Zwaluw gevonden, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Zwaluw gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 07:07

Goedemorgen!

Er is een reden dat ik zo vroeg een topic open, gistermiddag rond 14:00 heb ik namelijk een zwaluw op stal gevonden, of nouja anderen hebben m gevonden, maar nadat er een uur mee om gepield was, was er uiteindelijk niemand die een oplossing had, behalve de dierenambulance bellen of m gewoon op een hek zetten en het beste hopen.. zn nestje was stuk gevallen en hij was al eventjes helemaal alleen. Nou goed, snoepjes uit een bakje gegooid, beetje hooi dr in en de zwaluw kon met mij mee, zou ik thuis de dierenambulance bellen.

Wat wil nou het toeval, ik had een klein vogelkooitje gekocht ter decoratie, daar kon ie mooi even in!
Afbeelding

Eenmaal thuis gaan inlezen over zwaluwen en er direct achter gekomen dat ervoor zorgen een hele opgave is en je ook zeker niet maar wat kan doen.. maar goed, wij zijn natuurlijk geen zwaluw ouders, maar wat moeten we dan wel doen? Internet gaf als optie om kattenvlees te geven, dus daar ben ik mee begonnen, gewoon van een vorkje, dat ging er goed in! Een ontzettende opluchting, maar ja, de zwaluw moest ook water hebben en we hadden geen injectiespuit. Deze uiteindelijk opgetrommeld bij mn schoonouders, zo kon ie mooi drinken :)

Helemaal goed, maar ja, wat gingen we nou eigenlijk doen? In ieder geval werd de zwaluw omgedoopt tot Charlie. Ik las dat zwaluwen elk uur een beetje gevoerd moesten worden en dat, dat van zonsopgang tot ongeveer 22:00 moest, een hele kluif!

Uiteindelijk heb ik de dierenambulance gebeld en die verwezen me door naar een vogelopvang, laten we eerlijk zijn, deze mensen hebben er verstand van en ik niet. Helaas geen gehoor gekregen, dus ik baalde wel. Aan de andere kant was Charlie heel braaf van een lepel aan het eten en dronk ie braaf uit de injectiespuit, echt top!

Uiteindelijk hebben we bij de bouwmarkt een zakje universeel voer gehaald en dat ging er heel goed in, heel erg fijn!

Afbeelding

Ook las ik dat Charlie al best wel volwassen was en dat het geen kwaad kon om vliegles te geven. Zo gezegd, zo gedaan! Op het grote grasveld in de tuin voorzichtig een beetje de lucht in gegooid en inderdaad, Charlie deed een poging tot vliegen, helaas ook al vrij snel weer tot landen, dus ik denk dat het nog even te vroeg was. (Uiteraard hebben we dit voorzichtig gedaan, het is geen speelgoed)

‘S avonds hadden we een buurt bbq, maar ja Charlie moest natuurlijk wel gevoerd worden, dus elk uur liep ik even naar huis om m eten en wat drinken te geven, hij was me vrolijk aan het opwachten. Mn laatste rondje was om 22:00, ik was even bang dat ie helemaal niet van 22:00-6:40 zonder eten kon, maar ik zag m slapen, erg aandoenlijk.

Toen brak de nacht aan, dat vond ik het meest spannend, want zou ie dat halen? Zonet ging mn wekker en al slaapdronken de trap af, hoorde ik al een zachte tsjilp, Charlie had de nacht doorstaan!

Afbeelding

Straks wil ik de vogelopvang weer proberen te bellen, maar Charlie eet, drinkt, slaapt, wast en strekt zn vleugels goed, dus ik ben trots op m en ook wel een beetje op mezelf!

Als er nog mensen zijn die een oplossing hebben of een toevoeging, hoor ik het graag, zo lang ik niks van de opvang gehoord heb, wil ik graag goed voor Charlie zorgen namelijk :)

Anoniem

Re: Zwaluw gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 07:18

Zo doorgaan met voeren en zodra het kan naar de opvang brengen. Hebben ze geen hok bij de weg waar je gevonden dieren in kan zetten?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 07:26

Wat ben jij goed bezig voor Charlie!! Mijn complimenten!!

Hopelijk haalt ie het en kan hij bij de vogelopvang terecht.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 07:38

Volgende keer beestje gewoon op stal houden. Ouders blijven er zelf voor zorgen.

Wij hadden ook vallende zwaluwtjes maar konden ze niet terug in de nesten doen, waren te hoog.
Uiteindelijk hebben we ze in een lager nest gedaan, dag erna zaten ze wederom op de grond, wel goed verscholen.

Weer een dag later waren ze weg. Of de katten ze gepakt hebben of ze zelf zijn weggevlogen weten we niet.

