Kat kopen maar allergisch..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Kat kopen maar allergisch..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 19:55

Joe :)
Een vriendin van me wilt super graag een katje in huis halen, alleen is ze er (licht) allergisch voor.
Ik ben eigenlijk de enige in haar vriendenkring die in het "dierenwereldje" zit maar eigenlijk weet ik niet zoveel van katten af :+ vandaar dat ik jullie om hulp vraag.

We kwamen al snel uit op de hypoallergene rassen zoals de Siberische kat, Balinees, Rexen en Oosters korthaar. Ze is vooral gevallen voor de Siberische kat en volgens mij zijn die ook het meest voorkomende in Nederland. Mooi katje, maar toch al gauw 700+ euro.
Vriendin wilt natuurlijk graag een kitten maar ik probeer haar aan te praten dat een herplaatser nét zo schattig is.

Mijn vraag vooral is; weet iemand hoe het zit met een kruising van een hypoallergeen ras en een kat met een normale huid?
Ze twijfelt ook erg over of dat de kat perse een stamboom moet hebben etc. Het zijn gezonde, niet erg doorgefokte rassen waar we nu naar kijken dus een stamboom lijkt me niet 'verplicht', als ze maar getest zijn op erfelijke ziektes en natuurlijk van een betrouwbaar adres afkomen.

Hopelijk hebben jullie tips waar en wat voor kat ze het beste kan aanschaffen.

Note; voordat ik gedonder krijg dat ik zeg dat 700 euro een beetje teveel is; er wordt goed nagedacht over de aanschaf en beestje krijgt een prima thuis maar zo een groot bedrag heeft ze er ook niet voor over. Onderzoek naar waar de kat vandaan komt etc wordt gedaan zodat er geen verkeerde praktijken worden gesteund. Mocht het zo zijn dat enkel een erg dure kat het beste zou passen, spaart ze nog even door.

MarlindeRooz

Re: Kat kopen maar allergisch..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:57

Zou sowieso niet 1 kitten nemen want dat vind ik zielig. En zou voor een stamboom gaan, zeker bij allergie. :)

Denk dat een herplaatser een beter idee is qua geld. En dan laat je ook een kitten niet alleen opgroeien zonder sociaal contact.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:02

Ik zou eens in het plaatselijke asiel langsgaan en daar katten gaan knuffelen. Als ze licht allergisch is kun je vaak tegen sommige katten wel, en sommigen niet. Het nadeel van een kitten is dat deze nog een andere vacht hebben en ze dus anders kan reageren kwa allergie als ze volwassen zijn.
En als ze echt niet tegen 'normale' katten kan, wellicht een herplaatser van een fokker? Kost allicht minder dan een kitten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:08

Ik ben ook licht allergisch maar weet hoe ik er mee om moet gaan en ik wist dat het wel goed zou komen omdat ik eerder met katten heb gewoond. Wij hebben sinds kort een nieuwe kat, een ragdoll herplaatser. Het is een ex-dekkater die weg moest omdat hij dood ongelukkig en gefrustreerd was tussen de poezen. We zijn er echt super blij mee en hadden geen betere keuze kunnen maken! Qua allergie had ik er de eerste avond vooral ff last van maar nu eigenlijk vrijwel niet meer (heel soms nog even), ook niet als ik met m knuffel :D het kan dus zeker wel maar het ligt natuurlijk erg aan de mate van allergie, hoe goed je er mee om kan gaan en hoeveel/ goed je schoonmaakt.

Wij zijn ook erg blij dat we een herplaatser hebben genomen en geen kitten. Deze kat is NIET gelukkig tussen andere katten en vind hebt ook prima binnen. Ideaal in onze situatie want we wonen in een appartementje in de stad, zonder balkon en zonder andere huisdieren/ kinderen. Bij een herplaatser weet je het karakter al en kan je dus een betere inschatting maken of je de kat ook daadwerkelijk kan bieden wat hij/ zij nodig heeft. Ook moet je je bedenken dat een kitten veel meer tijd kost. Je kan niet zomaar opeens een dag weg zijn en je moet ze opvoeden. Ik vind het geen verkeerd idee om te beginnen met een volwassen kat i.p.v. een kitten.

Ik zou geen raskat zonder stamboek kopen als je de verkopers niet persoonlijk kent. Grote kans dat het broodfok is en dat moet je gewoon niet willen promoten...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:11

Vergeet niet dat die lichte allergie steeds erger kan worden. Zou eerst een aantal keren flink gaan knuffelen bij een vriend met katten of het asiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:13

Ik heb al een paar keer katten zien voorbij komen van kwekers ivm niet sociaal naar de andere katten, niet of slecht vruchtbaar, verandering van bloedlijn etc. Misschien is dit een optie?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:14

Tja, dan moet je het dier eigenlijk binnen houden (door contact met buurkatten komen de allergenen in huis) en dan kan het eigenlijk niet alleen. Dus zit je vast aan 2 katten/ kittens. Hypoallergeen fokt er snel weer uit, de kans dat een kruising hypoallergeen is is verre van 100%, kwestie van mazzel hebben. Als ze dus echt hypoallergeen wil zal ze voor een raskat met stamboom moeten gaan, immers zonder stamboom kan elke kater de vader zijn en heb je nog steeds kans op kruising. Duur geintje, eerst 1400 bij elkaar sparen..

