Ineens nagels eraf bij hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Ineens nagels eraf bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 13:15

Goedemiddag en een fijne kerst!
{:)
Ik verzorg momenteel de hond van mijn huisbaas, een pitbul-boxer mix. Een schatje en een lomperd.
Mijn huisbaas blijft nog weg tot 2 januarie.

En wat tref ik net bij de hond aan?
Zijn nagels eraf. Vraag me niet wat hij gedaan heeft, gister zat alles er nog aan.

Afbeelding

Is dit absoluut voor een DA?
Hoewel ik dat eerst zal moeten overleggen met het baasje, en aangezien ik weet wat voor een loeizwaar jaar ze achter de rug hebben, laat ik ze liever genieten.

Of kan ik dit zelf oplossen, en zo ja, waarmee?

Dat het pijn doet geloof ik graag, dat doet het bij mij ook als een een stukke nagel afgescheurd is.
En het kost wel tijd voordat een nagel weer teruggroeit...

Hopelijk iemand die me even op weg kan helpen, ik heb dit zelf nog nooit bij mijn honden meegemaakt.

Vast bedankt!

belle_boef

Re: Ineens nagels eraf bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:19

Ik Zou je huisbaas appen met de vraag of dat vaker gebeurd

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:23

Even laten weken in een badje met soda oid 3x daags, probeer als de hond naar buiten gaat er een sokje omheen te doen zodat er geen straatvuil bij komt.
Dierenarts gaat het ook schoonmaken en eventueel verbinden denk ik.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 13:34

Aanvulling: de hond woont buiten op hun eigen terrein, zoals de meeste honden hier, inusief de mijne.
Het terrein is geen vuilstort o.i.d, maar heeft wel plekken met bv zand.

Mag betadine o.i.d ook om te spoelen? Ik heb geen soda in huis en de winkels zijn vandaag dicht.

Nee, dit heeft de hond niet vaker, dan had ik dat wel eerder meegekregen, ik heb dit jaar heel vaak voor hem gezorgd. :)

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:36

Palmera schreef:
Aanvulling: de hond woont buiten op hun eigen terrein, zoals de meeste honden hier, inusief de mijne.
Het terrein is geen vuilstort o.i.d, maar heeft wel plekken met bv zand.

Mag betadine o.i.d ook om te spoelen? Ik heb geen soda in huis en de winkels zijn vandaag dicht.

Nee, dit heeft de hond niet vaker, dan had ik dat wel eerder meegekregen, ik heb dit jaar heel vaak voor hem gezorgd. :)

Ik zal het dan even met betadine behandelen idd, maar als t eenmaal droog is zal ik het zo laten dan. Goed in de gaten houden dat het niet ontsteken gaat.
Het kan maarzo gebeuren hoor tijdens het spelen, als je het zelf niet door hebt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:38

het kan met spelen gebeuren maar google eens op SLO,, mijn hond heeft dat, auto immuunziekte
Hoe zien de andere nagels eruit? goed glanzend of wat korrelig? Als het SLO is zou ik wel pijn stillers halen, is namelijk een ontsteking aan de nagelbedden

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:42

Normaal geef je ab en verbind je het.Kan het zijn dat hij ergens aan het krabben is geweest? Op steen ,een muur of vloer of zo?Een pijnstillertje is ook wel prettig.Je moet het vergelijken met dat je nagel flink tot in je leven scheurt.
Persoonlijk ga ik met dit na de Da.Ontsmetten is heel belangrijk.Soda gaat heel zeer doen ,dus kijk uit dat hij dan niet bijt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:53

beatje schreef:
Normaal geef je ab en verbind je het.Kan het zijn dat hij ergens aan het krabben is geweest? Op steen ,een muur of vloer of zo?Een pijnstillertje is ook wel prettig.Je moet het vergelijken met dat je nagel flink tot in je leven scheurt.
Persoonlijk ga ik met dit na de Da.Ontsmetten is heel belangrijk.Soda gaat heel zeer doen ,dus kijk uit dat hij dan niet bijt.

Neem jij antibiotica als je een ingescheurde nagel hebt?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:57

qua pijn bedoelde ik,en als het gaat ontsteken krijg ik ab.
Nu weet ik wel dat in het stoere land waar jij woont je dieren liever laat kreperen ipv te helpen. maar hier in belgie geven we bij infectiegevaar wat hier dus behoorlijk aanwezig is antibiotica.Beter als een heel ontstoken voet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:06

En zo ontstaat antibiotica resistentie - liberaal met AB zijn als er nog géén ontsteking is. AB werkt nl niet preventief, dus het is totaal zinloos te geven. Pas áls er een infectie is en bij voorkeur dan ook nog na bepalen van de gevoeligheid heeft het geven van AB zin.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:06

beatje schreef:
qua pijn bedoelde ik,en als het gaat ontsteken krijg ik ab.
Nu weet ik wel dat in het stoere land waar jij woont je dieren liever laat kreperen ipv te helpen. maar hier in belgie geven we bij infectiegevaar wat hier dus behoorlijk aanwezig is antibiotica.Beter als een heel ontstoken voet.

Oh. Hier maken we ons zorgen over het creëren van resistene bacteriestammen door onnodig preventief gebruik van antibiotica. Weinig met "stoerheid" te maken, denk meer richting "gezond verstand".
Prettige feestdagen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:17

Ik zou er een zachte, ( niet prikkende ) ontsmettende zalf opdoen. Bijv. L mesitran honingzalf. En het even aankijken. Kan gewoon herstellen, gaat het ontsteken direct naar de dierenarts.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:28

Dit komt wel eens vaker voor, misschien ergens blijven hangen?
Het is pijnlijk, gevoelig voor honden. Beste is schoon houden, en verder niet veel aan doen, heeft tijd nodig om te genezen. Laat de hond niet rennen, dus geen ballen gooien enz!
Mochten de tenen dik worden of ontstoken lijken.. ga dan wel naar een dierenarts.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 14:59

Ik heb inderdaad zelf ook geen voorkeur om direct AB te geven. Als het ontsteekt verandert het verhaal uiteraard, dan zou ik ook niet meer bokt raadplegen. :)

sterregoud schreef:
Ik zou er een zachte, ( niet prikkende ) ontsmettende zalf opdoen. Bijv. L mesitran honingzalf. En het even aankijken. Kan gewoon herstellen, gaat het ontsteken direct naar de dierenarts.

Is sudocrem ook goed? Dat heb ik hier namelijk staan.

Lynn_Nikita schreef:
het kan met spelen gebeuren maar google eens op SLO,, mijn hond heeft dat, auto immuunziekte
Hoe zien de andere nagels eruit? goed glanzend of wat korrelig? Als het SLO is zou ik wel pijn stillers halen, is namelijk een ontsteking aan de nagelbedden

De andere nagels zien er gelukkig goed uit.

Wat hij gedaan heeft is en blijft een raadsel. Hij likt er wel veel aan, hopelijk richt hij daar geen extra schade mee aan..
Het is me net gelukt hem met betadine te spoelen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:11

Niks aan doen joh, tenzij het blijft bloeden. Binnen een dag zit er een 'velletje' over de nagel en met een paar dagen de eerste harde laag weer.

9 van de 10 honden hebben er bijna geen last van.

Als de hond niet mankt of hinkelt hoef je echt niks te doen.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:22

Palmera schreef:
Ik heb inderdaad zelf ook geen voorkeur om direct AB te geven. Als het ontsteekt verandert het verhaal uiteraard, dan zou ik ook niet meer bokt raadplegen. :)

sterregoud schreef:

Is sudocrem ook goed? Dat heb ik hier namelijk staan.

Lynn_Nikita schreef:

De andere nagels zien er gelukkig goed uit.

Wat hij gedaan heeft is en blijft een raadsel. Hij likt er wel veel aan, hopelijk richt hij daar geen extra schade mee aan..
Het is me net gelukt hem met betadine te spoelen.

Geen sudocreme! Dat sluit de wond af waardoor t niet goed heelt en zelfs kan gaan ontsteken...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:42

Dat likken aan die twee teentjes is je grootste probleem! Kunnen grote wonden van komen, met infectie. Omdat het zeer doet, gaan ze er veelte fanatiek aan pulken.

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:57

Ontsmetten soda of betadine oid is prima. Idd dat lekken is iets om de gaten te houden. Doet die van ons driftig als hij een wondje aan de nagel heeft.

Ik vind het er op de foto niet zo schokkend uitzien. Ik zou de eigenaren wel informeren. Dan heb je achteraf in elk geval geen verwijten. Zoiets is met gek doen zo gebeurd. Die van ons heeft ook regelmatig wat kleine schades als hij buiten heeft gespeeld.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 17:26

Kat had dit laatst ook. Had het even paar dagen aangekeken en niks aan de hand (/poot :D ) meer.
Hij hield het zelf wel goed schoon en bleef wel wat meer binnen.
Zou gewoon de natuur zijn gang laten gaan (wel in de gaten houden!) en verder niet gaan dokteren. Vaak doet dat meer kwaad dan goed

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 18:29

Niet driemaal daags gaan weken met een bijtend goedje hoor, daar gaat het echt niet van opknappen (ook betadine remt de genezing trouwens). Goed opletten of het niet gaat ontsteken. Bij voorkeur zou ik het een paar dagen uit zand/vuil houden zelf maar als dat geen optie is dan puur goed opletten op mogelijke ontsteking want dan moet je er wel even mee naar de DA.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 18:35

Sodabadjes zijn achterhaald! Maar het is helaas een hardnekkige fout advies.
Het vergroot de kans op infectie juist. Daarnaast slecht voor het herstel van huid en belastend voor de patiënt.

Beterschap voor het dier.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 19:10

Ik zou kijken of je het enigszins kunt verbinden, zodat hij er niet aan kan likken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 20:04

GDG schreef:
Niet driemaal daags gaan weken met een bijtend goedje hoor, daar gaat het echt niet van opknappen (ook betadine remt de genezing trouwens). Goed opletten of het niet gaat ontsteken. Bij voorkeur zou ik het een paar dagen uit zand/vuil houden zelf maar als dat geen optie is dan puur goed opletten op mogelijke ontsteking want dan moet je er wel even mee naar de DA.

Dat dus en als niet ontstokne echt geen ab voor sfgebroken nagel. En sommige dieren gaan er obsessief aan soppen dat is ook niet handig, masr dat vershcilt per dier. (Als onts
Token zitten.ze er vaak ook veel aan, maar dan is het ook dikker, warmer etc.) Gelukkig gaat een afgebroken nagel meestal gewoon goed. En fujn dat ze hrlemaal eraf zijn en niet gebroken zodat er als nog iets mee moet, om die pijnlijke bewegende uitienden eraf te krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 21:58

Vorig jaar had onze hond de nagel er half afliggen, werd door de DA verwijdert en heeft er heel even een verbandje om gehad zodat er een laagje op kwam en daarna niets. Verbandje heeft er 1 dag om gezeten.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:24

Mijn hond had toevallig ook van de week zijn zijnageltje omgeklapt, dat deed natuurlijk zeer omdat het nageltje er half naast hing, dierenarts heeft t eraf gehaald en voor de nacht verbandje met soort honing antibiotica zalf.
Nou moet ik hem een x of 3 per dag insmeren met die zalf maar daar ben ik nu mee gestopt, ziet er goed uit en met smeren moet ie een kap op anders likt ie het er gelijk af, en als ik de kap eraf haal, maak nie uit al is het na een uur, dan gaat ie toch weer lukken, terwijl als ik er niks aan doe hij er af en toe maar aan likt.
Ik pas wel op met vuil.