Maar zoals bij alle jonge vogels geldt, liggen ze op de grond dan moet je er gewoon vanaf blijven.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 08:06

dees_daan schreef:
Zo doorgaan met voeren en zodra het kan naar de opvang brengen. Hebben ze geen hok bij de weg waar je gevonden dieren in kan zetten?

Oh dat een goede zijn inderdaad! Ik zal even kijken :)

Bellatrix schreef:
Wat ben jij goed bezig voor Charlie!! Mijn complimenten!!

Hopelijk haalt ie het en kan hij bij de vogelopvang terecht.

Dankjewel! Wij gaan duimen :)

Onali schreef:
Volgende keer beestje gewoon op stal houden. Ouders blijven er zelf voor zorgen.

Wij hadden ook vallende zwaluwtjes maar konden ze niet terug in de nesten doen, waren te hoog.
Uiteindelijk hebben we ze in een lager nest gedaan, dag erna zaten ze wederom op de grond, wel goed verscholen.

Weer een dag later waren ze weg. Of de katten ze gepakt hebben of ze zelf zijn weggevlogen weten we niet.

Maar zoals bij alle jonge vogels geldt, liggen ze op de grond dan moet je er gewoon vanaf blijven.

Tja, zoals ik al zei was het niet helemaal een keuze, normaal laat ik ze heus liggen, maar anderen waren er al druk mee in de weer. Terugzetten was geen optie, want het nestje was stuk en ik wilde het er niet op gokken of een hond/kat m zou pakken of niet :n hij leeft nog, wellicht was ie dood geweest als ie zo open en bloot op het hek was blijven zitten of was ie wel gevoerd door zn ouders. We zullen het niet weten, gelukkig is daar de opvang voor en zij zullen Charlie vast met liefde opvangen :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 08:26

Geen granen geven, neem aan dat je met universeel voer vogelzaad bedoelt? Zwaluw en eten insecten en kunnen daar niet tegen..

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 08:27

Azmay schreef:
Geen granen geven, neem aan dat je met universeel voer vogelzaad bedoelt? Zwaluw en eten insecten en kunnen daar niet tegen..

Nee hoor, hier zitten wormpjes enzo door :) had er goed naar gekeken

Correctie: insecten enzo dus, het heet universeel voer, weet niet goed hoe je het moet uitleggen haha

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 08:43

_sharonnn schreef:
Azmay schreef:

Nee hoor, hier zitten wormpjes enzo door :) had er goed naar gekeken

Correctie: insecten enzo dus, het heet universeel voer, weet niet goed hoe je het moet uitleggen haha

Dus je geeft alleen de meelwormen etc?

Broertje vond ooit een zwaluw en de dierenarts zei dat hij maar parkietenzaad moest voeren, dat had hij niet lang overleefd :roll:

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:02

Zo fijn dat je zoveel moeite voor Charlie doet ! +:)+

Hier heeft de vogelopvang idd ook zo'n soort van '' brievenbus '' waar je gevonden diertjes kan inzetten wanneer zij zelf even afwezig zijn.

Zwaluwen grootbrengen schijnt idd nogal vakmanschap te zijn.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:07

Universeelvoer zitten ook granen in. Dat wordt op insectenjacht TS :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:11

Kun je dat vogelhuis niet aan een balk hangen in de stal, deurtje openhouden met een touwtje en dan komen pa en ma misschien nog voeren .

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:12

_sharonnn schreef:
Onali schreef:

Tja, zoals ik al zei was het niet helemaal een keuze, normaal laat ik ze heus liggen, maar anderen waren er al druk mee in de weer. Terugzetten was geen optie, want het nestje was stuk en ik wilde het er niet op gokken of een hond/kat m zou pakken of niet :n hij leeft nog, wellicht was ie dood geweest als ie zo open en bloot op het hek was blijven zitten of was ie wel gevoerd door zn ouders. We zullen het niet weten, gelukkig is daar de opvang voor en zij zullen Charlie vast met liefde opvangen :)

Wat Onali al zegt volgende keer, al hebben ze er al aangezeten en druk mee in de weer, gewoon op een plek in de buurt van waar het nest zat een nieuw nestje bouwen. Zwaluw erin en niets meer aan doen. Ouders komen echt terug en voeren ook op die nieuwe plek.

