Mijn moeder houdt al haar hele leven ontzettend van vissen, en heeft ook al meer dan 40 jaar ervaring in het houden en kweken ervan; op den duur hadden we onder andere een aquarium van 3 meter lang en ongeveer 10 bakken met ook andere soorten. Ze weet er echt alles van en heeft er waarschijnlijk wel 100 boeken over gelezen, van ziekten tot onderhouden etc...
14 jaar geleden kochten mijn ouders een huis in Zweden en omdat het toen onhandig was omdat er zoveel verbouwd moest worden en ze daar zo vaak waren, zijn alle vissen verkocht. Een moeilijke keuze toendertijd, maar het was het wel waard. Maar inmiddels is het huis af, zijn m'n ouders een dagje ouder en is de rust wedergekeerd. Mijn moeder heeft het al een jaar over hoe graag ze weer vissen zou willen, maar het komt er steeds niet van.
15 januari is ze jarig, en ik wil haar heel graag vissen geven. We hebben alles in huis; aquaria van meerdere maten, pompen, filters, kienhout, etcetera...
Echter heb ik er zelf de ballen verstand van en weet ik niet wat voor zand en wat voor temperatuur en wat voor vissen enzo.
Mijn moeder houdt van zoetwatervissen in mooie kleurtjes, maar ook van gewoon simpele visjes. Wel heeft ze het altijd over cycliden en dan met name muilbroeders (schrijf ik dat goed), en discusvissen. Die laatste zijn wat te moeilijk, maar ik ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben! Zelf kan ze er sowieso voor zorgen, ik hoef het aquarium enkel te installeren en dan te onthullen op de dag.
Dus: wie heeft er tips? Wat voor vissen? Hoe moet ik ze "installeren"? Wie helpt mij?