Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Blackberry28 schreef:Het klinkt alsof deze kitten in het begin niet heeft geleerd dat je niet met handen en vingers e.d. van mensen "speelt". Ik heb zelf 2 kittens gevangen in de bosjes bij een boerderij, 1 met 6 weken en 1 met 12 weken. Toen we alleen die van 6 weken hadden greep ze ook onze vingers en dergelijke, toen we na 6 weken haar broer erbij hadden ging dit over. Misschien ook te jong uit het nestje gehaald en dan inderdaad met een klein kindje erbij. Hoe je dit nog op gaat lossen is inderdaad lastig, je andere katten corrigeren haar dus niet?
HopeMyDay schreef:Wat je zou kunnen proberen is om een Feliway (Friends, of classic) verstuiver te gebruiken voor de tijd tot haar sterilisatie.
Over het algemeen is dit gedrag wel typerend voor een boerderijkat maar als ze een speelmaatje heeft en voldoende naar buiten kan om haar energie kwijt te raken gaat het eigenlijk altijd goed.
Ik heb zelf ook een kitten van nu 17 weken en herken het gedrag ook bij haar (ook een boerderijkat) maar hier (ook een boerderij) kan ze voldoende muizen vangen en is ze de allerbeste vrienden met mijn (gecastreerde) kater van 5.
Zo rond de 6/7/8 maanden word het gedrag vanzelf minder. Straffen heeft overigens geen zin, gewoon wachten tot het weer over gaat.
Over Feliway hoor ik verschillende dingen maar het werkt zo'n 60% van de tijd wel dus het is het proberen waard.
GDG schreef:pien2010 schreef:Ze mag sinds anderhalve week ook naar buiten
Doe dat alsjeblieft niet zolang ze nog intact is!
HopeMyDay schreef:Dat kan vaak prima hoor, vaak worden ze pas krols na 6 maanden oud en zolang je ze in de nacht binnen houd gebeurd er écht niet zomaar wat.
Moet je wel zeker weten dat ze rond het huis blijft en ongeveer weten wat er in de buurt rondloopt aan intacte katers.
Cayenne schreef:HopeMyDay schreef:Dat kan vaak prima hoor, vaak worden ze pas krols na 6 maanden oud en zolang je ze in de nacht binnen houd gebeurd er écht niet zomaar wat.
Moet je wel zeker weten dat ze rond het huis blijft en ongeveer weten wat er in de buurt rondloopt aan intacte katers.
En dat is precies waarom er zoveel kittens worden geboren. Juist door deze risico's te nemen..