Voedingsadvies nodig voor hond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Voedingsadvies nodig voor hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 17:13

Hoi allemaal,

Laat ik voorop stellen dat ik deze week nog contact opneem met de DA maar ik dacht, laat ik hier alvast wat advies op doen. Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.

Het gaat om Neela, een niet gecastreerd Beagleteefje van ong. 2,5 jaar oud.

Neela is altijd al gevoelig op de maag geweest. Bij stress geeft ze regelmatig over. Overgeven was sowieso iets wat ze vrij regelmatig deed, vlak na de maaltijd omdat ze schrokte. Ik ben toen ze ong. 8 maanden tot 1 jaar oud was overgeschakeld op onderstaand voer. Ze heeft daarnaast ook een antischrokbak gekregen. Neela krijgt 3 keer per dag eten. In principe gaat dit al geruime tijd goed. Af en toe in stress periodes gaf ze over, en zo nu en dan ook gewoon. Vaak gewoon slijm, meestal bruin, kleur van haar brokken. Heel af en toe gal.
Nu is ze 9 december flink ziek geweest. Heel erg braken, misselijk en niet eten. Bij de dierenarts geweest, prikken gehad en de dag erop was er al niks meer aan de hand. Geen koorts niks.

Mijn moeder was in die tijd ook ernstig ziek en is in de week van 14 december overleden. Dit heeft veel stress en verdriet bij mij veroorzaakt en de frequentie van overgeven bij Neel nam iets toe.
Echter sinds Eerste Kerstdag heeft ze al 4x overgegeven, waarvan 2x zo'n anderhalf/twee uur na de maaltijd. Ze lag te slapen, schrikt wakker, gaf over en kreeg daarna last van reversed sneezing.
De eerste keer heeft ze daarna nog 2x overgegeven, niks meer aan de hand.
3 dagen later gebeurd hetzelfde, nu blijft het bij 1 x keer overgeven.
De dag erna ligt er 's ochtends gal in de bench.
En zojuist vanmiddag, zo'n 3 uur na de maaltijd begint ze te 'hoesten' alsof er iets in de keel zit en geeft 2x over. Eerst een klein beetje en daarna redelijk wat.

Ze is in al die dagen gewoon vrolijk geweest, wilt graag eten en kauwen, niet sloom of apathisch en gaat graag wandelen. Maar ik maak mij wel zorgen.

Geeft ze over vanwege de voeding die ze krijgt? Is er iets anders aan de hand?
Ze lijkt namelijk in de zomer iets allergisch, dan krabt ze veel en ze heeft ook veel last van de oren sinds juni dit jaar. Het vele krabben is sinds de winter is aangebroken weer een stuk minder, last van de oren blijft ze houden. Ik zalf haar nu 2x per dag met Surolan. Het is overigens ook een enorme likkerd dus misschien dat dat haar keel ook zo irriteert.

Ik ben benieuwd of jullie mij met nieuwe inzichten wat wijzer kunnen maken en waar we de oorzaak kunnen zoeken.
Ik vind het echt niet erg als mijn hond af en toe wat overgeeft maar ik vind 4x in 7 dagen toch wel erg veel. Waar heb ik zelf al aan gedacht:

- Eventueel maagzuur wat voor irritatie zorgt.
- Reversed sneezing wat aanzet tot overgeven.
- Voedselallergie.

Verder krijgt ze:

- Lam/rijst beloningssnoepjes, zacht.
- Farmfood rawhide kauwbotten. Alleen onder toezicht, losse stukjes neem ik af.

Voeding:

Healthy Dog Regular

Natuurlijk, tarwe glutenvrije, complete voeding voor iedere hond, van alle rassen.
Extra hemoglobinepoeder toegevoegd als natuurlijke bron van eiwit en zalmolie voor omega 3 + 6 vetzuren.

Ingrediënten: Vlees en dierlijke bijproducten (rundvlees en hemoglobinepoeder, ongeveer 25%), granen (maïs), oliën en vetten, plantaardige producten, zaden, melk-en bijproducten, gist, vis-en bijproducten (zalmolie), insuline, mineralen, vitaminen en sporenelementen.

