Muizen in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Muizen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 09:41

Twee weken terug werd ik in negatieve zin onaangenaam verrast door een muis die op klaarlichte dag in mijn woonkamer zat. Ik wist niks beters te doen dan keihard gillen :+ . Gisteravond zat ik lekker met de voetjes omhoog op de bank toen hij weer voorbij kwam (of het dezelfde is weet ik natuurlijk niet). Nu ben ik dol op dieren, maar dit ongewenste huisdier (hoop nog steeds dat het er maar 1 is) wil ik toch liever kwijt. Ik heb geen idee waar hij vandaan komt, al vermoed ik de kruipruimte. Dan kan hij via het gaatje waardoor de kabels van oa de Wifi lopen ook via de snelverbinding het huis in := . Sporen in huis zelf nog niet gevonden. Dus ik hou het er voorlopig nog even op dat hij af en toe om het hoekje piept en een kijkje komt nemen. Maar goed, wat hij hier doet op de momenten dat ik er niet ben om keihard te gaan gillen weet ik natuurlijk niet :')

Nu zag ik dit: https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/plan ... uk_1204171. Lijkt mij een vriendelijke manier om ze weg te houden. Maar werkt zoiets ook? Of kan ik het beste meteen een bedrijf inschakelen? Zelf prutsen met gif of vallen zie ik niet zo zitten. Of valt dat wel mee en is het goed zelf te doen?

Ninx

Re: Muizen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:45

Wat er erg aan een muis? Als je zorgt dat eten heel goed opgeborgen is en ze nergens bij kunnen, is de interesse vlot weg.
Bovendien is het een diertje dat maar een paar cm groot is, niks engs aan.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:48

Leen een kat :+
Ik heb twee raskatten. Die eten ze niet op. Maar gaan er wel achteraan en op een afstandje loeren := hier kwam bij verbouwen ook een muis mee uit de kruipruimte.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 09:52

Ik wil geen kat in mijn huis. Heb zelf katten gehad en die komen er niet meer in hier. Ik ben normaal gesproken ook niet bang voor muizen. Heb ze vaak zat gezien op stal. Maar in mijn eigen woonkamer op 1 meter van waar ik zit verwacht ik ze normaal gesproken niet. Dan volgt er een hele primaire schrikreactie := . Eten is al dusdanig afgeschermd dat er geen muis bij kan zover ik in kan schatten. Maar muis blijft dus toch terug komen. Probleem is dat er natuurlijk altijd her en der wat kruimeltjes rond zwerven in een huis waarin een gezin woont. En dat is voor een muis genoeg om van te leven want een muis heeft niet veel nodig op 1 dag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:53

Als je zeker weet dat-ie met de kabels mee naar boven komt iig dat gat dichtmaken met kit. Waar 1 muis zit, zitten er 20 :+
En dan of hopen dat je ze onder de grond hebt opgesloten, of vallen zetten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:54

Ninx schreef:
Wat er erg aan een muis? Als je zorgt dat eten heel goed opgeborgen is en ze nergens bij kunnen, is de interesse vlot weg.

Dat ze overal kakken en plassen en het niet zo nauw nemen met hygiëne? :=

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:58

Ouderwetse muizenklem zetten. Is het letterlijk in 1 klap gebeurd met hem.
Zoals hierboven ook al gezegd, als je er 1 ziet, hebben je er veel meer.
Ratten en muizen schijnen incontinent te zijn zag ik ooit in een docu.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:59

Heb je wel katten op stal? Dan even een paar rondjes door het huis laten lopen.

En inderdaad vallen zetten, beter schoonmaken / opruimen en alle gaten dichtzetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:00

Ninx schreef:

Maar wel mega onhygiënisch. Muizen hebben geen blaas en laten hun urine dus overal vallen. Ze knagen ook aan nonfood en kabels en zijn dus ook gewoon gevaarlijk.

Als het er 1 is zou ik een val zetten. Wij hebben ooit een plaag gehad in onze vorige woning en kan uit ervaring melden dat zo'n kastje niet of nauwelijks werkt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:02

tienus63 schreef:
Ouderwetse muizenklem zetten. Is het letterlijk in 1 klap gebeurd met hem.
Zoals hierboven ook al gezegd, als je er 1 ziet, hebben je er veel meer.
Ratten en muizen schijnen incontinent te zijn zag ik ooit in een docu.