Het gebeurd hier elk jaar meerdere keren dat de jonge zwaluwen uit het nest springen. Ze zitten hier in de stal net onder het dak, waar het als het warm is dan te warm voor de jongen wordt. Die springen er dan uit. Ik maak dan gewoon een nestje van hooi op een rand of bovenop 1 van de kasten en zet de jonge zwaluw daarin. Paps en mams houden je echt wel in de gaten en weten ook precies waar kind dan zit en voeren zodra je uit de buurt bent gewoon verder. Zij verstoten niet omdat een mens eraan heeft gezeten.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:14

annepaardoes schreef:

Universeel voer is insectenpate voor de insectenetende vogels. Er zit geen graan in.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 09:16

annepaardoes schreef:

Haha weg met de vliegenschermen, dan komen de vliegen vanzelf binnen.

Bedankt voor de verdere tips over het laten zitten, terugzetten en dergelijke, voor de volgende keer ga ik dat zeker onthouden :)

Helaas is de situatie nu niet anders en ga ik zo door totdat ik de vogelopvang te pakken heb gekregen :j

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 09:18

bigone schreef:
Kun je dat vogelhuis niet aan een balk hangen in de stal, deurtje openhouden met een touwtje en dan komen pa en ma misschien nog voeren .

Helaas gaat dit niet lukken en om eerlijk te zijn, denk ik niet dat de stalhouders het gaan waarderen. Bovendien zei de dierenambulance dat ie naar de opvang moest als ik die te pakken had gekregen, ik mocht niet teveel met m slepen.

Lastige situatie, ik snap jullie heel goed hoor :) ik probeer gewoon uit te leggen wat ik heb gedaan en uiteraard probeer ik het juiste te doen. Heb hieruit ook geleerd dat mee naar huis nemen wellicht niet de meest voor de hand liggende optie is, maar ik kan het helaas niet meer veranderen :n

Nogmaals bedankt!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:29

robert45 schreef:
annepaardoes schreef:

Universeel voer is insectenpate voor de insectenetende vogels. Er zit geen graan in.

Dan ligt het aan welke soort je hebt, want ik heb het zelf in de winkel waar ik werk en daar zit graan in. Zal wel met de kwaliteit en prijs van het product te maken hebben.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 09:30

Universeelmix met vruchten, insecten en spirulina heb ik :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:41

Deze zwaluw ziet er eerlijk gezegd best al wel vliegrijp uit, zie je geen andere zwaluwtjes meer op stal?
Dan zou je kunnen kijken of je hem kan leren vliegen, ik heb dat jaren gedaan bij de zwaluwen hier in de stal, omdat de katten ze anders opvraten als ze op de grond terecht kwamen :(:)

Als het goed is kan je het beestje zo op je vinger zetten en grijpt hij zich goed vast.
Dan buiten gaan staan als de zwaluwen rondvliegen, goed in het zicht zodat de zwaluwen in de lucht en die op je hand, elkaar goed kunnen zien. Ze gaan dan wellicht ook fiepen en duikvluchten maken :)

Als die kleine op je hand goed naar de anderen kijkt wil hij graag mee. Dan kan je je hand laten zakken, zodat die kleine wind onder de vleugels krijgt en wat gaat wapperen. Dit kan je (rustig aan) een paar keer doen zodat de vleugels wat getraind kunnen worden en het beestje wat gevoel krijgt bij het flapperen en binnen een kwartiertje vliegen ze dan meestal zo met de rest mee en worden ze naar een plekje geleid (dakrand ofzo) waar ze nog een dag of wat gevoerd worden terwijl ze hun vliegkunsten perfectioneren.

Ik kijk nu naar je laatste foto en deze zwaluw is echt af hoor, die kan prima uitvliegen :j
De laatste pluisjes zijn van het koppie af en dan vliegen ze altijd uit. Zou hem lekker mee terug naar stal nemen en weer herenigen met de andere stuntpiloten :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 01-09-19 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:47

Ipv universeel voer is tartaar beter, ik had daar even overheen gelezen maar wij gaven ze altijd tartaar, dat plakt niet zo als gehakt en je kan er hele kleine stukjes af halen. Is ook niet zo zout als kattenvoer. Verder kregen ze wasmotlarven maar dat is niet echt lekker om door midden te moeten knippen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 09:50

pmarena schreef:
Deze zwaluw ziet er eerlijk gezegd best al wel vliegrijp uit, zie je geen andere zwaluwtjes meer op stal?
Dan zou je kunnen kijken of je hem kan leren vliegen, ik heb dat jaren gedaan bij de zwaluwen hier in de stal, omdat de katten ze anders opvraten als ze op de grond terecht kwamen :(:)

Als het goed is kan je het beestje zo op je vinger zetten en grijpt hij zich goed vast.
Dan buiten gaan staan als de zwaluwen rondvliegen, goed in het zicht zodat de zwaluwen in de lucht en die op je hand, elkaar goed kunnen zien. Ze gaan dan wellicht ook fiepen en duikvluchten maken :)

Als die kleine op je hand goed naar de anderen kijkt wil hij graag mee. Dan kan je je hand laten zakken, zodat die kleine wind onder de vleugels krijgt en wat gaat wapperen. Dit kan je (rustig aan) een paar keer doen zodat de vleugels wat getraind kunnen worden en het beestje wat gevoel krijgt bij het flapperen en binnen een kwartiertje vliegen ze dan meestal zo met de rest mee en worden ze naar een plekje geleid (dakrand ofzo) waar ze nog een dag of wat gevoerd worden terwijl ze hun vliegkunsten perfectioneren.