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:16

Een hypoallergeen ras kruisen met een niet-hypoallergeen ras geeft geen hypoallergene katten. Daarom is onder andere een stamboom ook belangrijk, hierop kun je zien of de lijn raszuiver is.
Een stamboom geeft ook aan dat de moederpoes niet uitgebuit wordt. Een stamboom wordt namelijk alleen uitgegeven als jij voldoet aan de gestelde norm (max 3 nesten per 2 jaar).
Ook worden er door middel van stamboomonderzoek kittens geboren met een kleiner inteeltpercentage (en dus minder genetische defecten). Fokkers die fokken zonder stamboom willen hierdoor regeltjes ontlopen. Ik kan je indien gewenst via PB een epistel sturen over het belang van een stamboom, geschreven door een collega fokker ;-)

Wij fokken zelf toevallig Siberen. 1 kitten is top, maar 2 kittens is altijd beter. Maar wij plaatsen wel kittens alleen (omdat wij begrijpen dat 2 kittens een grote uitgave is), maar alleen als er vaak genoeg iemand thuis is en de kat niet het grootste deel van de week alleen zit.
Een herplaatser is natuurlijk ook prima. Voordeel is dat het karakter al goed duidelijk is.
Laatst bijgewerkt door Shaar op 16-09-19 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:16

Het is zo persoonlijk waar iemand allergisch voor is.
Je kunt niet zomaar zeggen de kat is hypoallergeen, dus die kan ik gerust nemen.
Komt ook nog eens bij dat de meeste mensen met een allergie niet allergisch zijn voor (een stofje in) de haren, maar voor (een stofje in) huidschilfers. En die verliezen alle katten. Daarnaast kun je ook nog allergisch zijn voor (een stofje in) opgedroogd kattenspeeksel of in kattenurine.

Hier vind je info:

https://gezondr.nl/allergisch-katten-kattenallergie/

Allergieën kunnen zeker erger worden. Ik heb een kat, een kattenallergie en astma. Mij werd door de longarts met klem aangeraden om de kat weg te doen. Omwille van mijn gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Boras op 16-09-19 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:20

Tja hoeveel last heeft ze ervan? Dat scheelt nogal per persoon. Ik ben ook allergisch maar heb twee katten. Gaat prima! Alleen als ik ze de hele avond op schoot heb of ze aan het verharen zijn neem ik een pilletje tegen m’n allergie. Wel stofzuig ik (bijna) dagelijks. Als ik dit niet doe, heb ik meer last. En ze mogen bij ons niet op bed dus daar geen haren. Als ze er niet meer zouden zijn, zou ik opnieuw een kat willen, kan er prima mee leven en is in de loop van de jaren niet erger geworden :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:23

Allergieën kunnen ook minder worden.
Het is een gok.

Ik heb astma en ben allergisch voor katten. Echter voor onze 3 katten niet meer.
Het heeft even geduurd maar die van ons kan ik verdragen *\o/*

Mits ik iedere dag stofzuig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:42

Mijn man is licht allergisch voor katten. Wij hebben 3 katten 1 HTKer en 2 Noren. Hij reageert meer op de HTKer dan op de Noren.

Meestal als we van vakantie terug zijn heeft hij een beetje last maar na 2 weken is dat weer weg.

Je kan bij een fokker van Siberen meestal wel een testen of je reageert op die katten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:46

Geen ervaring met kruisingen, maar kan je zeggen dat Siberische katten énorm lief zijn. Wij hebben er hier 1. Hij was eerst met een ander hier in huis. Nu de ander er niet meer is, zit hij véél beter in zn vel. Koning van het huis en mega knuffelkont! :D
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 16-09-19 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 20:47

Zit op m'n telefoon dus iedereen quoten gaat niet lukken, hopelijk beantwoord ik alles.
Tegen normale katten kan ze sowieso niet. Als ze bij katten in huis is geweest krijgt ze last van haar luchtwegen. In asiel gaan knuffelen lijkt me ook niet handig omdat alle katten vaak in één ruimte zitten en je dus niet weet op welke je wel of niet reageert.

Troi, hoezo is het hypogene er snel uit te fokken bij een raszuivere? Bv. de Siberische is 'standaard' al hypoallergeen? Dat fok je er toch niet uit tenzij je gaat kruisen?

Boras, allergie is inderdaad (meestal) voor de huidschilfers en niet voor de haren. Deze rassen die ik noem in de OP hebben een stuk minder schilfers dan de gemiddelde kat en zijn daarom hypoallergeen. Allergie kan natuurlijk altijd nog voor iets anders zijn dan de schilfers maar de kans is een stuk kleiner.

Omdat ze al weet dat ze allergisch is, vind ik het nogal krom om als nog voor een 'gewone' kat te gaan. Risico is te groot dat ze er niet tegen kan en ze alsnog de kat willen verplaatsen of ze er geen plezier aanheeft.

