Welk huisdier in deze bak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Welk huisdier in deze bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 16:53

Hi!

Helaas is mijn laatste gerbil overleden van de week en nu heb ik nog een terrarium leeg staan.
Ik ben een beetje aan het orienteren op wat voor soort ik nu evt in huis wil nemen. De gerbils waren bedoeld voor op mijn kamer, maar ik kon echt niet slapen door het geluid :') Dus uiteindelijk zijn die beneden gekomen.

Nu MOET het volgende echt op mijn kamer kunnen, anders kan ik helaas niks in huis nemen.
Het terrarium wat ik heb staan is 80 lang, 40 breed en 40 hoog. Op ongeveer 30 CM zit een klein scheidingsplaatje van glas van ongeveer 7 CM hoog. Het heeft 2 schuifdeueren aan de voorkant, en aan de bovenkant wat klein gaas voor doorluchting en een fitting voor een lamp.

Ik neig zelf een beetje richting iets van (land)salamanders. Maar misschien weet iemand anders nog wat leuks of iets onbekends wat eventueel geschikt is. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Welk huisdier in deze bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:54

Wandelende takken? Heb je in allerlei soorten en maten!

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 16:57

Heb ik inderdaad over nagedacht maar ik denk dat de kiertjes tussen de schuifdeuren (zal een paar mm zijn) net iets te groot is voor ze helaas. Ik vind ze prachtig om naar te kijken (en een kijkdier vind ik leuker dan een beestje wat veel aandacht nodig heeft) maar ik heb geen zin in ontsnappende beestjes :=

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:59

De geosesarma sp ofwel vampier krabbetjes! Ik persoonlijk vind ze echt super schattig. <3 Ze hebben wel ook een stukje water nodig.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 17:02

Even snel gegoogeled, die zien er inderdaad super schattig uit! Watergedeelte is geen probleem. Alleen ik lees dat de watertemperatuur rond de 20-28 graden moet liggen. Dat gaat heel lastig worden, denk ik, aangezien mijn kamer minimaal is geisoleerd (enkel glas) en het in de winter vaak niet warmer dan 15 graden is.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:08

Hikarii schreef:
Even snel gegoogeled, die zien er inderdaad super schattig uit! Watergedeelte is geen probleem. Alleen ik lees dat de watertemperatuur rond de 20-28 graden moet liggen. Dat gaat heel lastig worden, denk ik, aangezien mijn kamer minimaal is geisoleerd (enkel glas) en het in de winter vaak niet warmer dan 15 graden is.

Afhankelijk van hoeveel geld je er aan uit zou willen geven is het wel te realiseren om je bakje op die temperatuur te krijgen en te houden. Maar daar moet je natuurlijk wel zin in hebben.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:11

Afrikaanse reuzenslakken. Zijn mooi stil :D

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 17:41

Eigenlijk is alles wel te realiseren, ook de temperatuur. Kosten zit ik niet zo heel erg mee :) Maar ben bang dat eventuele verwarmings elementen of lampen gaan zoemen.

Afrikaanse reuzenslakken zijn denk ik te groot voor m'n bak? (eenmaal volgroeid). Heb wel naar andere slakken soorten gekeken en vind het ook machtig mooie beesten om naar te kijken.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:49

Nee hoor, een bak van 80x40 kan heel goed voor enkele volwassen slakken :j De hoogte van 40 cm zou ik wel ondervangen door een dikke laag substraat, als ze van het plafond naar beneden kukelen is dat wel een eindje.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:17

Een klein (wurg)slangetje?
Is ontzettend leuk om naar te kijken en helemaal niet veel werk.
Terrarium verwarm je met lampen, deze hoor je niet.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 18:41

Oh ik last dat sommigen zo'n 25 CM konden worden, vind dat best wel groot voor 80 cm lengte. Maar tis dus een optie!

Slang zou er eigenlijk komen voor de gerbils. Alleen, niemand in mijn buurt wilde bij eventuele vakantie ervoor zorgen. Toen dus voor de gerbils gegaan. Weekje later had mijn overbuur jongetje (wiens moeder altijd voor onze dieren zorgt notebene) een rattenslang als huisdier. Had dus toch gekunt.
Die van hun is inmiddels uitgegroeid tot volwassen maat, hun terrarium is net zo groot als de mijne, maar vind het toch nog aan de kleine kant. Da's dus ook geen optie denk ik voor deze bak.

