Laat ik voorop stellen dat ik deze week nog contact opneem met de DA maar ik dacht, laat ik hier alvast wat advies op doen. Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.
Het gaat om Neela, een niet gecastreerd Beagleteefje van ong. 2,5 jaar oud.
Neela is altijd al gevoelig op de maag geweest. Bij stress geeft ze regelmatig over. Overgeven was sowieso iets wat ze vrij regelmatig deed, vlak na de maaltijd omdat ze schrokte. Ik ben toen ze ong. 8 maanden tot 1 jaar oud was overgeschakeld op onderstaand voer. Ze heeft daarnaast ook een antischrokbak gekregen. Neela krijgt 3 keer per dag eten. In principe gaat dit al geruime tijd goed. Af en toe in stress periodes gaf ze over, en zo nu en dan ook gewoon. Vaak gewoon slijm, meestal bruin, kleur van haar brokken. Heel af en toe gal.
Nu is ze 9 december flink ziek geweest. Heel erg braken, misselijk en niet eten. Bij de dierenarts geweest, prikken gehad en de dag erop was er al niks meer aan de hand. Geen koorts niks.
Mijn moeder was in die tijd ook ernstig ziek en is in de week van 14 december overleden. Dit heeft veel stress en verdriet bij mij veroorzaakt en de frequentie van overgeven bij Neel nam iets toe.
Echter sinds Eerste Kerstdag heeft ze al 4x overgegeven, waarvan 2x zo'n anderhalf/twee uur na de maaltijd. Ze lag te slapen, schrikt wakker, gaf over en kreeg daarna last van reversed sneezing.
De eerste keer heeft ze daarna nog 2x overgegeven, niks meer aan de hand.
3 dagen later gebeurd hetzelfde, nu blijft het bij 1 x keer overgeven.
De dag erna ligt er 's ochtends gal in de bench.
En zojuist vanmiddag, zo'n 3 uur na de maaltijd begint ze te 'hoesten' alsof er iets in de keel zit en geeft 2x over. Eerst een klein beetje en daarna redelijk wat.
Ze is in al die dagen gewoon vrolijk geweest, wilt graag eten en kauwen, niet sloom of apathisch en gaat graag wandelen. Maar ik maak mij wel zorgen.
Geeft ze over vanwege de voeding die ze krijgt? Is er iets anders aan de hand?
Ze lijkt namelijk in de zomer iets allergisch, dan krabt ze veel en ze heeft ook veel last van de oren sinds juni dit jaar. Het vele krabben is sinds de winter is aangebroken weer een stuk minder, last van de oren blijft ze houden. Ik zalf haar nu 2x per dag met Surolan. Het is overigens ook een enorme likkerd dus misschien dat dat haar keel ook zo irriteert.
Ik ben benieuwd of jullie mij met nieuwe inzichten wat wijzer kunnen maken en waar we de oorzaak kunnen zoeken.
Ik vind het echt niet erg als mijn hond af en toe wat overgeeft maar ik vind 4x in 7 dagen toch wel erg veel. Waar heb ik zelf al aan gedacht:
- Eventueel maagzuur wat voor irritatie zorgt.
- Reversed sneezing wat aanzet tot overgeven.
- Voedselallergie.
Verder krijgt ze:
- Lam/rijst beloningssnoepjes, zacht.
- Farmfood rawhide kauwbotten. Alleen onder toezicht, losse stukjes neem ik af.
Voeding:
Healthy Dog Regular
Natuurlijk, tarwe glutenvrije, complete voeding voor iedere hond, van alle rassen.
Extra hemoglobinepoeder toegevoegd als natuurlijke bron van eiwit en zalmolie voor omega 3 + 6 vetzuren.
Ingrediënten: Vlees en dierlijke bijproducten (rundvlees en hemoglobinepoeder, ongeveer 25%), granen (maïs), oliën en vetten, plantaardige producten, zaden, melk-en bijproducten, gist, vis-en bijproducten (zalmolie), insuline, mineralen, vitaminen en sporenelementen.
Analyse: Ruw eiwit: 24,0%, Ruw vet: 10,0%, Ruw celstof: 2,8%, ruwe as: 7,1%, Calcium: 1,35%, Fosfor: 0,75%, Kalium: 0,46%, Natrium: 0,3%
Voordelen:
Tarwe-glutenvrij
Maïs incl. vezels: licht verteerbaar
Lijnolie: darmflora bevorderend
Zalmolie: omega 3 + 6
Biergist: bloedzuiverend en huid bevorderend
Prebiotica: afweersysteem bevorderend
Spijsvertering bevorderend en minder ontlasting
Gezonde, glanzende vacht
Sterke, soepele spieren en gewrichten
Neeltje: