Ik heb 3 wynandotte kriel hennen, en de laatste drie jaar heb ik strijd tegen bloedluis. Heb werkelijk van alles geprobeerd, van chemisch tot roofmijten, en steeds ben ik er even vanaf, en dan ineens zijn ze er weer. Ik maak wekelijks het hok schoon, met kokend water en dettol of dasty (dasty vinden de luizen écht niet leuk is mijn ervaring). Diverse bodembedekking gebruikt, hooi, zaagsel, stro, houtsnippers, etc. Tabaksstelen ook, maar steeds weer opnieuw komen ze terug....
Nu zitten hier veel duiven, zouden die ze mee nemen?
Heb je een houten hok met kiertjes waar ze in kunnen zitten? Dan zou ik dat hok verbranden en een ander hok gebruiken. Dat grondig voorbehandelen en de eerste tijd geen bodembedekking gebruiken! (Of gebruik zeoliet, daar houden ze niet van).
belle_boef
Geplaatst: 02-10-19 08:38
Wat voor hok heb je? Hout met kieren en spleten? Hoe is de omgeving van het hok? Open ruimte of ook veel ruimte voor luis om te verstoppen en eitjes te leggen? Buitenkant van het hok ook schoongemaakt?
Hier werkt dasty en diesel goed. Maar het is echt een hel. Uiteindelijk kippen 200 meter verplaatst naar een ander hok.
ik heb veel kippen gehad ik poederde ze in met ongebluste kalk hier drogen de luizen van uit hielp bij mij goed had iets van 50-60 kippen ik poederde ook de stokken en de kieren in de hokken in
Wij smeren steeds dat hele hok in met olie, maar nu kwamen ze laatst ondanks de olie toch weer terug. dus nu zitten ze nachts in 2 andere hokjes en staat het hok met de bloedluis leeg. hopelijk helpt dat
Haal je het hok ook eens uit elkaar om alles te reiningen? Indien niet zou ik dat eens doen + ruime omgeving en de dieren zelf behandelen. (of het hok verbranden en een nieuw hok zetten, let wel ,ook een nieuw hok behandelen met dat speciaal poeder VOOR je het in elkaar zet! )
Anoniem
Geplaatst: 06-10-19 00:38
Ik heb ook 3 wyandottes. En ik had bloedluis. Heb de kippen tijdelijk verplaatst. Het hok een paar maar schoon gemaakt met byemite. De oude zitstok weg gegooid. Het hele hok wit gekalkt, alle kieren en naden gekit. Nieuwe zitstok gehaald. Alles ingesprayed met finecto, de zitstok zeker insprayen. Ik ben nu bloedluis vrij. Ik spray wekelijks na de grote schoonmaak met finecto, vooral de zitstok.
Het is idd een houten hok, maar alle hokken die ik zie zijn hout?
Ine23
Geplaatst: 06-10-19 10:33
Ik heb zelf (nog) geen kippen, maar even Google gebruikt voor kunststof kippenhok en kwam hierop uit: http://www.kunststofkippenhok.nl/
Zij claimen ook dat dat de beste oplossing tegen bloedluis is, dus misschien het overwegen waard als het zo hardnekkig terug komt telkens? Ik zie nog andere sites met ander design qua hokken, er is wel wat keuze denk ik.
Tel al de middelen die je gebruikt tegen de bloedluis op en je kan al snel zo’n hok kopen. Bloedluis us gewoon heel veel werk en je kippen kunnen er dood aan gaan. Een makkelijk hok scheelt zo veel werk en ergernis.
Het stomme is dat de kippen er nauwelijks last van lijken te hebben. Ik zal eens met de kitspuit aan de slag gaan. Finecto en veerust al geprobeerd.
Iemand ervaring met een varen (plant) in het hok plaatsen?
Stybba
Geplaatst: 06-10-19 11:00
Een collega van mij heeft ook vaker bloedluis gehad bij zijn kippen. Hij heeft de laatste keer Bravecto (anti vlooien en tekenspul voor honden) gebruikt in het drinkwater door een tablet (voor de kleinste honden) op te lossen in het drinkwater voor zijn +/- 60 kippen.
Kunnen er duiven bij jullie kippen? Zo krijgen wij het hier geregeld binnen.
Arabiansp
Geplaatst: 06-10-19 11:27
Stronghold op de kippen , diabas steenmeel op de grond en dasty op de wanden en klaar.
ellepel
Geplaatst: 06-10-19 11:31
oeh die bravecto zou ik niet doen, is momenteel heel wat gaande om dat middel omdat er veel dieren ziek van zouden worden. beter dan even niet aan de kippen geven
Ik spray het hok nu en dan bij mijn wekelijkse schoonmaakbeurt preventief in met byemite (dat spul voor paarden, verdund in een sprayflacon). Daarna het hok een paar uurtjes afsluiten voor de kippen. Werkt perfect, nooit meer last van bloedluis gehad.
LadyMadonna
Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 11:56
Arabiansp schreef:
Stronghold op de kippen , diabas steenmeel op de grond en dasty op de wanden en klaar.
Doe je dan nog iets van zaagsel over het steenmeel of?
Zoals in de OP geschreven zitten hier inderdaad veel duiven. Ik heb ook niet het hele jaar last, zeg van juni-okt en dan steeds weg, terug, weg, terug, etc