Hond wilt niet meelopen tijdens wandelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Whale

Hond wilt niet meelopen tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 10:55

Ik dacht, misschien dat Bokt raad weet en misschien kan helpen.

Zo'n 8 jaar geleden besloten we om er een tweede hond erbij te nemen, ook uit het buitenland, net zoals onze eerste hond. We waren gelijk verliefd en ook onze hond vond haar erg leuk en ging gelijk naar haar toe. Dus we besloten om haar te adopteren.

Als pup nooit problemen gehad en de jaren daarna ook niet betreft het wandelen, ze liep altijd netjes mee. En nu, ik weet niet wanneer het is begonnen, is het elke keer wel een strijd om met haar te wandelen. Ze heeft haar zeldzame goede dagen in de maand waarbij ze gewoon zo goed als netjes meeloopt. Als je zegt dat we gaan wandelen dan komt ze 9 van de 10x ook gewoon vrolijk naar de gang en is alles prima. Maar het moment dat je de deur uitstapt begint het: Ze wilt gewoon niet meelopen. Met al haar kracht zet ze zich schrap, en je kan zeggen en doen wat je wilt, maar ze blijft stil staan. De enige manier om haar aan het lopen te krijgen is om haar mee te trekken waardoor ze uiteindelijk wel gaat lopen... tot je weer bij de volgende afslag bent. Het enige moment wanneer ze goed meeloopt is wanneer ze heel nodig moet poepen of plassen en het moment dat ze in de gaten heeft dat we weer richting huis lopen, dan heeft ze ineens peper in d'r reet.

En ik zou zo graag willen dat ze er weer plezier in krijgt, want onze andere hond (niet dezelfde als toen we haar gingen adopteren, hij is overleden in 2016, onze nieuwe hond hebben we sinds 2017) vind wandelen he-le-maal geweldig, daar zou je de hele dag mee kunnen wandelen zonder dat hij het zat zou worden. En het leukst is het natuurlijk dat je een lekkere lange wandeling met beide kan maken.

Maar ik zou niet weten hoe ik het moet aanpakken. Ik zat te denken om te oefenen met brokjes als beloning, maar dan ben ik bang dat ze alleen nog gaat doorlopen als ze een brokje krijgt en daar veel te veel op gefocust raakt... -O-

PowerPoef

Re: Hond wilt niet meelopen tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:58

Misschien met een speciaal speeltje haar fanatiek maken. Een speeltje wat ze alleen krijgt als ze buiten loopt. Weet natuurlijk niet of jouw hond daar op reageert, maar heb gehoord dat het bij sommige mensen helpt.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 11:00

PowerOfZoef schreef:
Misschien met een speciaal speeltje haar fanatiek maken. Een speeltje wat ze alleen krijgt als ze buiten loopt. Weet natuurlijk niet of jouw hond daar op reageert, maar heb gehoord dat het bij sommige mensen helpt.

Helaas niet, ze heeft nog nooit speeltjes interessant geworden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:02

Whale schreef:
Maar ik zou niet weten hoe ik het moet aanpakken. Ik zat te denken om te oefenen met brokjes als beloning, maar dan ben ik bang dat ze alleen nog gaat doorlopen als ze een brokje krijgt en daar veel te veel op gefocust raakt... -O-

Ik denk dat je je daar niet zo druk om hoeft te maken. Als de hond nu zo voedselgemotiveerd is dat ze wél meeloopt voor brokjes, prima, doen! Al moet je haar hele maaltijd in de vorm van wandelbeloning geven nu.
Dat kun je dan langzaam uit faseren. Ze merkt vanzelf in het proces wat er leuk is aan wandelen, tot wandelen een zelfbelonende activiteit wordt. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat dat niet zo is heb je niets te verliezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:06

Is ze niet een keer ergens flink van geschrokken? Vuurwerk oid?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:12

Heeft ze pijn?
Een hond op leeftijd kan natuurlijk ergens artrose hebben bijvoorbeeld. Als dat in de rug is zien de meeste mensen niks aan het lopen, maar de hond kan wel pijn hebben.
Hoe is ze verder in gedrag, nog steeds actief of is ze sloom en kijkt ze droevig, heeft ze huidproblemen? Laat dan de schildklier eens nakijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:16

Bang zijn kan ook. Die van ons komt normaal meteen aan als ze naar buiten mag. Maar nu begint buiten het geknal alweer en madam wil nu al niet meer mee, voornamelijk als het donker is buiten.

