Hond moet afvallen: tips en ervaringen gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Hond moet afvallen: tips en ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 13:47

Hallo!

Inmiddels ben ik al een paar maanden bezig om mijn hond wat te laten afvallen. Het is een gecastreerde reu van 14 maanden. Het is een kruising rottweiler/mops.

Wat ik tot nu toe al veranderd heb:
- Geswitcht van gewoon voer naar dieetvoer. (Royal canin weight care)
- Meer wandelen (2 x 20 minuten + 1 x minimaal een uur)
- Regelmatig zwemmen
- Sinds een paar weken fiets ik 3/4 keer per week met hem, zitten nu op zo’n 3,5 km in rustige draf.
- Krijgt zo goed als geen tussendoortjes meer, hooguit 1 a 2 x per week een stukje runderkophuid of pensstaafje.

Hij weegt nu 35 kg. Volgens de DA mag er 3-5 kg af. Ik weeg zijn eten nu af, hij krijgt ongeveer 250 gram per dag. Aanvullen met sperziebonen geprobeerd maar die eet hij niet. :=

Hebben jullie nog meer tips en ervaringen? Evt ander dieetvoer misschien? Leuke tips voor meer beweging?

Enig puntje; vers vlees heeft niet mijn voorkeur omdat de hond 3 avonden/nachten bij mijn ouders is als ik aan het werk ben.

Even normaal gaan staan voor de foto lukt op zo’n moment natuurlijk niet. :=

Afbeelding

Afbeelding

superpony

Re: Hond moet afvallen: tips en ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:52

Rottweiler*mops. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen??

Heb je een foto van je hond van bovenaf?

Hoeveel te dik was je hond voor je dat ging doen? Hij is pas 14 maanden, dus daarvoor was je denk ik nog bezig met bewegen opbouwen??

Weet je zeker dat je ouders hem ook niks te snoepen geven??

Onze hondjes zijn kruising mops*JR en die lijken ook snel te dik, maar is echt hun bouw en veel vel. Ze zijn heel atletisch en we geven ze veel beweging en weinig extra's naast het voer. Ik zou kijken of hij stabiel blijft of nog meer afvalt zoals het nu gaat of gaat schommelen met gewicht.

Maar 14 maanden is echt nog wel erg jong.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:59

250 gram is ook wel heel weinig.. Dat is 100 gram minder dan de richtlijn aangeeft voor 32 kg.. Dus dat is wat mij betreft veel te weinig. Dit voer is al bedoeld om veel te vullen zonder daadwerkelijk teveel te voeren maar wel om alles wat hij echt nodig heeft binnen te krijgen.

Als je dan ook nog eens meer gaat bewegen gaat de hond gewoon tekorten opbouwen..
Ik vind hem op de foto niet moddervet. Dus ben ook benieuwd naar een foto van boven. Daarnaast, je niet blind staren op kilo's want als ie zo blijft bewegen als je schetst, dan gaat ie spier opbouwen en dat is ook weer gewicht.

Wat je kan doen is een groente ''papje'' maken. Dus pureren en door de brok heen. Al zijn de groente er in deze alleen voor buikvulling, dus als hij geen honger heeft zijn ze overbodig.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 14:02

Hij was inderdaad niet uit een gepland nest, gelukkig was de moeder de rottweiler.

Hij is op dit moment op zijn “zwaarst”, het opbouwen van het fietsen ben ik nu pas zo’n 3 weken mee begonnen. Echt op strak rantsoen wil ik hem ook niet voeren omdat hij nog steeds in de groei is natuurlijk, maar imo krijgt hij al niet veel. Volgens de zak mag hij +- 350 gram per dag. Volgens de DA zou ik hem ook op 200 gram per dag mogen zetten maar zoals ik al zei vind ik dat zelf te weinig voor een jonge hond.

Door zijn bouw is het ook lastig beoordelen. :j De dierenarts heeft echter gezegd dat er zeker wel 3 kg af mag, zijn ribben zijn op dit moment niet goed voelbaar.

Nee ik weet zeker dat hij niet stiekem bijgevoerd wordt.

Afbeelding

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 14:04

@kiwitje, nee ik wil me zeker niet blind staren op de kilo’s! En inderdaad ben ik het met je eens dat 250 gram brok al weinig is. :j Het is uit zichzelf echter totaal geen actieve hond (van pup af aan al niet.) dus hoop dat ik dmv het opschroeven van de beweging de inname van de brok ook iets kan verhogen op den duur. Hij is gelukkig op dit moment ook niet moddervet maar dat voorkom ik ook liever dan dat ik het genezen moet. :)

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:06

Zonde dat hij zo jong gecastreerd is, hormonen zijn zo hard nodig bij spieropbouw, zeker voor dit soort zware honden. Maar dat valt toch niet meer terug te draaien dus;

Minder eten geven dan dit gaat niet. 250 gram dieetbrokken voor een hond in de groei is natuurlijk al minimaal.
Inzetten dus op meer bewegen, als je al een aantal weken op 3.5 km zit kun je rustig naar de 5 kilometer fietsen per keer. Als hij dat gewend is tempo iets meer opvoeren van een rustig drafje naar een actieve draf.
Daarnaast misschien zelf met hem gaan hardlopen? Ligt het tempo niet te hoog voor hem, en als je 1 van die 2x 20 minuten wandelen vervangt door een hardloopsessie van 20/25 minuutjes heb je ook al weer verdubbeling van kilometers.

En als je de mogelijkheid hebt om hem los te laten lopen op stukken als je fietst verzorgd hij zijn eigen interval training.

Ik zou in ieder geval inzetten op zoveel mogelijk spieren kweken, dan ligt de verbranding ook hoger en kan je hem misschien zelfs weer op een bijna normale portie voer zetten.

Een nog niet uitgegroeide hond op zo'n minimale portie dieetvoer zetten zou echt niet mijn voorkeur hebben, helaas wordt een gecastreerde reu nogal eens dik van de lucht dus je moet wat, dat snap ik ook.

Edit, het is wel een verschrikkelijk leuke hond <3
Laatst bijgewerkt door WeCo op 03-09-19 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:07

Bizar gewoon.. Vraag me af of de DA wel begrijpt wat dit voer doet. Richtlijn zegt voor 32 kg; 341 gram
https://www.royalcanin.nl/maxi-light-weight-care

Dan naar 200/250 gram en aanvullen met bonen- dit voer is juist bedoeld voor buikvulling. afvallen zonder ''honger'' Dus dan nog minder voeren, dan gaat ie tekorten krijgen en nog meer buikvulling.
En dan meer wandelen en fietsen.
Dus je verwacht van de hond meer energie, meer spieropbouw en hij krijgt dan niet eens voldoende om meer te gaan doen.. Ja afvallen zal ie dan vast wel. Maar spieren opbouwen zal dan niet lukken en hij gaat tekorten krijgen.

Je kan in deze niet en, en, en , en doen. Dus niet nog minder voer, meer buikvulling en meer beweging..

Hij mag inderdaad wel afvallen. Ribben moeten goed voelbaar worden en liever ook nog een duidelijk verschil van ribben naar taile en terug naar zn ''kont''. Dus echt een ''inham'' tussen ribben en heupen/kont.

superpony

Re: Hond moet afvallen: tips en ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:12

Onze honden zijn ook geholpen en zowel teefje als reu werden niet zomaar dik. Maar wij geven ze elke dag beweging in de vorm van 5km lopen. En dan 3 gewone rondjes.

Van bovenaf vind ik hem iets te vol, maar minder voer zou ik niet willen. Zeker op deze leeftijd niet. Of een andere aanvulling zoeken zoals al werd genoemd. Maar zoveel bewegen en steeds minder voeren is niet goed. Vreemd dat een dierenarts dat min of meer adviseert, zeker gezien de leeftijd.

Het is wel een hele aparte kruising en je moet blijven kijken wat bouw is en wat echt vet is.

Als hij van nature niet actief is misschien iets zoeken wat hij wel leuk vindt?? Speuren? Frisbee? Obedience?

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:13

kiwiwitje schreef:
Bizar gewoon.. Vraag me af of de DA wel begrijpt wat dit voer doet. Richtlijn zegt voor 32 kg; 341 gram

Dan naar 200/250 gram en aanvullen met bonen- dit voer is juist bedoeld voor buikvulling. afvallen zonder ''honger'' Dus dan nog minder voeren, dan gaat ie tekorten krijgen en nog meer buikvulling.
Dus je verwacht van de hond meer energie, meer spieropbouw en hij krijgt dan niet eens voldoende om meer te gaan doen.. Ja afvallen zal ie dan vast wel. Maar spieren opbouwen zal dan niet lukken en hij gaat tekorten krijgen.

Je kan in deze niet en, en, en , en doen. Dus niet nog minder voer, meer buikvulling en meer beweging..

Hij mag inderdaad wel afvallen. Ribben moeten goed voelbaar worden en liever ook nog een duidelijk verschil van ribben naar taile en terug naar zn ''kont''. Dus echt een ''inham'' tussen ribben en heupen/kont.

Je zult wel méér moeten gaan bewegen om spieren op te bouwen, zijn hormonen om ze op te bouwen zijn al weg, dat wordt dus "gechargeerd" redden wat er te redden valt.
Als je niet meer gaat bewegen zul je steeds minder moeten gaan voeren. Dan maar even heel schraal en werken aan bespiering zodat je straks naar een normaler patroon kunt gaan.
Schraal en gespierd is ook veel beter voor zijn gewichten. Zeker bij deze zwaargebouwde types.
Laatst bijgewerkt door WeCo op 03-09-19 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:14

Als je spieren wilt opbouwen en vet wil kwijtraken moet je niet minder voeren, maar anders.

Een voer dat niet overdreven veel energie levert, maar wel hoogwaardige eiwitten. Spieren hebben ook energie nodig, en vanuit niks kun je geen spieren kweken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:16

WeCo schreef:
kiwiwitje schreef:

Je zult wel méér moeten gaan bewegen om spieren op te bouwen, zijn hormonen om ze op te bouwen zijn al weg, dat wordt dus "gechargeerd" redden wat er te redden valt.
Als je niet meer gaat bewegen zul je steeds minder moeten gaan voeren. Dan maar even heel schraal en werken aan bespiering zodat je straks naar een normaler patroon kunt gaan.
Schraal en gespierd is ook veel beter voor zijn gewichten. Zeker bij deze zwaargebouwde types.

Als hij niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt KAN ie geen spieren opbouwen...

Oh wat hier boven dus ook al gezegd word :D

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:16

Avalanche81 schreef:
Als je spieren wilt opbouwen en vet wil kwijtraken moet je niet minder voeren, maar anders.

Een voer dat niet overdreven veel energie levert, maar wel hoogwaardige eiwitten. Spieren hebben ook energie nodig, en vanuit niks kun je geen spieren kweken.

Eens, ik zou hem ook van het dieetvoer af halen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:17

Nou, dat dus!!! Het beestje is pas 14 maanden. Die heeft echt zijn voeding nodig. Dan maar iets anders.

Heeft ie veel ontlasting??

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 14:18

Het aanvullen met bonen was mijn eigen idee, niet van de DA. Zij raad aan op de dagen dat we fietsen 225 te voeren en de overige dagen 200. Dit heb ik echter nog niet gedaan en wil ik eigenlijk ook niet uit angst dat hij dus tekorten op doet.

Tijdens het fietsen loopt hij inderdaad een stuk van zo’n 1,5 km los. Is het al wel verstandig gezien zijn leeftijd om dit op te voeren naar 5 km? Ik wil hem ook zeker niet overbelasten.

Balletje gooien vind hij inderdaad érg leuk maar daarin ben ik zelf wat voorzichtig vanwege verkeerde / overbelasting. Hij is in zijn beweging vrij lomp. Speuren doen we ook! Op dit moment +- 1 x per twee weken maar dat is voor hem meer geestelijk werken dan lichamelijk.

Avalanche, bedankt voor je reactie! Ik heb me wel enigszins verdiept in voeding maar heb je misschien een advies wat voor voeding? Ik vind het belangrijk dat hij wel de juiste voeding krijgt en niet alleen maar maagvulling, wat een dieetvoer misschien wel grotendeels doet..

Ontlasting is 2-3 keer per dag.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:19

kiwiwitje schreef:
Als hij niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt KAN ie geen spieren opbouwen...

Oh wat hier boven dus ook al gezegd word :D

Hij is en wordt niet ondervoed, dus hij kan zeker wel door meer beweging spieren op bouwen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:21

De hoeveelheid die de da aanraad is veel te weinig. Dit voer is om het even banketstaaf te omschrijven; lui voer. Afvallen zonder er iets voor te hoeven doen. Dus door niet meer te bewegen.
Omdat hier de voedingstoffen in zitten die hij minimaal moet hebben maar ook niks meer dan dat.
Nu krijgt ie minder dan ie binnen hoort te krijgen en moet ie ook nog eens aan de slag en meer bewegen dan ie gewend is. En daar krijgt ie op deze manier gewoon simpelweg te weinig voedingsstoffen voor.

Fout WeCo. Op deze manier voeren word ie wel degelijk qua voedingsstoffen ondervoed. En kan ie geen spieren opbouwen

Kaus

Heb je een foto van de zijkant? Vind zijn bouw van deze foto's heel zwak ogen, op zo'n manier dat ik er niet mee zou durven fietsen. Zeker omdat hij jong is, groot is en te dik is.

Dieetvoer heb ik geen verstand van. Ik zou gewoon zijn normale voer blijven voeren maar dan de hoeveelheid van hoeveel hij moet wegen.

Avalanche

WeCo: Overigens ben ik het met jou eens wat betreft castratie. Wat een van de redenen is, dat mijn reu zijn ballen nog heeft, vet kwijtraken is zoveel simpeler en spieren opbouwen ook. Testosteron is fijn :)

Overigens zou ik in dit geval rauw vlees toch aanraden. Ook al is ie 3 avonden bij je ouders, dan voer je hem toch voor die tijd? Het is geen pup meer, je kunt makkelijk 2x per dag voeren. Rauw is echt heel makkelijk te portioneren, hoog in eiwit, en laag in lege calorieën. Ik zou wel kiezen voor een variant zonder groente, eventueel met pens.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:22

MDJ schreef:
Het aanvullen met bonen was mijn eigen idee, niet van de DA. Zij raad aan op de dagen dat we fietsen 225 te voeren en de overige dagen 200. Dit heb ik echter nog niet gedaan en wil ik eigenlijk ook niet uit angst dat hij dus tekorten op doet.

Tijdens het fietsen loopt hij inderdaad een stuk van zo’n 1,5 km los. Is het al wel verstandig gezien zijn leeftijd om dit op te voeren naar 5 km? Ik wil hem ook zeker niet overbelasten.

Balletje gooien vind hij inderdaad érg leuk maar daarin ben ik zelf wat voorzichtig vanwege verkeerde / overbelasting. Hij is in zijn beweging vrij lomp. Speuren doen we ook! Op dit moment +- 1 x per twee weken maar dat is voor hem meer geestelijk werken dan lichamelijk.

Avalanche, bedankt voor je reactie! Ik heb me wel enigszins verdiept in voeding maar heb je misschien een advies wat voor voeding? Ik vind het belangrijk dat hij wel de juiste voeding krijgt en niet alleen maar maagvulling, wat een dieetvoer misschien wel grotendeels doet..

Ontlasting is 2-3 keer per dag.

Hij is 14 maand, je kunt rustig gaan opbouwen naar 5 kilometer.
Balletjes gooien zou ik dan weer achterwege laten, hij zit nog erg "los" in elkaar en is vrij arm bespierd dus de kans op blessures is erg groot.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:23

kiwiwitje schreef:
.

Fout WeCo. Op deze manier voeren word ie wel degelijk qua voedingsstoffen ondervoed. En kan ie geen spieren opbouwen

Daar ben ik het niet mee eens.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:24

Avalanche81 schreef:
WeCo: Overigens ben ik het met jou eens wat betreft castratie. Wat een van de redenen is, dat mijn reu zijn ballen nog heeft, vet kwijtraken is zoveel simpeler en spieren opbouwen ook. Testosteron is fijn :)

Overigens zou ik in dit geval rauw vlees toch aanraden. Ook al is ie 3 avonden bij je ouders, dan voer je hem toch voor die tijd? Het is geen pup meer, je kunt makkelijk 2x per dag voeren. Rauw is echt heel makkelijk te portioneren, hoog in eiwit, en laag in lege calorieën. Ik zou wel kiezen voor een variant zonder groente, eventueel met pens.

