Welke kriel kip?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bonnie1998

Welke kriel kip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 14:29

Hallo,

Ik had even een vraagje en misschien weten de bokkers raad. We zouden graag kipjes willen maar welke dan? Mijn partner heeft de voorkeur duidelijk bij kriel. Ik ga hier in mee maar het gaat mij ook zeker om de eieren. Dus we zijn opzoek naar een kriel soort die ook goed eieren legt. We hebben ook twee jonge kinderen dus het zou fijn zijn als het een rustig ras is. Ik heb zelf eigenlijk nog niet heel veel ervaring met zelf kipjes houden dus ik zoek wel een beetje een "makkelijke" kip. Hoeveel kippen moet je samen houden om ruzie en eenzaamheid te voorkomen? We willen geen haan vanwege de buren. En hoeveel ruimte hebben de kippen minimaal nodig ? Ik hoor graag ervaringen over verschillende rassen.
Alvast bedankt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:33

Wyandotte krielen!!! Leggen goed eieren, zijn rustig en kun je makkelijk van alles leren.

bonnie1998

Re: Welke kriel kip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 14:40

Dankje wel voor de reactie!

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:41

Ik heb zelf Cochin krielen, worden zowat tam geboren! Je moet sowieso minstens 2 kippen samen houden, maar ik vind zelf 3 of 4 kippen gemakkelijker.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:42

Brahma krielkippen
Cochin krielkippen
Orpington kriel

Zijn denk ik wel de geschikte kriel kip toch niet te klein maar ook niet gigantisch groot.
En ze zijn leuk om te zien.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 14:44

Dank jullie wel allemaal. Ik heb zeker weer dingen om uit te zoeken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 14:54

Hier ook cochin krieltjes gehad <3 Ontzettend leuke, tamme kipjes. Helaas niet snel genoeg voor de roofvogel, dus ze zijn hier maar een paar jaar oud geworden.. Dus ik zou ze in een ren houden of op een plek waar geen roofvogels zitten.
Ze worden wel regelmatig broeds.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:04

Wyandottes zijn leuk en veel kleurtjes ook, dus makkelijk uit elkaar te houden als beginner. Nu ook 3 drentse krielen er bij, stuk activer, deels omdat ze jonger zijn, maar ook omdat ze slanker van bouw zijn (wyandotte is dubbeldoel ras en dus ronder). Al zou ik geen drentjes aanraden als je een open ren hebt of ze los laat scharrelen, ze zijn klein, avontuurlijk en vlug, dus mogelijk verder op stap dan jouw tuin.
Hoeveel hangt af van hoeveel eitjes je wil en hoeveel ruimte je hebt hok en ren zeker, tuin is extra als je naar huisvesting kijkt ivm mogelijk opgesloten moeten worden wegens veiligheid/vogelpest/etc. Advies is zeker 3 (en dan kan je uitgaan van 2 eitjes per dag), meer is dus afhankelijk van verdere ruimte, al zijn de commerciele hokken/rennen eigenlijk altijd te klein.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:06

Anders Bassette krielen maar dat is wel een Belgisch ras dus geen idee of je daar makkelijk in Nederland kunt aan geraken. Leggen een behoorlijk groot ei voor een krielkip en zijn rustige dieren. Geloof dat een Drents Hoen er op gelijkt maar geen idee of dat een krielkip is of niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:08

tamary schreef:
Wyandottes zijn leuk en veel kleurtjes ook, dus makkelijk uit elkaar te houden als beginner. Nu ook 3 drentse krielen er bij, stuk activer, deels omdat ze jonger zijn, maar ook omdat ze slanker van bouw zijn (wyandotte is dubbeldoel ras en dus ronder). Al zou ik geen drentjes aanraden als je een open ren hebt of ze los laat scharrelen, ze zijn klein, avontuurlijk en vlug, dus mogelijk verder op stap dan jouw tuin.
Hoeveel hangt af van hoeveel eitjes je wil en hoeveel ruimte je hebt hok en ren zeker, tuin is extra als je naar huisvesting kijkt ivm mogelijk opgesloten moeten worden wegens veiligheid/vogelpest/etc. Advies is zeker 3 (en dan kan je uitgaan van 2 eitjes per dag), meer is dus afhankelijk van verdere ruimte, al zijn de commerciele hokken/rennen eigenlijk altijd te klein.

Ja gruwelijk klein vind ik die hokjes en veels te laag qua ruimte tussen slaapstok en het dak. Verder zijn het ideale hokken om een bloedluizen plaag te hebben in de zomer. Bloedluizen zitten nl altijd graag tussen de kieren van die houten latten.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 15:09

Heel erg bedankt allemaal. Ze zullen alleen echt los lopen onder toezicht. Verder krijgen ze een zelf gemaakt hok met een overdekte ren naar behoefte aan formaat aangepast. En dan het liefste groter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:09

Als het om rassen gaat is combi van welke zouden kunnen passen en wat heeft mp binnen een afstand die ik wil/kan reizen ook een puntje inderdaad. Regionaal kan het aanbod nogal verschillen.
Overzicht rassen :
https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 15:11

Bedankt voor het overzicht. Reizen ervoor is in principe geen probleem heb veel over voor mijn dieren.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:12

Mijn Wyandottes zijn goede leggers maar ook heel broeds. Was er eentje kwijt, Die zag ik weken later opeens weer lopen met achter haar aan negen kuikens :D
Als je geen haan hebt zal dat niet gebeuren maar het jaar dat ik geen haan had is ze de hele zomer door blijven broeden, elke keer weer opnieuw, Was niet zo goed voor haar.
De ander deed hetzelfde.

