Een nieuwe hond, nieuwe vragen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Een nieuwe hond, nieuwe vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 17:25

Aanstaande zondag gaan wij onze nieuwe hond ophalen. Hiervoor heb ik 13 jaar een Berner Sennen teefje gehad, ze is inmiddels bijna een jaar overleden en ik vind het heel spannend dat er een nieuwe hond komt.

Onze nieuwe hond (nog naamloos) is een reutje en is 17 kg en ongeveer 50 cm hoog. Hij is 16 maanden oud.

Er zijn nu dingen waar ik rekening mee moet houden, wat ik voorheen met mijn vorige hond niet hoefde.
Zo wil ik dat de nieuwe hond de eerste tijd even snachts in de bench gaat, tot dat hij gewend is en we hem wat beter kennen en hij ons. Op deze manier wil ik hem ook een rust plek aanbieden, waar hij niet gestoord kan worden door onze dochter en kat.
Maar welke maat bench heb ik nodig voor dit formaat hond?

Kan ik met een hond van 16 maanden naar ‘puppy’cursus, of doe je een andere training?
En wanneer is hier de beste tijd voor?

Hoe kan ik de eerste dagen voor hem zo prettig mogelijk laten verlopen? Hij heeft een nogal roerige tijd achter de rug. Ik heb een afspraak bij de dierenarts staan voor een check.
Behalve spulletjes kopen, weet ik niet hoe ik ons beter kan voorbereiden op de komst van naamloos. (Daar is nog wel wat werk aan te doen. :D )

Bedankt alvast. :)

Ps:
Spoiler:
Afbeelding

Sclimpre

Re: Een nieuwe hond, nieuwe vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:37

Voor onze grootste hond (ongeveer formaat van de jouwe) hadden wij een bench van 120x78x83h.
Voor je hem 's avonds in de bench zet zou ik een flinke wandeling doen zodat hij moe is en niet te hard gaat protesteren tegen de bench.
De eerste ochtend hem vroeg uit de bench halen en door de dag regelmatig hem iets lekkers geven in de bench maar het deurtje open laten.
Als hij een moeilijke tijd gehad heeft hem desnoods bij het buitengaan dubbel zekeren, ttz halsband + leiband en tuigje + leiband.
Cursus zou ik heel even mee wachten totdat hij het een beetje gewend is bij jullie.
Heel veel succes met de nieuwe aanwinst, het ziet er een echte schat uit.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 17:48

Bedankt voor je reactie!

Er schoot me nog een vraag te binnen: hoe ga ik hem zo veilig mogelijk (voor hem ook een veilig gevoel) vervoeren. Kan ik de bench achter in de auto zetten?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:55

Als je de plek hebt kan je een kleinere bench in de auto gebruiken.
Alternatief is gewoon in de auto (achterbank of in de koffer als het een break is). Maar dan zou ik wanneer je de hond gaat afhalen zeker een 2de persoon meenemen die de hond continu aan de leiband houdt. Je wil niet dat de hond vrolijk door heel de auto hupst en je moet vooral zorgen dat je hem stevig aan de leiband hebt voordat er een deur geopend wordt.
Er zijn ook leibanden die je kan vastklikken aan de gordel, eens de hond wat gewend is kan je dat ook gebruiken, wel liefst in combinatie met een tuig.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 17:59

Ik heb een tuig en een autogordel, ik wilde zelf achterin de bench in de kofferbak doen omdat het voor hem misschien wat rustiger zal zijn. Het is anderhalf uur rijden, ik wilde in een stuk door rijden. Is dat verstandig? Ik denk dat onderweg stoppen alleen maar meer onrust gaat geven.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:59

Als hij al zindelijk is zou ik een zo groot mogelijke bench nemen.
De meeste hondenverenigingen hebben wel een speciale groep voor oudere honden die wat extra aandacht kunnen gebruiken zeg maar, dus zou gewoon gaan informeren. Is voor jullie ook fijn om samen bezig te zijn.
Hond vervoeren doen wij met een tuigje aan de gordel of in de kofferbak. In de bench in de auto kan ook maar zorg wel dat de bench dan goed vast staat.

Vergeet ook niet om lekker te genieten ;)
Ziet er uit als een lieve hond.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:06

Gefeliciteerd met je nieuwe maatje !
Wanneer ga je m halen ? Voor of na oud en nieuw. Is het een angstige hond of juist niet. Zo ja is het misschien een idee om m pas erna op te halen als ie zich daar veilig voelt ?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:25

Giolli schreef:
Ik heb een tuig en een autogordel, ik wilde zelf achterin de bench in de kofferbak doen omdat het voor hem misschien wat rustiger zal zijn. Het is anderhalf uur rijden, ik wilde in een stuk door rijden. Is dat verstandig? Ik denk dat onderweg stoppen alleen maar meer onrust gaat geven.

Zeker in 1 stuk rijden! Voor een hond van 16mnd is dat geen enkel probleem. Vraag aan de mensen waar hij vandaan komt hem 's ochtends nog een wandeling te geven. Liefst geen eten ivm eventuele wagenziekte. Dan auto in, alle deuren toe, kinderslot op en rijden maar. Zeker niet stoppen om de hond uit te laten en al helemaal niet op een snelwegparking. Eens je thuis bent en de hond kennis gemaakt heeft met zijn nieuwe thuis heb je het lastigste stuk gehad. Dan kan hij rustig een plasje doen, het huis verkennen en een hapje eten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 18:27

Mondy schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe maatje !
Wanneer ga je m halen ? Voor of na oud en nieuw. Is het een angstige hond of juist niet. Zo ja is het misschien een idee om m pas erna op te halen als ie zich daar veilig voelt ?

Bedankt!
Zondag gaan we hem ophalen. We doen dat bewust voor oud en nieuw vanwege omstandigheden. Dan is hij hier het beste af! (Vuurwerk, wij hebben rolluiken etc)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:33

Giolli schreef:

Niet iedere hond kan tegen autorijden, sommigen worden wagenziek.
Misschien kun je bij de huidige eigenaar/opvang vragen of daar sprake van is.
En ik zou, zo mogelijk, een tweede persoon meenemen voor begeleiding.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 18:37

Mijn man gaat mee, de hond heeft geen last van wagenziekte. :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:52

Instructeur hier:

Puppycursus is bij ons voor puppys. Juist omdat er echt puppyspelletjes worden gedaan. De basiscursus (waar je normaal rond week 15 naar doorstroomd) is gewoon het aanleren van de basisoefeningen en kan zeker voor een hond die een onrustige basis heeft gehad fijn zijn om bevestiging te krijgen. Daarbij kan je tijdens deze cursus de basisvragen stellen waar jij nu juist tegenaan loopt, zoals rust plek. Dus deze raad ik zeker aan.

Verder geef je hond aandacht, maar overdrijf niet. RRR oftewel rust, regelmatig en reinheid is echt de basis om een rond een fijn huisje te geven.

Verder raad ik je vooral aan om nu al contact op te nemen met de hondenschool en daar advies te vragen. Fora geven vaak veel goed bedoelde adviezen maar iedere hond is anders en er zijn nogal wat achterhaalde theorieën :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 18:54

Bedankt voor je advies! Hoe weet ik of een hondenschool bij me past?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:56

Giolli schreef:
Bedankt voor je advies! Hoe weet ik of een hondenschool bij me past?

Ga kijken, eventueel zonder hond en stel vragen :j

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:13

Hier ook een instructeur :)

Ik zou ook zo snel mogelijk beginnen met de cursus. Je leert er veel van maar de band met de hond wordt ook enorm versterkt en dat is denk ik ook een erg goede basis om te beginnen.
Thuis natuurlijk af en toe oefenen om ook te leren dat ie het niet alleen op de HS doet ;)

Qua vervoeren zou ik kijken wat hij al kent? Een bench is een prima vervoersmiddel

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 16:11

Bedankt!
Ik heb inmiddels een bench gekocht, ik ga even kijken of hij in de auto past.
Tot nu toe kent hij gewoon “los” op de achterbank samen met iemand en is erg braaf in de auto. (Lees: slaapt) we gaan het zien!

IK BEN HEEL ZENUWACHTIG. :')

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:11

Wat een leukerd! Ik zou ook een bench in de auto doen. Hier in het dorp is een aantal maanden geleden een auto ongeluk gebeurd, en de hond zat los in de auto. Resultaat: hond door het autoraam gekatapulteerd en onder de tollende auto terecht gekomen. (Dat heeft hij niet overleefd ;( ). Ik zou dus zelf nooit meer iemand aanraden om de hond los in de auto te doen, ook niet als iemand de leiband vast houdt.

Zelf ben ik wel naar puppyschool geweest met mijn herplaatser van 6 maand oud, denk dat dat een beetje afhangt van hondenschool tot hondenschool!

Als het een ontsnapper moest zijn, er bestaan van die 'anti ontsnap tuigen', dat kan misschien wel een fijn gevoel geven. Ook eventueel moest hij wat bang zijn aan de leiband?

Misschien kan je qua bezigheidstherapie een Kong aanschaffen? Wij vullen dat met gehakt (speciaal voor dieren dus ongezouten) en dat gaat dan de vriezer in. Zijn ze een tijdje zoet mee! Hier zijn kauwdingen altijd de grote 'winnaar' om ze rustig te krijgen/bezig te houden. :)
Heb ook al veel goeds gehoord over mentale spelletjes of bvb een snuffelmat oid, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Heeft hij overigens geen naam van zijn oude baasjes gehad?

