Hond aan laten komen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Hond aan laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 08:17

Hoi!

Ik heb een weimaraner van nu 7 jaar oud. In de jaren dat ik hem heb heb ik hem naar volle tevredenheid vers vlees gevoerd. Ik wisselde de merken af, maar de basis was Lotgering of Smuldier, met daarnaast Carnibest, Kivo, Barf e.d.. Hij staat op gemiddeld 1 tot 1,5 kilo vers vlees per dag verdeeld over twee voerbeurten.

Hij heeft het daar jaren echt ontzettend goed op gedaan. Mooi gevuld, glanzende vacht, goed gespierd. Dat laatste is hij nog steeds, maar ik vind dat hij toch mager begint te worden. Ik zie zijn ribben, en tot mijn schrik vanochtend ook zijn heupbotten (minimaal, maar toch...) Vooralsnog is hij enorm energiek en goed gespierd, volgens de dierenarts kerngezond.

Dan nu mijn vraag, ik zou hem graag meer gevuld hebben en ben op zoek naar een makkelijke en niet al te dure manier om daarvoor te zorgen. Zelf speel ik met het idee hem een goede kwaliteit brok bij te voeren, naast zijn vlees. Meer vlees wil ik liever niet gaan voeren omdat, eerlijk is eerlijk, het maandelijks best wel een grote kostenpost is en ik éénverdiener ben.

Wat zijn de ervaringen hiermee? Merken goed voer mogen ook graag geopperd worden. Alvast bedankt!

kiwiwitje

Re: Hond aan laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:20

Duodog paardenvet bestellen en daar een pompje van over t voer doen. Hoeft niet eens dagelijks. Dat spul zet zo snel aan.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:32

Welke diersoorten voer je nu?
Probeer vooral de vettere diersoorten te geven.

Ik heb een graatmagere asielhond gehad, die gaf ik elke dag wat macaroni bij, dat zette ook flink aan
Hij kreeg soms ook schapenvet of lamsvet

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 08:34

Ik voer zalm, kalkoen, kip, eend, rund, lam en pensmix. De ene keer zit er nog paard bij, de andere keer hert en ree.

Macaroni erbij? Dat is makkelijk te doen. Het paardenvet ga ik opzoeken. Schapenvet maakte weinig verschil, maar misschien dat paardenvet wel wat doet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:35

_San87_ schreef:
Ik voer zalm, kalkoen, kip, eend, rund, lam en pensmix. De ene keer zit er nog paard bij, de andere keer hert en ree.

Macaroni erbij? Dat is makkelijk te doen. Het paardenvet ga ik opzoeken. Schapenvet maakte weinig verschil, maar misschien dat paardenvet wel wat doet.

Mijn teefje had een nest van 6 pups en kreeg haar niet ''vol'' met voeren van vlees of brok. Paardenvet heb ik al afgebouwd/gestopt nog voordat de pups weg waren zo snel dat dat spul aanzet. :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:37

Blokjes schapenvet, scheutje zalmolie.
Cavom brokken zijn ook vetter dan gemiddeld, daar krijgen veel honden lekkere spekbillen mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 08:43

kiwiwitje schreef:
_San87_ schreef:

Mijn teefje had een nest van 6 pups en kreeg haar niet ''vol'' met voeren van vlees of brok. Paardenvet heb ik al afgebouwd/gestopt nog voordat de pups weg waren zo snel dat dat spul aanzet. :)

Dat vet is ook niet heel duur, ik ga dat eens bestellen en proberen.

Rebel_Jits schreef:
Blokjes schapenvet, scheutje zalmolie.
Cavom brokken zijn ook vetter dan gemiddeld, daar krijgen veel honden lekkere spekbillen mee.

Schapenvet en zalmolie deden helaas niks voor hem qua aanzetten. Ik heb schapenvet in vaste en vloeibare vorm geprobeerd, zalmolie in vloeibare vorm.

Cavom ga ik opzoeken, dank je +:)+.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:13

Idd van cavom wordt mijn Vizsla in no time tonnetje rond.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:28

High energie brok geven, duodog paardenvet of rundervetpoeder.

