Hond vangt ratten extra enten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sastaic

Hond vangt ratten extra enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 12:33

Hallo,

Mijn hond vangt wilde ratten en ondanks dat ze ze snel doodt ben ik toch bang voor ziektes. Ze wordt altijd in het voorjaar geënt maar omdat de lepto enting maar ongeveer 7 maand werkt vraag ik mij af of het verstandig is deze vaker te enten?
Laatst bijgewerkt door Sastaic op 09-12-19 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Re: Hond vangt ratten extra enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:33

Ik zou zelf mijn dierenarts bellen en dit voorleggen, wel goed dat je zo voorzichtig bent. Zeker met ratten weet je het nooit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:35

Er voor zorgen dat je hond geen ratten meer vangt. Niet alleen ziektes dragen ze bij zich, maar vergif word nu ook volop gebruikt.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 12:37

Marije_1997 schreef:
Er voor zorgen dat je hond geen ratten meer vangt. Niet alleen ziektes dragen ze bij zich, maar vergif word nu ook volop gebruikt.

Ik wil ook wel graag van de ratten af. Gif gebruiken we niet omdat ze ook bij het vee(voer) zitten.

Lieffiefi schreef:
Ik zou zelf mijn dierenarts bellen en dit voorleggen, wel goed dat je zo voorzichtig bent. Zeker met ratten weet je het nooit...

Ga ik doen!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:40

Het lijkt mij dat als je hond een (gif) dode rat pakt je een groter probleem hebt.
Enten tegen ziektes kan, maar tegen gif niet... :)

Wij hebben binnenkonijnen, die vreten ook heel wat uit en in de zomer mogen ze op het balkon. Die krijgen dan ook ongeveer alle prikjes die er zijn.. Moet er niet aan denken dat er iets met ze gebeurd..

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 12:42

Lieffiefi schreef:
Het lijkt mij dat als je hond een (gif) dode rat pakt je een groter probleem hebt.

Wij hebben binnenkonijnen, die vreten ook heel wat uit en in de zomer mogen ze op het balkon. Die krijgen dan ook ongeveer alle prikjes die er zijn.. Moet er niet aan denken dat er iets met ze gebeurd..

Ze pakt alleen levende en we gebruiken (nog) geen gif.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:42

Eet ze ze ook op of doodt ze ze alleen? Dat verschilt ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:44

Sastaic schreef:
Lieffiefi schreef:

Ze pakt alleen levende en we gebruiken (nog) geen gif.

Levende kunnen ook zeker gif in zich hebben hoor. En jij gebruikt het niet, maar iemand in jou buurt waarschijnlijk wel. Ratten hebben een groot gebied.

Zet vangkooien neer, met daar wat eten in. Blijkbaar zijn ratten ook gek op mesthopen. Ik kwam er op stal bij de mesthoop eens stuk of 10 tegen

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 12:45

Spruit schreef:
Eet ze ze ook op of doodt ze ze alleen? Dat verschilt ook nog.

Ze doodt ze alleen, af en toe zijn ze wel licht beschadigd maar ze eet ze nooit. Soms wil ze ermee spelen, maar ze mag ze naar de mestvaalt brengen en dan moet ze eraf blijven.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 12:47

Marije_1997 schreef:
Levende kunnen ook zeker gif in zich hebben hoor. En jij gebruikt het niet, maar iemand in jou buurt waarschijnlijk wel. Ratten hebben een groot gebied.

Zet vangkooien neer, met daar wat eten in. Blijkbaar zijn ratten ook gek op mesthopen. Ik kwam er op stal bij de mesthoop eens stuk of 10 tegen

Ze zitten in de spouwmuur van de stal en bij de maiskuilen. Die bij de maiskuilen pakt ze vaak. Die ratten eten zich vol met mais. Voor gif ben ik niet zo bang eerlijk gezegd. Vooral ook niet omdat ze ze niet op eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:56

Dan zou ik in ieder geval informeren naar Leptospirose (kan bij mensen de ziekte van Weil veroorzaken), volgens mij kun je daar in elk geval tegen enten. Pakt ze ook wel eens muizen? Dan een strak ontwormingsschema erbij houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:58

Goede rattenhond is iets om zuinig op te zijn. Jaagt ze enkel onder toezicht?
Want zo te lezen is het te overwegen om samen met haar en nog wat hulp serieus dingen opzij te trekken en regelmatig intensief ratten te bestrijden op deze manier. Doen ze in bv Engeland ook veel, geen gif nodig en niet alleen de domme jonkies worden gepakt, maar de hele leefomgeving gaat op de kop, wat die plek in elk geval tijdelijk minder aantrekkelijk maakt voor de ratten om te wonen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:11

Extra enten is volgens mij niet nodig. Heeft de hond de L2 of de L4 enting gehad? De L2 beschermd tegen de rattenvariant, maar niet tegen die van paarden/ varkens en die van muizen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:29

Lepto is te enten inderdaad. Maar er is geen garantie dat ie aanslaat. Ook niet na boosteren. T lastige is dat je niet weet hoe lang de enting precies werkt. Dus ook niet weet wanneer je weer kan enten en wanneer dat ie aanslaat.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 13:39

Spruit schreef:
Dan zou ik in ieder geval informeren naar Leptospirose (kan bij mensen de ziekte van Weil veroorzaken), volgens mij kun je daar in elk geval tegen enten. Pakt ze ook wel eens muizen? Dan een strak ontwormingsschema erbij houden.

Ja ze wordt altijd geënt tegen lepto, echter is die enting ongeveer 7 maand werkzaam terwijl ze eens per jaar worden geënt. Dat zou betekenen dat ze nu onbeschermd is. Vandaar mijn vraag is vaker enten aan te raden?

Sjong schreef:
Extra enten is volgens mij niet nodig. Heeft de hond de L2 of de L4 enting gehad? De L2 beschermd tegen de rattenvariant, maar niet tegen die van paarden/ varkens en die van muizen.

L4 maar zie m'n reactie hierboven.

tamary schreef:
Want zo te lezen is het te overwegen om samen met haar en nog wat hulp serieus dingen opzij te trekken en regelmatig intensief ratten te bestrijden op deze manier. Doen ze in bv Engeland ook veel, geen gif nodig en niet alleen de domme jonkies worden gepakt, maar de hele leefomgeving gaat op de kop, wat die plek in elk geval tijdelijk minder aantrekkelijk maakt voor de ratten om te wonen.

Klopt alleen als ik erbij ben, ze geeft ook aan waar ze zitten onder het plastic. Ik sta dan met een schep in m'n hand (op gepaste afstand haha) en m'n vriend trekt het zeil weg met de kraan.

kiwiwitje schreef:
Lepto is te enten inderdaad. Maar er is geen garantie dat ie aanslaat. Ook niet na boosteren. T lastige is dat je niet weet hoe lang de enting precies werkt. Dus ook niet weet wanneer je weer kan enten en wanneer dat ie aanslaat.

Hier ben ik me van bewust, maar als ik niets doe is ze sowieso niet beschermd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:46

Nee dat is niet helemaal waar. Het vaccin bestaat o.a. uit de bacterien van de stammen van de ziekte van weil. Die bacterieen kan ie ook op een natuurlijke manier oplopen.

Dit is ook wel interessant om te lezen mbt tot ziek worden van weil.
https://www.zimadierenhomeopathie.nl/le ... e-van-weil

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:24

Sastaic schreef:
Spruit schreef:

Ja ze wordt altijd geënt tegen lepto, echter is die enting ongeveer 7 maand werkzaam terwijl ze eens per jaar worden geënt. Dat zou betekenen dat ze nu onbeschermd is. Vandaar mijn vraag is vaker enten aan te raden?

Sjong schreef:

L4 maar zie m'n reactie hierboven.

tamary schreef:

Klopt alleen als ik erbij ben, ze geeft ook aan waar ze zitten onder het plastic. Ik sta dan met een schep in m'n hand (op gepaste afstand haha) en m'n vriend trekt het zeil weg met de kraan.

kiwiwitje schreef:

Hier ben ik me van bewust, maar als ik niets doe is ze sowieso niet beschermd.

De L4 zorgt bij mijn weten gewoon een jaar bescherming. Waarom denk jij 7 maanden? Ik vind dat ook nergens terug.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:42

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:47

Mag ik jouw hond alsjeblief een paar dagen lenen ? :=
De ratten trappen hier zelfs niet in mijn vallen :x

Sorry, zag je topic en dacht meteen aan mijn ergernissen over de ratten hier :')

Tips voor enten heb ik niet. Enige wat in mij opkomt, is leptospirose. Maar daartegen wordt ze al
geënt lees ik.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 14:51

Pandora2 schreef:
Mag ik jouw hond alsjeblief een paar dagen lenen ? :=
De ratten trappen hier zelfs niet in mijn vallen :x

Sorry, zag je topic en dacht meteen aan mijn ergernissen over de ratten hier :')

Tips voor enten heb ik niet. Enige wat in mij opkomt, is leptospirose. Maar daartegen wordt ze al
geënt lees ik.

Uuh nee :P

Labradors zijn meestal niet zo fanatiek als die van mij, maar de gemiddelde jack Russell volstaat wel voor dit soort activiteiten haha.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:52

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:56

Onze hond heeft vorig jaar ternauwernood een Weil besmetting overleefd. Thuis een melkvee bedrijf, onze hond is een fanatiek muizen en ratten vanger. Gif gebruiken we minimaal omdat de hond dat een jaar eerder ondanks zorgvuldig verstoppen dat ook te pakken had gekregen. Enten is dus zeer belangrijk. Mn vriend is opgegroeid op deze boerderij en de honden en katten werden nooit geënt, maar dat bleek toch echt wel nodig als ze veel in contact komen met ongedierte.
Nog een tip voor muizen/ratten bestrijding: Laatst een hele inventief systeem muizen/ratten val gezien op een beurs, werkt met een lokstof en een tunnelvormige buis waar rat/muis in moet klimmen. Werkt met een gaspatroon, en geeft bij aanraken van een bepaalde naald een dodelijke nekslag. Zonder gif en meteen dood. Tip voor gebruik waar ook katten en honden lopen, die lopen geen gevaar met dit systeem, valt niet onder de bestrijdingsmiddelen wet waar je een licentie voor moet hebben.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 09-12-19 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:57

Sjong schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik vind dat niet perse een betrouwbare site . Die is behoorlijk tegen vaccineren en is van homeopatische dierenartsen.

In de bijsluiter staat gewoon 12 maanden.

Ik zou "informatie" van mensen die je water als (dúúr) medicijn proberen te verkopen met een hele grote korrel zout nemen ( vriendelijk uitgedrukt...)

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 15:13

BopjeBo schreef:
Onze hond heeft vorig jaar ternauwernood een Weil besmetting overleefd. Thuis een melkvee bedrijf, onze hond is een fanatiek muizen en ratten vanger. Gif gebruiken we minimaal omdat de hond dat een jaar eerder ondanks zorgvuldig verstoppen dat ook te pakken had gekregen. Enten is dus zeer belangrijk. Mn vriend is opgegroeid op deze boerderij en de honden en katten werden nooit geënt, maar dat bleek toch echt wel nodig als ze veel in contact komen met ongedierte.
Nog een tip voor muizen/ratten bestrijding: Laatst een hele inventief systeem muizen/ratten val gezien op een beurs, werkt met een lokstof en een tunnelvormige buis waar rat/muis in moet klimmen. Werkt met een gaspatroon, en geeft bij aanraken van een bepaalde naald een dodelijke nekslag. Zonder gif en meteen dood. Tip voor gebruik waar ook katten en honden lopen, die lopen geen gevaar met dit systeem, valt niet onder de bestrijdingsmiddelen wet waar je een licentie voor moet hebben.

Hond wordt dus ook zeker wel geënt, normaal eind april, mijn vraag is of de enting deze winter nog voldoende is of dat ik haar beter eerder opnieuw ent.

Heb je een linkje van die val? We hebben ook wel een aantal katten, maar die zijn niet opgewassen tegen de joekels.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:15

Sastaic schreef:
Uuh nee :P

Labradors zijn meestal niet zo fanatiek als die van mij, maar de gemiddelde jack Russell volstaat wel voor dit soort activiteiten haha.

-O-
Wat jammer nou :D

Een jack houdt niet van mijn poezen vrees ik :=