Nu heb ik trouwens een stel vreemde kuiken want papa is een kale nek haan alleen was zijn vader een Chaamse haan. Nu heb ik de meest vreemde combinaties. Een paar zwarte kale nekken, zoals het ras is, maar ook een look a like wyandotte met kale nek en eentje die sprekend op een Chaamse goudpel lijkt en nog een paar zwart met wit gemêleerd, soms wel een kale nek, en sommigen weer niet :+
Laatst bijgewerkt door Percy op 04-09-19 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:14

Nu ben ik wel erg benieuwd naar een foto :))

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:15

Zal straks eens achter mijn pc kruipen om foto's te uploaden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:16

Ik heb Friese hoenders
Ook in kriel
Als je ze jong hebt kun je ze goed tam krijgen maar het zijn wel vlugge kipjes
Ze leggen ontzettend goed en mankeren nooit wat
Zijn ook niet zomaar broeds maar als je eieren uit wilt broeden zijn het goede moeders

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:22

Ik heb zelf een Antwerpse baardkriel en twee vuilnisbakkies (heb ze van iemand overgenomen). De baardkriel is echt een ontzettend leuk kipje, wel heel klein en legt kleine eitjes. Ze is wel vaak en vrij hardnekkig broeds (heb geen haan). Maar ze is zo leuk om te zien en heel mak. Vanwege de broedsheid zou ik het ras niet nog eens kiezen, dat moet ik wel eerlijk zeggen.
De andere twee zijn van onbekende komaf, eentje is regelmatig broeds en de andere nooit. Beide leggen prima eitjes en zijn heel mak, zitten graag op schoot. Heb 2 eitjes per dag. Kippen zijn echt geweldig!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:35

New Hampshire, aanhankelijke schattige lichtbruine kipjes, die altijd achter me aan liepen.

Afbeelding

Heb er een aantal gehad maar die wonen nu bij de buren omdat ik het op alleen Araucana's houd. Die zijn ook erg leuk om te zien, veel verschillende kleuren, met en zonder toeven en met en zonder staart ( bolstaart) en leggen blauw groene eitjes; scheelt weer schilderen met Pasen ;) . Zijn wat minder mak dan de New Hampshire.

Ik heb nog een paar Araucana's over ;) voor de liefhebbers.

De witte is een beetje mislukt, die heeft maar 1 toef :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 04-09-19 15:40, in het totaal 4 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:36

Ik heb zelf Bielefelders, die heb je ook in kriel. Let er wel op dat krielen vaak wat meer vliegen.
Mijn Bielefelders zijn heel rustig, nog niet echt tam maar ik heb ze nog maar net haha. Ik vind ze prachtig in ieder geval.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 17:40

Heel erg bedankt allemaal. En weer wat geleerd ik wist niet dat er zo iets bestond als broeds.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:46

bonnie1998 schreef:
Heel erg bedankt allemaal. En weer wat geleerd ik wist niet dat er zo iets bestond als broeds.

Is wel iets om in gedachten te houden. Als ze broeds zijn, leggen ze geen eieren en als ze heel hardnekkig broeds zijn, kunnen ze erg vermageren. En je ziet ze de halve zomer niet, dat vind ik ook wel jammer. Bij ons nam ook de hen die nooit broeds werd, de rol van haan over, die begon zelfs te kraaien.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:47

Nederlandse Leghornkrielen kan je volgens mij ook zat krijgen in Nederland. Zijn ook goede leggers en heb je ook in heel veel kleuren.

Mocht je daar interesse in hebben mijn vader is lid van de Nederlandse Leghornclub dus misschien weet die nog wel wat fokkes die nog dieren over hebben die niet voor tentoonstellingen geschikt zijn maar wel als legkip kunnen dienen.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 17:49

Zou het ook sneu vinden voor de kip. Dus dat is zeker wel iets om rekening mee te houden. Aangezien ik ook geen haan erbij wil dus ze ook nooit kuikentjes zullen krijgen.
Bedankt pertraaken, het duurt nog wel even voor het hok klaar is maar ik houd het zeker in me achterhoofd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:55

bonnie1998 schreef:
Zou het ook sneu vinden voor de kip. Dus dat is zeker wel iets om rekening mee te houden. Aangezien ik ook geen haan erbij wil dus ze ook nooit kuikentjes zullen krijgen.
Bedankt pertraaken, het duurt nog wel even voor het hok klaar is maar ik houd het zeker in me achterhoofd.

Broedeieren worden ook zat aangeboden op mp, die kan je zo bij een broedse kip onderschuiven, zeker bij een hardnekkige die ook op niks broed.