Veel plezier met hem, als ik zie hoe je in de weer bent denk ik dat hij zijn gouden mandje gevonden heeft. <3

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 11:15

Hij is thuis. <3

De autorit in de bench ging goed. Hij heeft de rit van anderhalf uur geslapen. We hebben hem wegens omstandigheden gister avond moeten ophalen.
De hele nacht zoet in zijn bench geslapen (deurtje open)

Het is een erg onzekere, onderdanige en wat angstige hond. Hij is pas sinds maandag in NL dus hij heeft in korte tijd zó veel mee gemaakt. We gaan hem echt lekker rustig laten wennen!

Buiten plassen en poepen durft hij nog niet, maar wel braaf in de tuin. Dat komt wel! Hij is in elk geval zindelijk.

Hij heet eigenlijk Buddy, maar dat vinden wij niet zo leuk. Hij luistert ook nog niet naar zijn naam dus we kunnen er van alles nog mee.

De kennismaking met onze dochter ging erg goed, gelukkig.
Ik ben zo blij met hem en hij is zo lief dat ik er van moest huilen. :')

Even een foto spam!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:23

Ach wat een lieverd, snap je gevoel dat je er van moet huilen helemaal. :') Had ik ook bij de eerste 'mijlpalen' van mijn herplaatser, bijvoorbeeld toen we na een paar weken op vakantie gingen naar de zee en ze daar als een wervelwind over het strand heen rende. Voorheen zat ze altijd opgesloten. Het doet toch wat met je. :')

Murphy vind ik overigens zelf een superleuke naam (staat op het lijstje voor eventuele volgende aanwinsten := ), en het heeft dezelfde klanken als Buddy! Al doet dat er eigenlijk niet toe als hij er niet naar luistert ofcourse. :Y)

Is hij ook erg onzeker aan de leiband? Dan zou ik misschien toch eerder een (ontsnappingsproof) tuig aan doen. Zou zelf wat huiverig zijn voor moest hij achteruit uit zijn halsband geraken.

Veel plezier met hem, ik denk dat hij een geweldige Kerst gaat beleven. <3

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:27

Inderdaad goed tuig, maar ook alert blijven, onze hond was al vijf maanden bij ons en leek volkomen op zijn gemak. Totdat hij ergens onverwacht heel erg van schrok. En toen was hij foetsie. Met tuig en lijn en al. (na twintig uur kwam hij weer thuis)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:30

Wat een leuke hond. Gefeliciteerd. Je zou even kunnen wachten met een naam geven. Mijn ervaring is dat ik pas later een passende naam voor een hond heb als ik hem wat beter leer kennen en wat bij zijn karakter past. Mijn honden noem ik eigenlijk van alles. Onze bijv Jip noem ik ook wel Kippie of Slippie. Iets geks. Het maakt het vrolijk :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 13:04

Dank jullie wel!

Een tuigje heb ik ook gekocht. Best een goed idee. Ik ben ook bang dat hij kan ontsnappen ja, maar hij loopt heel netjes aan de lijn. Ik laat hem sowieso (nog) niet los.

Meer tips zijn altijd welkom!

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:33

Deze site hielp ons wel relativeren toen wij een herplaatser (8 maanden) kregen: https://www.animalinneed.com/adoptie/ge ... assen-hond

Het heeft bij ons wel meer dan een halfjaar geduurd voordat hij een beetje zijn plekje had gevonden. Hij is zó lief maar als ik vergelijk hoe hij in het begin was, zo ontzettend anders. Dus de enige tips die ik voor je heb: heb geduld en wees consequent.

Hij heeft wel een hele lieve blik.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 14:07

silverdapple schreef:
Deze site hielp ons wel relativeren toen wij een herplaatser (8 maanden) kregen: https://www.animalinneed.com/adoptie/ge ... assen-hond

Het heeft bij ons wel meer dan een halfjaar geduurd voordat hij een beetje zijn plekje had gevonden. Hij is zó lief maar als ik vergelijk hoe hij in het begin was, zo ontzettend anders. Dus de enige tips die ik voor je heb: heb geduld en wees consequent.

Hij heeft wel een hele lieve blik.

Bedankt zeg! Hier staan veel goede tips in.
Ik heb direct dingen kunnen toepassen. :)

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:52

Ik heb altijd herplaatsers nu mijn 5e inmiddels. Wel altijd uit nederland.
Wat werkt zijn de 3 rrr. Rust en regelmaat en als laatste maar dat is normaal reinheid .

Doe gewoon wat je altijd doet en doe het vanuit rust. Ik zou in jou geval wel een anti ontsnaptuig nemen. Passen in dierenwinkel. Juist in deze vuurwerk periode erg belangrijk.

Ik gaf altijd een nieuwe naam bij een nieuw begin.

Je zult de komende tijd merken dat hij steeds meer dingen gaat ontdekken . Ik had soms wel na een jaar dat ik dacht oh dit ben jij dus ook maar altijd positief.

Geniet maar lekker en voorlopig nog niet te veel druk erop