Een klem met pindakaas is hier ook de keuze.
Ultrasoon is niet bepaald vriendelijk voor andere huisdieren en kinderen, en met een klem weet je redelijk zeker dat het in 1 keer klaar is zonder lijdensweg of rommel.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:03

Altijd fijn, muizen... Ik had ze op zolder. Heb al mijn boeken (enige dat daar staat) in kunststof bakken met deksel gedaan en sindsdien geen uitwerpselen meer gezien. Hopelijk was dat voldoende. Beneden en op de eerste etage komen ze bij mij écht niet: ik heb een hond die gráág muizen vangt...

Handigste uit ons pre-honden tijdperk: ouderwetse klemmen. Beetje pindakaas erop en ze zijn zo dood met zo'n klem... Korrels vind ik zelf eng met het oog op huisdieren en kinderen, blijft toch gif... dus wij deden het altijd met een klem.

Soms leenden we een kat van buren ook ;)

Eventuele verdachte ingangen zou ik dichtmaken. Ze kunnen door hele kleine gaatjes, dus dichtkitten is vaak het handigst... (hoewel de hele hardnekkige daar gewoon weer door knagen)

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:04

Ik heb één winter muizen in huis gehad, zowel huismuizen als veldmuizen. Ze waren niet weg te krijgen. Opbergen van eten helpt iets, maar ze kauwen net zo lekker op papier. Ik heb zo'n stekker geprobeerd en die leek wel te helpen, maar het kan ook zijn dat de stortvloed op z'n einde liep. Toen het warmer weer werd, zijn ze nl. verdwenen. Gezien het nog koud moet worden, denk ik dat je die muizen nog wel enige tijd zult hebben.

O, en één muis is geen muis. Waar er eentje is, zijn er meerdere.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:04

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:05

Wij hebben muizen in ons logeerhuisje wat niet vaak bewoond is, ik vind het hartstikke mooie, lieve diertjes en ze hadden er van mij best mogen overnachten maar ze knagen werkelijk alles kapot, met name het dure traagschuim matras vinden ze heerlijk en het Texelaar dekbed kunnen ze ook goed waarderen. Dus toch maar gezocht naar de " minst erge manier om ze uit te schakelen " en dat bleek de ouderwetse muizenval te zijn. Al etende aan de pindakaas zijn ze in één klap naar de muizenhemel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:06

Sclimpre schreef:
wij hebben deze : https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... ness/f25de ook verkrijgbaar via diverse webwinkels.
Al veel muizen mee gevangen :) en losgelaten achter in de wei.
Ik hoef ook geen muizen in huis, maar vergif is wel een heel gruwelijke dood.

Hihi ik denk dat je dezelfde vangt op die manier, binnen een aantal kilometer lopen ze rustig terug namelijk en buiten die afstand verhongeren ze gewoon. Zo vriendelijk is het dan ook niet meer :Y)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:07

Ninx

verootjoo schreef:
Ninx schreef:

Dat ze overal kakken en plassen en het niet zo nauw nemen met hygiëne? :=

Ik maak me er niet zo druk om... Zou ook niet handig zijn. Ik woon in zo'n oud huis dat ze niet buiten te houden zijn.
Scheelt misschien ook dat we honden hebben, daardoor blijven ze toch wat op afstand.
Maar in de plafonds denk ik dat het een bont gezelschap is.... ;-)

Tallie1979

Ik weet niet of je in een appartement woont of bijvoorbeeld een rijtjeshuis, maar waarschijnlijk is een van je buren een enorme viezerik. Dan gaan muizen daar tekeer en gaan ook bij de buren kijken.

Het vervelende is wel dat het nooit bij 1 muis blijft. Ze zijn altijd met meer en planten zich in record tijd voort.

