operatie vetbult hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

operatie vetbult hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 12:03

Volgende week dinsdag wordt mijn hond geopereerd aan een vetbult onder zijn oksel. Nu zag ik al een ouder topic van 2015 van meer honden die een vetbult op die plek hadden, dus ik hoop dat jullie wat meer informatie kunnen geven. ;)

Hoe gaat het na de operatie met uitlaten? Kan de hond wel gewoon lopen met hechtingen op die plek? De hond snapt uiteraard niet dat hij rustig aan moet doen, dus ben zo bang dat de wond dan kapot gaat.

Marrit89

Re: operatie vetbult hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:26

Onze hond is oktober 2019 geopereerd aan een vetbult op de knie. Een rotplek, maar het herstel is heel voorspoedig gegaan! De eerste dagen was de hond nog wat suf, dus uitlaten hebben we in de tuin gedaan. Daarna kijken wat de hond zelf aan kan. In huis een rubberen band om de nek zodat ze de hechtingen er niet uit kon halen. Al met al was het na 2 weken wel weer klaar.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:03

Afbeelding

Ik kom zojuist deze tegen op Facebook via een stichting in Spanje. Klinkt perfect :D .

(Ik zag dat je pas over een aantal maanden wil beginnen aan het actief zoeken, maar ik wil op deze manier even laten zien dat er een herplaatser/buitenlander ook zeer geschikt kan zijn als gezinshond. Ze zijn
echt niet allemaal gevaarlijk of angstig. ;) )

Veel succes met de zoektocht en geniet van de voorpret! Top dat je je van te voren goed inleest! +:)+

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:30

marinke182 schreef:
[ [url=m/NumVjv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kom zojuist deze tegen op Facebook via een stichting in Spanje. Klinkt perfect :D .

(Ik zag dat je pas over een aantal maanden wil beginnen aan het actief zoeken, maar ik wil op deze manier even laten zien dat er een herplaatser/buitenlander ook zeer geschikt kan zijn als gezinshond. Ze zijn

Veel succes met de zoektocht en geniet van de voorpret! Top dat je je van te voren goed inleest! +:)+

Ts wil graag haar oude hond laten herstellen, niet inruilen voor een nieuwe. -O-

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:05

Verkeerde topic denk ik :)

Edit: nu klikte ik zelf te snel op versturen.. alsnog mijn bericht:

Kennis van mij heeft bij haar hond ook een vetbult weg laten halen. Operatie ging heel voorspoedig, alleen door het bewegen na die tijd waren er wat problemen met de hechtingen. Dat ging trekken en daardoor werd de wond er niet mooier op.

Uiteindelijk besloten om de hechtingen toch wat eerder te verwijderen en toen genas de wond snel en verrassend netjes.

Vooral goed in de gaten houden en bij twijfel met de dierenarts overleggen. Heel veel succes, ik hoop dat alles voorspoedig gaat!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 17:21

Marrit89 schreef:
Onze hond is oktober 2019 geopereerd aan een vetbult op de knie. Een rotplek, maar het herstel is heel voorspoedig gegaan! De eerste dagen was de hond nog wat suf, dus uitlaten hebben we in de tuin gedaan. Daarna kijken wat de hond zelf aan kan. In huis een rubberen band om de nek zodat ze de hechtingen er niet uit kon halen. Al met al was het na 2 weken wel weer klaar.

Dat klinkt wel positief. Uitlaten wil ik ook in de tuin doen (boomgaard achter het huis), maar dan zal hij toch een stukje moeten lopen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 17:23

robert45 schreef:
marinke182 schreef:

Ts wil graag haar oude hond laten herstellen, niet inruilen voor een nieuwe. -O-

Haha, nee, dat is niet de bedoeling. :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 17:27

zorro schreef:
Verkeerde topic denk ik :)

Edit: nu klikte ik zelf te snel op versturen.. alsnog mijn bericht:

Kennis van mij heeft bij haar hond ook een vetbult weg laten halen. Operatie ging heel voorspoedig, alleen door het bewegen na die tijd waren er wat problemen met de hechtingen. Dat ging trekken en daardoor werd de wond er niet mooier op.

Uiteindelijk besloten om de hechtingen toch wat eerder te verwijderen en toen genas de wond snel en verrassend netjes.

Vooral goed in de gaten houden en bij twijfel met de dierenarts overleggen. Heel veel succes, ik hoop dat alles voorspoedig gaat!

Dank je wel!

Dus inderdaad wel een optie om de hechtingen eerder te verwijderen als het teveel gaat trekken.
Zat het bij de hond van jouw kennis ook op een vervelende plek?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:39

Ja ook bij de oksel maar dan nog iets meer richting de buik. Lijkt een redelijk stil liggende plek maar komen toch wel aardig wat bewegingen en krachten op te staan.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:51

marinke182 schreef:

Oo,wat ontzettend dom van mij }:0 . Excuses TS, idd verkeerd topic. :o

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:52

Ik zeg het van tevoren alvast, dit gaat vast niet aardig (diervriendelijk) klinken, maar wees zuinig met pijnstilling, op het moment dat ze pijn hebben doen ze vaker wat rustiger aan. We willen natuurlijk het liefste dat ze geen pijn hebben, maar op het moment dat ze niet voelen dat ze pijn hebben op de operatieplek gaan ze vaak normaal gedrag (zeg maar zonder ok wond) vertonen en dat is net ff niet handig.
Niet laten gillen van de pijn, maar net een beetje laten voelen dat hij rustig aan moet doen, als dat logisch klinkt.
Na 7 dagen is de wond vaak genoeg geheeld om weer wat meer te gaan doen, vraag sowieso aan de dierenarts of ze ruim willen hechten, zodat de poot ruim kan bewegen, maar dat zal de dierenarts sowieso wel doen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:56