We gebruiken de handcue. Kent je hond die? Zoek anders eens op youtube naar filmpjes van jolein van Weperen. Ze heeft een filmpje over het aanleren van de handcue.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 11:20

Kuggur schreef:
Ik denk dat je je daar niet zo druk om hoeft te maken. Als de hond nu zo voedselgemotiveerd is dat ze wél meeloopt voor brokjes, prima, doen! Al moet je haar hele maaltijd in de vorm van wandelbeloning geven nu.
Dat kun je dan langzaam uit faseren. Ze merkt vanzelf in het proces wat er leuk is aan wandelen, tot wandelen een zelfbelonende activiteit wordt. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat dat niet zo is heb je niets te verliezen.

Dan ga ik dat ook gewoon proberen. Ga straks meteen ff een zakje vullen met brokjes en de riem uit de kast trekken. Kijken hoe het gaat, al is het maar een klein blokje.

Cayenne schreef:
Is ze niet een keer ergens flink van geschrokken? Vuurwerk oid?

Voor zover ik weet niet.

Esther schreef:
Heeft ze pijn?
Een hond op leeftijd kan natuurlijk ergens artrose hebben bijvoorbeeld. Als dat in de rug is zien de meeste mensen niks aan het lopen, maar de hond kan wel pijn hebben.
Hoe is ze verder in gedrag, nog steeds actief of is ze sloom en kijkt ze droevig, heeft ze huidproblemen? Laat dan de schildklier eens nakijken.

Ze heeft wel een kromme rechterpoot, dit komt door het gebrek aan kalk toen ze als pup op een mijnenveld leefde. Maar we hebben niet het idee dat ze daar last van heeft, je kan er in knijpen, aan trekken, en ze kan er keihard mee rennen. Ze is wel lui, maar ze kan ook dagen hebben dat ze bijna de hele dag aan het spelen is.
Ze heeft huidproblemen welke ongeveer zijn begonnen na het overlijden van onze eerste hond. (Ze heeft trouwens ook als pup puppyschurft gehad). We zijn hiervoor bij de dierenarts geweest en ook bij een holistische dierenarts, beiden wisten niet wat het was. Het is geen voedselallergie. We wassen d'r nu sinds februari met een shampoo voor Malassezia, wat tot nu toe al heel erg geholpen heeft. Grootste gedeelte van de vacht is terug en ze krabt een heel stuk minder. Ze heeft alleen heel soms een terugval.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:21

Ik zou die hond eerst eens laten nakijken.
En dan een vraag: waarom 'moet' ze mee? Volstaat een korte plas/poepronde dan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:22

Hoe oud is je hond inmiddels? Kan ze ergens last van hebben?
Ons oudje (die is dan wel 14) heeft er op sommige dagen ook niet zo'n zin meer in. Dan steken we alleen de straat over voor een plasje en gaan weer naar binnen. Als hij wel zin heeft gaat hij gewoon mee, en zo niet dan nemen we onze andere hond (7 jaar) apart mee voor een extra rondje. Ik ga op z'n oude dag niet meer pushen, hij zal z'n redenen wel hebben.

Dus als hij wat ouder is, wellicht met een brokje motiveren voor een klein plas-rondje en verder lekker laten?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:24

En als je met hem in vreemd gebied gaat wandelen? Onze hond had dit ook maar op onbekende plekken was hij wel enthousiast. Bij hem was het waarschijnlijk een combinatie van pijn (heupklachten) en verveling op dezelfde rondjes, plus soms angst voor slecht weer.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:28

Ik herken wat je zegt Enorm. Allebei is zij al 14,5 en komt dit door de dierenarts grotendeels door haar dementie...
Ze loop super enthousiasts mee naar buiten. En dan blijft ze op de oprit stilstaan en wil niet meer bewegen.
Mijn moeder tilt haar ondertussen gewoon op, en zet haar na een tijdje weer neer waarnaar ze over het algemeen achter je aan sjokt. Tot je omdraait en naar huis gaat. Dan is het treken...

Heb je al een keer met je dierenarts overlegd?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 11:31

Palmera schreef:
Ik zou die hond eerst eens laten nakijken.
En dan een vraag: waarom 'moet' ze mee? Volstaat een korte plas/poepronde dan niet?

Een korte plas/poepronde is ook prima hoor, maar ook is dat is al een strijd. Het liefst zou ik natuurlijk willen dat we een iets langere wandeling zouden kunnen maken, maar als ik alleen al die korte plas/poepronde iets leuker voor haar zou kunnen maken, is dat natuurlijk ook al top.