Voordat ze iets koopt wil ze sowieso een paar keer bij de fokker langs gaan, zodat ze weet of ze op dat ras reageert.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:09

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:12

Ik ben al mijn hele leven allergisch voor katten, behoorlijk zwaar ook. Zelf heb ik langharige katten genomen en dat gaat prima. Heb een volle Maine Coon, een Ragdoll x Pers en sinds 2 dagen een Maine Coon x Ragdoll. Dit gaat allemaal goed qua allergie, nergens last van. Terwijl ik als ik de katten van mijn schoonouders (htk) aai ik gelijk weer last heb van mijn allergie.

Het aanbod wordt wel groter als ze ook naar andere langharige kattenrassen kan kijken. Ik heb mijn Maine Coon en Ragdoll x Pers als herplaatsers gekocht en heb er echt geen 800 voor betaald.

Misschien kan ze eerst eens kijken bij een fokker van een bepaald ras, zo kan ze gelijk testen of ze er allergisch voor is.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:18

Mijn moeder is ook flink allergisch, maar wij hebben een Maine Coon en een Heilige Birmaan gehad. Dat ging prima. Maar die waren overigens geen 700 of meer. Geloof toen de Maine Coon 450 en de Birmaan 350, bij een goeie cattery overigens. Al fokt die nu niet meer.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:31

Ik heb ook allergie voor katten. Thuis toen we 1 kat hadden ging dit prima. Maar werd wel steeds benauwder. Inmiddels officieel astma dankzij m'n katten. Maar no way dat ik ze weg doe. Dan maar x extra puffen. Overigens qua niezen valt 't mee.. Vooral benauwd en jeuk als ze op mij hebben gezeten. Dus denk er goed over na. Je zit er gelijk 20 jaar aan vast

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:34

Ik zou het niet doen. Allergie bouwt op als je meer wordt bloot gesteld aan waar je allergisch voor bent.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:53

Ik ben er ook achter gekomen dat ik allergisch was (licht gelukkig) nadat onze kat er al was. Bij mij uit het zich in behoorlijke niesbuien, in rui periode is dat nog erger. Ach, ik heb het er graag voor over, want toch krijg ik er altijd nog meer plezier voor terug dan ongemak... Ik zou inderdaad als ik haar was gewoon gaan test knuffelen en kijken hoe erg de last is die je ervaart en dan kiezen of ze het gaat doen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:01

Samiyah schreef:
Ik ben al mijn hele leven allergisch voor katten, behoorlijk zwaar ook. Zelf heb ik langharige katten genomen en dat gaat prima. Heb een volle Maine Coon, een Ragdoll x Pers en sinds 2 dagen een Maine Coon x Ragdoll. Dit gaat allemaal goed qua allergie, nergens last van. Terwijl ik als ik de katten van mijn schoonouders (htk) aai ik gelijk weer last heb van mijn allergie.

Het aanbod wordt wel groter als ze ook naar andere langharige kattenrassen kan kijken. Ik heb mijn Maine Coon en Ragdoll x Pers als herplaatsers gekocht en heb er echt geen 800 voor betaald.

Misschien kan ze eerst eens kijken bij een fokker van een bepaald ras, zo kan ze gelijk testen of ze er allergisch voor is.

Ik denk dat omdat Main Coon, Noorse Boskat en Siberische kat allemaal een beetje dezelfde oorsprong hebben(Turkije/ Perzië) dat die katten ook in meer of minder mate hypoallergeen kunnen zijn.
Niet vanwege de haren maar vanwege het eiwit in hun speeksel.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 17-09-19 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:02

SusanH schreef:
Ik zou het niet doen. Allergie bouwt op als je meer wordt bloot gesteld aan waar je allergisch voor bent.

Of wordt soms juist minder.

Maar het is inderdaad wel een gok.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:04

NatasjavE schreef:
Ik vond nog wat over de Siberische kat en allergie.

http://www.sberendipity.nl/allergie-bij ... he-katten/

Licht offtopic: Daar komen mijn Sibeertjes vandaan! Fijne fokker :)

Voor TS, Wat betreft allergie; ik zou echt aanraden ergens te testen dan. Niet iedereen reageert niet allergisch op Siberen, sommigen reageren alsnog. Zonde als ze toch allergisch blijkt.
Siberen kan ik wel aanraden, maar mocht ze een kitten in huis halen, dan wel per 2. Siberen zijn echt heel sociaal en kittens hebben sowieso enorm veel aan elkaar.

Samengevat; er zijn zeker opties, maar vooraf testen is wel prettig :). Kan vaak wel bij fokkers.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:05

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:10

Quellian schreef:

Ah maar daar gaat het om rassen die niet verharen, terwijl het, zoals ze daar ook zeggen, om een eiwit ih speeksel gaat.

Siberen (en sommige andere rassen), maken veel minder van dat eiwit aan. Die kunnen (let op, kunnen, geldt niet voor iedereen) dus wel hypoallergeen zijn :)