Nog geen 5 maanden geleden opende ik dit topic: [BB] Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?
Over onze zoektocht naar asielkittens.
We waren al snel geslaagd, en hoe!

Phoebe (de grijs/witte) kwam uit een asiel, en we zagen direct dat ze scheel was toen we gingen kijken. Maar ach elk beestje, perfect of imperfect, verdiend een liefdevol thuis. Volgens het asiel was ze ook gewoon gezond, dus besloten wij haar mee te nemen. Als 3-4 maanden oude kitten viel ons nog niet zoveel op.
Toen ze richting de 5 maanden ging zagen we dat ze in haar ontwikkeling achter bleef op de rooie, Fenno. Ze sprong niet tot zelden, en als ze het deed schatte ze vaak dingen verkeerd in. Op een gegeven ogenblik begon ze ook veel zwaarder te worden dan Fenno, en maakte ze geluid van ongemak als ze van bed/bank afsprong. Dit zijn de enige dingen waar ze op of af springt, terwijl haar maatje Fenno regelmatig op tafel te vinden is, via krabpalen in de kast gaat en meer.
Gelukkig kwam rond 6 maanden het moment dat we hen (verplicht vanuit het asiel) lieten steriliseren. Toen ook gevraagd adhv beeldmateriaal wat die kreuntjes nou zouden zijn. Er zijn toen foto's gemaakt van haar achterpootjes en voorpootjes, waarop niks te zien was. Wat wel opviel is haar overvolle buik, met name haar darmen waren veel te vol. Waar dit vandaan kwam was onduidelijk. We hebben vanaf dit moment geprobeerd om ze apart te voeren zodat we Phoebe gedoseerd konden laten afvallen. Ook gaf de dierenarts hier aan dat Phoebe waarschijnlijk uit een inteelt nestje komt.
Tot we de kerst bereikten. Ze waren net weer helemaal hersteld van hun sterilisatie. We hadden ze net hun natvoer gegeven (kerstmaal, normaal kregen ze dit niet ivm afvallen) en ineens viel Phoebe naast het bakje op haar zij, begon ongecontroleerd te bewegen en was even 10 sec van de aarde. Daarna was ze heel bang, kroop over de grond en kwijlde uit haar bekje. Wij googlen en kwamen op een brainfreeze uit, omdat het eten uit onze koelkast kwam.
We hebben het in de gaten gehouden en we zagen haar al lopend in de gang tot onze grote verbazing weer een aanval krijgen. Zelfde verhaal als met het eten. Nu kwam epilepsie in ons op, en we besloten een afspraak te maken bij de dierenarts. In de tussentijd verergerde het rap en nu heeft ze per etmaal in ieder geval 2 aanvallen als wij thuis zijn. Vaak eentje snachts, als ze gewoon ligt te slapen. Dit is echter zo heftig dat ik er zelf wakker van wordt..
Vandaag zijn we bij de dierenarts geweest (overigens de dierenarts waar het asiel mee samenwerkt). Deze gaf aan dat zij direct zag dat ze een misvormd schedeltje heeft (plat). Ook reageerde ze erg heftig op hoge tonen en harde klappen. Haar scheelheid zou wegkomen uit het feit dat haar schedeltje zo plat is, dat haar oogjes daardoor naar binnen gaan staan omdat er geen neusbrug of iets tussen zit.
Haar conclusie was de epileptische aanvallen getriggerd zouden worden door de vergrootte druk op haar schedeltje, net zoals Chihuahua's dat bijvoorbeeld kunnen hebben... Daarnaast gaf zij ook aan dat het heel aannemelijk is dat door de schedel, Phoebe dagelijks met pijn loopt net zoals dat bij platneuzige rashonden vaak het geval is. Het woord inslapen viel dan ook snel

Het is voor mij erg onwerkelijk dat wij zo ons best hebben gedaan via een gerenommeerd dierenasiel een kat te halen, want dan zijn ze meestal gezond of je weet wat er mankeert, maar dat wij nu alsnog onze allerliefste en leukste kitten hoogstwaarschijnlijk moeten laten gaan..

Ik ben kapot van verdriet, het is zo'n lief diertje. Ze doet niets liever dan bij je liggen en lekker kroelen. Maar als zij inderdaad dagelijks pijn heeft wordt de beslissing erg lastig. We hebben nu medicatie mee, 3 pilletjes per dag geven. Punt is alleen dat dit puur voor de epilepsie zou kunnen werken, niet voor de andere dingen. Verder gaf zij aan een MRI te kunnen doen, maar dat de vorm van haar schedeltje eigenlijk al aangeeft wat daaruit gaat komen. En dat het dan veel te kostbaar is voor slechts een bevestiging (800-900€).
Het ergste aan dit verhaal vind ik dat wij vandaag direct het asiel hebben gebeld om ze op de hoogte te stellen. Want in het contract staat dat dat moet met euthanasie. Toen gaven zij aan dat ze als kitten al aanvallen had gehad... Dit is ons nooit verteld

Ik wil graag mijn verhaal doen, en horen wat jullie er van vinden en wat jullie zouden doen in mijn schoenen (wel/niet inslapen). Sorry voor de warrigheid en lengte van het verhaal. Ik hoop dat jullie ons niet veroordelen dat wij bijv schedel afwijking niet hebben gezien, want het zijn onze eerste katten... Verder ben ik ook benieuwd naar ervaringen met zulk soort afwijkingen/katten.
Liefs,
Lieke en Phoebe