Blijheid schreef:
Hoe oud is je hond inmiddels? Kan ze ergens last van hebben?
Ons oudje (die is dan wel 14) heeft er op sommige dagen ook niet zo'n zin meer in. Dan steken we alleen de straat over voor een plasje en gaan weer naar binnen. Als hij wel zin heeft gaat hij gewoon mee, en zo niet dan nemen we onze andere hond (7 jaar) apart mee voor een extra rondje. Ik ga op z'n oude dag niet meer pushen, hij zal z'n redenen wel hebben.

Dus als hij wat ouder is, wellicht met een brokje motiveren voor een klein plas-rondje en verder lekker laten?

Ze is nu 8,5 en begint al lekker grijs te worden. Dus not niet mega oud maar ook niet heel jong meer.

Dani schreef:
En als je met hem in vreemd gebied gaat wandelen? Onze hond had dit ook maar op onbekende plekken was hij wel enthousiast. Bij hem was het waarschijnlijk een combinatie van pijn (heupklachten) en verveling op dezelfde rondjes, plus soms angst voor slecht weer.

We zijn wel een keer met haar naar Oostenrijk geweest net nadat onze eerste hond was overleden en we er nog geen nieuwe hond erbij hadden genomen. Hier liep ze wel gewoon heel enthousiast mee.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:37

Laat je haar tijdens het wandelen genoeg snuffelen? Wij hebben een hondje dat snel angstig is en heeft heel erg de behoefte om rustig te lopen en overal aan te ruiken. Sinds we haar haar gang laten gaan ipv afstanden afleggen is niet alleen haar houding verbeterd, naast dat ze weer met vertrouwen en plezier loopt is ook haar vacht mooier geworden. Veel succes! Soms is het jammer dat ze niet kunnen praten he..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:41

Ik zou toch de oorzaak willen vinden. Angst? Pijn? Dement? Ze vind het duidelijk niet chill . Ook geen kleine ronde

Heb je een (grote) tuin? Kan ze daar niet scharrelen en haar behoefte doen? 8.5 is niet super oud maar sommige krijgen dan wel de lichamelijke klachten van oud zijn . Ik liet eens een teckel uit van de buren. Kon eerst wel 2 uren wandelen. Toen maar een uur. Uiteindelijk einde van het steegje. Verder wou ze niet meer. Dit heb ik geaccepteerd en terug naar huis gegaan.

Ik zou haar niet dwingen of trekken om mee te gaan. Als een snoepje werkt zou ik dat doen. Maar als je ziet dat ze echt niet wil lopen lekker thuis laten...

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 11:46

Eight schreef:
Laat je haar tijdens het wandelen genoeg snuffelen? Wij hebben een hondje dat snel angstig is en heeft heel erg de behoefte om rustig te lopen en overal aan te ruiken. Sinds we haar haar gang laten gaan ipv afstanden afleggen is niet alleen haar houding verbeterd, naast dat ze weer met vertrouwen en plezier loopt is ook haar vacht mooier geworden. Veel succes! Soms is het jammer dat ze niet kunnen praten he..

Samen met mijn vader ben ik de enige in huis die het geduld hebben om haar lekker te laten snuffelen, maar ook niet té lang want anders staat ze bij wijze van 30 minuten op dezelfde plek. Mijn moeder heeft 2 dagen waar ze haar moet uitlaten omdat ze dan vrij is, maar die heeft wel minder geduld hiervoor. Maar die doet meestal een klein rondje en pakt dan de andere hond om een flink stuk mee te wandelen.

Kabayo schreef:
Ik zou toch de oorzaak willen vinden. Angst? Pijn? Dement? Ze vind het duidelijk niet chill . Ook geen kleine ronde

Heb je een (grote) tuin? Kan ze daar niet scharrelen en haar behoefte doen? 8.5 is niet super oud maar sommige krijgen dan wel de lichamelijke klachten van oud zijn . Ik liet eens een teckel uit van de buren. Kon eerst wel 2 uren wandelen. Toen maar een uur. Uiteindelijk einde van het steegje. Verder wou ze niet meer. Dit heb ik geaccepteerd en terug naar huis gegaan.

Ik zou haar niet dwingen of trekken om mee te gaan. Als een snoepje werkt zou ik dat doen. Maar als je ziet dat ze echt niet wil lopen lekker thuis laten...

We hebben wel een tuin maar niet waar ze haar behoefte kan doen. We hebben wel achter het huis een strook gras waar ze plast, maar niet wilt poepen, dus daarvoor moeten we weer een stukje verder lopen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:51

Oh dat is jammer. En als je haar in de auto doet en naar bos/strand oid gaat? Hoe is ze dan? En los? Loopt ze dan wel mee?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 11:54

Kabayo schreef:
Oh dat is jammer. En als je haar in de auto doet en naar bos/strand oid gaat? Hoe is ze dan? En los? Loopt ze dan wel mee?