Ik kijk nu naar je laatste foto en deze zwaluw is echt af hoor, die kan prima uitvliegen :j
De laatste pluisjes zijn van het koppie af en dan vliegen ze altijd uit. Zou hem lekker mee terug naar stal nemen en weer herenigen met de andere stuntpiloten :j

Ah dit klinkt heel goed! Denk dat ik dat dan inderdaad ga doen, heel erg bedankt! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:55

Hopelijk lukt het!

Als ik hier op stal kijk dan zijn de ouders ook niet de hele dag aan het voeren, het zijn echt vaste momenten op de dag dat ineens een hele horde zwaluwen rondvliegt hier boven de wei. In de ochtend, in de namiddag. Tussendoor zo af en toe eens. Maar ik heb de indruk dat ze zeker niet elk uur gevoerd worden. Er zijn zat momenten dat er nergens een zwaluw te zien is...behalve in het nestje :P

En dan ineens zijn ze er weer en wordt het nestje gevoerd :D

Dan hoor je buiten ineens allerlei gefiep (zwaluw-alarm) omdat er een kat of ekster ofzo in de wei rondloopt en weggejaagd moet worden :P

Als ik jou was zou ik deze met een gevuld buikje mee naar stal nemen, nog wat voer mee voor het geval de zwaluwen niet op hun post zijn ;) En dan hopen dat hij gaat fiepen als hij de anderen ziet, zodat er contact ontstaat. Dan komt het vast goed want zwaluwen zijn niet moeilijk wat betreft contact met mensen en ze zorgen echt heel goed voor hun jongen, zullen niet snel iets verstoten.

Ze zijn natuurlijk ook gewend om jongen te moeten zoeken want als ze leren vliegen dan is het in het begin vaak langzaam vallen zeg maar...de eerste vluchtjes wapperen ze wel maar komen steeds lager :') Ze moeten er even gevoel voor krijgen maar leren super-snel!

Dan kunnen ze natuurlijk overal terecht komen en moeten ze fiepen om aan hun ouders te laten horen waar ze zijn, en die voeren ze dan en proberen ze toch weer de lucht in te krijgen. Maar het gaat allemaal stùkken makkelijker als ze wat hoger zitten en je ze even (subtiel!) vliegles geeft zodat ze niet op de grond terecht hoeven te komen want dat is natuurlijk het gevaarlijkste plekje waar ze maar kunnen zijn :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 01-09-19 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:57

Ik zou dat van hierboven idd doen. Heb t zelf ook al meerdere keren met zwaluwen moeten doen. Ook standaard een nest boven de schuilstal. Zelf kunnen ze van de grond af niet meer omhoog komen wat regelmatig gebeurd met die kleintjes. Dan hebben ze even wat hulp nodig. De vogelopvang aan de Oude Adorperweg is trouwens gewoon 24 uur per dag geopend en je kan gevonden dieren in de sluis achter laten. Er is een camera systeem en ook al zijn ze er niet, ze zien het vrij direct en ondernemen dan ook actie. Ze zijn vaak enorm druk met alle dieren natuurlijk :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:04

Geen tips maar oh wat een schatje <3 lief dat je zoveel moeite hebt gedaan!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:05

Hier een foto van een paar jaar geleden. Deze zwaluwtjes waren "af" en een kwartiertje later vlogen ze met de rest rond :) Ze komen dan meestal nog een avondje of 2 terug naar hun nestje en daarna zie je het verschil niet meer tussen de jonge en de ervaren stuntpiloten :D

Op de foto zie je dat ze de zwaluwen in de lucht volgen en daar ook naartoe willen, dat moet je hebben :j

Afbeelding

Hummmm de jouwe is wel een andere zie ik, die heeft een wit befje?
Even gezocht en dat is een Huiszwaluw zie ik, weer eens wat anders!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:29

Als je hebt kan je hem ook geweekte kattenbrokken geven. Hopelijk lukt het om de opvang te bereiken. Je mag een wild dier namelijk eigenlijk niet zelf verzorgen. Als de opvang niet opneemt heb je alleen niet zo veel keus.