Ook eens met het rauw voer, niet geopperd omdat TS aangaf dat niet te willen, maar zou het ook zekere prefereren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:26

WeCo schreef:
kiwiwitje schreef:
.

Dat mag. Dit is gewoon lui voer. Afvallen zonder er iets voor te hoeven doen. Dus gewoon voeren en niks aan beweging toevoegen. Dan werkt dit voer. Niet en en en en . Daar is dit voer niet geschikt voor. Zou je dit doen met “normaal” voer dus geen dieetvoer is er weinig aan de hand zolang je dat uiteindelijk maar weer een goede balans in trekt. Maar op deze manier is het gewoon slecht.
Hier zitten alleen de voedingsstoffen in die hij nodig heeft om te kunnen functioneren. Niet om ineens mee te gaan “sporten” dus fietsen en meer bewegen. En al helemaal niet als de richtlijn ver naar beneden getrokken word. En dat is wel flink met 100-150 gram op 350 gram.
Zo simpel is het gewoon.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:29

Avalanche81 schreef:

Mijn reu is met 6 maanden gecastreerd en echt heel erg mooi in vorm. Teefje pas met 2 jaar geholpen en blijft ook sindsdien mooi in vorm.

TS, als je rauw vlees zou willen voeren, kan je ook stoom maaltijden geven voor de dagen dat hij bij je ouders is.
Maar nu al dieet voer, terwijl hij nog zoveel nodig heeft voor de groei zou ik echt niet doen.

Natuurlijk is speuren anders, maar alles is een welkome afwisseling en dan kan je ook een behoorlijke afstand afleggen. Wij lopen gewoon die 5km en dat blijkt voldoende te zijn.
Wel doen we onderweg dingen, klimmen ze in bomen etc.

Overigens denk ik echt dat deze kruising altijd een beetje lastig blijft qua bewegen en lijf. Als je op safe wil spelen, kan je aqua training aanbieden. Dat schijnt zeker bij dergelijke honden in de groei flink te ondersteunen.

Avalanche

MDJ schreef:

Ook niet doen. Daar zitten gewoon te weinig voedingsstoffen in, dit voer is al voor een groot deel buikvulling.

MDJ schreef:

Is prima! Hij loopt lange rechte stukken in constant tempo. Wel laten draven, niet galopperen. Is beter voor hem dan die korte draaien als hij speelt.

MDJ schreef:

Balletje gooien zou ik idd niet doen, heel af en toe is ok, maar niet meer dan 10 minuten, en niet vaker dan eens per 2 weken.
Speuren is idd vooral geestelijke belasting, mag je gerust wat meer doen.
Zwemmen is super om spieren op te bouwen, en aquatraining.

MDJ schreef:

Rauw vlees. Energique is bv heel makkelijk te portioneren, compleet, en ze eten het goed. Voer hem gewoon voor hij naar je ouders gaat, of geef een bakje mee. Mijn ouders vonden rauw voeren echt heel lastig, maar met een bakje mee gaat het prima :)

WeCo

kiwiwitje schreef:
WeCo schreef:

Dat mag. Dit is gewoon lui voer. Afvallen zonder er iets voor te hoeven doen. Dus gewoon voeren en niks aan beweging toevoegen. Dan werkt dit voer. Niet en en en en . Daar is dit voer niet geschikt voor. Zou je dit doen met “normaal” voer dus geen dieetvoer is er weinig aan de hand zolang je dat uiteindelijk maar weer een goede balans in trekt. Maar op deze manier is het gewoon slecht.
Hier zitten alleen de voedingsstoffen in die hij nodig heeft om te kunnen functioneren. Niet om ineens mee te gaan “sporten” dus fietsen en meer bewegen. En al helemaal niet als de richtlijn ver naar beneden getrokken word. En dat is wel flink met 100-150 gram op 350 gram.
Zo simpel is het gewoon.

Je hebt een opmerking van mij gemist, namelijk ik had al gezegd dat ik hem van het dieetvoer zou halen.