Analyse: Ruw eiwit: 24,0%, Ruw vet: 10,0%, Ruw celstof: 2,8%, ruwe as: 7,1%, Calcium: 1,35%, Fosfor: 0,75%, Kalium: 0,46%, Natrium: 0,3%

Voordelen:

Tarwe-glutenvrij
Maïs incl. vezels: licht verteerbaar
Lijnolie: darmflora bevorderend
Zalmolie: omega 3 + 6
Biergist: bloedzuiverend en huid bevorderend
Prebiotica: afweersysteem bevorderend
Spijsvertering bevorderend en minder ontlasting
Gezonde, glanzende vacht
Sterke, soepele spieren en gewrichten

Neeltje:

Afbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:33

Hè vervelend voor jullie dat ze vaak moet spugen. Mijn hond is heel gevoelig op de darmen en hij doet het super op renske. Eet drie pakjes per dag. De brokken en eigenlijk alle andere brokken gaat hij slecht op.

henshem

Re: Voedingsadvies nodig voor hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:43

Ook onze honden met gevoelige magen doen het goed op Renske gestoomde maaltijden.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:59

Heeft ze een Seresto-band om? Een van mijn honden wordt daar heel ziek van, continue braken.

Je kan eens proberen om dagelijks een maagbeschermer te geven. Ik ken een hond die dat elke dag moet nemen, anders komt het er ook allemaal uit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:00

Zoveel spugen lijkt mij inderdaad niet normaal.
Je kan of eerst van voer wisselen of uitgebreid de maag laten checken.

Je zou kvv kunnen overwegen.
Wij voeren wolf of wilderness (alles behalve soft)
Mijn volwassen teefje heeft met vlagen ook dat ze gal spuugt. Nagenoeg altijd in de nacht. En vooral als we veel gedaan hebben of het koud word. Daarom voer ik in de avond pas direct voordat we gaan slapen. En als we veel doen krijgt ze extra natuurlijk.
Verder krijgt ze psylliumvezels en/of johannesbroodpitmeel bijgevoerd in de avond portie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:28

Ik zou haar van rund afhalen. Daar zie je best veel honden toch op reageren. Zeker omdat je ook aangeeft dat ze last van haar oren blijft houden.

https://www.renske.com/nl/onze-voeding/ ... met-konijn

Ik zou voor dit voer kiezen. Geen mais, geen kip en geen rund. Maar ook geen aardappel, zoete aardappel of peulvruchten (aardappel en zoete aardappel wil ik max 10%, peulvruchten max 5% en liever helemaal niet).

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:14

Minorza haalt me de letters van het scherm. Ander voer dan rund gaan geven en alle granen en dergelijke vermijden. Er is genoeg alternatief. Wil je meer weten of vers gaan voeren, dan kun je op Barfplaats advies vragen. Ook in Kvv is er genoeg te koop, en je merkt bij vermijden van rund en granen snel of ze stopt met kotsen en jeukerigheid.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:28

Ik zou ze eens door de DA goed na laten kijken,ik gok dat er iets anders aan de hand is. Een uitgebreid bloedonderzoek vragen,evt een foto of een echo laten maken.

Als je een voedselallergie wilt testen,wat je als eerste zou kunnen doen, zou ik ze op puur paardevlees zetten kvv wel te verstaan of evt enkel konijn.Dat is de snelste manier om er achter te komen of ze allergisch is.Als dat goed gaat kan je steeds wat toevoegen om te zien waar ze op reageert.Reken er wel op dat je het 6 tot 8 weken achter elkaar moet geven voordat je echt resultaat ziet.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:54

In de sammy gaf ook veel en vaak over. Had ook vaak echt buikpijn, zelfs zo erg dat we midden in de nacht met haar bezig waren. Heel veel dingen geprobeerd maar niets hielp.uiteindelijk na een tip van iemand over gestapt do kip rijst brokken en alles was verholpen . 9 jaar buikpijn en haar laatste 1.5 jaar helemaal pijn vrij!

En gecondoleerd met het verlies van je moeder :(:)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 19:54

beatje schreef:
Ik zou ze eens door de DA goed na laten kijken,ik gok dat er iets anders aan de hand is. Een uitgebreid bloedonderzoek vragen,evt een foto of een echo laten maken.

Als je een voedselallergie wilt testen,wat je als eerste zou kunnen doen, zou ik ze op puur paardevlees zetten kvv wel te verstaan of evt enkel konijn.Dat is de snelste manier om er achter te komen of ze allergisch is.Als dat goed gaat kan je steeds wat toevoegen om te zien waar ze op reageert.Reken er wel op dat je het 6 tot 8 weken achter elkaar moet geven voordat je echt resultaat ziet.

Ik reageer morgen uitgebreid op iedereen.

Waar denk jij aan beatje?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:32

Niet aan iets specifiek, Maar heb zelf allergische honden gehad ,nu is iedere allergie weer anders maar klinkt net niet als dit. Medisch kan het een hele boel zijn,daarom zou ik ook even een bloedonderzoek vragen .