Shavis91 schreef:
Ik zeg het van tevoren alvast, dit gaat vast niet aardig (diervriendelijk) klinken, maar wees zuinig met pijnstilling, op het moment dat ze pijn hebben doen ze vaker wat rustiger aan. We willen natuurlijk het liefste dat ze geen pijn hebben, maar op het moment dat ze niet voelen dat ze pijn hebben op de operatieplek gaan ze vaak normaal gedrag (zeg maar zonder ok wond) vertonen en dat is net ff niet handig.
Niet laten gillen van de pijn, maar net een beetje laten voelen dat hij rustig aan moet doen, als dat logisch klinkt.
Na 7 dagen is de wond vaak genoeg geheeld om weer wat meer te gaan doen, vraag sowieso aan de dierenarts of ze ruim willen hechten, zodat de poot ruim kan bewegen, maar dat zal de dierenarts sowieso wel doen.

Zo dacht ik ook na de operatie van mijn hond... maar ts luister gewoon naar het advies van de da, want de pijn stilling die mijn hond kreeg waren tevens ontstekingsremmer

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:01

Mossel schreef:
Shavis91 schreef:

Zo dacht ik ook na de operatie van mijn hond... maar ts luister gewoon naar het advies van de da, want de pijn stilling die mijn hond kreeg waren tevens ontstekingsremmer

Dat is het ook zeker, daarom is het ook vaak op (even uit de dosering van de Carporal gesproken) 4mg/kg voorgeschreven, waarbij de ontstekingsremmer zijn werkzaamheid behaald bij 2mg/kg. Wij merken dat honden die wij hoger op pijnstilling zetten vaak langer over het herstel doen omdat ze al sneller alles doen dan dat de wond aankan en de honden die wat meer rust pakken sneller herstellen. Daarbij gezegd, als de dierenarts vind dat vanwege achterliggende redenen de ontstekingsremmer hoger ingesteld moet worden, kan je hier altijd overleg in plegen als blijkt dat de hond erg druk is. Dan is waarschijnlijk de pijnstillende functie van de pijnstiller/ontstekingsremmer te goed werkzaam voor jouw hond wat de genezing van de wond niet ten goede komt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 12:55

Bedankt voor de tips. Mijn hond is van zichzelf al vrij hard, dus ik ben inderdaad bang dat hij snel over zijn grenzen zal gaan. Dan is minder pijnstilling inderdaad geen slecht idee. Uiteraard overleg ik dit wel vooraf met de dierenarts.

Twee uur is hij aan de beurt, pfff, zal blij zijn als ik hem eind van de middag weer op mag halen. ;(

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:17

Succes! Blijft toch altijd rot zo'n operatie!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:04

Sterkte met de patiënt vandaag, hopelijk vanavond lekker thuis op de bank bijkomen van de operatie.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:07

Dank jullie wel. Operatie is gelukkig goed gegaan.
Meneer ligt nu lekker zijn narcose uit te slapen.

Nu even afwachten hoe het uitlaten gaat.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:08

Afbeelding

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:12

Nog wel met de DA gehad over evt mindere pijnstillers, maar hij was er vrij resoluut in. Pijnstilling zoals voorgegeven, en wij moeten er zelf voor zorgen dat de hond zich niet forceert.
Ook prima, maar dan weet ik dat.

Edit: de hechtingen zijn onderhuids,dus oplosbaar.
Laatst bijgewerkt door pinto_1 op 03-03-20 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:13

Achgos ze kunnen goed van de leg zijn door de narcose. Succes vannacht. En hopelijk voor jullie beide een rustige nacht :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:14

Thnx, zal ook blij zijn als hij de eerste nacht goed doorkomt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:22

Komt vast goed. Dat ze lekker thuis zijn in hun vertrouwde plekje doet al veel goed!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:06

Och lekker moppie met zn’n pakje aan. Goed beleid van je dierenarts, pijn lijden is onnodig. Daarnaast geeft pijn lichamelijk stress, komt zijn gezondheid ook niet ten goede. Hopelijk is hij snel de oude!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:16

Pfff, ik schrik altijd echt van de dingen die hier gezegd worden. Pijnstilling minder geven dan voorgeschreven zonder overleg is not done. Eigen risico, dat wel, maar we hebben er altijd een reden voor om dat te doen. Het is soms zo lastig om je werk te doen als mensen zo denken. Geen medicijnen geven omdat ze het troep vinden, maar vervolgens etterende wonden hebben omdat de antibiotica of de ontstekingsremmer zelf afgebouwd is. Honden die na een knieoperatie een 2 keer zo dikke knie hebben omdat de eigenaren vonden dat de metacam wel minder kon. Gebroken poten omdat tijdens een herstel de eigenaren geen vetranquil willen geven omdat het zooi is. Alsjeblieft, nooit zonder overleg iets veranderen, we hebben niet voor niets 6 jaar gestudeerd.

TS, super dat het goed is gegaan! Nu herstellen, komt helemaal goed! Alleen maar fijn dat het ding er uit is :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:05

Voor de geïnteresseerden, in spoiler de verwijderde vetbult..
Spoiler:
Afbeelding