Hondenkruising

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Hondenkruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 19:02

Na onze hond te hebben laten inslapen zijn we op zoek naar een nieuwe pup.

Nu kom ik een aantal gelijksoortige kruisingen tegen die mij aanspreken.
Het zijn kruisingen tussen Bernersennen/leonberger/newfoundlander

Echter komen ze bij hobby fokkers weg en zijn onderdieren niet of slecht de reu getest op erfelijke aandoeningen.

Prijzen liggen net onder de €1000 euro.

Ik heb al jaren geen pup meer gekocht en geen idee hoe gezondheidsrisico’s zijn bij ongeteste kruisingen.

Klopt het dat kruisingen toch sterker zijn of valt dat in de praktijk tegen. En zeker bij gelijkende raskruisingen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:04

Ik zag op Boktmarkt ook iets voorbij komen, geloof Sint Bernard x Berner Sennenhond.
Zelf zou ik het niet doen, 2 ongezonde rassen kruisen levert geen gezondere pups.
Met een beetje pech krijg je van beide rassen de mankementen mee.

BigOne

Re: Hondenkruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:08

Drie ongezonde rassen verenigt in één pup. Wanneer de ouders en voorouders nu volledig gekeurd waren op erfelijke afwijkingen zou ik de gok wel durven nemen maar in dit geval zeker niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:13

Niet doen. 2 rassen met veel kanker en alle drie de rassen met hd-problemen. Grote honden, kruising of niet, zouden gewoon hd en ed (ellebogen) geteste ouders moeten hebben (en HD-A of HD-B uitslagen, en ED-vrij of ED-1 uitslagen). Berner Sennen zijn zelfs 1 van de 10 rasssen die meer foto's nodig hebben voor ED vanwege hun problemen.

Uiteraard is het voordeel dat de inteeltproblemen bij de drie rassen weg zijn, maar inteeltproblemen zijn niet bepaald hun enige problemen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 19:20

Dat bevestigd al wel mijn voorgevoel indd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:20

Ik kan je vooral aanraden om geduldig te zijn. De geteste kruisingen bestaan wel maar zijn niet op elke straathoek te vinden helaas. We hebben een half jaar rondgekeken en zijn op een geteste kruising uitgekomen.

De ellende is dat een kruising vaak wel gezonder is maar niet perse en de kans wordt kleiner als je rassen kruist die dicht bij elkaar staan (die hebben ook vaak dezelfde genetische problemen). Met andere woorden hoe ‘gekker’ de kruising hoe gezonder eigenlijk. Waarbij je natuurlijk wel moet kijken of je dan een fijne hond fokt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:20

Als je bijv kijkt naar de Berner sennen, dan zegt het VFR(fokreglement) het volgende over gezondheidsproblemen:
HD, ED, Levershunt. Allen erfelijk maar bijv HD en ED zijn ook deels afhankelijk van andere dingen.

Leonberger VFR:
Heupdysplasie,Leonberger Polyneuropathie I en 2,Entropion,Ectropion,Erfelijke cataract

New foundlander VFR:
HD, ED, Hart, cystinurie, erfelijke oogafwijkingen

Dus al 2 rassen met erfelijke oogproblemen in het VFR. Bij berners komen ook gewoon erfelijke oogproblemen voor als je google er op los laat. Dus die rassen kruisen zorgt er niet voor dat die problemen zomaar verdwijnen. :)

Dus een kruising is niet per definitie gezonder. Als je al een kruising wil, dan zou ik zoeken naar kruisingen waarvan de honden minimaal getest zijn op alles wat er in het fokreglement van het ras voorkomt. En dan zou ik zelf goed kritisch zijn. Want niet alle rasverenigingen krijgen alle testen er door of besteden er genoeg aandacht aan om ze in het reglement op te nemen :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:09

Ik hoef niet per se een stamboom maar zou nooit een pup kopen uit niet geteste ouderdieren, en al zeker niet van rassen, zoals in dit geval, die al geen al te sterke gezondheid hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:30

Kijk eens op Facebook bij de groep "bewust kruisen (honden)" komen regelmatig leuke nesten voorbij. Uiteraard kun je ook zeggen wat je zoekt en misschien weet iemand iets.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 08:45

Ik heb geen facebook. :o

Ik zoek ook niet perse een kruising. Onze voorkeur gaat uit naar een newfoundlander. Echter zijn er veel wachtlijsten en mis ik een hond meer dan ik had gedacht.
Ik kwam deze kruising tegen en vond het best een optie. Ik hoef niet perse een papier maar wel gezond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:44

belle_boef schreef:
Ik heb geen facebook. :o

Ik zoek ook niet perse een kruising. Onze voorkeur gaat uit naar een newfoundlander. Echter zijn er veel wachtlijsten en mis ik een hond meer dan ik had gedacht.
Ik kwam deze kruising tegen en vond het best een optie. Ik hoef niet perse een papier maar wel gezond.