In het bos scharrelt ze wel lekker mee, beetje rennen hier en daar. Helaas heb ik mijn rijbewijs (nog) niet, dus ik ben afhankelijk van anderen betreft naar het bos gaan. Ben er wel mee bezig, dus als ik een auto heb wil ik wel meer naar het bos gaan want dat vind ze wel erg leuk.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:59

Misschien loont het de moeite om haar toch lang te laten snuffelen als ze daar behoefte aan heeft. Ons meisje durft niet te plassen/poepen als ze niet lang genoeg mag snuffelen. Mijn vriend heeft er ook minder geduld mee en dat merk je wel, dan durft ze niet aan de lijn en poept pas als ze los is

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:12

Wij hebben een angstig en onzekere buitenlandse hond. Zijn angst is niet heel extreem, maar we moeten hem daar zeker wel in begeleiden anders wordt de angst al heel snel serieuze paniek. Wat bij hem ontzettend goed helpt is hem gewoon zijn gang te laten gaan, wil hij 3 minuten ergens staan snuffelen, helemaal prima. Ook laten we hem regelmatig zelf kiezen welke kant we op gaan. Wat soms betekend dat we een half uur weg zijn geweest waarvan we maar een kwartier hebben gelopen en hij een kwartier in totaal heeft staan snuffelen. Maar hij heeft wél kunnen doen waar hij zich prettig bij voelt én het schijnt zo te zijn dat honden zekerder worden als ze zelf hun keuzes mogen maken.
Daarnaast zou ik toch eens kijken of er misschien meer aan de hand is met die kromme poot. Door het verkeerd belasten kan het zomaar zijn dat daar inmiddels artrose in zit en dat doet pijn. Een simpele röntgenfoto laat dat al zien. Onze hond heeft al op jonge leeftijd artrose in zijn knie, daar houden we dus ook rekening mee.
Succes met het hondje!

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 12:14

EllaBellaah schreef:
Daarnaast zou ik toch eens kijken of er misschien meer aan de hand is met die kromme poot. Door het verkeerd belasten kan het zomaar zijn dat daar inmiddels artrose in zit en dat doet pijn. Een simpele röntgenfoto laat dat al zien. Onze hond heeft al op jonge leeftijd artrose in zijn knie, daar houden we dus ook rekening mee.
Succes met het hondje!

Maar ik heb niet het gevoel dat ze pijn heeft. Want anders zou ze toch niet gaan vrijwillig gaan rennen en hard op en neer springen tijdens het spelen?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 12:16

Ik ga nu in ieder geval proberen met brokjes en kijken hoe ze daar op reageert, en haar telkens te belonen wanneer ze een stukje meeloopt (als is het maar een kort stukje).

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:22

Whale schreef:
Maar ik heb niet het gevoel dat ze pijn heeft. Want anders zou ze toch niet gaan vrijwillig gaan rennen en hard op en neer springen tijdens het spelen?

Dat weet ik ook niet. Die van ons had een gescheurde kruisband en het heeft een half jaar geduurd voordat we wisten wat het probleem was en waar het vandaan kwam omdat hij maar 'vage' klachten liet zien. Af en toe liep hij wat mank, maar nog steeds rennen en spelen. Toch bleek zijn kruisband gescheurd. Dat is zo lastig met dieren, ze kunnen het je niet vertellen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:25

Ik heb een Chihuahua van 8 jaar die ook niet wilt wandelen door pijn/kwaaltjes. In huis speelt hij wel en kan op momenten ook heel enthousiast mee als we bv een terrasje maken want dat vindt die leuk.

Ik denk dat jet bij hem een combi van pijn/kwaaltje met onzekerheid is. Zeker omdat zijn maatje is weggevallen. Als je als hond niet topfit bent in de buitenwereld kan je jezelf niet goed verdedigen of vluchten. In huis is dat niet nodig dus durft die wel wat verder te gaan door te spelen.

Met mijn chihuahua wandel ik niet. Hij heeft een kattenbak 3m gaat wel 2x mee als we het pad op en af lopen en daar doet hij dan alles. Mee naar de zaak mag die zelf kiezen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:45

Misschien een heek ander idee: Wat voor halsband heb je? Misschien kan je hierin al iets doen, bijvoorbeeld een tuigje als ze dat fijn vindt.

Verder zou ik kijken naar enthousiast maken, haar voorop laten lopen en de weg laten kiezen bijvoorbeeld, belonen wanneer ze verder loopt. Dat idee