Ik zou vallen zetten of een bedrijf laten komen wat je kieren dicht maakt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:13

Gat dichten en een val zetten. Zo kom ik er telkens vanaf. Woon ook in een heel oud huis, ze zitten vaak op mijn balkon. Daar maken ze nestjes van bladeren en eten ze van de druiven.. Dus ook dat haal ik regelmatig weg. Daarnaast voert mijn onderbuurman ze :+

Ik hou ook niet van vallen, maar ik maak me ook zorgen om mijn eigen huisdieren en mezelf wbt leptospirose. Een muis kan buiten prima overleven, dus ze hoeven niet binnen te zitten :)
En dat muizen geen blaas hebben is natuurlijk onzin. Ze communiceren via urine, dus laten overal druppeltjes achter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:21

Muizen hebben wel een blaas, maar geen (beinvloedbare) sluitspier. Ze zijn dus idd incontinent.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:25

Muizen in mijn schuur, waar ik oa ook mijn voorraad had. Deze snel in plastic kraten gedaan. Helaas was het te laat voor mijn mooie winterdeken |( paardlief heeft die maar 3 dagen opgehad... dag 200 euro...
Daarna al het eten weggehaald, zitten die krengen in mijn kerstspullen.

Nu heb ik 2 verjaagers. Een simpele die in het stopcontact kan en waarvan ik het licht en geluid kan afwisselen. Daarna een verjaager van de action. Maakte pokke veel herrie en in de nacht ook licht erbij. Maar, daarna heb ik geen muis meer gezien. Maar goed dadelijk de kerstspullen weer pakken. Deze gaan eerst buiten open kan ik je vertellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:26

Azmay schreef:
Sclimpre schreef:
wij hebben deze : https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... ness/f25de ook verkrijgbaar via diverse webwinkels.
Al veel muizen mee gevangen :) en losgelaten achter in de wei.
Ik hoef ook geen muizen in huis, maar vergif is wel een heel gruwelijke dood.

Hihi ik denk dat je dezelfde vangt op die manier, binnen een aantal kilometer lopen ze rustig terug namelijk en buiten die afstand verhongeren ze gewoon. Zo vriendelijk is het dan ook niet meer :Y)

:j Die muis die jij achter buiten zet is eerder terug op zijn stekkie binnenshuis dan dat jij de deur dicht hebt gedaan.
Een "muisvriendelijke" val vind ik het naarste wat je het beestje kunt aandoen, de enorme stress die ze hebben in dat ieniemini kooitje is echt zielig. Dan liever gewoon een ouderwetse klem, in de meeste gevallen is de muis dan in een keer dood.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 10:44

Tallie1979 schreef:
Ik weet niet of je in een appartement woont of bijvoorbeeld een rijtjeshuis, maar waarschijnlijk is een van je buren een enorme viezerik. Dan gaan muizen daar tekeer en gaan ook bij de buren kijken.

Het vervelende is wel dat het nooit bij 1 muis blijft. Ze zijn altijd met meer en planten zich in record tijd voort.

Ik zou vallen zetten of een bedrijf laten komen wat je kieren dicht maakt.

Las over buren. Stom maar daar nooit zo aan gedacht. Onze buren 2 huizen verder hebben kippen. En de buren naast ons een vogel. Ik gok zomaar eens dat ze daar makkelijk aan eten komen. De kippen scharrelen los in de tuin. De duiven en andere vogels eten daar ook lekker mee. Buiten zetten/levend vangen ga ik niet doen. Dat is water naar de zee dragen. Toch maar van die ouderwetse vallen halen dan, en de gaten dicht maken. Of zo'n geluidsding proberen. Hier geen andere huisdieren meer en dochter is al 9. Mocht ze er last van hebben kan ze dat prima zelf aangeven :j

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:58

Ninx schreef:

De muis die wij in huis hadden begon daarom maar aan de water aanvoer slang voor de vaatwasser met als gevolg een nieuwe keuken moeten plaatsen wegens immense waterschade.

En daar kom je pas achter als het water onder je keuken uitkomt.

Dus nee een muis in huis is niet wenselijk en kan wel degelijk erg zijn.

@ts,

Hier was het muis probleem over nadat wij een val met pindakaas hadden neergezet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:00

Ja, kippen en ander gevogelte, daar heb je het al.. Daar krijgen ze eten en ze komen nu bij jou kijken of er wat te halen valt.

Inderdaad valletjes zetten en zo veel mogelijk dicht maken. Ik heb laatst gelezen over een speciale mortel die tegen muizen werkt. ze kunnen er niet doorheen. Ik weet alleen niet meer wat het merk nou was.