Tja ik kan weinig zeggen. Heb een kruising uit geteste ouders en helemaal uitgezocht voor ik op de wachtlijst ging bij die fokker.
Heb ook een kruising zo van marktplaats geplukt als pup van 3,5 maand inclusief toen al bekend hart probleem (wat mee blijkt te vallen)

Verschil is dat de bewust gefokte kruising uit rassen komt met veel gezondheid problemen en de opeens gekochte kruising maar een 15 kilo hondje is en helft bestaat uit ras wat enkel puur als werkhonden gebruikt wordt (duitse jacht terrier)

Vind het bij de reuze rassen altijd afwachten. Ook al komt een pup uit geteste ouders. Bij redelijke prijs (vind ik onder de 500) zou ik gerust gokken als er 3 rassen in zitten en het redelijk soepel loopt. Echter zie die kruising die je noemt best vaak en dat zou mij laten twijfelen of het niet mogelijk verkapte broodfokker is. Die leuke beren verkopen goed

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 21:06

Als de prijs rond de 500€ zou zitten vind ik het ook alweer een ander verhaal maar ze kosten ook nog eens €900+ dan wil ik toch enige garantie maar ben er wel achter dat die er niet is.

Ik heb al een aantal fokkers aangeschreven. Ben er al achter dat je op marktplaats oid. Echt 95% broodrooster is. Zelfde verhaaltje bij meerdere rassen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:37

belle_boef schreef:
Echt 95% broodrooster is. Zelfde verhaaltje bij meerdere rassen.

Broodrooster :) , sorry maar ik vind het een grappige autocorrect. Helaas heb je wel gelijk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:40

Wat een hoop geld voor een vuilnisbakkenras. Want dat is het gewoon. Ze kunnen dan wel weten wat de ouders zijn, maar een rashond is het niet. Ik zou dat echt nooit betalen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:45

Maar dan maken ze er vaak een leuke naam van zodat het als een designer ras klinkt (zoals bijvoorbeeld een Maltipoo of boomer :+ ) en mag je de volle mep betalen zonder dat ze getest zijn :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 22:00

Die namen heb ik indd voorbij zien komen.

Pfff. De vorige honden kwamen een stuk makkelijker naar mij toe.
Nu we graag een pup willen die ook gezond is vind ik het een stuk ingewikkelder.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:02

Ja precies. Kennissen van ons hebben een Labradoodle en daar betaalden ze 2000 euro voor en blijkt nu zware HD te hebben ;( Zo sneu!

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:04

Ik denk dat het met elk ras “geluk” hebben is. Als je op internet gaat zoeken dan zie je dat elk ras bepaalde tot behoorlijke gezondheidsproblemen heeft. HD en ED komt inderdaad vaker voor bij de grotere rassen die je noemt.

Wij hebben thuis een kruising Berner x vuilnisbak (labrador/ridgeback/Stafford) van 2 jaar uit een nest van 8. Tot nu toe houden ze zich allemaal heel goed qua gezondheid. Het nestje was mijn schoonouders en we konden ze toch niet weerstaan.

Het is een heerlijk dier en ik kan begrijpen dat je graag voor zo’n ras wil kiezen.

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:07

Wat een grappige hond hierboven!
Je ziet eigenlijk alle rassen er wel een beetje in terug, alleen misschien de Ridgeback niet?

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:04

Cayenne schreef:
Wat een grappige hond hierboven!
Je ziet eigenlijk alle rassen er wel een beetje in terug, alleen misschien de Ridgeback niet?

De kleur denk ik :')

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:09

Mijn schoonouders hadden een kruising newfoundlander, Sint Bernard en bernersennen. De grootte van een Sint bernard, de kleur van een berner sennen en de vacht van een newfoundlander. Dacht dat ie schoothond was en hield geen rekening met zn formaat. Is denk ik een jaar of 10 geworden zonder echte problemen. Kwam van marktplaats en heeft zeker niet zoveel geld gekost. Vind t nogal wat voor een kruising en zeker een kruising met toch wel wat risico's.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:01

Na het overlijden van onze hond zijn wij ook weer aan het kijken. Die hond die achter is gebleven vindt het toch echt niet tof alleen. En mij is ook opgevallen wat voor hoge prijzen gevraagd worden voor heel rare combinaties en dan zonder tests oid. :wow: Laatste twee hondjes hebben wij uit het buitenland en waren al volwassen, dus wij dachten, wij gaan nu een keer voor een pup...maar ik denk dat ik gewoon weer voor een ¨vuilnisbak¨ uit het buitenland ga.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:43

Ik heb me in de zoektocht ook al zitten verbazen hoeveel rotzooi er tussen zit. Overal wordt maar ‘doodle’ achter geplakt en hupsakee, de hoofdprijs! Mijn moeder heeft ook een godsvermogen betaald voor haar Australische labradoodle destijds, maar daar zat al wel een serieus beleid achter. Al vond ik het nogal bizar dat het beessie gecastreerd aankwam met wat was het, 10 weken? Ook veel broodfokkers te vinden of kruisingen waarvan je denkt; whyyyyy??

Heb 2 kruisingen gezien die netjes getest waren, waarvan 1 oepsie maar die toch hun verantwoordelijkheid namen. Die andere was een ‘doodle’ kruising.

Wij zijn nu weer beland bij ons ‘eigen’ ras, de bearded collie. Ondanks dat we de pech hebben gehad met ED.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:59

Heb voor mijn uit geteste ouders kruising nog lang geen 900 betaald. Ergens rond de 500 en de andere ongeteste pup met hart afwijking (waarschijnlijk klein) 200 maar was meer voor alle entingen, chip en registratie dan voor de hond betaald

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 11:06

Vinden jullie die honden op marktplaats of ergens anders? Ik weet ook niet waar ik moet zoeken.