Ik ken het probleem. Heb een lastig etend teefje wat heel lang op 23 kg heeft gestaan. Je deed je echt pijn aan haar botten. Wandelend skelet was het.

Ik geef haar tundra zalm brok+duodog paardenvet + rundervetpoeder + micro organisme uit Duitsland + zalmolie. Daarnaast zorg ik ervoor dat ze met kouder weer een jasje op heeft om geen energie te verliezen en heeft ze een aantal maanden op minimaal uitlaten gestaan. Ze weegt nu 28 kg, maar moet echt naar 30 kg minimaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 09:40

Het paardenvet heb ik besteld. Een vriendin van me kwam met brokken van Happy Dog, lam en rijst. Heeft iemand daar ervaring mee?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:44

Juist de voedingen die genoemd worden zou ik niet in combinatie met vers vlees adviseren, maar dat ben ik. Ik kreeg mijn BC reu ook niet 'dik' op het vlees en ben toen Acana gaan voeren wat héél goed ging, de kilo's vlogen erbij!

Nu met verandering in de groep en dus nog hogere activiteit (denk ik dan maar) blijft ie ook weer hangen op zijn gewicht met drie kilo er af. Dus ik blijf hier even volgen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:46

En als dat allemaal niet helpt: satin balls.
Receptje:
Citaat:
- 1 kilo rauw rundergehakt of 1 kg vers vlees
- 1 vel gelatine
- en 100 gram nutrix rijstebloem (nutricia) of ander merk (bambix oid)
- 1 rauw ei (zonder schil)
- 2 eetlepels stroop (appelstroop)

Los de gelatine in warm water op.
Daarna voegt u havermout, het ei en de stroop toe en klopt u het mengsel met een vork door elkaar.

Vervolgens mixt u dit samen met het vlees en rolt u er kleine balletjes van. (grote ping-pong balletje)
In porties verdelen en invriezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 09:49

Ik krijg nog wat brokken toegestuurd, een balance met 10% vet en een sportief met 18% vet.

Dat laatste klinkt wel okay vind ik.

@xDenies, waarom zou jij brok en vlees niet combineren? En dat wat jij nu voert is brok? Jij bent helemaal van vlees afgestapt?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 17-09-19 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:49

Ik zou er zelf geen brok naast gaan geven, ben daar geen fan van.
Ik zou zelf kiezen voor wat vaker vettere diersoorten voeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 09:51

Rebel_Jits schreef:
En als dat allemaal niet helpt: satin balls.
Receptje:
Citaat:
- 1 kilo rauw rundergehakt of 1 kg vers vlees
- 1 vel gelatine
- en 100 gram nutrix rijstebloem (nutricia) of ander merk (bambix oid)
- 1 rauw ei (zonder schil)
- 2 eetlepels stroop (appelstroop)

Los de gelatine in warm water op.
Daarna voegt u havermout, het ei en de stroop toe en klopt u het mengsel met een vork door elkaar.

Vervolgens mixt u dit samen met het vlees en rolt u er kleine balletjes van. (grote ping-pong balletje)
In porties verdelen en invriezen.

Oh dat is ook als snack al leuk. Bedankt voor t recept!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:54

Hier voeren we standaard kvv en brok. Is geen probleem :)
Zo ook de pups zonder problemen afgespeend. En de aangehouden pups groeien ook gewoon zo op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 09:54

kiki1976 schreef:
Ik zou er zelf geen brok naast gaan geven, ben daar geen fan van.
Ik zou zelf kiezen voor wat vaker vettere diersoorten voeren.

Waarom is dat? Ik lees gemengde meningen, de een zegt dat het prima kan, de ander wil er niks van weten. Maar echt onderbouwing kan ik niet vinden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:56

_San87_ schreef:
Ik krijg nog wat brokken toegestuurd, een balance met 10% vet en een sportief met 18% vet.

@xDenies, waarom zou jij brok en vlees niet combineren?

