Muizen in huis, katten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mlies

Muizen in huis, katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 09:14

Asking for a friend... :D

Nu al het gewas van het land is hebben ze muizen in huis. Ik heb al gif geopperd, maar omdat ze 4 honden hebben die buiten ook wel een muisje op durven te eten is dat geen optie.

In het verleden hebben ze een kat gehad en sommige asiels hebben ook verwilderde katten als muizenjagers. Maar is een/twee katten buiten en in de schuur voldoende? Of is een kat is huis dan toch beter?

Heeft er iemand ervaring met muizen en het verjagen ervan..?

rockwitch

Re: Muizen in huis, katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:22

Als je geluk hebt heb je muizenvangers, maar ik zie ook wel eens verhalen langs komen dat de katten naar die muizen liggen te kijken van hey gezellig.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:26

Je hebt ook vallen waar je de muisjes levend mee kunt vangen (zijn ook hond veilig) in de buurt van de deuren van huis zetten. Als ze gevangen worden, kunnen ze op een andere locatie weer uitgezet worden. Met katten in huis/schuur halen, moet je er rekening mee houden dat ze in principe de eerste weken (tot 6 weken) ook nog binnen moeten blijven, dus los je op kort termijn het muizen probleem niet op ben ik bang. De vallen die ik heb, zijn hond en kat veilig en krijg je overal wel; boerenbond, pets place, maar ook online. Gif strooien zou ik met de honden ook niet aandurven.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:30

Tjah, ligt denk ik ook een beetje ligt aan waar je woont. Wij hebben drie katten, waarvan 2 overdag standaard buiten zijn (en inderdaad heel wat muizen vangen). Maar de muizen blijven. Ook een rattennest achterin de tuin. Zo nu en dan vind ik een dode rat die te grazen is genomen door een kat, maar weg gaan ze niet. Bijna dagelijks vind ik wel een muis (1 kat vangt ze enkel, en eet ze niet op maar verzameld ze op speciale plekken) Voedsel maar ook het dierenvoer moet daarom steevast in afgesloten tonen. Laatst een zak kippenvoer in de bijkeuken laten staan voor een nacht, de volgende dag zat er een gat in de zak.

Woon je in een gebied met veel muizen, dan zullen ze er toch zijn. Ik ga ook geen gif gebruiken, teveel dieren op en om het terrein die ik juist niet kwijt wil (ook wilde dieren). We zorgen gewoon dat we er goed om denken om geen voedsel open en bloot te laten staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:33

Een kat werkt echt niet per definitie tegen muizen. Ik heb een oud huis waar ook wel eens een muis in rond wandelt en mijn katten (2 stuks) vinden het fantastisch om gewoon lekker toe te liggen kijken vanaf de bank.
Waardeloze beesten zijn het :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:35

Ik hoor weleens van buren dat ze muizen hebben. In al die jaren dat ik hier woon heb ik nog geen muis gezien (zelfs geen poepje), op de twee na die mijn vorige kat mee naar huis nam. }>

Misschien is alleen al de aanwezigheid van een kat voor de muizen hier een goede reden om het een huisje verderop te zoeken. :D

Het valt te proberen, maar idd zijn niet alle katten muizenvangers.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:36

Toen wij van de zomer in ons nieuwe huis kwamen wonen, was er ook een muizenplaag. Ze renden op het terras gewoon onder je voeten door! En er waren ook veel ratten trouwens, maar die zaten voornamelijk in de schuur bij de kippen.

Wij hebben 4 katten, die voornamelijk buiten en in de schuren zijn en 's avonds een paar uurtjes binnen (als we thuis zijn). Ik zie nu nauwelijks nog muizen en de ratten zijn ook weg (knock on wood). Dus in ons geval heb ik toch wel het idee dat het veel scheelt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:39

Wij hebben nu geen muizen maar wel 3 katten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:42

Ik woonde in een appartementje dat in een veldschuur was gemaakt. In de veldschuur waren verder paardenboxen en opslag van stro. Ik woonde op een hengstenopfokbedrijf.

De muizen liepen hier tijdens een verjaardag over de muren, 1 slaapkamer die als opslag diende scheten ze onder. Heb 6 maanden beneden geslapen, omdat de muizen totaal niet bang op mijn nachtkastje zaten en onder mijn bed doorliepen. Toen ik er op een dag 3 op de salontafel zag zitten toen ik thuis kwam was het genoeg.

Gif kon daar ook niet en is niet mijn ding (al was ik er toen wel toe in staat), vallen hielpen niet.

Ik heb een kat genomen die binnen en buiten leefde. Geen muis meer gezien binnen. Voor mij was het de oplossing. Ik was er onwijs blij mee, want het werd onleefbaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:49

Gelukkig vangen mijn katten muizen en ruimen ze ook op. Ik heb ook een 6e hands stadskat en zij vangt ook muizen, dat lukte haar in t begin niet. Wij hebben weleens geprobeerd om buitenkatten te nemen, en ze wel als kitten in de stal te houden. Het was geen doen en we hebben ze snel naar binnen gehaald. Ik ben gek op katten, maar ik vind ze ook wel nodig als je buiten woont. En ja, dan vind je soms een rat, of een mol, of een vogel op een plek die je niet wilt. Dat hoort er dan bij.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:50

Wij wonen midden in het bos, naast een manege met een gigantische muizen plaag. In een huis waar overal kieren en gaten zitten. We wonen hier nu ongeveer een jaar, samen met eerst 2 en nu 1 kat. Die laatste is echt een muizen jager.
Wij hebben 1x een muis in huis gehad. Die hebben we gevangen met een val in de meterkast waar de kat niet komt. Ik vermoed zelfs een beetje dat deze muis per ongeluk door de kat mee naar binnen is genomen of zo. We hebben tot nu toe nog helemaal geen last van ratten of muizen verder (ik klop wel graag even af).

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:07

Hier ook buitengebied met muizen activiteit. Had ze op een gegeven moment in mijn schuur zitten. In deze schuur heb ik 2 grote kasten met eten van mij en paardenspullen staan en zit vast aan mijn woning. Ik was dus heel bang voor het eten en dat ze in mijn woning zou komen.

Als eerste heb ik alles in plastic kratten/dozen gedaan (helaas te laat voor mijn 500 gram staldeken die wel geteld 2 dagen gebruikt is {:)-:( )

Heb 2 dagen een kat van een vriendin geleend en in de schuur opgesloten met alleen water (was nogal een muizenvanger maar alleen als die trek had) na die 2 dagen had de kat geen trek. Nu preventief een elektrische verjager op het stroomnet 24/7 en de eerste maand, na de kat, 1tje op batterij met verlichting, geluid en sonisch. Sop ook regelmatig de schuur schoon met pure bleek.

Heb nu al heel lang geen muis meer gezien en ook geen keutels.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:10

Don 't try this at home, een dier 2 dagen opsluiten en met alleen water |o

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:15

Voor in huis een val en buiten een kat.Vraag eens naar een ex zwerfkat in het asiel.Daar worden ook goede tehuisen voor gezocht.Geen gif,een binnen muis komt ook buiten en kan dan nog door de kat of hond opgegeten worden.En geduld hebben.Je moet natuurlijk wel een plek buiten hebben waar de kat bijgevoerd wordt en een slaapplek heeft.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:23

Kippen zijn goede muizen vangers. :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:23

Maar lokken ook muizen :)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:42

Onze kat is een behoorlijke jager buiten. Muizen, konijnen, vogels, ratten.. alles heeft hij wel gehad en meestal meerdere per dag. In ons oude huis hadden we echter ook wel eens een muisje binnen en die liet de kat gewoon met rust. Daar kon hij lekker naar zitten kijken {:)-:(

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:47

We hadden muizen op de zolder.Deur open laten staan en 3 katten boven.Liggen de dames op bed te slapen.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:51

Hahaha ja volgens mij kiezen katten (zoals met alles, eigenwijze monsters) echt zelf het moment en plek van jagen. Maar ik denk dat een kat doorgaans echt wel helpt.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:26

Hier zat mijn oude tut ook op haar gemakje te kijken naar het muisje .. 2 weken later vond k hem wel onderaan de trap >;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:39

Je moet er dus echt de juiste kat voor hebben, een killer :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:46

En rekening ermee houden dat je een kat de eerste weken toch wel binnen moet houden, dus als je ze buiten muizen wilt laten vangen is een kat ook geen korte termijn oplossing. Dan zou ik toch echt voor vallen gaan waar je ze levend mee kunt vangen en ze dan weer uitzetten verder weg.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:48

onze katten hebben nooit veel muizen gevangen maar sinds we een buizerd hebben, zijn er geen muizen meer! :) en gelukkig heeft ie besloten bij ons te blijven.

wel zetten wij vallen tegen ratten. dan ligt het gif afgesloten van de honden. zoiets zou je ook kunnen doen.

volgens mij als je nu een kat zou nemen, moet die ook eerst een tijdje binnen blijven en wat gevoerd worden anders blijft die niet.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:51

Jammer genoeg weet je vantevoren nooit of je een killer kat hebt :Y)

Eén van mijn twee katten is een echte killer kat. Nooit last van muizen, terwijl één kant van de buren er weleens last van heeft. Krijg met regelmaat ook cadeautjes in de tuin :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:52

Wij wonen buitenaf. Maar hiervoor jaren in de wijk gewoond en de katten altijd verplicht binnen gehouden. Ik wilde ze niet los over straat ivm overlast voor de buren.
Nu wonen we 3 jaar buitenaf, en zijn de katten intussen 12 jaar oud. We hebben er 3 en zijn hier ontpopt tot echte jagers. Terwijl ze voorheen geen r**t uitvoerde :') Luie dikzakken waren het.
Nu zijn het echte muizen- en mollenjagers. Het helpt echt! En de katten zitten lekker in hun vel en zijn weer mooi in model :')

Gif zou ik niet doen, niet alleen om onze katten, maar juist om roofvogels die muizen eten. Die worden dan ook vergiftigd. Dat is niet de bedoeling.