Ik zit met een dilemma.
Gisteren is mijn hond voor zijn jaarlijkse gebitsreiniging bij de dierenarts geweest. Dit krijgt hij jaarlijks omdat hij veel last van tandsteen heeft. Hij is 4 jaar en heeft verder nooit gebitsproblemen. Het fijne is dat dit bij het abonnement dat ik bij hun heb in zit dus ik heb hier nooit kosten aan. Normaal breng ik mijn hond altijd zelf naar de DA maar omdat ze op een uur rijden van ons vandaan zitten en mijn vriend daar gisteren in de buurt moest zijn heeft hij hem gebracht. ’s Avonds komt mijn vriend thuis met een pinbon van € 47,80. Ik aan mijn vriend gevraagd waar dat voor was maar hij wist het niet dus ik heb vanochtend de DA gebeld. De DA ass vertelde mij dat het voor het maken van röntgenfoto’s was omdat dat niet in het abonnement zit. Op mijn vraag waarom die foto’s zijn gemaakt kreeg ik als reactie dat ze dat niet wist. Ze zou het de DA ass van gisteren vragen. Vervolgens kreeg ik deze ass aan de lijn en zij vertelde mij dat mijn vriend daar mee had ingestemd. Blijkbaar had ze mondeling met mijn vriend een nieuwe vragenlijst doorgenomen. Ik had namelijk geen bevestiging en vragenlijst gekregen voor de afspraak. Ik heb dus de oude vragenlijst gepakt en die ingevuld. In de nieuwe vragenlijst was iets nieuws opgenomen. Namelijk toestemming voor het maken van röntgenfoto’s. Dit is aan mijn vriend verkocht als iets dat ze alleen zouden doen als daar aanleiding voor was. Mijn vriend zag dit dan ook echt als wanneer er complicaties zouden zijn. De DA ass heeft hierbij het bedrag niet genoemd. Hiermee had mijn vriend in zijn onwetendheid dus ingestemd met röntgenfoto’s. Deze foto’s hebben ze dan ook zonder dat daar aanleiding voor was gemaakt en daar kwam dan ook niks uit.
Uiteraard had mijn vriend mij moeten bellen maar hij wilde mij niet wakker bellen en dacht goed te doen. Hij verwacht tenslotte ook geen onnodige kosten. Ik was misschien te naïef om te denken dat het net als al die andere keren gewoon goed zou gaan en heb zondagavond niet alsnog om een bevestiging gevraagd met een vernieuwde vragenlijst. Ik wist tenslotte niet dat de vragenlijst was veranderd. Maar een les voor de volgende keer

Nu vraag ik me af of hun dit juridisch gewoon mogen?

Het brengt mij ook wel aan het twijfelen over dit dierenziekenhuis. Ik kom er al jaren en ben er na verhuizing ondanks een uur reistijd gebleven omdat hun altijd eerlijk waren en goed voor mijn beestjes. De laatste jaren door wisselingen van DA en DA ass. wel wat minder maar goed. Nu is mijn ervaring na dit totaal anders dus vraag ik mij af of ik niet toch beter een dierenarts in de buurt kan gaan zoeken. Maar misschien ben ik gewoon te naïef en goed van vertrouwen, moet ik kritischer zijn en vragen stellen als het om een dierenarts gaat omdat het overal zo gaat.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.