Ik zou de hond inderdaad gewoon een goede energierijke (sport) brok geven.
Er is geen enkele reden om dat niet met vlees te combineren. Er circuleren wat vreemde ideeën over spijsvertering van honden in de barf/rauwvoer kringen. Niets om je druk over te maken ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:57

Sommige honden hebben moeite hiermee, als ze altijd vers gewend zijn moeite hebben met het verteren van brokken.

Hier ook geprobeerd en dat resulteerde dat ze na heel wat uren nog steeds brokken aan het spugen waren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 09:59

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

@xDenies, waarom zou jij brok en vlees niet combineren?

Ik zou de hond inderdaad gewoon een goede energierijke (sport) brok geven.
Er is geen enkele reden om dat niet met vlees te combineren. Er circuleren wat vreemde ideeën over spijsvertering van honden in de barf/rauwvoer kringen. Niets om je druk over te maken ;)

Ik kreeg net een optie met 18% vet toegestuurd. Dat ga ik denk ik proberen.

kiki1976 schreef:
Sommige honden hebben moeite hiermee, als ze altijd vers gewend zijn moeite hebben met het verteren van brokken.

Ah okay. Daar ben ik niet bang voor. Als de honden op pension gaan krijgen ze ook brokken. En bij zijn vorige eigenaar heeft Boor brokken gekregen :).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:00

kiki1976 schreef:

.

Sommige honden hebben moeite met een plotselinge dieet verandering, of dit nu van vlees naar brok is of omgekeerd.
Dat heeft niets te maken met de verteerbaarheid van brok.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:04

Hier ging het niet, was met vakantie's idd een stuk handiger geweest.
Beide bij de fokker groot geworden op een combi van brok en vers.
Toen we het weer gingen proberen stonden ze al een paar jaar op vers. Misschien dat het uitmaakte dat ze een combi kregen van kvv en barf.

Kugger, nee maakte voor hun niet uit. Zelfs met heel langzaam opbouwen ging het mis.
Terwijl wisselen in vlees soorten geen enkel probleem gaf, ook nieuwe soorten niet

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:08

Ook makkelijk om te doen...
Mijn schoonouders geven hun boxer elke dag 1 a 2 stukjes brood, hiervan zetten ze ook aan.
Hun boxer was ook te mager en met brokken en vlees niet iets gezetter te krijgen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:09

Wij krijgen onze Saluki ook niet op gewicht. Maar het is van tijd tot tijd ook nog eens een moeilijke eter.

Toen we haar vers vlees gaven was het helemaal een bodemloze put dat tot niets zou gaan leiden. Ze vrat er vet veel van maar werd alleen maar magerder. Dat werkt bij haar dus helaas niet.

We geven nu brok + natvoer + DuoDog paardenvet. We wisselen allerlei smaken en merken af anders is ze er zo flauw van en eet ze niet meer. En we mengen het nu dus maar met natvoer, daardoor vindt ze het én lekkerder en hopen we dat het wat meer aanzet.

Sinds we dit doen eet ze in ieder geval een stuk beter, laatst alleen een kleine periode dat ze niet echt wilde eten en dat zien we dan ook meteen terug. Ze begon er net goed uit te zien.. Nouja, we gaan weer door.

Ik hoop dat we ooit weer vers + brok kunnen gaan geven, maar we moeten haar eerst maar eens op gewicht zien te krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 10:21

Gelukkig is mijn hond een hele makkelijke eter. Ik kan me voorstellen dat het erg lastig wordt als ze ook nog eens niet willen eten. Een kennis had dat ook.

Ik heb voor nu besloten een sportbrok bij te geven, met 18% vet, en daarbij dan het paardenvet. Hopelijk gaat dat werken :).

Hij zal dan op 's ochtends 500 gram vers vlees, 's avonds 500 gram vlees en een schep brokken komen, daaroverheen dan een pompje paardenvet. Ik hoop dat dit werkt.

Ik merk in gedrag geen verandering, maar ik wil geen magere hond. Hij is altijd slank geweest, dat is goed, maar nu slaat t door. Heel erg bedankt voor het meedenken, iedereen +:)+.