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 08:03

Ik zal even uitgebreid reageren op iedereen.

Jenny en henshem, bedankt voor jullie input, ik ga die gestoomde maaltijden eens bekijken.

Rebel_Jits, nee, geen halsband en ze krijgt al sinds september niks meer sinds ze heftig reageerde op Vectra 3d. Een maagbeschermer zal ik overleggen met de DA!

Kiwiwitje, ik ga inderdaad eerst aan de slag met de DA en overleg daar ook het voer. De hele tijd wisselen is ook geen doen en niet goed voor haar.

Mizora, bedankt voor de tip. Is er een specifieke reden waarom je dit voer aanraadt? Dat vraag ik uit nieuwsgierigheid en om te leren. Als rund de reden zou zijn, zou ik dan ook haar kauwbotten moeten vervangen? Is dit trouwens een geperste/geextrureerde brok? Op krokante brokken geeft ze ook veel over.

Lindsey, barfen is niet zo mijn ding, ik weet er echt weinig van en logistiek werkt dat niet zo voor ons. KVV is wellicht wel een optie maar ook daar weet ik vrij weinig vanaf.

Beatje, bloedonderzoek neem ik zeker mee, dankjewel.

Spaikey, dat zou een optie zijn, ik ben echter bang dat kip het, indien het allergie is, alleen maar erger maakt. Je hoort toch vaak dat honden daar ook meer op reageren. Indien het overgevoeligheid zou zijn dan zou het wel weer een goede tip zijn.

Ik wil een probleem mat de maag/maagzuur niet uitsluiten. Omdat het 3/4 keer gebeurde vanuit de slaap. En voornamelijk in de ochtend na de maaltijd.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 09:27

Vraag bij de dierenarts of het mogelijk IBD is. Intestinal Bowel Disease. Veel honden die gevoelig reageren op maag en darm blijken dit te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:24

beatje schreef:
Niet aan iets specifiek, Maar heb zelf allergische honden gehad ,nu is iedere allergie weer anders maar klinkt net niet als dit. Medisch kan het een hele boel zijn,daarom zou ik ook even een bloedonderzoek vragen .

Bloedonderzoek is inderdaad een goede!

Hier ook ervaring met een allergische hond. Of eigenlijk eerst allerlei vage klachten, waaronder wisselende ontlasting en ook periodes met braken, zoals TS beschrijft. Na allerlei dierenarts bezoeken en zeer veel soorten voer, uiteindelijk op advies van de da uitgekomen op An-Allergenic van Royal Canin. Veel goede ervaringen over gelezen en de ontlasting verbeterde vrij snel, echter kreeg mijn hond enorme jeuk na een paar weken An-Allergenic……..

Toen uitgebreid bloed laten onderzoeken en wat blijkt? Mijn hond reageert o.a. op maïs en laat dat nu één van de hoofdbestanddelen van An-Allergenic te zijn. Kortom het is een prima voer, als je hond tegen maïs kan, maar voor mijn hond net niet geschikt.

En dat is met veel voedingen het geval.

Een bloedonderzoek test uiteraard niet op alles, maar het geeft wel een indicatie óf je hond op bepaalde soorten voeding of omgevingsfactoren reageert en waarop hij reageert.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:50

Oh lastig dit hè? Mijn vorige hond ging van alles met rund, kip en later ook lam spugen. (Hij kreeg kvv). Steeds meer honden krijgen daar last van.

Huidige hond heeft ook tijdje last gehad en ik merk echt hoe weinig verstand de meeste reguliere da's van voeding en allergie hebben en snel met een brok willen oplossen met allemaal dingen daarin die ik liever niet aan mijn hond geef zoals bietenpulp, veel zout, maar 5% vlees enz. Met medicatie die kankerverwekkend is jeuk willen bestrijden (apoquel).

Voor je hond zul je ook jezelf er een beetje in moeten verdiepen, al is het maar om de goeie vragen te kunnen stellen. Zoek een arts die of verstand heeft van voeding of van allergie.

Veel dingen zijn met voeding en soms wat homeopathische middelen op te lossen of te verbeteren, zware gevallen van atopie daargelaten, daar is vaak meer nodig (huidaandoening, allergie voor veel dingen zoals huisstofmijt enz).

Kijk eens op barfplaats inderdaad of voervergelijk.nl ook voor info over goede brok ( geperste idd).

Vergeet niet dat honden ook heel goed allerlei spanningen oppikken en het overlijden van je moeder is niet niks en helpt ook niet (gecondoleerd daarvoor, ik weet wat het is).
Het kan dus zijn dat je even wat moet gaan uitproberen. Skip alles met rund en kip als eerste ( dus ook snoepjes, kluifjes, snacks enz).

Op fb is ook veel te vinden bijv de groep: ik voer kvv, waar ook brokken van goede kwaliteit worden besproken.

Verder veel sterkte❤

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:04

Mijn hondje gaf ook vaak over tot het donker bruin was,ik was al bij de D.A geweest.Ik ben toen naar een holistische dierenarts geweest en nu nergens meer last van.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:31

Amandavd schreef:
Mizora, bedankt voor de tip. Is er een specifieke reden waarom je dit voer aanraadt? Dat vraag ik uit nieuwsgierigheid en om te leren. Als rund de reden zou zijn, zou ik dan ook haar kauwbotten moeten vervangen? Is dit trouwens een geperste/geextrureerde brok? Op krokante brokken geeft ze ook veel over.

Klopt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:33

Jammere van geperste brok is de hoeveelheid koolhydraten die ervoor nodig zijn.
Darf volbites reageerd mijn hond iig niet goed op.

Je hebt tegenwoordig ook de brokken van healthy petfood. Ontwikkeld door Nederlandse dierenartsen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:16

Amandavd schreef:

Renske is niet geperst, maar geëxtrudeerd, maar wel een hele goede gebleken voor mijn hond die ook makkelijk overgeeft. Ik heb van alles geprobeerd aan voeding en hierbij is de ontlasting goed, niet belachelijk veel, niet stinkend en geeft hij ook niet zo veel over.

edit: Renske MOP is er wel koud geperst: https://www.renske.com/nl/onze-voeding/ ... verse-zalm

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 13:23

Femia, ik zal er eens naar vragen. Neela heeft alleen gelukkig *klopt af* zelden diarree.

Abfaf: zo'n bloedtest lijkt mij ook wel verstandig om te doen.

Natasja: dankjewel. Mocht het regulier niet duidelijk worden sta ik ook open voor homeopathie en holistische benadering.

Marleen, wat was de oorzaak bij jouw hondje?

GDG: oei, dat wordt nog lastig dan.

Hannanas: bedankt voor de tip!

skippy: Is er nog een verschil tussen geperst en geextrudeerd? Zolang het maar geen krokante brok is want daar kan Neel helemaal niet tegen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:27

Amandavd schreef:
skippy: Is er nog een verschil tussen geperst en geextrudeerd? Zolang het maar geen krokante brok is want daar kan Neel helemaal niet tegen.

de geëxtrudeerde is wat kleiner en wel 'iets' krokanter. de geperste is echt een grote brok, 3cm lang. Dus die laatste vereist door zn formaat meer kauwen, de eerste door de structuur. Ze zijn er beide in kleine verpakkingen ook, dus je kunt het allicht beide proberen? Meen in 2kg zakken beide (geextrudeerd weet ik zeker dat het in 2kg is, die krijgt die van mij altijd) of de koud geperste in 3kg zakken misschien.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:35

Er zijn gelukkig nog een hoop alternatieven die niet van Rund zijn Amanda! :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:41

Mijn hondje had een blokkade o.a in zijn rug, maar ook was zijn alvleesklier niet goed.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:45

is het weleens iemand opgevallen dat als je de ingredienten van honden- of kattenvoer in percentages optelt je nooit tot 100% komt?
Mij is op school geleerd dat een produkt altijd 100% is. Tel je echter de percentages van hondenvoer bij elkaar op dan kom je niet tot 100%, slechts tot 48, 53, een enkele keer 60. Als ik Carnibest bekijk is dat percentage wel over de 90, maar is het percentage vocht weer ruim 60%. Iemand die weet hoe dit zit?

Het lijkt wellicht niet geheel ontopic, maar het resterende percentage zal toch iets moeten zijn en misschien is dat 'iets' wel datgene waar sommige honden niet tegen kunnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:09

Bedoel je echt de ingrediëntenlijst, of bedoel je de analyse?

In het geval van de ingrediëntenlijst, heel veel ingrediënten hebben geen percentage staan. Ze staan wel (als het goed is) op volgorde van hoeveelheid.

In het geval van de analyse, het vochtgehalte is bij brok gemiddeld gesproken 10%. Wat er overblijft is koolhydraten. De zijn suikers, zetmeel en onverteerbare koolhydraten als vezels. De som is dan:
100 - eiwit - vet - vocht - ruwe as = koolhydraten.