maar ik zou vooral focussen op wat in je/jullie eigen leven past. Als je niet zo veel thuis bent (denk zo mogelijk ook over zo veel jaar, misschien ben je nu thuis voor je kind maar ga je over een paar jaar fulltime werken?) of van jezelf weet dat wandelen niet jouw ding is, zou een kat geschikter zijn. En wat zou je zelf het liefste willen? Als de kinderen na x jaar toch niet zulke dierenliefhebbers blijken te zijn, komt het toch vooral op jezelf neer. Wat goed dat je er van tevoren zo bewust over nadenkt trouwens!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:58

Ik zou liefst opgegroeid zijn met 'n pony!

We hadden echter een teckel toen ik kind was, maar dat was zeg maar haat/liefde. Ik zou geen dieren binnenshuis meer willen.