Lampje wat ik er nu in heb zoemt in ieder geval wel. Maar kan ook komen omdat die al wat jaren oud is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:47

Kennissen van ons hadden een Kameleon in zo'n bak, ook heel gaaf dier :j

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 18:58

Kameleon heb ik ook wat onderzoek naar gedaan toevallig (gister nog met mijn moeder over gehad :') ) maar die hebben juist een hoge bak nodig van min. 1 meter, omdat ze graag klimmen. Dus dat is helaas ook geen optie.

Weet wel dat het allemaal zo kieskeurig lijkt, maar ik hoef niet perse iets nieuws, alleen als ik het beestje of de beestjes precies kan bieden wat ze nodig hebben met mijn bak, maar ook iets wat bij mij past. Als het uiteindelijk niks word dan houd het op.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:38

Een bidsprinkhaan? Daar heb je ook soorten van die makkelijk te houden zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:52

Kleurmuizen?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:21

Baardagaam, zijn leuke diertjes als heb ik zo even geen idee hoe groot hun bak moet zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:23

Miljoenpoten? :P Tarantula?

Baardagaam is het echt te klein voor.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 20:25

Bidsprinkhanen is een goeie! Ga ik even over inlezen :)

Kleurmuizen stinken teveel en als ze ook maar iets actief zijn snachts da n heb ik een probleem :')

Baardargamen hebben minimaal 1.2m nodig dacht ik, dus dat valt af.

Een vogelspin oid heb ik ook naar gekeken, is nog een optie, maar als ie ontsnapt kom ik het huis niet meer in :=

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:26

Luipaard gekko?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:32

Actief zijn ze wel maar stinken nauwelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:01

Er komen hier een aantal reptielen voorbij die erg leuk zijn maar afhankelijk zijn qua voeding van levende insecten. Dat is best lastig.

Wij hebben zelf een kameleon en hebben 2 plastic bakken erbij voor voederdieren. En ja die voederdieren ruiken en maken geluid. Niet handig op je slaapkamer. Daarnaast zijn die insecten ondanks goede verzorging niet lang houdbaar en moet je minimaal elke 2 weken op pad voor nieuwe.

Ga je op vakantie dan zul je ook iemand moeten vinden die levende sprinkhanen en krekels durft te voeren en niet alles uit angst laat ontsnappen.....

Wij hebben ook 2 rattenslangen. Die krijgen elke week een muisje uit de diepvries en hebben we daarmee veel minder werk aan.

Een kousenband slangetje zou wel kunnen in jouw bak. Die eten jonge muisjes en af en toe een visje.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:17

Rattenslang is je bak inderdaad net wat te klein voor. Kleiner soort zou makkelijk passen.
Slangen zijn zeer makkelijk in onderhoud. Vaak maar 1x per week voeren, en dus ook vaak maar 1x per week ontlasting. Diepvriesmuisjes werken perfect, wel ontdooid uiteraard.
Kun je gerust een weekje weg, met grote bak water.
Heb zelf 6 rattenslang gehad, prachtig was dat. Helaas ivm verhuizing naar België weg moeten doen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:48

Amandavd schreef:
Actief zijn ze wel maar stinken nauwelijks.

Mwah, een winkel in de buurt verkoopt ze ook en je ruikt ze echt wel.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 21:51

Op een slaapkamer van zo'n.. 25m2 denk ik echt wel dat je muisjes gaat ruiken, zelfs met 1 a 2 keer per week schoonmaken. En het geritsel wat de gerbils maakte daar kon ik echt niet tegen, met muisjes zou het het zelfde zijn.

Voerbeestjes kunnen eventueel nog in de schuur. Dat is geen probleem. Zolang het maar niet in de woonkamer (hoeft) te komen, wanneer het toch van m'n kamer afmoet omdat ik er wakker van lig.

Ik ga niet (meer) op vakantie door heimwee, ook geen dagjes weg etc dus dat is ook geen probleem. Mocht zoiets wel een keer voorkomen dan kunnen de overburen voor beest(jes) zorgen.

Heb inderdaad naar kousenband slang gekeken, dat is een optie samen met evt. bidsprinkhaan. :)
We hebben ook op de rattenslang gepast van de overburen meerdere keren. Leuk beestje om naar te kijken.

Zou een kousenbandslang uit een opvang wat zijn, of heb je dan (grotere) kans op evt. bijtende dieren..? Lijkt mij dat er genoeg in een opvang zitten, dus als dat een mogelijkheid is en het word een slangetje, dan overweeg ik dat graag.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:51

Vogelspin. Er is een mooi topic hier op Bokt van iemand die er een hele hoop heeft. Mosag heet haar "hamster".