We hebben nog drie andere katten (Snoopy, Laila en Vince) en die wegen we elke maand. Dit doen we sinds Sjaakie vorig jaar opeens heel veel af viel en hij bleek toen heel erg ziek te zijn, we willen de andere katten nu goed in de gaten blijven houden. En nu gaat het om Snoopy. Snoopy is de afgelopen twee maanden afgevallen van 4,89 kg op 9 augustus naar 4,30 kg op 13 oktober. Hiervoor hebben we dus een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

Gister zijn we bij de dierenarts geweest. Snoopy is 12 jaar, maar de dierenarts vond dat ze nog opvallend actief is voor haar leeftijd. Ook eet ze nog wel gewoon goed, maar ze blijft wel afvallen. De dierenarts denkt dus aan een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie). Hier is bloed voor geprikt en daar krijgen we maandag de uitslag van. Ze is ook geprikt op suikerziekte, als ze dat zou hebben zouden we vandaag gebeld zijn. Als het de schildklier blijkt te zijn, zijn er meerdere behandelings opties. Zie deze link: https://www.mcvoordieren.nl/schildklier-kat
Onze dierenarts adviseerde om pilletjes te gaan geven, dit moet dan twee keer per dag. Aangezien we pas net onze andere kat hebben in laten slapen die heel intensief behandeld is, is mijn moeder er eigenlijk nog niet aan toe om wéér zo'n traject met medicatie in te gaan. Wij denken er dus aan om Snoopy een injectie met radioactief jodium te gaan geven, zodat ze daarna geen medicatie meer nodig heeft. Mijn moeder gaat nadat we de bloeduitslag hebben met het MCD bellen om te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die dit gedaan hebben en wat de ervaringen hiermee zijn?
Het is weer een heel verhaal geworden, maar ik hoop op deze manier wat meer ervaringen te kunnen horen over katten met een te snel werkende schildklier.
Hieronder nog een foto van lieve Snoopy: