Wat heeft mijn konijn? (Wat is er gebeurd)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Wat heeft mijn konijn? (Wat is er gebeurd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 15:39

Bijna 5 jaar geleden heb ik van mijn neef zijn kippen en konijnen gekregen die bij hem in een grote ren leefde. De kippen waren tammer dan de konijnen. Het zijn als het goed is 2 vrouwtjes, maar zeker weten doe ik het niet. Ze waren toen al ruim 3 jaar oud. Ze zijn nu dus al zeker 8 jaar oud en leven bij ons nu een jaar zonder kippen in de tuin/kippen ren. Ze hebben ondertussen het leg gedeelte ingepikt en zagen er altijd goed uit. Elke dag voorzie ik ze van hooi, water en een beetje konijnenbrok. Contact heb ik niet met ze omdat ze dat dus ook niet gewend zijn. Nu viel het mij vanochtend al op dat 1 niet zoveel buiten was als normaal. Maar nu ik hen waterflesje wil ophangen zie ik 1 van de konijnen erg zielig zitten. Ik kan/wil het konijn niet zomaar oppakken, maar toch gedaan. Ik kan geen "echte" verwondingen vinden maar heb dit nog nooit eerder gezien. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Enige wat ik kan bedenken is dat ze zich overmatig gewassen heeft, maar dan is de vraag waarom?

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Wat heeft mijn konijn? (Wat is er gebeurd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:40

Die is door een roofdier in zijn nek gebeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:42

Ik ben geen dierenarts. De dierenarts is dat wel ;)

Lijkt gepakt door een roofdier.

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:43

Dat, of wordt gepikt door de kippen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:43

Ik heb wel eens een konijn gehad wat steeds gedekt werd door de ander waardoor die kapotte oren had.. maar dit ziet er haast iets anders uit geloof ik. Volgens mij is de paartijd ook vooral in het voorjaar..

Gegrepen door iets?

Zelf kan ze daar toch niet overmatig likken

Als je haar al een paar dagen minder ziet en ze is sloom, zou ik er toch maar mee naar de DA gaan..

edit: er zijn GEEN kippen toch?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:45

janderegelaa schreef:

Mijn idee.

Deze heeft direct medische zorg nodig ivm mogelijke infecties.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 15:47

janderegelaa schreef:

Maar zal ik dan op zijn minst verwondingen moeten zien? De huid lijkt niet "diep" aangepast.

Een reactie als een dierenarts begrijp ik. Maar ik denk dat een konijn dat 8 jaar lang niet in handen is geweest eerder dood gaat van de stress dan dat ze geholpen kan worden. Kijk, als ze er echt slecht aan toe zal/gaat zijn moet ik haar uit haar lijden verlossen. Maar ik vind dat nu moeilijk beoordelen. Haar oogjes staan best helder, rest van de vacht ziet er keurig uit en toen ze wegsprong om haar te pakken zag ik ook normale keutels. Dus dat lijken mij nog positieve signalen.
Laatst bijgewerkt door suusje26 op 19-09-19 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 15:48

Klopt, kippen zijn ondertussen weg/dood. Dus al zeker een jaar geen kippen.

Gedekt door andere konijn zou kunnen. De ander is duidelijk de dominante van de 2.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:50

suusje26 schreef:
janderegelaa schreef:

Maar zal ik dan op zijn minst verwondingen moeten zien? De huid lijkt niet "diep" aangepast.

Een reactie als een dierenarts begrijp ik. Maar ik denk dat een konijn dat 8 jaar lang niet in handen is geweest eerder dood gaat van de stress dan dat ze geholpen kan worden. Kijk, als ze er echt slecht aan toe zal/gaat zijn moet ik haar uit haar lijden verlossen. Maar ik vind dat nu moeilijk beoordelen. Haar oogjes staan best helder, rest van de vacht ziet er keurig uit en toen ze wegsprong om haar te pakken zag ik ook normale keutels. Dus dat lijken mij nog positieve signalen.

Ook een konijn wat niet in handen is geweest heeft recht op deskundige zorg bij dit soort letsel!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:52

upendo schreef:
Ook een konijn wat niet in handen is geweest heeft recht op deskundige zorg bij dit soort letsel!

TS zegt niet dat ze daar geen recht op heeft, maar het konijn is, als ik het goed begrijp, zo goed als wild... wat voor veel stress zorgt bij vervoeren naar en onderzoek bij een DA

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:53

Dus dan laat je het maar zitten?

Een open wond van dit soort oppervlaktes is vragen om infecties.
Dan had ik het geweten hoor. Die van mij zouden meegaan naar de dierenarts. Stress heeft nog altijd een grotere overlevingskans dan een flink geïnfecteerde wond. ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:54

nee dat zeg ik niet. Maar TS zegt niet dat konijn er geen recht op heeft

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:56

upendo schreef:

Dan had ik het geweten hoor. Die van mij zouden meegaan naar de dierenarts. Stress heeft nog altijd een grotere overlevingskans dan een flink geïnfecteerde wond. ;)

maar er zit geen verwonding, ts heeft het konijn opgepakt en gecheckt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:56

Kan je het konijn wel te pakken krijgen om te zoeken naar wondjes? Met een konijnenvacht kan je dat niet van een afstandje zien. Het kan van alles zijn, van zichzelf kapot krabben tot gegrepen door een roofdier. Ik zou toch kijken of je het konijn kan pakken om in elk geval goed te zoeken naar wonden, en die eventueel te behandelen/ ontsmetten en in de gaten houden of het schoon blijft (eventueel de vacht eromheen wegknippen/ scheren).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:57

IMJ schreef:

Ik lees hierboven twee opties: of uit haar lijden verlossen of niks doen en aankijken.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:57

Als ik dit zie denk ik direct naar de dierenarts gaan.
Eet het konijn nog wel? Besef even dat als konijnen meer dan 24 uur niet eten de darmen stil komen te liggen en dan krijg je dat nagenoeg niet meer op gang. Zodra het konijn niet eet echt direct naar de dierenarts, en ik snap dat hij daar stress van heeft maar ik vind dit er niet goed uitzien..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:59

EmptyWords schreef:
upendo schreef:

Nee, hij sprong weg.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:01

Oke...
Jammer.

Dit dier heeft gewoon medische zorg nodig.. Op welke manier dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:01

EmptyWords schreef:
upendo schreef:

Er is bloed dus moet er ook een wonde zijn.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 16:07

Jammer dat er niet goed gelezen wordt. Ik heb het konijn dus wel opgepakt maar kan geen diepe verwondingen vinden. Het lijkt meer op schaaf/kras plekken. In ieder geval komt het bij mij niet over als flinke verwondingen.

Daarnaast zijn het inderdaad zo goed als wilde konijnen dus "even" pakken zit er niet in.

Konijn zit nu apart met gedoseerd eten/water zodat ik het in de gaten kan houden als er niet gegeten word.

Mocht de situatie veranderen. Dus niet helder, erg sloom, rillerig o.i.d zal ik heus wel naar de DA gaan. Maar mijn gevoel en het beeld wat het konijn laat zien geeft mij niet het idee dat ze in levensgevaar is.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:08

Is t niet een abces die gesprongen is. Ziet er iig niet al te fris uit.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 16:09

IMJ schreef:
upendo schreef:

TS zegt niet dat ze daar geen recht op heeft, maar het konijn is, als ik het goed begrijp, zo goed als wild... wat voor veel stress zorgt bij vervoeren naar en onderzoek bij een DA

Fijn dat iemand mij begrijpt. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:10

ik weet niet of het je lukt, maar mogelijk kan je het even wat schoonmaken, evt wat haar weg zodat je de boel wat beter kan bekijken? Als ze zich er wel aan krabt moet je er wel wat mee..

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 16:14

upendo schreef:
IMJ schreef:

Ik lees hierboven twee opties: of uit haar lijden verlossen of niks doen en aankijken.

Waar heb ik geschreven dat ik niets wil doen? De vraag is ook niet of ik naar een DA moet gaan maar of iemand herkent wat mijn konijn heeft. :)

Als iedereen zou zeggen: gegrepen door een roofdier ga ik echt wel naar een DA. Maar het konijn vertoont dat beeld niet m.i. Maar ik heb niet veel ervaring met konijnen en heb dit dus ook nooit eerder gezien.

Abces zou kunnen, maar zal het dan niet viezer zijn van de pus? En de algehele conditie slechter moeten zijn?
Laatst bijgewerkt door suusje26 op 19-09-19 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:17

Je geeft aan dat je haar minder zag en daarom bent gaan kijken. Ze zal zich dus wat minder lekker voelen..

Ik zou zelf een roofdier niet uitsluiten.. maar ja, wie zal het zeggen?